معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1423
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1396
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1058
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 982
معماری و نقاشی   - 21
سازه های شهری   - 914
معماری کوچک مقیاس   - 20
تکنولوژی ساخت   - 896
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 834
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 818
معماری و روانشناسی   - 19
نگاه نو به سكونت   - 758
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 756
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 752
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری و سیاست   - 675
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
کلان سازه   - 633
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 583
معماری بایومورفیک   - 15
معماری پایدار   - 547
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 517
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 500
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 487
معماری و هوش مصنوعی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 484
معماری و ادبیات   - 13
طراحی صنعتی   - 477
معماری و گیم   - 13
معماری تندیس گون   - 472
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 468
معماری جنگلی   - 11
معماری منظر   - 467
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 432
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 410
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 397
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 393
درس گفتارهای اتووود   - 9
توسعه پایدار   - 388
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری یادمانی   - 360
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 337
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 335
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 328
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 320
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 298
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 278
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 265
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 258
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 236
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 216
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 201
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 196
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 193
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 191
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 185
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 168
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
فضای منفی   - 156
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 147
طراحی و پناهجویان   - 7
هنر گفت و گو   - 146
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 135
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 130
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 116
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 112
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 108
طراحی مُد   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 81
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ نفت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 68
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 67
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 65
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 61
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 55
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
زاغه نشینی   - 51
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 50
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری کانستراکتیویستی   - 46
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری دیجیتال   - 46
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
فیلوکیتکت   - 46
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری فضای داخلی   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
باهاوس   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
هنر روسیه   - 36
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری و رسانه   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
پداگوژی انتقادی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 25
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 5
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 14
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 36
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 55
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 145
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 27
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 50
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -790
صنعتی   -104
زیرساخت های شهری   -383
گالری   -87
فرهنگی   -334
هتل   -76
پاویون   -266
ورزشی   -65
موزه   -254
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -162
ویلا   -7
تفریحی   -157
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -136
مجموعه های مسکونی   -3
معماری مذهبی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماران و چالش انتخاب معماری ـ محسن اکبرزاده ـ مسجد جامع نطنز؛ غزلی در نتوانستن
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1394/01/06
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 3584

سرد است ولی دانشجویانت را مجبور می کنی زیر گنبد هزارساله اش روبروی تو که بر منبری چوبین نشسته ای، بنشینند و اجازه بدهند که تو خودت را از تباری فرض کنی که مدت هاست این مَدرس ها را ترک گفته اند. صدا را که بالا می بری گنبد تو را می فهمد و می فهماند، در سخنت تردیدی نمی کنند و تو برای آنها مرکز جهانی. ایوان ها آغوش هایی مکررند. یکی تاریک و گرم، یکی گشاده و پر نور، هر کدام حالتی از مهربانی اش را با شدتی دیگرگون بازتاب می دهند. پا از کفش سبک می کنی و پایاب را پایین می روی، یک ماهی سبز فام خودش را در تاریکی آب قنات پنهان می کند، وضو می گیری و می گذاری سرما، سوزن سوزن، تراشه های ریز کاشی ها را در جانت روشن کند.

وقتی این قرار هفتگی در تو قرار بگیرد، اهلیت که پیدا کنی، روی دیگرش را نشانت می دهد و می تواند تا سر حد جنون تمامی ناپذیر بماند. هر بار وقت صلاه ظهر، نوری آبی از روزن برابر تو، در محور قبله و رو به محراب و منبر، تو را می فهماند که وقت، وقت دیگری است.

وقتی خودی. هربار این نجوای لاجوردی، چشمت را نوازش می دهد، ذهنت به افسانه سمت می گیرد که گویا طبیعت با دل تو مهربانی ها کرده، شعاعی بازتاب خورده، وقت نماز را با تو وعده دارد. ولی تکرار این قرار در فصل های بعد، در روزهای گرم، در ساعت های گوناگون تقویم، ذهن هذیان زده ات را تکانی می دهد که آیا ممکن است؟ نظمی هست که نمی بینی؟ بر بام گنبد فراز می شوی و از پس روزن نگاه می کنی. نه شیشه ای و نه جداری از کاشی. نورها از کجا می آیند که اینطور نظام مند، با وقت اول ظهر شرعی، وقت اول عصر شرعی، وقت زوال فضیلت عصر و زمان ادای نماز، هم زمانی می کنند. دور می گردی و شاخص می کشی. اندازه می گیری. مرارت می کشی، روز های بی کلاس 2 ساعت مسیر جاده را با شوق می گذرانی و از طلوع آفتاب تا غروب آن، از زیر گنبد تکان نمی خوری تا با تو گفتگو کند. بعد کم کم باور می کنی معجزه اش را. اینکه در هر فصلی این نظام رنگین، این استوای لاجوردی در دل خشت، مثل ساعت روی مچت دقیق کار می کند.

پوستت مور مور می شود. تلفن می زنی. می پرسی. تعریف می کنی. مسخره می شوی. دوباره اندازه می گیری. جستجو می کنی تا بدانی طیف نما Spectroscope چیست. تا بدانی اول بار خاصیت طیف نمایی را تنها کمتر از 3 قرن پیش نیوتون دریافته است. اینکه این دانش مایه کار تلسکوپ های فضایی است. در تاریخ گنبدخانه تجسس می کنی. راست است. دیلمی است. هزار ساله است. هزار سال است که هر روز وقت اذان ظهر، نوری آبی جادویش را می تاباند به روی معلمی که بر منبر کلام و فلسفه و ریاضی و طب و فقه می آموزد.

