معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1689
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1573
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1148
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1127
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1047
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1042
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1014
پداگوژی انتقادی   - 14
مرزهای معماری   - 1006
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 908
فرهنگ نفت   - 13
المان شهری   - 858
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
نظریه شهری   - 826
طراحی جزییات   - 13
معماری و سیاست   - 795
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 750
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 716
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 714
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 644
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 634
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 605
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 595
اینستالیشن های شهری   - 9
آرمان شهرگرایی   - 578
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
طراحی صنعتی   - 569
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
منتقدان معماری   - 547
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری تندیس گون   - 546
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 545
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 536
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 528
معماری تخت جمشید   - 8
معماریِ توسعه   - 491
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
باز زنده سازی   - 484
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
هنر مدرنیستی   - 436
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری یادمانی   - 389
تز 1400   - 8
طراحی نئولیبرال   - 382
معماری و جنگ   - 7
معماری سبز   - 378
معماری آمریکای جنوبی   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 352
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 352
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 326
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 314
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 303
منبع شناسی اتووود   - 7
محوطه سازی   - 294
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 264
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 245
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 226
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 213
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 202
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 192
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن روستایی   - 176
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ژاپن   - 169
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 169
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 162
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 162
معماری استرالیا   - 6
معماری ایران   - 157
فمینیسم   - 6
بلندمرتبه ها   - 136
ده پرسش از دو معمار   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
معماری و آسمان   - 5
ویرانه ها   - 99
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
اکنی استودیو   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 91
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری چین   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 88
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 83
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 78
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری جنگلی   - 78
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری اروپا   - 74
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 66
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
مدارس معماری   - 64
معماری و انسان شناسی   - 4
معماری آسیا   - 62
جنتریفیکیشن   - 4
پداگوژی   - 59
معماری و دشت   - 3
معماری و نقاشی   - 58
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
بحران آب   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
زاغه نشینی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی مُد   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
آنتروپوسین   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و ادبیات   - 51
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
هنر روسیه   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
باهاوس   - 44
فیلم های اتووود   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری بیابانی   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و رنگ   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و آب   - 36
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سایبورگ   - 2
معماری مجازی   - 30
سایبرفمینیسم   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
معماری مدارس   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
مدرنیسم هیپی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری آمریکا   - 23
معماری آفریقا   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
سایبرنتیک   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری پساصنعتی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و سلامت   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری و کوه   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پردیس ویترا   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 59
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 24
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 3
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -873
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -472
هتل   -84
فرهنگی   -369
ورزشی   -68
پاویون   -303
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -269
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -249
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
منطق فرهنگی میلیتاریسم متاخر
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/10/19
مـنـــــــبـع : www.aftabir.com
تعداد بازدید : 2736

پل ویریلیو در سال ۱۹۳۲ در پاریس متولد شد؛ ویریلیو مکرراً به دوران کودکی پررنج خود در خلال جنگ جهانی دوم و نیز تجربیات حاصل از آن، به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر زندگی اش در دوران بزرگسالی و آثار اذعان کرده است. می توان گفت «جنگ، دانشگاه وی بوده است». ویریلیو گفته است «کارمن تحلیل انتقادی مدرنیته است، اما از طریق برداشتی از تکنولوژی که تا حد زیادی... فاجعه آمیز است.»

