این ویلا که یک اثر ملی شناخته شده است، در میان فضای باز پردرختی در سی کیلومتری پاریس قرار دارد.
این ویلا که الگویی از معماری خردگرا به شمار می آید، “پنج اصل معماری نو” لوکوربوریه را به نمایش می گذارد: پیلوتی(در این مورد:ستون های بتنی) که سازه را از سطح زمین بالا می برد و آن را نگه می دارد و به این شکل فضا آزاد می کند؛ پلان باز که به واسطه ی نبود دیوارهای باربر و جایگزینی آن ها با قاب سازه ای امکان پذیر شده است؛ پنجره های نواری که در نمای بیرونی ساختمان امتداد یافته اند؛ نمای آزادی که هیچ کارکرد باربری ندارد؛ و باغ روی بام تخت.
عنصر کانونی بنا مسیر دسترسی پیوسته ای است که لوکوربوزیه آن را” گذرگاه معماری” می خواند و از پلکان داخلی تشکیل می شود که طبقه همکف را به طبقه دوم متصل می کند و سپس از طریق شیبراهی به بام منتهی می شود و به این شکل از کل ساختمان می گذرد.
اتووود سعی کرده است غالب جوانب فعالیت حرفه ای لوکوربوزیه را در سه حوزه مبانی نظری، معماری و شهرسازی مد نظر اورد؛ برای اشنایی با دیدگاه های کلی لوکوربوزیه در مواجه با مفاهیم پایه ی معماری می توانید ببنید مقاله "لوکوربوزيه و نظریه معماری؛ تدوین ابدیت "را به قلم محمدرضا دهقانی، جهت تدقیق چگونگی نگاه لوکوربوزیه به ماشین به عنوان عمده مفهوم غالب بر معماری ان دوره می توانید مطالعه فرمایید یادداشت "لوکوربوزیه و انگاره ی ماشین؛ تبلور شی صنعتی واجد الگوهای زیبایی شناسی" را به قلم علیرضا صبوری و همچنین مقاله "لوکوربوزيه؛ افریننده ی فیزیک مدرنیته های زمانْ مبنا" را به قلم ملیحه احدی، در مقاله "دو لوکوربوزیه؛ از باستان شناسی اینده تا باستان شناسی خود، از پرومِتِـئوس تا اورفئوس" نوع درک لوکوربوزیه از مدرنیسم و چرخش های ره یافتی وی در مواجه با نظریه روانکاوی تحت شمول مدرنیسم مد نظر قرار گرفته است، یادداشت "لوکوربوزیه؛ کشاکش قرارهای کلاسیک و بی قراری های رمانتیک" به قلم نسرین پورابراهیم ابادی نیز با همین رویکرد تنظیم شده است.
جهت اشنایی با یکی از شاخص ترین اثار لوکوربوزیه در حوزه مسکن فردی؛ ویلا ساووا، می توانید مشاهده بفرمایید یادداشت نیلوفر فروتن را با عنوان "ویلا ساووا؛ پایانی خوش بر لوکوربوزیه متقدم " و همچنین برای مواجه با تعامل فضا و ماده برای مواجه با فهم از ازادی در این بنا ببنید مقاله "ویلا ساوُآ؛ فروپاشی جسمانیت چگال و نفی تدریجی زمین؛ پردازش عمودیِ آزادی"را، به موازات این مقالات، دو مقاله "کلاسیک های اتووود ـ ویلا ساواـ لُکربوزیه "و "ویلا ساوا؛ قطعه ایی سهل و ممتنع در سمفونی اساطیری لُکربوزیه " به قلم محمد نیسریان نیز کلیت های این بنا را معرفی کرده است.
در کنار ویلا ساووا، نمازخانه رانچمپ نیز یکی از مهمترین تک بناهای لوکوربوزیه می باشد، برای اشنایی کلی با ای بنا مشاهده فرمایید مقاله "نمازخانه رانچمپ؛ گذر لوکوربوزیه از مدرنیته کلاسیک و تبلور هرمنوتیک فرمی" را به قلم فاطمه امیدی.
برای اشنایی با نگاه کلی لوکوربوزیه به شهر می توانید مشاهده فرمایید "لوکوربوزیه و شهر؛ اتوپیا ونقصان هایش" را به قلم امین حشمتی، برای فهم درک او از مسکن انبوه که غالبا در قامت بناهایی تحت عنوان یونیت دی هبیتاسیونتبلور یافته اند نیز می توانید مشاهده فرمایید مقاله "دستهای لوکوربوزیه؛ منش بوطیقایی یک معمار" را به قلم مهدی معیت که بر قرار کتاب دست های لوکوربوزیه مقرر گردیده .
جهت حدوث درک بیشتر از نوع مواجه لوکوربوزیه با مکان و نگاهش به شرق می توانید مطالعه فرمایید مقاله" لوکوربوزیه و شرق شناسی: معماری های فارغ از آکادمی" را به قلم مازیار مظلومی که بر قوام کتاب سفری به شرق تحریر شده است. لوکوربوزیه در حوزه شهرسازی نیز به جز پروژه های یونیت دی هیبتاسیون، شهر چاندیگار را نیز طراحی کرد و ساخت، اتووود در سه مقاله ی شاندیگار؛ شکست ایده الیسم رمانتیک مدرنیته غول محور" به قلم محمد حسین موزریان و همچنین مقاله چندیگار و برازیلیا؛ یک" پارادایم دو رویکرد: از مدرنیسم توتال تا مدرنیسم بومی" به قلم محمد کیانی منش و مقاله "شاندیگار و برازیلیا؛ مواجه رمانتیسم شخصی با رمانتیسم مینیمال یا تبلور خردگرایی شبه رمانتیک" به قلم محسن قائدشرف چند و چون طراحی این شهر را بررسی کرده است، جز این ها روایت پروژه ابوس نیز می تواند یکی از مهمترین مستندات در زمینه مواجه لوکوربوزیه با سیاست و شرق شناسی باشد، برای نیل به این هدف مطالعه فرمایید مقاله "لوکوربوزیه؛ شهر در قامت ماشین کنترل سرمایه داری و [باز] شکست [پروژه ی ] مدرنیته در مواجه با شرق "را به قلم فرانسیسکو ماُرلو .
اتووود در سه مقاله "پردازش معماریْ طبیعت از مدرنیسم لوکوربوزیه تا پست مدرنیسم ونتوری" ـ بخش اول، بخش دومو بخش سوم ـ به قلم ایمان رئیسی نیز تلاش کرده است شرایط گذار از لوکوربوزیه را بررسی نماید.
علی رغم تمام جد و جهدهای صورت گرفته همچنان حوزه هایی از کنش های لوکوربوزیه در زبان فارسی مغفول مانده است، نوع نگاه او به شرق، تاثیر جنسیت در طراحی های او، درک او از انقلاب، سفر وی به شوروی و تاثیر جریان های چپ فکری بر او، نوع نگاه او به توتالتاریسم متبلور در قامت نازیسم و فاشیسم در اروپا، تاثیر او بر معماری خاورِدور و امریکای جنوبی و همچنین نوع مواجه او با امریکای شمالی و مفهوم برج، اسمان خراش و بلندمرتبه سازی، اتووود امیدوار است بتواند به مرور زوایای مفقود مانده لوکوربوزیه را نیز به فارسی آورد.
برای مشاهده خبرهای کامل ویلاساوا به اینجا مراجعه فرمایید.