معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1600
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1507
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1103
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
طراحي داخلي   - 1065
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
سازه های شهری   - 962
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
تکنولوژی ساخت   - 941
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 894
معماری ـ موسیقی   - 18
مرزهای معماری   - 870
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 844
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 809
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نظریه شهری   - 802
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 768
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 674
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری مدرن   - 653
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 617
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 550
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 535
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 534
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
منتقدان معماری   - 534
بی ینال ونیز   - 10
معماری منظر   - 532
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 525
معماری اروپا   - 10
طراحی صنعتی   - 522
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 504
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری تندیس گون   - 487
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری شمایل گون   - 452
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
توسعه پایدار   - 450
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 449
معماری خوانی   - 9
هنر مدرنیستی   - 427
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 383
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 373
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 356
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 334
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 332
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
عبور از مرحله جنینی   - 7
محوطه سازی   - 285
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
گرمایش زمین   - 281
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 276
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 270
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 255
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری تجربی   - 255
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 255
فرهنگ نفت   - 7
معماری انتقادی   - 251
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
زنان و معماری   - 234
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 232
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 228
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 216
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 202
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 201
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 194
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 163
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 162
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 156
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر گفت و گو   - 155
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 144
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
ترسیمات معماری   - 143
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ایران   - 136
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اقتصادِ فضا   - 125
پداگوژی انتقادی   - 6
بلندمرتبه ها   - 124
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 119
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فضای داخلی   - 97
اکنی استودیو   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 82
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 75
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویرانه ها   - 73
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری چین   - 72
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 64
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 60
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 59
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
پداگوژی   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری دیجیتال   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 3
بحران آب   - 44
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و نقاشی   - 43
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 43
فیلم های اتووود   - 2
هنر روسیه   - 40
اکسپوی دبی. 2020   - 2
معماری جنگلی   - 40
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
آنتروپوسین   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و ادبیات   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 39
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی مُد   - 32
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و گیم   - 27
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری بیابانی   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 51
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 69
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 13
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 6
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -444
گالری   -94
فرهنگی   -344
هتل   -79
پاویون   -279
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -238
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -23
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -6
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
مارينالِدا ؛ روستايي عليه جهان
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1393/03/06
مـنـــــــبـع : www.thesis11.com به قلم امیررضا گلابی
تعداد بازدید : 2774

در داستان‌هاي مصور معروف آستريکس و اوبليکس(Asterix and Obelix)، با روستايي در سرزمين گُل (فرانسه کنوني) مواجهيم که در مقابل اشغال روميان ايستاده و به تنهايي ارتش شکوهمند سزار را زمين‌گير کرده بود. لژيون‌هاي رومي که فاتحان بخش عظيمي از قاره اروپا بودند، در برابر مقاومت اين روستاييانِ عادي به زانو در آمده بودند. راز مقاومت روستاييان اين روستاي کوچک در معجوني جادويي نهفته بود که به آن‌ها نيرويي خارق‌العاده مي‌داد. ظاهراً امروزه مردم روستاي کوچک مارينالدا (Marinaleda) در اسپانيا به اين داستان تحقق بخشيده‌اند و يک‌تنه در برابر دنياي سرمايه‌داري ايستاده‌اند، معجون آن‌ها هم چيزي نيست به جز ايده‌ي کمونيسم.

مردم اين روستا، طي سه دهه گذشته براي رسيدن به خواسته‌هايشان، فرودگاه‌ها، ايستگاه‌هاي راه‌آهن، ساختمان‌هاي دولتي، مزارع و قصرها را اشغال کرده‌اند. برنامه اعتصاب غذا راه‌انداخته‌اند، جاده‌ها و ساختمان‌ها را مسدود کرده‌اند. و از آن جالب‌تر حتي اجناس سوپرمارکت‌ها را دزديده و به آشپزخانه نوانخانه‌ها، افراد بي‌بضاعت و فقرا داده‌اند.