ویریلیو در دوران دانشجویی شدیداً تحت تاثیر پدیدارشناسی موریس مرلوپونتی بود و پس از گذراندن خدمت اجباری در ارتش استعماری طی دوران جنگ استقلال الجزایر، در دهه ۱۹۵۰ به عنوان شاگرد مرلوپونتی، به تحصیل در دانشگاه سوربن پرداخت. وی در سال ۱۹۶۳ همکاری اش را با کلود پرن که معماری برجسته بود آغاز کرد و گروه کلود پرن را تشکیل داد. روانشناسی گشتالت، نظریه نسبیت اینشتین و هایزنبرگ و فلسفه برگسون بر نحوه نگرش او تاثیر فراوانی داشته اند. دیدگاه های نظری ویریلیو از نظر بعضی افراد یک دوره گرد پسامدرن، اما در عین حال از نظر عده یی دیگر یک استراتژیست تکنولوژی دان پیشگو است که نوشته هایش همیشه خوانندگانش را برمی انگیزند تا فراتر از هستی شناسی های موروثی و مرسوم خود بیندیشند. ویریلیو به دلیل پژوهش در مورد تاثیر استراتژی نظامی روی معماری و فضا، به یکی از پرنفوذترین نظریه پردازان معاصر درباره رابطه بین تغییرات تکنولوژیک، هویت و شکل شهری تبدیل شده است. یک نکته کلیدی که همه نوشته های ویریلیو را به هم پیوند می زند، تاکید وی بر این امر است که تکنولوژی های مدرن حمل و نقل و ارتباطات، باعث شتاب گرفتن پیوسته زندگی اجتماعی شده که تاثیرات سیاسی قاطعی را به وجود آورده است. ویریلیو القابی همانند نظریه پرداز جنگ، سرعت و پنداره، نظریه پرداز قدرت نظامی، دانش و تکنولوژی و عناوین بی شمار دیگری را دریافت کرده است. آثار وی به عنوان نظریه «منطق فرهنگی میلیتاریسم متاخر» توصیف شده است، به جای آنکه در زمره نظریه پسامدرن یا پساساختارگرایی قرار گیرند. علاوه بر این، آثار ویریلیو حوزه های گوناگون را درنوردیده است. وی به طور همزمان، مورخ تاریخ، تکنولوژی و تصویر برداری، فیلسوف معماری، استراتژیست نظامی و سینما و نیز مفسر برانگیزنده سیاسی درباره تاریخ، تروریسم، رسانه های ارتباط جمعی و روابط انسان ماشین نیز هست. از نظر منتقدان، آثار ویریلیو به دلیل «یک آنارشیسم لیبرال بدبینانه» و همانند بودریار به خاطر گرایش به اغراق، کلیت گرایی و تعمیم آسیب دیده است. اما از نظر طرفدارانش، وی نظریه پردازی است که ما برای درک فرهنگ تکنولوژیک دوران معاصر نیازمند وی هستیم. تز ویریلیو درباره سرعت یا «درومولوژی» هنگام تعمق در مورد تکنولوژی های نوین اهمیت زیادی دارد. همه این تکنولوژی ها درباره سرعت، شتاب یا به عبارت بهتر فوریتاست. این شتاب از نظر ویریلیو، نشانه یی از فاجعه و نیز دال بر تاثیر فزاینده نظامی شدن جوامع معاصر و همچنین فرهنگ های رسانه یی است. تز ویریلیو بی شباهت به «فشردگی زمان فضا» که توسط دیوید هاروی (۱۹۸۹) بیان شده ، نیست؛ گرچه از نظر ویریلیو این فرآیند به اندازه امور نظامی از ضرورت های نظام سرمایه داری مشتق شده است. ویریلیو (۱۹۹۵) در مقاله «اعلام خطرقرمز در فضای سایبر» به «استبداد سرعت مطلق» می پردازد و نیز آنچه که وی از آن با عنوان «تصادفات» نام برده است را مورد بحث قرار می دهد. این طرز نگرش در راستای اثر پیشین وی موزه تصادفات (۱۹۸۹) است که در آن ویریلیو بحث می کند هر تکنولوژی جدیدی با خود تصادفات جدیدی را پدید می