معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
اتووود کلاسیک ـ هبیتات 67 ـ موشه سـَـفدی
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1390/09/01
مـنـــــــبـع : http://www.habitat67.com
تعداد بازدید : 22826

معمار کانادایی، موشه سَــفدی، در سال 1967، مجمتع مسکونی ای از نظر فرمی و حجمی تجربی و تقریبا غریبی را بر اساس ترکیبی غیرمترقبه از واحدهای مدولار بتنی، برای نمایشگاه جهانی مونترال، طراحی کرد و ساخت. سـَــفدی در این مجموعه که هبیتات 67 نام گرفت، تلاش کرد، به تعریف جدیدی از زیستِ شهری، مجتمع های مسکونی ارزان قیمت و خلق کامیونتی یا باهمادی خودمختار و خودبنیاد، مشتمل بر واحدهای اموزشی و تجاری دست یابد. تمام واحدها بر اساس قطعات پیش ساخته ی مقوم در محل شکل گرفتند، هر کدام از ان ها، از بام باغی بهره می بردند که عملا سقف واحد پایین دستی شان بود.

سـَـفدی بریده از ره یافت هایِ حومه شهریِ توسعه ی بافت شهری، به دنبال خلق گونه ی نوینی از سکنای درون شهری بود که بتواند به تراکم بالای انسانی در مقیاسی محدود پاسخ دهد و در عین حال برای تمام ساکنین حوزه خصوصی ای فراهم اورد. مجموعه برای 1000 واحد مسکونی پیش بینی شده بود تا حین برگزاری نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان مهم باشد، متاسفانه پروژه به 158 واحد تقلیل یافت و مدرسه و واحدهای تجاری ان نیز حذف شدند، فرایند ساخت در سال 1966 اغاز شد و خیلی زود 354 بلوک بتنی بر در مارک دورین کوئِی بر کناره ی رودخانه سنت لورنس همچون رشته کوهی بالا رفت، 15 گونه متفاوت مسکن برای خانوارهایی با بعدهای متفاوت و خلق کامیونتی های متنوع توسط سـَــفدی طراحی شد.

سفدی با این ایده که هزینه ساخت مجموعه را پایین بیاورد، نقشه ای برای تولید انبوه بلوک های بتنی در خود سایت تحریر کرد. او نهایتا به الگوی پیش سازی رسید و در یک شبه جزیره نزدیک سایت کارخانه ای برای ساخت واحد های مسمونی طراحی کرد. هر چهار قالب بزرگ یک واحد استاندارد ایجاد می کرد. یک مش فولادی تقویت شده به یکباره درون قالب ها فرو می رفت و بتن دورادور ان را فرامی گرفت، پس از انکه واحد بتنی تکمیل می شد، از قالب بیرون می امد و به خط تولید دیگری منتقل می شد که در ان کف پوش های چوبی به مجموعه اضافه می شدند و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز در مجموعه جانمایی می گردیدند. پنجره ها و پوسته های عایق در گام بعد نسب می شدند و حمام پیش ساخته و اشپزخانه مدول شده مجموعه نیز در گام بعد در بنا جانمایی می شدند، نهایتا هر واحد با کرین به جای از پیش تعریف شده خود منتقل می گردید.

از منظر فرمی، مکعب در قامت حجم مبنای پروژه نماد مقوم بودن، حقیقت، کمال اخلاقی و اندیشه تمدنی ماست، کلیت مجموعه در قامت یک حجمِ پیکره وار عظیم الجثه، پیاده راه های هوایی را همچون تراس های شهری معلق به یک دیگر متصل می کند و نقشی از تبلور فضایی را رقم می زند، در عین حال تبلور فضای منفی و آسانسورهای بزرگ مقیاس رویه ی دیگری از تجربه انسانی را پیش روی مخاطب قرار می دهد تا مجموعه پلی باشد میان واقعیت و خیال.

متاسفانه هبیتات 67 برخلاف پیش بینی سفدی به هیچ وجه از نظر هزینه یهینه نبود، هزینه ساخت مجموعه به رقمی حدود 22195920 دلار بالغ شد، یعنی برای هر واحد تقریبا 140000 دلار، جدا از این مجموعه عملا جذب شهر نگردید، چرا که فاصله اش از مرکز مونترال زیاد بود، اما نهایتا پروژه هنوز یکی از نمونه های موفق پیش سازی در مقیاس کلان است و الگوی ساخت و ساز صنعتی و کارخانه ای سفدی همچنان یکی از بهترین و شاخص ترین نمونه ها برای تمامی ان هایی است که تلاش دارند در مقیاس وسیع دست به ایده ال سازی بزنند.

هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67


هبیتات 67




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
ریحانه امیری نسب ( 1390/09/02 ) :
به نظر من جای دنجیه برای زندگی وحال میکنه آدم ..مثل خونه پلکانی خودمونه...فقط سبک اروپایی داره..با نحوه چیدمان دیوارها توانست کار کنه که از مناظر اطراف استفاد بکنه وهمینطور نور.خب با این حساب طرف کارش خوب بود ولی از اینکه از شهر دوره یکم دشواره و به همچنین آدمی میگم باریک بابا چون تونست برای هرکسی یک فضای خصوصی درست کنه یعنی هرخانواده ای یک فضای خصوصی واسه خودش داره..مثل بچه پولدارا..یوتو پیای این آقا ایول داره ..خوشم میاد ازش...دست مریضا ..فقط کاش امکانات تفریحی و بازارو از این جور صحبتها داشت ..ادم عشق میکرد لب دریا وخوردن چای و نگاه کردن به یک پیچیدگی های خاص و آرامش ..واینکه دستش درد نکنه
سارا موقوفه ای ( 1390/09/02 ) :
اولین چیزی که با دیدن هبیتاب 67 به من یادآوری شد شباهت ساختارش به روستای ماسوله خودمون بود. سادگی و راحتی و صمیمیتی که یک عرف اجتماعی برای ایجاد رابطه ی انسانی بهش نیاز داره در این نوع طراحی وجود داره که البته ممکنه برای زندگی امروزه دیگه مناسب نباشه اما تنوعی که با این دیدگاه این نوع طراحی رو بوجور آورده تقریبا میشه گفت فوق العاده است. اگه بشه از نظر هزینه همون نظر سَــفدی یعنی مسکن ارزان رو اعمال کرد این طرح برای اقشار کم درآمد جامعه و حتی حومه نشینان چه به لحاظ شهر سازی چه به لحاظ معماری چه به لحاظ اجتماعی و روانشناسی یه طرح بی نظیره.
نگار چاپی ( 1390/09/03 ) :
موشه سفدی که اصلیت وی فلسطینی است ....شهرت او پیش از پیش به دلیل ساختمان های پیش ساخته و لگو ماننداست که بر جسته ترین آن هپیتات 67 است....به دلیل ساختار نا منظم جزء بناهای عجیب و غریب دنیاست....سفدی استفاده مناسب از چشم انداز رودخانه وجهت تابش مناسب خورشید وتزریق کیفیت فضایی خانه ویلای در حومه شهر مونترال وهویت در واحدههای مسکونی موفق بوده....اینکه هر واحد فضای سبز شخصی خودشو داره عالیه ...اما من شخصا عجیب و غریب و غول پیکر بودن که یک حس غیر صمیمی داره رو دوسش ندارم.....
مهسا حجازي ( 1390/09/03 ) :
اولین چیزی که در این طرح به نظرم امد تولید انبوه بود که دید ماشینی معمار را نشان میدهد و در شبه جزیره بودن ان از نشانه های یوتوپیایی هاست و لایه لایه بودن (طبقه طبقه بودن) ان و بام باغ و عمودی بودن بنا باز دید یوتوپیایی معمار را نشان میدهد .
مرضیه جمالی ( 1390/09/03 ) :
از نظر قرارگیری انها روی هم مانند این است که یک ساختمان بزرگ, ساختمانهای مکعب شکل با قطعات مختلف را درون خود جای داده است و معماری عمودی را برپا کرده است از لحاظ بام باغ و نزدیکی به دریا میتواند یک پروژه عالی و متنوع باشد که جزء یوتوپیایی محسوب میشود این دلیل نمیشود که چون دور است ساخته نشود اگر از نظر رفاهی تامین نیاز کند نیازی به طی مسافت نیست.از نظر دور افتادگی یوتوپییایی است. چون امروزه تمام ساختمانها به صورت تکراری ساخته میشوند ,تنوع وجود ندارد این ساختمان تنوع خاصی دارد و زندگی را جذاب میکند.
