معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1322
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1108
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
نظریه معماری   - 933
اکسپو شانگهای 2010   - 33
طراحي داخلي   - 880
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
سازه های شهری   - 850
معماری پراجکتیو   - 32
تکنولوژی ساخت   - 830
معماری دیجیتال   - 32
مرزهای معماری   - 763
معماری کانستراکتیویستی   - 32
معماری حوزه عمومی   - 715
طراحی پارامتریک   - 29
المان شهری   - 689
بحران آب   - 28
نگاه نو به سكونت   - 679
هنر روسیه   - 27
نظریه شهری   - 669
اکسپو میلان 2015   - 27
کلان سازه   - 593
پاویون های سرپنتین   - 23
معماری و سیاست   - 512
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری پایدار   - 502
جشن نامه اتووود   - 21
منتقدان معماری   - 472
معماری مجازی   - 20
معماری تندیس گون   - 446
باهاوس   - 20
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 429
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 428
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری منظر   - 420
پداگوژی   - 19
آرمان شهرگرایی   - 420
پردیس ویترا   - 18
معماری شمایل گون   - 415
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 17
معماری مدرن   - 414
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
روح مکان   - 413
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
طراحی صنعتی   - 395
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
باز زنده سازی   - 366
معماری بایومورفیک   - 14
توسعه پایدار   - 349
معماری ـ موسیقی   - 14
تراشه های کانسپچوال   - 333
فیلوکیتکت   - 14
معماری یادمانی   - 330
شهرهای در حرکت   - 12
معماری سبز   - 302
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماریِ توسعه   - 298
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
اتووود کلاسیک   - 263
مدرنیته؛ از نو   - 11
طراحی نئولیبرال   - 259
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 254
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
بدنه سازی شهری   - 251
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری محلی   - 247
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری محدود   - 243
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 241
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 241
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 236
بی ینال ونیز   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 222
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 217
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرمایش زمین   - 203
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 196
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 185
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 143
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
زنان و معماری   - 138
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 6
عکاسی   - 135
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 131
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 127
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ـ سینما   - 123
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
هنر انتزاعی   - 117
جهان علمیْ تخیلی   - 5
معماری ژاپن   - 109
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
گرافیک   - 109
فرهنگ نفت   - 5
معماری ایران   - 106
معماری مصر   - 4
فضای منفی   - 101
بلوپرینت   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
طراحی مبلمان   - 86
معماری خوانی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
منبع شناسی اتووود   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری مذهبی   - 85
اتووودْ آبزرور   - 4
اکسپو   - 75
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری هند   - 62
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری چین   - 61
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری فاشیستی   - 60
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
ترسیمات معماری   - 47
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
گفت و گو با مرگ   - 47
ده پرسش از هشت معمار   - 1
ویرانه ها   - 45
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 40
شهرْخوانی با اتووود   - 1
زاغه نشینی   - 38
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
مدارس معماری   - 38
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 9
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد برتینسکی   - 1
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سعید   - 12
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 9
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 6
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 43
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 8
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 7
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 6
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 4
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 25
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 4
ولادیمیر تاتلین   - 10
جوزپه ترانی   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 3
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 5
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 13
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -749
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -335
صنعتی   -97
فرهنگی   -290
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -128
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
اسلاوی ژیژک؛ پارالاکس و معماری
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/06/08
مـنـــــــبـع : وبلاگ زغالمگ, ترجمه ی: توحید عبدالهی
تعداد بازدید : 3332

روياي من درباره ي خانه فقط از فضاهاي ثانويه مثل راه پله، كريدور، توالت، انباري، آشپزخانه شكل گرفته است. بدون اتاق نشيمن يا خواب! پس اين امكان وجود دارد كه آنچه من مي گويم در هريك از دوسوي مرز حدسيات نو و ناشناخته يا اطلاعاتي كه در حال حاضر و از مدت ها قبل وجود داشته اند نوسان كند! ترجيح مي دهم با مفهوم پارالاكس كه از كوجين كاراتاني (Kojin Karatani) وام گرفته ام آغار كنم. تعريف متداول پارالاكس چنين است: تغيير مكان ظاهري يك ابژه (جابجايي موقعيت آن در قياس با زمينه)، به علت تغييرات در موقعيت مكاني مشاهده كه يك خط ديد جديد ايجاد مي كند.