آورد. الکتریسیته شوک الکتریکی را به وجود می آورد و اتومبیل ها تصادفات رانندگی را با خود به همراه می آورند. بنابراین، آنچه ویریلیو را درباره عصر کنونی ارتباطات شبکه یی به وحشت انداخته است، شبح یک تصادف توزیع شده است، یعنی یک تصادف بالقوه از نسبت های جهانی. بنابراین سقوط بازار سهام در سال ۱۹۸۹ پیشگویی این تصادف تصادف هاست. ویریلیو معتقد است تکنولوژی های جدید بازداری، پیشرفت خواهند کرد تا از تصادف بزرگ ممانعت به عمل آورند اما این کار از طریق نظامی شدن شتابان اطلاعات صورت می گیرد. به گفته ویریلیو در فرهنگی که جنگ بر آن سایه افکنده، نیروی نظامی در مسائل مربوط به ساخت فضای شهری و سیاسی و نیز سازمان تکنولوژیک هستی اجتماعی دارای اهمیتی اساسی است. ویریلیو یک «مدل جنگی» متقاعدکننده از تکامل شهر مدرن و توسعه زندگی اجتماعی و فرهنگی با استفاده از چنین پیشنهاداتی را ارائه می دهد. تفسیر ویریلیو از سرعت، از دیدگاه فضای نظامی، سازمان قلمرو، درومولوژی و زیبایی شناسی ناپدیدی، سهم مهمی در زمینه نظریه فرهنگی انتقادی و اجتماعی دارد زیرا از بحث فزاینده بی حاصل کنونی درباره تفاوت بین مدرنیسم و پسامدرنیسم فاصله می گیرد؛ به خاطر اینکه اولاً اگرچه مفهوم پسامدرنیسم، دراصل در نقد معماری در دهه های ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ اهمیت پیدا می کند، نظریه فرهنگی ویریلیو نه یک واکنش آشکار در برابر یک سبک بین المللی است و نه واکنشی علیه مفهوم و فرهنگ مدرنیسم به طور کل. ثانیاً به عقیده ویریلیو، هیچ ارتباطی بین نظریه فرهنگی وی و نظریه پردازان فرهنگی واسازانه همانند دریدا وجود ندارد. همچنین بین آثار ویریلیو و پساساختارگرایی نیز پیوندهای اندکی وجود دارد. برای مثال وی هرگز هیچ علاقه یی به زبان شناسی ساختاری سوسور نشان نداده و در عوض ترجیح داده است تاکنون درون مدار پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم باقی بماند. به عنوان یک ضدمارکسیست، یک آنارشیست معتقد و نظریه پرداز فرهنگی که هیچ اعتمادی به روانکاوی ندارد، او اشتراکات اندکی با بسیاری از پیشگامان ساختارگرایی و نشانه شناسی همانند بارت، فیلسوف مارکسیستی همانند آلتوسر، روانکاوی مانند لاکان و انسان شناسی مانند لوی استراوس دارد. از هنگام انتشار کتاب جنگ و سینما؛ لجستیک ادراک (۱۹۸۹) ویریلیو به طور متناوب مفهوم «جایگزینی» را هنگام پرداختن به طبقات مختلف واقعیت به کار برده است. باید اشاره شود که این مفهوم با شبیه سازی و وانموده بودریار شباهت زیادی دارد. به گفته ویریلیو، مفهوم جایگزینی در نهایت منجر به «جنگ ایماژها»، گونه یی از "گیم ویدئویی"، جنگ سایبر یا به طور عام تر یک جنگ اطلاعاتی می شود. با این حال، جنگ ایماژها یک جنگ سنتی نیست بلکه ایماژهای نبردهای واقعی است. در مقابل از نظر وی، عدم شباهت بین ایماژهای نبردها و نبردهای واقعی در حال حاضر "واقعیت زدوده شده است". نظریه فرهنگی ویریلیو غالباً با این امر ارتباط پیدا می کند که چگونه اشکال گوناگون جایگزینی تکنولوژیک، شروع به نفوذ به کلیت جامعه دروموکراتیک کرده اند.