احسان شریفی ( 1390/09/03 ) :
پیرو نظر خانم جمالی طرح مورد نظر یک شهر کاملا یوتوبیاییست، چرا که ایده های نظریه پردازان آرمان شهر در آن کاملا مشهود است.شهر دارای بافت فشرده ، با تراکم زیستی بالا ، صنعتی، با کاربری مسکونی و زیبا شناسی راستگوشه می باشد که باغ شهر ها و پیاده راه هایی در ارتفاع دارد.همه موارد مذکور الگو های شهر ایده آل هستند اگرچه در مقابل شهر ایده آل شهر ارگانیک را داریم ولی از شواهدی که در تصاویر مشخص است به نظر می رسد این شهر یک شهر ارگانیک در امتداد خط رودخانه است.به طور کلی آقای سفدی با در نظر گرفتن الگو های شهر ایده آل این شهر را طراحی کرده است.اما وقتی از بیرون به این شهر نگاه کنیم یک حس استرس به ناظر دست میدهد، در عین حال این گونه فرم ها نیاز به فناوری خاصی دارد که بتواند از نظر تولیدات انبوه پاسخگو و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد....... با تشکر!!!
محمد رضا امینی ( 1390/09/04 ) :
به طور کلی با توجه به عکس ها که نمایان گر شهر ایده آل هستند ، گزینه های شهر ایده آل رعایت شده است . مانند ارتفاع زیاد (شهر عمودی )تراکم زیستی زیاد ، باغ شهر و استفاده الگوی از خیابان های چند طبقه برای پیاده رو شهر زیباست و پیش به سوی آرمان گرایی برای رسیدن به ایده آل می باشد.پروژه قوی است ولی با توجه به هزینه بالا ضعیف است .نبود مرکز تجاری باعث ضعف بسیاری در پروژه است . به نظره من هبیتات 67 از نظر ظاهری زیباست ولی از نظر ارتباط فضاهای داخلی با مشکل مواجه شده است.---------
عبدالحسین نصیری ( 1390/09/04 ) :
عبدالحسین نصیری(معمار آدنا)
با درود .تاثیرات جنگ جهانی دوم روی جامعه اروپا و توانایی ساخت بنا توسط قطعات پیش ساخته و صنعتی شدن ساختمان را نشان داد ،معماری توانایی استفاده از پیشرفت علم در جهت تحول جامعه را دارد .الگوی بر گرفته از سبک رشنالیستی و تراوش ذهنی معمار موشه سفدی کانادایی و شهود و نوآوری طراحی و اجرای پروژه هبیتات 67 در قالب دپوی کانتینری در حالت بی نظمی اما در اوج نظمی از پیشین طراحی شده در قامت یک حجم پیکره دار عظیم والجثه در لنگرگاهی چون گمرک بصورت نماد غیر یوتوفیایی(واقعی)عجیب و غریبی بوجود آورده ،پروژه بخوبی توانسته با طراحی 15 گونه ی لایه لایه برای خانوار های با بعد متفاوت و تنوع طرح نوع نگاه جدیدی به دورنمای پروژه دهد،هویت و شخصیت ،استقلال خصوصی،ارتباط با طبیعت،چشم انداز زیبای آزاد به محیط و پیاده روی اجباری در خرده شهر آرمانی خود را تحقق بخشد.کاستی مجموعه های اشتراکی طرح قابل جبران است عمودی بودن نکته شاخص طرح میباشد ولی کلیت مجموعه حرفی برای الگوشدن در سطح کلان انبوه سازی با احجام مدولار ایده آل دارد. مجموعه معلق حصار ترس ایستایی ذهنی را در بنده کاملا شکسته است ،نظریه های ارایه شده در قالب ادبیات معمارانه قابل تعمق است .
بهنام دیداری ( 1390/09/04 ) :
هیبتات 67 مجتمع مسکونی که با ایده های آرمان شهر طراحی شده است.مناظر زیبایی از داخل به بیرون بنا قابل روئیت است اما از بیرون که به مجتمع نگاه کنیم یک فرم کاملا شلوغ و بی نظم میبینیم ، ولی به نظر این بی نظمی از روی عمد صورت گرفته و طراح سعی بر ایجاد یک هماهنگی بصری با بی نظمی بوده است.همان طور که دوستان به آن اشاره کرده اند این مجتمع نیاز به تکنولوژی خاص در عین حال مقرون به صرفه باید باشد تا بتواند امثال این طرح را به انبوه رساند.
معصومه مردانی ( 1390/09/04 ) :
من زیاد با کارهای این معمار اشنا نیستم.
اما کلا از فشردگی - روی هم قرارگیری این حجمهای خشک - بیرون و تورفتگی ها - فضاهای منفی کار خیلی خوشم میاد.ولی برای این جزیره شاید فرم نرمتری بهتر بود..این نوع فرمهای خشک (نه روی هم قرارگیری و فشردگی)بیشتر به درد شهرکهای صنعتی میخوره که کارکناش مجبورن همونجا زندگی کنن مثل بلوکهای سیمانی تو پایگاههای ارتشی.به نظر من به درد این سایت نمیخوره.
