لوکوربوزیه اُلترا متاخر، که غالبا در اثار دهه 1960 او
نمود می یابد، تاثیر بی نهایت عمیق، و از همین رو کمتر مشهودی بر شکل گیری گفتمان
آلترناتیوِ مدرنیسم ایدئولوژیک، دارد. متاسفانه چون غالب اثار این دوره لوکوربوزیه
ساخته نشده اند، در ایران کمتر شناخته شده اند و به تبع تاثیر کمتری بر گفتمان
معماری معاصر ایران داشته اند، اگر چه معدود اثار ساخته شده ی او در این دوره
از جمله مرکز
هنرهای بصری کارپنتر در هاروارد نیز نتوانسته
است به جایگاه درخور در تفسیرهای انتقادی ترجمه شده از مدرنیسم ایدئولوژیک
به فارسی دست یابد.
حال انکه تاثیر این پروژه ها به طور مثال در ژرفْ ساخت فهم جان
هیداک، پیتر آیزنمن، رم کولهاس و گروه آرکی زوم از عناصر پایه ای معماری مشهود است، تاثیری که در عمل به شکل گیری فهم بدیلی از نظریه پردازی معماری، صورت بندی معماری انتقادی
و نهایتا تاریخ نگاری انتقادی معماری منجر شده است، یکی از این پروژه های به لحاظ
گفتمانی غنی و به لحاظ تاریخنگاری کمتر دیده شده، طرح پیشنهادی کاخ کنگره
لوکوربوزیه در استراسبورگ می باشد.
خانه شماره 10: موزه و دیوارْخانه ی شماره 2 جان هیداک، هر
کدام موید تاثیرگذاری شگرف کاخ کنگره لوکوربوزیه در استراسبورگ می باشند. شبکه
منظم ستون ها در ترکیب با دیوارهای بی شکل و اتاق ها[ی پراکنده بر گستره کف] جزیی
از فرهنگ واژگان [مشترک و] ذاتی هر سه اثر می باشند و بیراه نخواهد بود اگر بگوییم
این فرهنگ اصطلاحات، ممیزه معماری دهه 1960 تا 1975 بوده است.