همانند بودریار، ویریلیو جنگ خلیج غفارسف در سال ۱۹۹۱ را به عنوان نمونه یی از ایده های خود مورد بحث قرار داده است، یعنی به مثابه یک جنگ اطلاعاتی، اما باید خاطرنشان شود که مطالعه وی با کار بودریار متفاوت است. از نظر ویریلیو نکته کلیدی درباره جنگ خلیج فارس این بود که ارتش امریکا این نبرد را به خوبی، قبل از آنکه اتفاق بیفتد، شبیه سازی و مدل سازی کرده بود که این امر نشانگر کارایی وحشیانه ماشین جنگی امریکا است. همچنین از دیدگاه ویریلیو جنگ دستخوش فرآیند تسریع شده و به درون یک نبرد کاملاً رسانه یی شده برای نظارت مطلق انتقال یافته است. ویریلیو بیان می کند که سازمان جوامع انسانی به صورت بسیار نزدیکی به جنگ متصل شده است؛ بنابراین خوانش وی از جنگ خلیج فارس دلالت های وسیعی، فراتر از "تئاتر جنگ" دارد. شهرها، دولت ها، رسانه ها، اینها نیز تحت فرمان همان منطق هستند.

از دیدگاه تئوریزه کردن رسانه ها، ویریلیو مجموعه یی از ایده ها راجع به بازنمایی و دریافت سینمایی و نیز مفهوم "جانشینی" یک صورت بندی از نقش بازنمایی که دارای شباهت هایی با مفهوم شبیه سازی بودریار است را بسط داده است. اما آثار وی درباره رسانه ها به دلیل بدیهی پنداشتن یک مدل منسوخ از ارتباطات یکسویه به جای تصدیق رسانه یی شدن به عنوان فرآیندی مولد مورد انتقاد واقع شده است، زیرا این مدل از مد نظر قرار دادن دگرگونی های صورت گرفته در فرهنگ رسانه ها به وسیله چندرسانه یی ها و سرگرمی اطلاعاتی ناکام مانده است.

ویریلیو با وارسی صحنه علمی تکنولوژیک و فرهنگ سایبری در دوران معاصر، توجه خود را بر شماری از پیشرفت های کنونی معطوف می کند که از نظر وی گواه دیگری بر سرایت تکنولوژی به جامعه هستند. برای مثال، او به فروپاشی تمایز بین انسان و ماشین که آن را "انقلاب فراکاشت" (ژنتیک زیستی، نانوتکنولوژی و غیره) می نامد به مثابه جنگی علیه بدن انسان اشاره می کند. در اینجا ما به اصول کاتولیکی ویریلیو نگاهی اجمالی می اندازیم که وی "انسان" را آخرین معجزه "خداوند" می پندارد.

برخلاف دیدگاه ویریلیو به اعتقاد استلارک "انسان" از منظر تکامل به حد نهایی خود رسیده است و این امر ما را ترغیب می کند تا فراتر از محدودیت های بدن "طبیعی" حرکت کنیم، از طریق الحاق تکنولوژی های جدید به بدن. درحالی که استلارک درباره احتمالات سفر فضایی دچار شعف می شود، اما ویریلیو معتقد است ما باید فرضیه سازی راجع به قلمروهای ورای جهان، ورای زمین یا ورای بشریت را متوقف کنیم. به اختصار، ویریلیو برخلاف استلارک پساانسان گرا، یک انسان گراست. بنابراین در حالی که اعلامیه های ویریلیو او را به عنوان یک فن هراس معرفی می کند، وی بر این باور است که مقدار معینی از فن هراسی برای مقابله با شعف زیادی که تکنولوژی سایبر را احاطه کرده، ضروری است؛

بنابراین انتقاد وی از استلارک در این راستا قرار دارد. دست کم به همین جهت آثار وی در اینجا حائز اهمیت هستند. حتی منتقدان جایگاه وی، از قبیل کابیت و کلنر نیز در نهایت تصدیق می کنند که آثار وی ما را ترغیب می کنند تا جنبه های کلیدی جوامع معاصر را مورد ملاحظه (یا ملاحظه مجدد) قرار دهیم. به وضوح، سرعت و فوریت و همزمانی اطلاعات برای اقتصاد و نیروی نظامی نوین، نسبت به گذشته مهم تر شده است، بنابراین نظرات ویریلیو درباره سرعت، تکنولوژی، سیاست و فرهنگ شدیداً بجا هستند.