اما از این فرم با وجود حل کردن پلان پیچیده خیلی خوشم میاد..
محبوبه زارع ( 1390/09/04 ) :
در مجتمع مسکونی هبیتات 67 با توجه به حجم های مکعب و مستطیل و نحوه ی قرار گرفتنشان به روی هم ، واحد ها ظاهرا مدولار به نظر می رسند . این مجتمع یک خرد شهر با تراکم زیستی بالاست . مکعب و مستطیل ها می توانستند خیلی راحت و یکنواخت روی هم گذاشته شوند اما موشه سـَـفدی با شکست مکعب ها و عقب و جلو کردنشان توانست سه عنصر نور ، فضا و فضای سبز (لوکوربوزیه)را در کار به زیبایی ایجاد کند و ساکنین را از زندگی در یک خانه ی یکنواخت و گاها انزوا بیرون بکشد . در هر یک از واحد های این مجتمع علاوه بر اینکه ساکنین آنرا حریم خصوصی خود می دانند و حس تعلق به آن دارند ، در عین حال در فضایی اجتماعی نیز زندگی می کنند . ساکنین از روی تراس ها دید خوبی به مناظر اطراف دارند . فضای خالی که در کار مشاهده می گردد باعث می شود مجتمع از حالت تراکم بیرون بیاید و همینطور می تواند باعث شود که به پشت مجتمع نیز اشرافیت وجود داشته باشد (دید پیش وپس زمینه) و از یک سمت مجموعه می توان مناظری که در سمت دیگر مجتمع وجود دارد را دید . در طراحی مجتمع به جهت تابش نور خورشید توجه شده طوری که همه ی واحد ها قادر به استفاده مفید از نور می باشند . نحوه ی چیدمان واحد های مسکونی به روی هم و استفاده از بام ها به عنوان تراس واحد های بالایی در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد که توسط دامنه ی کوه به صورت طبیعی اتفاق افتاده . چنین چیدمانی در زمین مسطح و طراحی نحوه دسترسی ها ، نور و ... قطعا کار مشکلی بوده .

محمدرضا نامداری ( 1390/09/04 ) :
به نظر من معمار به دلیل بندری بودن این شهر با الهام گرفتن از کشتی و کانتینر طراحی کرده است.باکس،باکس بودن ساختمان ها ذهن انسان را به سوی کشتی میکشاند
یوسف هوشمندی ( 1390/09/04 ) :
قبل ازهر چیز باید گفت که سفدی توانسته مشکل که همان یکسان سازی شهری وازبین بردن خط افق برای شهر را از بین برده وکار جدیدی رو شروع کرد
تکنیک وخلاقیت سفدی تبلور جدیدی ازایده ابنزر هاوارد که باغ شهر را موضوع تبدیل به کمربند سبز لایه به لایه فضاها در ارتفاع انجام داده قابل تحسین است وشاید اگر اجازه ساخت همان 1000واحد رو می دادند از حالت کلی به هم می خورد
ترکیب طبیعت با فضای مصنوع وتراکم زیست محیطی بالا که همواره کار سخت ودشوار است که سفدی توانسته بااضافه کردن خیا بانها به حمل نقل شهری جنبش متا بولیسم را اجرا کند که همان مقیاس شهری در ارتفاع و استفاده کردن از فرم های انعطاف پذیر با ابعاد مختلف و ترکیب شهر با تکنولوژی که همواره پیروی از یوتوپیاست که فرانک لو یدرایت معمار امریکایی که همین ایده رو داشت که نتوانست بسازه
ای کاش جرات جنین سیاستها رو داشتیم که که بتوان با اقتدار از ان پیروی کنیم
کارهای معمار انی که همین ایده رو داشتن ولی نتوانستند بسازن لوکوربوزیه،تونی گار نیر،که ناکام ماندند.
دانیال عابـــــدی ( 1390/09/04 ) :
به نظر من اولین چیزی که با دیدن هبیتاب 67 به دید می رسد روی هم قرارگیری و فشردگی حجم های مکعب و مستطیل مدولار و لایه لایه دار است.مجموعه با حالت معلق معماری عمودی را برپا کرده است.ساختار نا منظم ولی مدولار و لایه لایه دار ,دید پیش وپس زمینه,حجمهای خشک , بیرون و تورفتگی ها ,ایجاد فضاهای منفی ,حجم پیکره دار از ویژگیهای این فرم در دید اول است.و در شبه جزیره بودن و لایه لایه بودن و عمودی بودن بنا از نشانه های یوتوپیایی بودن پروژه میباشد. همچنین بافت فشرده شهر با تراکم زیستی که از ایده های نظریه پرازان آرمان شهر است در آن کاملا مشهود است.
