دفتر معماری اسپانیایی (Estudi d'arquitectura)تونی جیرونز پاویون عمومی و فضای نمایشگاهی زنده ای را برای یک به اصلاح اثر تاریخی دولمن طراحی کرد که اخیرا به شکلی کاملا اتفاقی در مرکز محلی سِرو ،در نزدیکی آرتِسا دی سِگرا در کاتالونیا کشف شده بود . این اثر یکی از دو پروژه ی برگزیده در جایژه اِف اِی دی 2013 بود .
ویرانه های قدیمی محلی : این بنای 4,800 ساله به شکلی اتفاقی در سال 2007 در ارتباط با کار زیربنایی بر سیستم توزیع آب محلی کشف شد . این ساختار که از چندین تخته سنگِ نقش برجسته ی تزئینی ساخته شده است، در غالب یک اثر تاریخی دولمن درشت سنگ (مگالیت) طبقه بندی شده است ـ همچنین به عنوان دروازه ی ، مقبره از دوره ی نئولیتیک هم شناخته می شود ـ مقبره ی درشت سنگ یک اتاقه معمولا شامل سه سنگ یا بیشتر است که تخته سنگ بزرگِ افقی درراس دولمن را نگه می دارند . در این میان دولت تصمیم به ساخت یک پاویون کوچک برای نمایشگاهی عمومی در شهری داشت که این اثار تاریخی یافت شده بودند و سنگ های مانیومنتال زیبا این تمایل دولت را از آنِ خود کردند . سایت برگزیده برای پاویون از دو مزرعه ی متروکه و تعدادی خرده ریز رها شده ی باسکول های جاده ای و بارگذاری محصولات کشاورزی تشکیل شده بود . این پاویون به شکل چیدمان فضاهای چندگانه و ساختمانی فرهنگی برای نگاه داری نمایشگاهی ازسنگ های قبر دولمن ها طراحی شد .
توپوگرافی : تفاوت سطوح بین مزارع قدیمی و باسکول های جاده ای چالشی را برای معماران طرح کرد ولی آن ها این مشکل را به سادگی با اضافه کردن سقفی جدید برای بالاترین سطح به عنوان الحاقیه ای برای فضای شهری موجود متعلق به میدان قدیمی حل کردند . از آن جا، رمپی بسیار آرام و نرم تقریبا در امتداد ساختمان این سطح میدان را به سطح پایینی مزارع قدیمی پیوند می دهد .
در زمینه ی فرم، این پروژه به بافت اطراف و موقعیت فیزیکی اش و برقراری نسبتی خوب و مولد با فضای موجود به خوبی پاسخ می دهد . شاید این یکی از دلایلی باشد که دفتر معماری تونی جیرونز بر نگه داشتن نام پروژه به شکل " فضای عبوری برای دولمن های درشت سنگ سِرا " پافشاری می کرد .
نمایش سنگ ها : رمپی بسیار آرام و مارپیچی افراد را به سنگ های قدیمی واقع در داخل ساختمان هدایت می کند . نور خارجی در میان این دیوارهای از جنس آجرهای سرامیکی خالص می تابد و در طول رمپ پیاده، آرام آرام کم نور می شود . در مرکز این فضا، حفره های نور اَندولیک بر هر سنگ متمرکز است تا بازدیدکنندگان بتوانند رویه ی دقیق و پر از جزئیات سنگ ها را ببینند . رمپ دوم افراد را به فضای عمومی بیرونی هدایت می کند بنابراین آن ها در کوریدور های تنگ عبور نخواهند کرد . این چیدمان مردم را تشویق می کند تا در مقابل آثار تاریخی قبر ها آرام و ساکت باقی بمانند و به تامل کنند .
برنامه های چند گانه : در کنار کاربری شهری و نمایش اثری تاریخی، این پروژه شامل امکاناتِ دیگری برای شهر سِرا همچون مغازه ی شراب فروشی و فضایی چند گانه هم می شود . این مغازه ی شراب فروشی، در محل، شراب را مستقیم از تعاونی شراب منطقه می سازد و به عنوان بار محلی شراب آن را دو برابر می کند . فضای چندگانه در این مجموعه در غالب فضایی جمعی در طول روز به همان اندازه کارایی دارد که فضای ورودی مجموعه . موزه ای کوچک داستان کشف این دولمن تاریخی و وجود چند وسیله یافت شده در قبر های قدیمی را روایت می کند .
مصالح اولیه ی محلی : تمامی عناصر زیباشناسانه ی پاویون بدون پرداخت و ظاهرا ناتمام به نظر می رسد که این به دلیل کاربرد مصالحِ ساخت و سازیِ بسیار اولیه و مقدماتی همچون فولاد موج دار، آجر و دیگر عناصر سرامیکی برای طبقات، دیوار ها و سقف ها است . مفتول های آهنی موج دار ـ این نوع مفتول معمولا برای تقویت بتن استفاده می شود ـ نمودی تکنیکی و فنی را برای این مصالح اولیه فراهم می کند که برای رمپ ها و نرده ها به کار رفته است و پوسته ی سازه ای جذاب، باریک و متخللی را خلق می کند . این جنس از زیبایی شناسی در حقیقت سعی دارد به طبیعتِ خالص در ساختارهای کشاورزی محلی در منطقه پاسخی معمارانه دهد .