در کتاب سرعت و سیاست که اولین کتابی از وی بوده که به انگلیسی ترجمه شده است، ویریلیو (۱۹۸۶) بحث می کند که خود انقلاب سیاسی مدرنیته را می توان از دیدگاه سرعت های گوناگون انتشار که از طریق تعامل بین انواع جدیدی از وسایل حمل و نقل پویا و اشکال زندگی شهری تقویت می شود، دریافت. این تحلیل "درومولوژیکال"، مدرنیته را به عنوان عصری معرفی می کند که در آن سرعت، به یک رابطه اجتماعی اولیه به خاطر شایستگی هایش تبدیل می شود.

برخلاف پیشگویان قبلی که در مورد مزیت های سرعت اغراق می کردند که با بیانیه آینده گرایانه مشهور مارتینتی در سال ۱۹۰۹ آغاز شده بود، ویریلیو هرگز پتانسیل روزافزون برای حرکت سریع را معادل با آزادی روزافزون نمی داند. در عوض وی معتقد است طغیان علیه محدودیت های دلبخواهی و علیه حرکت در جامعه فئودال به یک "اجبار به تحرک" در مدرنیته تبدیل شده است.

از نظر ویریلیو این تنش های بنیادین جامعه یی "دروموکراتیک" را تولید می کند که در آن شتاب فزاینده اجتماعی، مستقیماً مربوط به فراریت اجتماعی تشدید شده است. از این دیدگاه، تحلیل وی از جنبه های کلیدی دیالکتیک مدرن که قبلاً به وسیله دیگر نظریه پردازان اجتماعی شامل مارکس، زیمل و وبر مورد پژوهش قرار گرفته، مشترک است. جامعه مدرن با موفقیت تکنولوژی هایی را توسعه داده که قادر به حرکت دادن مردم، محصولات و تصاویر به میزان بیشتر و سریع تری هستند اما این فرآیند بسط و تسریع، بسیاری از نقاط ارجاعی را که قبلاً هماهنگی های هویت شخصی و انسجام اجتماعی را محفوظ نگه می داشتند، محو کرده است.

از دیدگاه ویریلیو همه تکنولوژی های حمل و نقل، ارتباط و مبادله اطلاعات، "موتوری" هستند که تولید سرعت می کنند و فاصله را به نفع تماس متقابل سریع، که به شکلی فزاینده در حال افزایش است، نابود می کنند. درحالی که تز وی را می توان با مارشال مک لوهان مقایسه کرد، اما این دو هنگام خوانش تاثیرات فشردگی زمان مکان، دو قطب جدا از هم هستند. مک لوهان تصویری لزوماً خوش بینانه از تلویزیون به نمایش می گذارد و عبارت "دهکده جهانی" را ابداع می کند تا آرمانشهری را توصیف کند که در آن رسانه های الکترونیکی از تاثیرات تکه تکه کننده تکنولوژی چاپی فراتر روند و جماعت های جدیدی که به طور بالقوه یی فراملی هستند را تشکیل دهند. در مقابل، ویریلیو معتقد است خود تسریع تکنولوژیک، به مثابه نظامی شدن عمده جامعه است؛ "ما باید با حقایق روبه رو شویم؛ امروزه سرعت، جنگ است، آخرین جنگ."

ویریلیو در آثارش، تحلیل های خود را از تاثیرات رسانه های الکترونیکی در حوزه تجارب روزمره از فضا، زمان و سوبژکتیویته بسط داده است. به ویژه، ویریلیو تحلیل هایی ارژینال و بسیار تاثیرگذار درباره تاثیر رسانه های الکترونیکی و تکنولوژی های اطلاعاتی بر شکل شهری انجام داده است. وی بحث می کند که ازدیاد تکنولوژی های صفحه یی یک وضعیت "مواجهه بیش از حد" تعمیم یافته را خلق کرده که در آن هماهنگی های فیزیکی شهر به طور بنیادین بی ثبات شده است.