نگار چاپی ( 1390/09/04 ) :
در ادامه بقیه گفته ها باید بگم تلاش اقای سفدی از لحاظ استقلال هر واحدبرای یک شهر ایدال و یوتوپیایی نزدیک بوده.... با غیر از هزینه ها که نتوانسته ان را کنترل کند....
اینجا یه لینک گذاشتم که پلانشو می تونین ببینین
http://expo67.ncf.ca/floor_plan_habitat_expo67.html
http://www.greatbuildings.com/buildings/Habitat_67.html
حسین ذوالفقاری ( 1390/09/04 ) :
حسین ذوالفقاری ( شهروز )
درود,,,قبل ازهر چیز یک فرم کاملا شلوغ و بی نظم میبینیم.من شخصا عجیب و غریب بودن پروژه را دوست دارم.هیبتات 67 که با ایده های آرمان شهر طراحی شده است یک شهر ارگانیک است که ایده های یوتوپیایی در آن دیده میشود .امروزه تمام پروژه ها تکراری ساخته میشوند ,تنوع موجود این پروژه که تنوع خاصی دارد دید را کاملا جذب میکند.تنوع این نوع طراحی فوق العاده است.ولی از نظر من ارتباط فضاهای داخلی می توانست طراحی بهتری داشته باشد.
مخمد رضا کرمی ( 1390/09/04 ) :
هبیتات 67 بسیار جالب و زیباست .نشان دادن فرمهای مکعبی و درهم رفته وبردن انها در ارتفاع اثر بسیار جالبی را ثبت کرده است

دراین اثر میتوان به مدولار بودن --تخلخل- -فضای منفی- -ودید ان نسبت به شهر اشاره کرد.
ایمان درودی ( 1390/09/04 ) :
به نظر من آقای سفدی با ایجاد فضای پر و خالی و همچنین ایجاد اختلاف ارتفاع تمام وجه ها را از هم متمایز کرده و از نظر من دبد ماشینی هم در کارش تاثیر گذاشته و به عقیده بنده تراکم بیش از حد ساختمانها زیاد خوشایند نیست.بر خلاف نظر آقای کریمی لازم به ذکر است که هر چند ساختار این ساختمان فشرده و سوار بر هم است و جای کمتری اشغال کرده ولی به راحتی قابل زیست نیست ولی در کل مثل آقای ذولفقاری عزیز بنده هم این کار رو دوست دارم.
زهرا علي شاهي ( 1390/09/04 ) :
در نگاه اول من به یاد روستاهای پلکانی افتادم.utopia یک مفهوم کاملا عمودی دارد همانند همین تصاویرها که همه انها عمودی هستند.این تصاویر الگوی از ارمان شهری را بیان میکند. و این بیان گر رشد تکاملی انسان ها می باشد. البته نه برای تمام اقشار چون این چنین خانه ها مناسب هر فرهنگی نیست.
محمد مهدی شفیعی ( 1390/09/04 ) :
با سلام
هبیتات 67 الگویی از یک شهر ایده آل است که سعی شده به بیشتر نیازهای انسان توجه کند از جمله نیاز به احساس امنیت (حفظ حریم خصوصی ) ، احساس آرامش دید به رودخانه و فضای سبز )، صرفه جویی در هزینه و انرژی ( بهره گیری مناسب از نور خورشید ) و داشتن فضایی برای تفریح ( داشتن فضای بازی و مکان نگه داری کودک ). این ایدا آل شهر نسبت به دیگر ایده آل شهر ها از موفقیت نسبی برخوردار بوده و می تواند فضای مناسبی برای زندگی افراد مختلف با توجه به وجود انواع تیپ خانه ها می باشد. ولی به دلیل تراکم زیستی بالا دچار ازدحام انسانی شده که شاید مورد پسند همگان واقع نشود.
آرش راحمي ( 1390/09/04 ) :
نظر به این که این پروژه در حالی که از نظر فرم و شکل ظاهری،یکنواختی را نشان میدهد ولی در کل از نظر ساختار وچیدمان کاملا بی نظمی را تداعی میکند که این توضیحات در واقع تضاد را در ساختار کلی پروژه بیان میکند.
به نظر من معمار با خلق این اثر میخواهد نوعی آرمان شهری را تداعی کند و به نوعی ذهن مخاطب را به سمت تراکم جمعیت و کمبود فضای ایده آل جهت زندگی میکشاند.