پس از فروکش‌کردن تب‌و‌تاب جنبش اشغال وال‌استريت در آمريکا و جنبش اشغال به‌طور عام، به نظر مي‌رسد سرمايه‌داري با غلبه بر بحران مالي 2008 به تجديد سازمان پرداخته و دوباره قوي‌تر از پيش به حرکت ادامه مي‌دهد، شکست جنبش وال‌استريت و عدم وجودِ جايگزيني براي وضع موجود بسياري از مارکسيست‌ها و راديکال‌ها را بازهم به تکاپو انداخت. به‌نظر مي‌رسد، به‌رغم ناکامي “بزرگ” کمونيسم در قرن بيستم، قرن بيست‌و‌يکم به پاره‌اي از پيروزي‌هاي کوچک‌تر اما پايدار عليه نظمِ نئوليبرالي خود مي‌بالد.

مارينالدا يکي از آن پيروزي‌هاست. همه ما، امروزه، درباره زاپاتيست‌ها شنيده‌ايم. البته، مدلي از جامعه که براي مردم بومي در جنگل‌هاي لاکاندان به کار مي‌آيد، به‌راحتي قابل تعميم به ابرشهرها و يا حتي به مناطق نيمه‌کشاورزي نيمه‌صنعتي نيست. تجربه‌هاي مختلفي در تاريخ چپ عمدتاً پاياني اندوهناک داشته: کمون پاريس، آلنده در شيلي، مه 68، گروه بادر-ماينهوف، اسپارتاکيست‌ها و انقلاب 1919 آلمان. اما تعداد کمي از ما اسم مارينالدا به گوشمان خورده، روستاي کوچکي با 2000 نفر جمعيت که در ناحيه اندلسِ اسپانيا قرار گرفته. روستايي که مي‌تواند معناي اميد را براي چپ دوباره احيا کند.

شهري که به‌وسيله يک شهردارِ کاريزماتيک اداره مي‌شود: خوان مانوئل سانچز گورديلو، که از 1979 در اين مقام قرار دارد. شهرداري که نشانه شاخص‌اش ريش بلند و چفيه فلسطيني است که در ديدارش از فلسطين هديه گرفته و به گفته خودش تا زماني که مردم فلسطين صاحب کشور خود نشوند آن را کنار نخواهد گذاشت. گورديلو يادآور مي‌شود که “من هيچ‌وقت عضو حزب کمونيست داس‌و‌چکش نبوده‌ام، اما يک کمونيستم.”

اسپانيا کشوري است که در آن هنوز سنت فئودالي قدرتمندي حاکم است. جنوب اين کشور تقريباً کاملاً به صورت فئودالي اداره مي‌شود، اشرافيان ثروتمند با زمين‌هاي وسيع که بسياري از آنها بلااستفاده گذاشته شده، در حالي‌که کشاورزانِ بي‌زمين با بيکاري دست‌و‌پنجه نرم مي‌کنند. در عين‌حال، اسپانيا شايد يکي از پيشگامان تجربه آنارشيسم در اروپا بود، تجربه‌اي نه‌چندان ديرپا که در خلال سال‌هاي 1936 تا 1937 رخ داد. اما سنت آنارشيستي در اسپانيا به قوت خود باقي ماند، دو اتحاديه بزرگ اسپانيا CNT (کنفدراسيون ملي کارگران) و CGT (کنفدراسيون فراگير کارگران) اتحاديه‌هايي آنارشيستي به‌حساب مي‌آيند، جنبش دانشجويي “اينديگاندو” نيز از اصولي آنارشيستي الهام گرفته است. برخي معتقدند يکي از دلايل اقبال به آنارشيسم در اسپانيا، شکست تجربه کمونيسم در قرن بيستم است. در نقطه مقابل اما، روستاي ماريندلا باصداي بلند و رسا و مغرورانه بر کمونيست‌بودن خود تاکيد مي‌کند. کوچه‌ها با نقاشي‌هاي ديواري از همبستگي با کشورهايي نظير کوبا و ونزوئلا و حتي اتحاد جماهير شوروي سابق تزيين شده. هسته اصلي دهکده کمونيستيِ مارينالدا، 1200 هکتار مزرعه است که در خلال يک دهه اشغال و اعتصاب غذا از چنگ يکي از همين اشراف‌زادگانِ فئودال يعني دوکِ اينفانتادو بيرون کشيده شده. املاک دوک تنها يک مورد از موارد متعدد مستغلات وسيع با زمين‌هاي قابل کشت‌و‌کار است که با فنس از مناطق اطرافش با جمعيتي اغلب گرسنه جدا شده است.

