معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1320
زاغه نشینی   - 37
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1095
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
نظریه معماری   - 927
درگذشت زاها حدید   - 34
طراحي داخلي   - 874
مدارس معماری   - 34
سازه های شهری   - 849
اکسپو شانگهای 2010   - 33
تکنولوژی ساخت   - 830
معماری دیجیتال   - 32
مرزهای معماری   - 762
معماری کانستراکتیویستی   - 32
معماری حوزه عمومی   - 707
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 32
المان شهری   - 689
معماری پراجکتیو   - 31
نگاه نو به سكونت   - 675
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه شهری   - 666
اکسپو میلان 2015   - 27
کلان سازه   - 593
هنر روسیه   - 27
معماری و سیاست   - 508
بحران آب   - 27
معماری پایدار   - 502
پاویون های سرپنتین   - 22
منتقدان معماری   - 471
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری تندیس گون   - 446
جشن نامه اتووود   - 21
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 428
معماری مجازی   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 425
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری منظر   - 420
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
آرمان شهرگرایی   - 420
پداگوژی   - 19
معماری شمایل گون   - 415
پردیس ویترا   - 18
روح مکان   - 409
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری مدرن   - 402
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 16
طراحی صنعتی   - 395
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
باز زنده سازی   - 361
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
توسعه پایدار   - 349
باهاوس   - 15
تراشه های کانسپچوال   - 333
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری یادمانی   - 330
فیلوکیتکت   - 14
معماری سبز   - 302
معماری بایومورفیک   - 14
معماریِ توسعه   - 298
شهرهای در حرکت   - 12
اتووود کلاسیک   - 263
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی نئولیبرال   - 259
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
بدنه سازی شهری   - 251
مدرنیته؛ از نو   - 10
معماری محلی   - 245
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 243
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری محدود   - 242
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری ارزان   - 241
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
تغییرات اقلیمی   - 241
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 236
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 233
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
آینده گرایی   - 217
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 217
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 203
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری پست مدرن   - 195
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن عمومی   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری انتقادی   - 141
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
زنان و معماری   - 130
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
مسکن روستایی   - 130
فرهنگ نفت   - 5
عکاسی   - 129
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
هنر گفت و گو   - 126
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
هنر انتزاعی   - 114
معماری مصر   - 4
معماری ژاپن   - 109
بلوپرینت   - 4
معماری ـ سینما   - 107
جهان علمیْ تخیلی   - 4
معماری ایران   - 106
منبع شناسی اتووود   - 4
گرافیک   - 102
اتووودْ آبزرور   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
معماری خوانی   - 4
فضای منفی   - 100
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 3
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری مذهبی   - 85
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی مبلمان   - 84
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
اکسپو   - 75
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری هند   - 62
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری چین   - 61
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری فاشیستی   - 59
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
گفت و گو با مرگ   - 46
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
ویرانه ها   - 44
شهرْخوانی با اتووود   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 40
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1
ترسیمات معماری   - 39

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 6
زیگموند فروید   - 9
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 3
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 33
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 9
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 1
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 33
لبس وودز   - 23
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 9
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اِم اِی دی   - 22
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ام وی آر دی وی   - 49
لوسی رای   - 8
اماندا لِــوِت   - 3
لویی کان   - 37
اویلر وو   - 9
لوییس بورژوا   - 8
ایلین گری   - 7
لُکُربُزیه   - 133
ایوان لئونیدوف   - 4
لیام یانگ   - 4
بئاتریس کُلُمینا   - 4
مارتین هایدگر   - 27
بال کریشنادوشی   - 4
مارسل بروئر   - 7
باک مینستر فولر   - 4
مارشال برمن   - 16
برنارد چومی   - 33
مانفردو تافوری   - 16
برنو زوی   - 7
مانوئل کاستلز   - 2
بنیامین برتون   - 6
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بوگرتمن   - 1
مایکل سورکین   - 1
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل گریوز   - 6
پائولو سولری   - 4
محمدرضا مقتدر   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پال گلدبرگر   - 1
مـَــس استودیو   - 3
پرویز تناولی   - 2
معماران مورفسس   - 16
پری اندرسون   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پل ویریلیو   - 19
موشه سفدی   - 12
پیتر آیزنمن   - 57
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 25
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 2
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 5
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 13
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -747
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -334
صنعتی   -97
فرهنگی   -275
گالری   -84
پاویون   -253
هتل   -73
موزه   -246
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -118
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تركيه قديم و تركيه جديد ؛ اعتراضات تركيه و فضاي عمومي
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/06/07
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق شماره 1806 23/5/92 ، نوشته ي علي سالم
تعداد بازدید : 2545