حسين يزداني ( 1390/09/04 ) :
به نطر من جناب سفدی با استفاده از شهزهای عمودی و ایجاد فضای مثبت و منفی و شطرنجی این ساختمان را طراحی کرده است.در ضمن با نظر آقای درودی با توجه به اینکه این ساختمان با ایجاد فضای پر و خالی و همچنین ایجاد اختلاف ارتفاع تمام وجه ها را از هم متمایز کرده است موافقم.
امیر خلیلی ( 1390/09/04 ) :
این پروژه رو از دو دیدگاه می توان بررسی کرد
اول اینکه با کمترین هزینه در این بافت زیبا ایجاد تراکم بالا در مقیاس کم بسیار عالی می باشد.قاب کردن آسمان وترکیب حجم قوی وخط آسمان متنوع وتراس هایی با دید زیبا داری آرامش،از نقاط قوت این پروژه می باشند
از نظر من در این مقیاس کم وتراکم بالا کنار هم قرار دادن افراد و روابط فضاها از نظر کاربری بسیار مهم است که معمار در این پروژه به تمامی موارد فوق توجه نموده است
رسول رضایی ( 1390/09/04 ) :
به نظر من خالق هبیتات 67 به نوعی وضعیت آینده را در حال تعریف کرده است.زمانی که بدلیل تراکم بالای جمعیت دیگر زیبایی و نظم در مراحل بعدی طراحی لحاظ میشود و جای خود را به بی نظمی،تداخل و ترکیب میدهد.
معمار به خوبی توانسته در مقیاس کم تراکم بالای جمعیت را بگنجاند و به نوعی کمبود فضا در پس ازدیاد جمعیت بیان میکند.
هاجر برومند ( 1390/09/04 ) :
از خصوصیات بارز واحد های مسکونی هبیتات 67 :
- دید و منظره ی مناسب
- دسترسی های سواره
- ساختار هرمی و قرار گرفتن واحد ها روی هم ، تنها در یک سمت پروژه که از دید ، منظره و تابش مناسبی برخوردار است امکان پذیر بوده و سمت دیگر پروژه تماما به ارتباط عمودی و افقی دسترسی ها اختصاص دارد .
- اختصاص دادن باغچه و تراس مجزا به هر واحد مسکونی (بام باغ)
- فضاهای داخلی هم پیمانه نیستند (وجود انواع تیپ خانه ها برای خانواده ها و افراد مختلف)
از شاخصه های طراحی شهر صنعتی در این واحد های مسکونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- اختصاص فضایی در مجتمع به عنوان محلی برای نگهداری کودکان
- وجود زمین بازی در کنار مجموعه
همه ی این عوامل و خصوصیات سبب شده تا هبیتات 67 نمونه بسیار موفقی از تجربیات پیش ساختگی در دوران معماری مدرن به شمار بیاید و در پایان این بنا در اولین نظر برای من تداعی گر شهر چتل هویوک در دوران ما قبل تاریخ بود .
پگاه زنيان زاده ( 1390/09/04 ) :
پگاه زنيانزاده
مطالعه اي در مورد اين سبك معماري نداشتم.اما از ديدن اين واحد مسكوني به وجد ميام.هميشه بناهاي مكعبي شكل را دوست داشتم و از ليز خوردن مكعبهاي ساده كه در انتها همچين واحد مسكوني زيبا و متنوعي را به همراه دارد لذت ميبرم.با توجه به اينكه در معماري خودمان هم ديده مي شود(روستاي ماسوله)و با نظر آقاي اميني موافق نيستم. چرا كه معماري كه اينقدر زيبا با مكعب هاي ساده بنايي اينگونه چشمگير طراحي مي كند حتما در طراحي فضاهاي داخلي هم قوي عمل كرده است
پریا فسایی ( 1390/09/04 ) :
من را یاد خانه های حومه شهر شیراز می اندازد که به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفتند و بام ساختمان های زیری حیاط خانه های بالایی هستند ، با توجه به این فرم خوب توانسته اند از فضا حداکثر استفاده را کنند ولی رفت و آمد در این فضا به نظر من سخت است و انسان مسیر را گم می کند .