در آمريکا، مردم از اينکه 1 درصد از جمعيت مالکِ 39 درصد از کل ثروت است، خون‌شان به جوش آمد. در اندلس، 2 درصد از خانواده‌ها مالک 50 درصد از زمين‌ها هستند. استدلال گورديلو براي رفتن سر وقت زمين‌هاي دوک اين بود که “او از همه بيشتر دارد!”

روستاييان، براي اشغال زمين‌هاي دوک هر روز مي‌بايد 10 مايل راه مي‌رفتند. پليس حوالي ساعت 6 و 7 بعد از ظهر متفرق‌شان مي‌کرد، آن‌ها هم با آرامش آن‌جا را ترک مي‌کردند و روز بعد باز مي‌گشتند. در سال 1985 مردم روستا به مدت يک‌ماه هر روز اين کار را تکرار کردند. در اوج گرماي تابستان و تنها يکشنبه‌ها به استراحت مي‌پرداختند، زمين‌هاي دوک حدود 100 بار اشغال شد.

در سال 1991 مردم مارينالدا پيروز شدند، دولت زمين‌ها را به مردم داد. سانچر گورديلو به خوبي مي‌داند که مارينالدا در دنياي سرمايه‌داري قرار دارد، و صِرف تصاحب زمين‌ها کافي نيست، بايد چارچوب را عوض کرد. وي معتقد است که مي‌توان براي چيزي فراتر از پول کار کرد. از ديد وي رويکرد روستا يک انحراف در خود سرمايه‌داري است. سابق بر اين مزارع دوک، مزارع گل آفتابگرداني بود که نگهداري و برداشت از آن چندان محتاج نيروي کار نبود. مردم اما به جاي گل آفتابگردان، زيتون کاشتند که به نيروي کار قابل ملاحظه‌اي در همه مراحل نگهداري، برداشت محصول و روغن‌گيري نياز دارد. منطق ساده‌اي پشت قضيه بود: هر چه نيروي کار بيشتري مورد نياز باشد، شغل بيشتري ايجاد مي‌شود. پس از پرورش درختان که خودش کار زيادي مي‌طلبد، تازه بايد دانه‌ها را به روغن زيتون تبديل کرد که آن‌هم به کارگر احتياج دارد. سودي در کار نبود، کل ارزش افزوده خرج توليد شغل بيشتر مي‌شد. در اين نقطه از اندلس بيکاري 36 درصد است و براي سنين 16 تا 24 سال به رقم وحشتناک 55 درصد مي‌رسد. در اين روستا اما بيکاري 5 درصد است.

رويکرد گورديلو، ضد اقتدارگرايي است. مارينالدا پليس ندارد و با اين کار ساليانه 350 هزار دلار صرفه جويي مي‌کند. آنها پليس را با خشونت و زور بيرون نراندند. بلکه هنگامي که تنها پليس شهرشان بازنشسته شد، ديگر کسي را استخدام نکردند. اين بدين معني نيست که روستا مشکلي ندارد، اما حالا خود گورديلو است که پي بچه‌هاي پر شر‌و‌شور مي‌رود و با خانواده‌هايشان صحبت مي‌کند، و ظاهراً اين روش جواب هم مي‌دهد.