تصميم به تخريب "پارک گزي" در استانبول که در چارچوب برنامه توسعه شهري حزب "عدالت و توسعه" اتخاذ شد، به هيچ وجه اتفاق جديدي نبود. الگوي نوليبرالي افزايش سود و گردش سرمايه و عبور از بحران هاي اقتصادي که در بسياري از کشورهاي در حال توسعه و بازارهاي مصرف از جمله دوبي و کشورهاي آسياي شرقي پياده شده و نتايج آن ديده شده است، امروز در ترکيه هم با سرعت تمام در حال اجراست.

بازسازي شهر بزرگي چون استانبول و تجديد آرايش آن تجربه اي است که پيش از اين در پاريس قرن نوزدهم توسط هوسمان و در نيويورک دهه 40 توسط رابرت موزز نيز پياده شده است. چنين بازسازي ها و سرمايه گذاري هاي کلاني در بخش ساختمان و مستغلات بعد از بحران هاي بزرگ اقتصادي اتفاق افتاد. سرمايه داري براي عبور از بحران و گسترش بازارهاي مصرف، نياز به گسترش شهرها با معماري دلخواه خود براي کنترل امنيت هر چه بيشتر و سوددهي تجاري افزون تر داشت.

منشا بحران، عدم گردش به موقع سرمايه و بيکاري کارگران است. اين ساخت و سازها همواره با مهاجرت خيل عظيم کارگران به شهرهاي بزرگ و گسترش حومه ها و حاشيه نشيني همراه است. در تجربه کشورهاي مشابه در حال توسعه که به آزمايشگاه اقتصاددانان "مکتب شيکاگو" تبديل شده اند، همواره قريب به يک دهه رونق اقتصادي به وجود مي آيد و پس از آن همه دستاوردها نقش بر آب مي شود.

رشد اقتصادي هشت درصد ترکيه را که اين سال ها زبانزد عده زيادي بوده، مي توان در اين راستا ارزيابي کرد. درست در روز شروع اعتراضات به تخريب پارک گزي، اسکله "کاديکوي" در بشيکتاش دچار آتش سوزي مشکوکي شد که به دنبال آن دولت تصميم به خصوصي سازي و واگذاري آن به گروه هتل هاي "شانگري" گرفت. اما بعد از اعتراضات اخير، مقامات دولتي فروش اين بندر را انکار کردند و در ماه جولاي اين اسکله دوباره شروع به کار کرد.

چندي پيش هم آتش سوزي مشابهي در ايستگاه تاريخي قطار "حيدر پاشا" در استانبول اتفاق افتاد و اين بهانه اي شد تا دولت تصميم به تخريب آن بگيرد و وعده ساخت يک ايستگاه لوکس جديد را بدهد. "مرکز فرهنگي آتاتورک" هم که در مجاورت پارک گزي قرار دارد، چند سالي است تعطيل شده. اردوغان شخصا اعلام کرده قصد بازسازي و ساخت يک مسجد جديد را در نزديکي آنجا دارد. ترجيع بند همه اين اقدامات چيزي نيست جز برنامه بلندمدت اردوغان براي نابودي فضاهاي عمومي همچون پارک ها، ميادين، آثار تاريخي، بنادر، ايستگاه ها، جاذبه هاي طبيعي و جايگزين کردن آنها با مجتمع هاي تجاري و لوکس در مرکز شهر.

پس از آغاز اعتراضات فعالان محيط زيست، اردوغان اعلام کرد: "اگر کسي اعتراض دارد بيايد مستقيم به خود من بگويد." اگر لحن تمسخرآميز او را ناديده بگيريم، پيشنهادي معقول به نظر مي آيد. اما مشکل اين است که چنين ارجاعي، همين که او خود را تنها مرجع مقتدر مي داند، پس از تخريب نهادهاي مهم تصميم گيري در جامعه و متمرکز و بوروکراتيزه کردن اين نهادها توسط او و سياست هاي کلي تر حزب عدالت و توسعه صورت مي گيرد.