البته پيچيدگي فلسفي كه اضافه مي شود اين است كه اين تفاوت مشاهده شده نبايد به سادگي سوبژكتيو تلقي شود. چون در واقع ابژه، جايي در بيرون، وجود دارد و از دو موقعيت يا نقطه‌ي ديد مختلف مشاهده مي شود. بهتر است همان طور كه هگل معتقد بود، بپذيريم كه سوژه و ابژه ذاتاًmediated هستند. بنابراين يك تغيير "معرفت شناختي" در ديدگاه سوژه همواره به صورت يك تغيير "هستي شناسي" در ابژه منعكس مي شود.

زماني كه با چنين پارالاكسي روبرو مي شويم، ناچاريم از ديدگاه هاي ديگرمان به نفع يكي از انها صرف نظر كنيم ( ويا اگر مي توانيم، يك ساختار ديالكتيكي تضادها را قبول كنيم) يا برعكس، همه‌ي موقعيت هاي ممكن را جهت توجيه بن بست فرارو يا آنتاگونيسم قبول كنيم... و اين به آنچه كه معماري پست مدرن خوانده مي شود منجر مي شود كه گاهي اوقات مفهوم پارالاكس را به عنوان روش مستقيم و آشكار برمي گزيند. در مورد ليبسكيند  يا گري  فكر كنيد! اغلب كار آنها يك تلاش نافرجام و مأيوس براي تركيب كردن دو اصل ساختاري ناسازگار در يك سازه به نظر مي رسد. (در مورد ليبسكيند، مكعب هاي افقي/عمودي و مورب و در مورد گري، خانه هاي سنتي با مصالح مدرن بتني، فولاد موج دار و شيشه)، دو اصل درتنازع براي برتري گير كرده اند.

فردريك جيمسون (Fredric Jameson) در مقاله اي در باره گری، پلان هاي منفرد او را كه براي خانه هاي مجزا بود مورد بررسي قرار داد كه كوششي بود در جهت تلفيق سنت ( المان هاي چوبي تزئين شده) و مدرنيته (ورق هاي فولادي موج دار، بتن و شيشه). نتيجه يك سازه‌ي دوزيست است، يك تركيب عجيب و غريب. يك خانه قديمي مثل يك غده‌ي سرطاني به يك قسمت مدرن بتني-فولادي چسبيده است.

اولين كار، نقطه‌ي عطف كار او، مرمت خانه ي شخصي اش درسانتا مونيكا ، (1978-1977) بود. گري " در يك كنج خانه ييلاقي متوسطي ايجاد كرد كه در لايه هايي از فلز موجدار، زنجيره‌هاي به هم پيوسته و سازه هايي از شيشه سوراخ شده در پيرامون آن پيچيده شده بود. نتيجه يك خانه ساده بود كه اشكال، سطوح؛ فضاها و نماهاي عجيب نمايان مي ساخت." فردريك جيمسون در اين ديالكتيك بين بقا در سنت (اتاق هايي از خانه هاي قديمي كه مثل نشانه هايي از يك روياي قديمي در موزه هاي مدرن محفوظ مانده اند) و گذر به پوشش جديد (كه مواد اساسي ان را زمين هاي باير آمريكا تشكيل مي دهند) يك محرك و انگيزه‌ي ناگهاني شبه اتوپيايي كشف كرد. اين فعل و انفعال بين فضاي خانه قديمي محفوظ و فضاي شبكه اي جديد ايجاد شده به وسيله انواع پوشش ها، يك مكان جديد خلق مي كند. مكاني كه فضاي آن« از ما مي خواهد كه درباره‌ي كاپيتاليسم معاصر امريكايي تامل كنيم. بين دستاوردهاي تكنولوژيكي و علمي پيشرفته و فقر و نيازمندي روزافزون توليد شده.»