اما کل قضيه عمدتاً از ديد مردم اسپانيا پنهان نگه داشته شده. فقط يک بار کمپاني اچ اند ام در نظر داشت تي‌شرت‌هايي با چهره گورديلو به بازار عرضه کند اما به سرعت بر اثر واکنش خشمگينانه عمومي منصرف شد. در اين روستا، دستمزد کارگر در هر رده و مقامي 1200 يورو در ماه است، رقمي که زياد به نظر نمي‌رسد اما برنامه روستا مبتني بر دسترسي همگان بر خدمات اوليه رايگان و يا ارزان‌قيمت است که حتي شامل اينترنت نيز مي‌شود. با جمعيتي نزديک به 2000 نفر، خدمات ورزشي روستا از بسياري از شهرهاي پيشرفته هم متناسب‌تر است. دو زمين فوتبال، يک زمين بسکتبال، اسکواش، تنيس، واليبال و استخر شنا، و همه به صورت رايگان (فقط استخر است که حق عضويت ساليانه اندکي دارد). و از آن مهم‌تر در اين روستا با 15 يورو در ماه مي‌تواني صاحب خانه خودت شوي.

توصيف ژاک رانسير از “برابري فعال” و “برابري منفعل” در اين‌جا به ما کمک مي‌کند تا با منطق اين روستا بيشتر آشنا شويم. از ديد رانسير “برابري منفعل” برابري است که در آن پاره‌اي از امور اغلب توسط دولت بين مردم توزيع مي‌شود، مانند ثروت، آموزش، کار و ... اما در “برابري فعال” در پاره‌اي از لحظات اين خود مردم‌اند که در راستاي مبارزه براي برابري تبديل به سوژه‌هاي سياسي مي‌شوند. روش دستبرد‌زدن مردم اين روستا به سوپرمارکت‌ها در کنار روش اشغال زمين‌هاي مردم اين روستا روشي است از اين نوع. صدها نفر در اطراف سوپرمارکت جمع مي‌شوند و چند نفرشان به داخل مي‌روند و کمابيش حدود 10 عدد چرخ دستي را پر از مواد مي‌کنند و بدون پرداخت پول بيرون مي‌آيند، نکته جالب توجه اين است که اين عمل بدون هيچ خشونت ظاهري صورت مي‌گيرد، اما از اين نکته نبايد غافل شد که نفس چنين عملي، يعني به چالش‌کشيدن نظم مستقر، در برگيرنده خشونتي آشکار عليه وضعيت است.

گورديلو در مصاحبه‌اش در سال 1985 با روزنامه ال پائس مي‌گويد: “ما فهميديم که تنها صحبت‌کردن بر سر مفهوم اتوپيا کافي نيست، همچنين نبرد عليه نيروهاي مرتجع نيز به تنهايي کفايت نمي‌کند. بايد آن را هم‌اکنون و همين‌جا بنا کرد، خشت‌بر‌خشت، آهسته‌و‌پيوسته، تا وقتي که بتوانيم به روياي ديرينه‌مان جامه عمل بپوشانيم: اين‌که نان براي همه خواهد بود، آزادي براي همه شهروندان و فرهنگ‌ها؛ و اين‌که کلمه “صلح” را با احترام ياد کنيم. ما صادقانه باور داريم که هيچ آينده‌اي نيست که سنگ بنايش در حال گذاشته نشده باشد.”

مخالفان تغيير همواره بر اين نکته تاکيد مي‌کنند که هر گونه تغيير وضعيتي بر خلاف طبيعت بشر است و اين‌که تلاش براي ساختن بهشت همواره به ساخت جهنمي جديد ختم شده، با اين حال روستاي مارينالدا علي‌رغم پستي‌ها و بلندي‌هاي تجربه جديدش و ضعف‌هاي محتمل در ساختار، طي سي سال گذشته نشان داده که “تغيير ممکن است”. گورديلو از چه‌گوارا نقل قول مي‌کند که “تنها کساني که رويايي در سر دارند روزي را خواهند ديد که رويايشان به واقعيت مبدل شده” و در اين روستاي کوچک اين جمله چيزي فراتر از نوشته‌هاي روي يک تي‌شرت است.

ديوارهاي روستا مملو از نشانه‌هاي کمونيستي است


.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group