فاطمه موسوی مقدم (تحریریه اتووود) ( 1390/09/04 ) :
سوارشدن مکعب ها روی یکدیگر و کم شدن واحد ها در طبقات از پایین به بالا دقیقا همانند تخته سنگ های کوهی میماند که هر چقدر به سمت قله پیش میروند تقلیل میروند.پیکره بنا کاملا شبیه به کوه یا تپه هایی در جوار یکدیگر است.در این که این بنا از الگوهای یوتوپیایی پیروی کرده شکی نیست.فضاهای منفی بسیار جالب توانسته اند دسترسیها و حتی چشم اندازها را در خود حل کنند.جانمایی پنجره ها با ابعاد متفاوت و پیروی از مکعب های تشکیل دهنده بنا ، به زیبایی بنا افزوده است.
بافت فشرده در دوره ای که روابط انسانی کاهش یافته مردم را مجبور به تعامل اجتماعی میکند و این یکی از نقاط قوت این بنا است.این مجموعه از لحاظ موقعییت مکانی در وضعییت بسیار خوبی قرار گرفته است.
مهدی افسری ( 1390/09/04 ) :
به نظر من بر خلاف ظاهر نامنظم و بی قاعده ای که دارد در عین حال فوق العاده طراحی منظم وفکر شده ای دارد.زیرا همانطور که خانم برومند گفته اند دارای ویژگی های زیر میباشد:
دید و منظره ی مناسب-دسترسی های سواره- ساختار هرمی و قرار گرفتن واحد ها روی هم ، تنها در یک سمت پروژه که از دید ، منظره و تابش مناسبی برخوردار است امکان پذیر بوده و سمت دیگر پروژه تماما به ارتباط عمودی و افقی دسترسی ها اختصاص دارد - اختصاص دادن باغچه و تراس مجزا به هر واحد مسکونی (بام باغ)
- فضاهای داخلی هم پیمانه نیستند (وجود انواع تیپ خانه ها برای خانواده ها و افراد مختلف)-از شاخصه های طراحی شهر صنعتی در این واحد های مسکونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- اختصاص فضایی در مجتمع به عنوان محلی برای نگهداری کودکان- وجود زمین بازی در کنار مجموعه
یکی از ویژگی دیگر در واقع عظمتی است که در مقابل انسان دارد که به نوعی قدرت طراحی رو به رخ همگان میکشد.
بهزاد سعادتی بادلو ( 1390/09/06 ) :
به نظر معمارش میخواسته فضا رو از مربعی بودنش خارج کنه و بگه که از مکعب هم میشه حجمهایی رودر اورد که مانند مکعب فضای خشکی نباشه.
پدرام پورمزینی ( 1390/09/07 ) :
با سلام

به نظر من این سازه ای آقای سفدی خلق کرده یک تبلوری از افقی بودن و بلند مرتبه بودن است که می توان به صورت ایتم سوم معرفی نمود .و بزرگترین هدف ایده به نظر من پرسپکتیوی بودن این مجموعه را نشان می دهد ودوم که ویویی که ایجاد کرده (پلکانی) و آن دید بلندی ارتفاع را به صورت نرمی به زمین انتقال داده . این می تواند روحیه خوشایندی ایجادکرده و دیگر هدف ایشان برای منفک کردن فضا ایجاد فضایی برای بالکن که با سقف طبقه زیرین خود این را به صورت بام باغ حل کرده به نظر من علت موفق نبودن این ایده برای کلان شهر شدن یکی حرزه روی فضا است و دیگری پر هزینه بودن آن که نقش اصلی را بازی می کند که همان طوری که نوشته شده نارضایتی خود را از هزینه طرح گفته ولی در کل می تواند مرز شکن خوبی برای ساخت شهر باشد .
مرضیه زارعی ( 1390/09/07 ) :
در جواب خانم زیان زاده: به نظر من نمی شه گفت چون معمار توانسته فرم قوی ایجاد کند حتماٌ عملکرد هم قوی است.
شاید عملکرد از فرم تبعیت کند و برای دست یافتن به فرم فضاهای داخلی به خوبی پاسخگو نباشد.
مرضیه زارعی ( 1390/09/07 ) :
به نظر من همان طور که در توضیحات و عکس ها قابل ملاحضه است، این معمار در طراحی و ساخت مجتمع مسکونی ای که می خواسته از نظر فرمی و حجمی متفاوت باشد دست یافته و همچنین در تعریف جدیدی از زیست شهری موفق بوده.
با توجه به موقعیت قرار گیری بنا و پنجره های آن که با ابعاد مختلف ایجاد شده و مکعب های نا منظمی که بنا را تشکیل داده از چشم انداز دور مانند یک کشتی به نظر می رسد.
فضا های منفی و فضا های سبزی که در ارتفاع ایچاد شده اند و رنگ بنا و.... بصورت یک رشته کوه به نظر می رسد.