نشانه اي آشكار براي ذهن ماركسيست من، پروژه هاي معماري به مشكلي منجر مي شوند كه كاملاً اجتماعي سياسي است. در اين راستا، مي توان "رواني" شاهكار آلفرد هيچكاك را به عنوان اسكلت بندي يك آنتاگونيسم معماري بازبيني كرد. ايا نورمن بين دو خانه، هتل مدرن و خانه‌ي مادريِ به سبك گوتيك دچار انشقاق نشده است؟ آيا هميشه در حال دويدن بين دوخانه نيست؟ در حالي كه هيچ مكان مناسبي براي خود پيدا نمي كند. در كارهاي مدرني مانند "رواني" اين شكاف هنوز قابل رويت است. در حالي كه هدف اصلي معماري پست مدرن امروز از بين بردن و مبهم كردن اين شكاف است."شهر نشيني جديد" با بازگشت به خانه هاي خانوادگي كوچك در شهرهاي كوچك، با ايوان هايي در جلو، فضايي دنج در يك اجتماع محلي خلق مي كند.

واضح است كه اين نوع معماري مانند يك ايدئولوژي تصوري براي حل و فصل اين وقفه‌ي اجتماعي خلق مي كند(كه اين تصور در وضعيت بالفعل خانه، آنجا كه خانه يك صورت مادي به خود مي گيرد به واقعيت بدل مي شود.) كه كاري با معماري و تحركات كاپيتاليستي بعد از آن ندارد. يك مورد مبهم از آنتاگونيسمي از اين دست را مي توان در كارهاي گري ديد. او يكي از دو قسمت متضاد را انتخاب كرد؛ يك خانه قديمي از مد افتاده يا يك ساختمان مدرن بتني-شيشه اي. بعد آن را با احجامي مانند مكعب هاب پيچ خورده و تغيير شكل يافته آراست(زواياي انحنا دار براي ديوارها و پنجره ها و...) يا خانه قديمي را با ملحقات مدرن همراه كرد.

هيپوتز نهايي من اين جاست: اگر هتل Batesدر فيلم توسط گري ساخته مي شد و مستقيماً خانه قديمي مادر با هتل مدرن تركيب مي شد و يك موجود دو رگه به وجود مي آمد، آنوقت نورمن نيازي به كشتن قربانيانش نداشت و از تنش هاي غير قابل تحمل كه او را مجبور به دويدن بين دو مكان مي كرد رها مي شد. ان وقت او يك مكان سوم داشت كه حد واسط دو مرز بود. ولي آيا ما مجاب شده ايم كه از واژه‌ي (حالا ديگر نيمه جان!) پست مدرنيسم استفاده كنيم؟ كاپيتاليسم تا قبل از 68 يك وحدت ويژه‌ي اقتصادي، اجتماعي فرهنگي تشكيل مي دهد كه اين وحدت پست مدرنيسم خوانده مي شود. اگر چه انتقادات قانع كننده ي زيادي از پست مدرنيسم به عنوان يك فرم جديد ايدئولوژي مطرح مي شود، با اين وجود بايد آن را پذيرفت.

زماني كه ليوتار در "وضعيت پست مدرن" اين شرايط را از يك نام براي گرايشات كاملاً جديد هنري (به خصوص در معماري و نوشتار) به طرحي در مبدأ تارخي جديد فرا برد، المان معتبر نامگذاري در كارش مشهود بود: "پست مدرنيسم" به عنوان يك دال اساسي كاملاً موثر عمل مي كند كه يك دستور جديد براي فهم كثرت گيج كننده‌ي تجربه‌ي تاريخي معرفي مي نمايد. كمي دقيق تر شويم،تغيير پست مدرن شامل چه چيزهايي است؟ Blotanski و Chiapello در"The New Spirit of Capitalism " جزئيات ان را بويژه به درستي در فرانسه مشخص كرده اند. با يك سبك و سياق وبري ، كتاب سه روح متوالي كاپيتاليسم را تشخيص داده است، اولي: ابتكاري كارگشا كه تا افسردگي بزرگ سالهاي 1930 دوام آورد، در مورد دوم آن را ايده اي نه براي كارفرما كه براي سرپرست حقوق بگير يك شركت بزرگ در نظر گرفت (ياد آوري مي شود كه ارتباط نزديك با اين مفهوم شناخته شده دارد كه معبري از كاپيتاليسم فرد گرا- پروتستان- اخلاق گرا به كاپيتاليسم يكپارچه‌ي "سازمان دهنده " وجود دارد.)