حیرتت را باور نمی کنی. نمی خواهی به خودت این انگ را بزنی که تو هم، بعد از آن همه انکار، در دام جادوی میهن پرستی و نژاد پرستی افتاده ای. به چه کسی بگویی؟ به همه می گویی. به هر کس که دستت برسد. به همه نشانش می دهی که هزار سال پیش، هیولایی بوده که نه تنها این خاصیت را می دانسته بلکه آنقدر بر آن مسلط بوده که با آن ساعت ساخته است. آن هم ساعتی که بتواند زمان متغیر شرعی را در تمام سال با جزیاتی که اهل ایمانش هم به آن خو ندارند، نشان بدهد. نشان می دهی و انکار می شوی. نشان می دهی و باور می کنند وقتی زیر گنبد وقت صلاه ظهر، عاشقی ِ شعور و شور را اینطور تن بر تن کشیده تماشا می کنند. حالا تو مانده ای و اندوهی بزرگ. حلقه دوم روزن ها را نگاه می کنی و نوری نارنجی که وقتش را نمی فهمی. هر چند هفته جا به جا می شود و یک خانه، دیگر سو می رود. چه کسی توان دارد، یکسال تمام این تک نور مدام را تعقیب کند. آن هم بی فایده، وقتی مداخله های قرن هفتم، 2 روزن از روزن ها را کور کرده است. معمار ایلخانی، با همه هنر هندسی اش، مهندسی اعقاب 3 قرن پیش از خودش را درک نکرده. سینه ات تیر می کشد وقتی فکر می کنی هیولای طراح این ماشین زمان، هزار سال، درک نشده، تیر کشده و هر روز، سر ساعت، انجام وظیفه کرده است. چطور می توانی، اهل قدرت را در معماری راضی کنی، که این ایوان خوش تراش ایلخانی را به اخم کلنگ خُرد باید کرد تا خِرد پنهان شده در گنبدخانه دیلمی را بیرون کشید. این طور است که این یک سال تمام را، بی آنکه به زیارت محبوبت بروی، سر می کشی در زیج های نجومی، در جزوه های عربی، در خطوط نامفهوم و گنگ هیات و نجوم اسلامی، تا بفهمی آن 13 روزن حلقه پایین تر، آن 13 زخم نشسته بر سینه ات، چه زمانی را نشانه گرفته اند. راز زیر لایه های آجر و گچ و رنگ پنهان شده. عهد می کنی، که یا فهمش را نصیب ببری، یا صبحی از صبح های همیشه این سرزمین، دوست داران فرهنگ و تاریخ ظاهر پرست هموطنت، به افسوس این خبر را بخوانند، که ایوان جنوبی مسجد ایلخانی نطنز، توسط عده ای خودفروخته یا چه می دانم فرصت طلب یا چه می دانم سودجو، تخریب شده است. مگر همیشه به این صفت ها در خودت افتخار نمی کردی؟

دل بده، نترس، کلنگ است، می زنی و خُرد می کنی و بیرون می کشی. آنجا 2 روزن تاریک اند که مدام صدایت می کنند. در خواب هایت وقتی بیدار می شوی و جز لامپ 100 زرد مرده ی هال، چیزی برابر چشم های تاریک ات، روشن نیست.

.


.


ساعت آفتابی/ گاه نمای نماز


ساعت آفتابی/ گاه نمای نماز




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
ایمان رئیسی ( 1394/01/07 ) :
آقای محسن اکبرزاده ی عزیز، ممنون از نوشته ی زیبا و تاثیرگذار شما. در راستای مطالعات شما در مورد این بنا آیا نقش نور در تعیین ماه های سال هم مورد تحقیق واقع شده است؟ با توجه به مطالعات آقای رضا مرادی غیاث آبادی در مورد چارتاقی های ایران، و مطرح شدن این ایده در مورد آنها که آتشکده های ایران عمدتا رصدخانه ی خورشیدی هستند، شاید حفره های زیر گنبد این مسجد هم نقشی مشابه داشته باشند. شاد باشید.
محسن اکبرزاده ( 1394/01/09 ) :
سپاس از مهربانی شما. راستش را بخواهید کنکاش های اثباتی در باب این پروژه زمان بر هستند چرا که امکان رصد هر روزه بنا موجود نیست. علی ایحال دارم در متون تاریخی مطالعه می کنم و شاید طریق دیگری پیدا کنم. اما آنچه تا به حال دیده ام نسبتی با ماه های شمسی نداشته است.
محسن اکبرزاده ( 1394/01/09 ) :
سپاس از مهربانی شما. راستش را بخواهید کنکاش های اثباتی در باب این پروژه زمان بر هستند چرا که امکان رصد هر روزه بنا موجود نیست. علی ایحال دارم در متون تاریخی مطالعه می کنم و شاید طریق دیگری پیدا کنم. اما آنچه تا به حال دیده ام نسبتی با ماه های شمسی نداشته است.
زهرا شکری ( 1394/01/13 ) :
بسیار عالی بود یک دنیا سپاس
محمدکاظم آهنگری ( 1395/09/02 ) :
بسیار بسیار لذت بردم ازخواندن این متن فوق العاده .سپاس گزارم

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ صومعه لا تورِت ـ لوکوربوزیه
طرح پیشنهادی یک کلیسای ارتدوکس از کالاتراوا ؛ یک نهاد مذهبی در کنار یادمان یازدهم سپتامبر
گسترش گورستان تایپه از معماران استیون هال؛ پدیدارشناسی مرگ
معماران و چالش انتخاب معماری ـ محمدرضا دهقانی ـ نمازخانه نوتردام رونشان
اتووود کلاسیک ـ نمازخانه ی کالج استونز ـ ارو سارینن
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group