این حجم های مکعب شکل بنا را از یکنواختی خارج کرده و از نظر بافت متفاوت می باشد و این متفاوت بودن به همراه فضای سبز ایجاد شده در ارتفاع تنوعی ایجاد کرده که به ساکنان شوق زندگی می دهد. این می تواند یکی از نکات قوت طرح باشد.
به نظر من شاید اگر واحد های تجاری و مدرسه در این مکان با همین روند معماری ساخته می شد امکان خسته شدن ساکنان این محل از شکستگی ها و رنگ و ..... وجود داشت.
به نظر من این سکنای درون شهری با موفقیت توانسته تراکم بالای انسانی در مقیاس محدود را پاسخ دهد.
فرزانه پوررحمان ( 1390/09/08 ) :
در همان نگاه اول با یک آرمان شهر مواجه می شویم که از لحاظ نما ، ویو و مکان بسیار جذاب است . طرح کاملا با محیط اطراف تعامل مستقیم دارد و از نظر فرم به نوعی بر گرفته از کشتی یا قایقهای شناوربه نظر می رسد . ایده بام باغ و سبک پلکانی طرح ، واحدها را بسیار مجزا جلوه می دهد و در نهایت به نظر یک یوتوپیای بی نظیر است .
محسن نظری ( 1390/09/09 ) :
سلام به نظر من با توجه به قرارگیری و پلکانی شدن حجم ها بر روی هم معمار میخواسته از پراکندگی و خطی بودن شهر ایده ال جلوگیری کنه و میشه گفت که نقطه قوت این طرح تجمع می باشد. با تشکر
علی نقی ( 1390/12/06 ) :
با سلام
این پروژه یکی از شاهکارهای مسکن در سطح جهان است که تعداد کارهای مسکن که بتوان آنها را بعنوان نمونه عالی ،مانند این کار معرفی کرد، بسیار کم است. خواهشنا اینقدر فرمال به این نمونه کارها نگاه نکنید، هدف معمار ،علاوه بر ایجاد یک محیط مسکونی مطلوب ،ایجاد حیاط برای همه واحدهاست،که با این فرم آقای سفدی به این مهم رسیده است.اگر به دیگر کارهای مسکن ایشان نگاه کنید می بینید که حیاط یکی از فاکتورهای مهم معماری او می باشد. در ضمن تعداد واحدهای این مجموعه کمتر از 158 واحد می باشد و اینجا یک مجموعه مسکونی است نه شهر و آرمان شهر و محله و....
باتشکر
سحر زارعی فر ( 1391/09/21 ) :
این معماری تا حد زیادی ریشه در معماری و هویت ما داره، اینکه حس روستایی مثل ماسوله رو در آپارتمان میاره که نیاز جوامع امروزه با همه ی ویژگی هایی که در کل داره ( دید های غیر منتظرش و حفظ حریم ها و...) عالیه
و گاهی مثل تابلوی نقاشیه ..اما در کل شلوغیش میتونه حس خوبی منتقل نکنه... و هندسه ی راه هاش که هم خوان با هندسه ی کلی نیست انگار از جایی دیگه اومده...
اما کسی میتونه راجع به ایستاییش به من توضیح بده؟
بهزاد مهرداد ( 1392/03/19 ) :
موشه سفدی در این مجموعه مسکونی به نوعی کار, خانه آبشار رایت رو بهنینه سازی کرده ,کاری که رایت سعی میکرد طبیعت رو وارد خانه بکند (معماری ارگانیگ),معماری ای که در مجتمع های مسکونی ما کاملا به فراموشی سپرده شده .
محمد علی لوایی ( 1393/12/02 ) :
به نظر منم دقیقا ماسوله ی خودمونه که ماشینی طراحی شده و خیلی معمارانه دیزاین نشده و بیشتر به مسائل سازه ای و غیره توجه شده اما مدل جالبی برای شهرسازیه و فضاهای پویایه زیبایی رو به وجود میاره
ممنون بخاطر مطالبتون مطلب جالبی بود فقط ای کاش یه سری اطلاعات معمارانه پروژه رو هم میزاشتین مثل پلان و برش و ...
به هر حال لذت بردم ممنون

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

خانه ی مسکونی از هیسانوری بان در ژاپن ؛ باغی مخفی در پشت دیوارهای بتنی
اتووود کلاسیک ـ ویلای تاگندات ـ لودویگ میس ون دروهه
خانه پارک از معماران Formwerkz
خانه باشکوه زیرزمینی در سوئیس
کابینِ کویرِ سارا آندروود و جیکوب ویتزلینگ؛ کوچکْ بازیافتی و پایدار است
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group