از سال 1970 به بعد، مرحله‌ي سوم، شكل جديدي از روح كاپيتاليسم پديدار شد: كاپيتاليسم ساختار مرتبه اي را در روند توليد ناديده گرفت و يك فرم شبكه اي در سازماندهي نيروي كار و خودمختاري در كارگاه ايجاد كرد. به جاي زنجيره‌ي مرتبه اي – متمركز ، ما شبكه اي با افراد شريك داريم كه در شكل يك تيم يا پروژه، كار را سازماندهي مي كنند، با هدف رضايت مشتري و يك نمايش كه عموم كارگران از سرپرست خود متشكرند. در اين راه، كاپيتاليسم لباس مبدل و منطقي يك طرح تساوي طلب به تن كرده است. در مرحله‌ي مصرف يك روح جديد به وجود مي آيد. يكي از مصاديق كاپيتاليسم فرهنگي.

ما اجناس را نه به حساب به درد خوردشان و نه به خاطر شكل و شمايلشان مي خريم، انها را به خاطر تجربه اي كه ازآنها داريم خريداري مي كنيم. ما آنها را به خاطر زندگي لذت بخش تر و معنا دارتر مصرف مي كنيم. اين سه تايي نمي تواند سه تايي امر واقع، نمادین، خیالی لكان باشد، اما آن را تداعي مي كند. واقعيت سودمندي مستقيم (غذاي سالم خوب، كيفيت بالاي يك اتومبيل و غيره)، نشانه اي از يك وضعيت (من يك اتومبيل ويژه را براي نشانه گذاري وضعيت خود انتخاب مي كنم- تئوري تورستن وبلن ) ، تئوري يك تجربه‌ي لذت بخش و معني دار. مصرف بايد كيفيت زندگي را حفظ كند.

زمان آن بايد "زمان كيفي اش" باشد نه زمان ديگر، نه زمان پيروي كردن از مدهايي باشد كه جامعه تحميل مي كند، نه زمان ترس از عدم توانايي. بلكه زمان ايفاي نقش صحيح واقعيت درون، زمان احساس بازي تجربه، زمان مواظبت از ديگران، از اكولوژي گرفته تا صدقه، در اينجا يك مثال از كاپيتاليسم فرهنگي مي آورم. بروشور توضيحي Starbucks از توليد آب اشاميدني‌ :Ethos ethos "آب بسته بندي شده Ethos يك محصول با هدف و ماموريت اجتماعي كمك به كودكان سراسر جهان مي باشد كه با آگاهي از بحران آب در جهان اقدام به تهيه‌ي آب نموده است. هر زماني كه شما يك بطري آب Ethos خريداري نمائيد، 0.05 دلار امريكا (0.1 دلار كانادا) كمك مالي به ما خواهد بود و تا حدود سال 2010 حدود 10 ميليون دلار امريكا در جهت رسيدن به هدف ما را ياري خواهيد كرد. طبق اهداف اساسي Strabucks ، آب Ethos برنامه بشردوستانه اصلاح آب را درآفريقا، آسيا و امريكاي لاتين حمايت مي كند. تا امروز، آب Ethos ميليون كمك انسان دوستانه اهدا نموده است. اين پروژه حدود 420000 نفر را كمك خواهد كرد تا به آب سالم، بهداشتي و اموزش هاي لازم دسترسي داشته باشند." كاپيتاليسم، در سطح مصرف، اين چنين ميراث 68 را تكميل مي كند، با انتقاد از مصرف از خط خارج شده: مسئله‌ي تجربه‌ي صحيح.