از سوی دیگر، تز وسیع تر ویریلیو این است که اشباع جهان با ارتباطات همزمان باعث تسطیح عمیق تر فضا می شود و موجب می شود جغرافیا اهمیت خود را از لحاظ استراتژیک و سیاسی از دست بدهد. برای مثال، در جایی که زمانی استعمار نیازمند اشغال فیزیکی مستقیم یک قلمرو بود، اکنون "موشک های نرم" رسانه های جهانی، مرزها را بدون هیچ گونه بخشودگی درمی نوردند.

از نظر ویریلیو ظهور تکنولوژی هایی که تصاویر و اطلاعات را با "سرعت نور" منتشر می کنند، یک آستانه عمیق را تشکیل می دهند که یکی از عواقب آن واژگونی پتانسیل گرایش های جابه جا شونده وسایل حمل و نقل در عصر مدرن است. به گفته وی به جای پویایی که مشخصه دوران اولیه مدرنیته است، چیزی که اکنون در حال ظهور است، یک "سکون قطبی" است، به گونه یی که "از حالا به بعد هر چیزی اتفاق می افتد بدون حرکت دادن ما و بدون اینکه ما عازم شویم".

ویریلیو پیشگویی می کند ادغام علم تکنولوژی به طور مجازی با همه جنبه های زندگی روزمره، از مهندسی ژنتیک و انقلاب فراکاشت که نوید طراحی مجدد بدن انسان را می دهد، گرفته تا سلطه ماشین های بصری که در بالا شرح داده شد، ما را به درون مداری می آورد که وی آن را تصادف عمومی نامیده است. با اصل قرار دادن بحث وی که هر تکنولوژی جدید به معنای ایجاد تصادف خود آن است (برای مثال، ابداع لوکوموتیو به طور همزمان همراه با ابداع تصادف قطار نیز بود)، ویریلیو ادعا می کند تعامل جهانی به معنای تصادفی است که بر شبکه یی تاثیر می گذارد که دیگر نمی تواند محلی شود. در عوض، مانند ویروس لاو باگ که طی سال ۲۰۰۰ از فیلیپین گسترش یافت، به زودی در همه جا و در همه بخش ها حاضر می شود.

گرچه جنبه های جدال برانگیز و سوالات حیرت برانگیز بسیاری وجود دارند که با نظریه فرهنگی ویریلیو مرتبط هستند، تردید اندکی وجود دارد که نقد فرامدرن وی از تاکتیک های نظامی، استراتژی ها و تکنولوژی ها با آثار شمار دیگری از نظریه پردازان فرهنگی که در حال ظهور هستند همانند کروکر تصادم پیدا کند. به طور طبیعی، دلیل اصلی برای اینکه چرا چنین تصادم هایی روی می دهد این است که متون متاخر ویریلیو به شکل رودررو، بعضی از مهم ترین و هشداردهنده ترین پیشرفت های فرهنگی و اجتماعی عصر ما را خطاب قرار می دهد. بنابراین ویریلیو یکی از مهم ترین نظریه پردازان فرهنگی در صحنه روشنفکری معاصر است.

وی باستان شناسی است که ابداعات تکنولوژیک عصر ما را مورد آزمایش قرار می دهد تا نشانه هایی را بیابد که نشان می دهند در کجا تشدید سرعت در آینده مشاهده خواهد شد و همچنین تلاش می کند به تاثیرات احتمالی منفی دیالکتیک سرعت و ناپدیدی اشاره کند. فرامدرنیسم ویریلیو به عنوان انشعابی از مدرنیسم و مدرنیته مفصل بندی نمی شود بلکه به مثابه یک نقد انتقادی از مدرنیسم و مدرنیته از طریق ادراکی فاجعه آمیز از تکنولوژی درک می شود.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group