در مي 2001 اکثريت پارلمان که از اعضاي حزب عدالت و توسعه بودند به نخست وزير و کابينه حق دادند به مدت شش ماه قوانين را بدون اينکه از نظر پارلمان بگذراند، تصويب کند. در 17آگوست 2011 اردوغان قانوني تصويب کرد که وظيفه اش حفاظت از ميادين ملي و جاذبه هاي محيط زيستي بود. ولي اين قانون به حکومت اجازه مي دهد تصميم بگيرد که آيا اين جاذبه ها ارزش حفاظت دارند يا نه. مسلما اگر ارزش اقتصادي ايجاب کند اتفاقاتي نظير پارک گزي و مرکز فرهنگي آتاتورک رخ مي دهد.

دولت اردوغان براي اين نوع تصميم گيري ها، وزارتخانه "محيط زيست و توسعه شهري" را ايجاد کرده است. تناقض موجود در اين اسم خود گوياي وضعيت موجود است. کاري که توسعه گران شهري در حال انجام آن هستند، نابودي محيط زيست است. افزايش شکاف طبقاتي با وجود رشد اقتصادي و تبديل شدن به متحد اصلي آمريکا در منطقه چيزي نبود که اکثريت مردم ترکيه خواهان آن باشند. از اين رشد اقتصادي، تنها يک طبقه نوکيسه جديد بهره مند شدند، نه اکثريت جوانان بيکار و تهيدستان شهري.

ضديت با اردوغان البته دلايل فرهنگي هم داشت. از جمله افزايش روزافزون اسلامگرايي حزب عدالت و توسعه و پيشروي آرام دولت در فرهنگ و سبک زندگي جوانان. اما تاکيد بيش از حد بر سياست هاي فرهنگي و ويژگي هاي شخصيتي اردوغان موجب گمراهي از سرشت اصلي اين اعتراضات مي شود. ما در ترکيه بيشتر شاهد اعتراضات مردم به سياست هاي نوليبرال حزب عدالت و توسعه تحت مديريت اردوغان هستيم که از سر اتفاق الگوي ليبرال دموکراسي و نمونه اعلاي آن در منطقه محسوب مي شود. آغازگاه و بهانه گسترش اين اعتراضات به خوبي اين قضيه را نشان مي دهد.

اعتراض به تخريب پارک بسيار سريع تر از آنچه در ديگر کشورها شاهديم به اعتراض عليه کليت دولت بدل مي شود. ميل سيري ناپذير نوليبراليسم به گسترش ارزش هاي بازار موجب نگراني مردم در مورد از دست دادن گذشته، فرهنگ و محيط زيست ترکيه شده است. اگر مارکس نزديک به 150سال پيش نابودي محيط زيست توسط سرمايه داري را پيش بيني کرده بود، امروز به خوبي و بيش از هميشه اين تناقضات بنيادين در نوين ترين و عريان ترين شکل هجوم سرمايه داري به طبيعت و انسان يعني نوليبراليسم ظاهر مي شود. همچون هميشه پياده سازي چنين سياست هايي با سرکوب همراه است.

آثار و نتايج پياده سازي برنامه هاي بازار آزاد را فقط در اقتصاد ترکيه نمي توان ديد. ارزش هاي بازار و منطق سود، خود را به حوزه فرهنگ و ديگر حوزه ها نيز مي کشاند. اين روزها همگام با بسياري ديگر از جنبش ها از جمله خيزش اعراب، اعتراضات ضدحکومتي در يونان، جنبش "اشغال" در اروپا و آمريکا و اعتراضات اخير در برزيل و بلغارستان، مردم ترکيه با حضور خود در ميدان تقسيم دوگانه انتخاب بين نئوليبراليسم آمريکايي و حاکمان ديکتاتور و خودکامه منطقه را زير سوال برده اند. آنها قصد دارند نشان دهند که راهي مردمي هم براي انتخاب وجود دارد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group