آيا اين دليل خريد غذاي ارگانيك نيست؟ چه كسي باور مي كند كه سيب ارگانيك نيمه فاسد پوسيده‌ي گران واقعا سالم باشد؟ دليل اين است كه با خريد آنها ما فقط يك محصول را خريد و مصرف نمي كنيم. ما همزمان عمل معناداري انجام مي دهيم، دقت و آگاهي جهان شمولمان را نشان مي دهيم. در يك طرح گروهي همياري مي كنيم. اگر در مدرنيسم كلاسيك، فرض شود كه يك ساختمان تمام كد هاي متعدد را رعايت كند، در پست مدرنيسم ما با كثرت كدها مواجهيم. اين كثرت هم مي تواند بواسطه‌ي كثرت (ابهام) معاني باشد ـ آنچه كه چارلز جنكس  آن را "استعاره‌‌ي ضمني " مي نامد. ( آيا اپراي سيدني رشد شكوفه‌ي درخت است يا تعدادي لاك پشت كه در حال مقاربت هستند؟ )- و هم بواسطه‌ي كثرت در كاربرد، از كارايي گرفته تا خريد و كافه ترياها (خانه ملي اپرا در اسلو، براي جذب كردن نسل جوان طراحي شده است. براي اينكه خوشايند و "باحال" به نظر برسد، از خطوط براق مخفي استفاده شده است، علاوه براين، سقف ها به طور مورب به يك آب بند ختم شده است . مانند يك سكوي شنا تكرار شده است.)

همان طور كه اغلب اظهار مي شود، مي توان گفت پست مدرنيسم در معماري قانون زدايي مي كندـ براي مكاتب تاريخي رايكال، در يك پاتيش (اثر هنري آميخته از چند اثر)، همه چيز ممكن و جفت و جور مي شود. كارهاي پاتيش " پارودي هاي بي محتوايي" هستند: معتقدان به تاريخ با همزمان سازي جاودان همه ی گذشته با زمان حال راديكال مي شوند. تاثير كارهاي پاتيش بايد با يك عمليات تجزيه و تحليل المان هاي بتن معين شود. بگذاريد مثالي بياورم: در مسكوي امروز بلوك هاي آپارتماني انحصاري براي قشر ثروتمند جديد وجود دارد كه نماي آن تقليدي است از شكل استالينيستيْ نئو گوتيكْ باروك (دانشگاه Lomonosov، خانه فرهنگ در ورشو و ...). اين تقليدها به چه معني است؟ اين ساختمان ها به ظاهر خماري دوران شوروي را با هايپركاپيتاليسم معاصر تلفيق كرده اند.

تحليل دقيق چگونگي اين تلفيق كار دشواري است. احساس دروني عامه مردم كه درگير اين تلفيق اند يك بي توجهي بازيگوشانه است. خماري شوروي در روسيه از دور خارج شده است. به يك پاتيش بي فايده تبديل شده است. استالينيسم طعنه آميز پست مدرن بايد به عنوان آخرين پله‌ي رئاليسم سوسياليستي تلقي شود كه در فرم منعكس شونده اي مضاعف مي شود و به پاتيش خود تبديل مي شود. ما بايد اين موتيف هاي توتاليتاري را به عنوان يك طعنه‌ي پست مدرني خوانش كنيم. به عنوان تكراري كميك از تراژدي توتاليتاريسم.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

آینده پژوهی در امروز و اینجا به روایت اسلاوی ژیژک ـ قسمت سوم
تراشه های کانسپچوال ـ اسلاوی ژیژک و هستی شناسی ابژه محور؛ بازگشت به اشباح پیشامدرن جهان
هنر گفت و گو ـ یورونیوز با اسلاوی ژیژک
تراشه های کانسپچوال ـ اسلاوی ژیژک و هستی شناسی جهان پسایازدهم سپتامبری
تراشه های کانسپچوال ـ اسلاوی ژیژک، هستی شناسی ایده ئلژی و سیاست اشیا
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group