معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1663
معماری ـ موسیقی   - 19
منظر شهری   - 1560
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
طراحي داخلي   - 1123
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه معماری   - 1116
پردیس ویترا   - 18
سازه های شهری   - 1021
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
تکنولوژی ساخت   - 1007
معماری آمریکا   - 17
معماری حوزه عمومی   - 977
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
مرزهای معماری   - 959
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 895
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 849
معماری بایومورفیک   - 15
نظریه شهری   - 817
معماری و کوه   - 15
معماری و سیاست   - 789
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری مدرن   - 711
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
کلان سازه   - 706
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
معماری پایدار   - 689
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 615
معماری و سلامت   - 13
آینده گرایی   - 603
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 587
فرهنگ نفت   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 574
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آرمان شهرگرایی   - 574
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی صنعتی   - 562
بی ینال ونیز   - 10
منتقدان معماری   - 538
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 531
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 522
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 521
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 497
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
باز زنده سازی   - 477
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 460
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 381
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری سبز   - 375
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 361
تز 1400   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
معماری تخت جمشید   - 8
معماری پست مدرن   - 343
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 328
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 308
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
گرمایش زمین   - 306
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 297
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 294
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 272
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 267
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 240
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 234
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 232
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
فضای منفی   - 227
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
اقتصادِ فضا   - 225
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 215
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 211
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 190
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 187
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 175
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پداگوژی انتقادی   - 7
هنر گفت و گو   - 161
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ژاپن   - 160
مسابقه ویلا 1400   - 6
ترسیمات معماری   - 156
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری ایران   - 154
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری و رسانه   - 152
معماری آمریکای جنوبی   - 6
معماری فضای داخلی   - 142
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 134
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 121
معماری مصر   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 96
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
ویرانه ها   - 94
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 89
معماری و غذا   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اکنی استودیو   - 5
معماری چین   - 84
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
اکسپو   - 83
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 73
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری جنگلی   - 69
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری و جنگ   - 4
معماری هند   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری دیجیتال   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 61
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 58
اتووودْ آبزرور   - 4
زاغه نشینی   - 55
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و نقاشی   - 55
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اروپا   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
آنتروپوسین   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و ادبیات   - 46
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی مُد   - 46
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 45
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
باهاوس   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و گیم   - 40
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری آسیا   - 38
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری بیابانی   - 36
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
مدرنیسم هیپی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
معماری مدارس   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری و آب   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و رنگ   - 21
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 55
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -864
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -468
هتل   -81
فرهنگی   -365
ورزشی   -68
پاویون   -296
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -242
ویلا   -27
تفریحی   -183
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -150
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -110
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماران و چالش انتخاب معماری ـ فرزان شاماسب لو ـ خانه شیشه ای
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1394/01/08
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 2983

خانۀ شیشه‌ای Optical Glass House توسط معماران هیروشی ناکامورا و اِن اِی پی Hiroshi Nakamura & NAP Architects ، طراحی شده و اجرای آن در سال 2012 به اتمام رسیده است. ناکامورا پیش از آغاز فعالیت مستقل خود در سال 2002، به مدت 5 سال در دفتر کنگو کوما و همکاران، مشغول به کار بوده است. پروژۀ مذکور، در قطعه‌ای به مساحت 244 متر مربع، در فضای میان دو بلوک بلندمرتبه، در مجاورت خیابانی عریض، پر ترافیک و نه چندان خوش سیما، در مرکز‌شهر هیروشیما واقع شده است. جهت‌گیری سایت در امتداد محور شرقی- غربی بوده و از سه طرف توسط ساختمان‌های مجاور محصور شده‌ است. تنها جداره‌ای که قابلیت طراحی بازشو به فضای بیرون را دارد، جداره‌ی شرقی مشرف به خیابان مذکور است. با وجود این محدودیت، طراح از گشودن جداره به سوی فضای پر سر و صدای بیرون، منظر نامطلوب آن و راه دادن نور مستقیم شرق به فضاهای اصلی خانه خودداری کرده است. برای افزایش آسایش و کیفیت خصوصی خانه، فضاهای اصلی6 متر از این جداره عقب نشینی کرده، و در این فاصله از روی طبقه اول یک پاسیو جانمایی شده است که از سویی، توسط سقف باز خود به نور مستقیم جنوب شرقی (نزدیک به قائم) اجازه‌ی ورود می دهد، و از سوی دیگر توسط پوسته‌ی نورگذر نما، تابش شرق (نزدیک به افق) را منکسر کرده و با پراکنش در فضا، ضمن تعدیل نمودن، به آن زیبایی بیشتری می بخشد.

پوسته‌ی نورگذر نما، متشکل از بلوک‌های شیشه‌ای (5cm*5cm*23.5cm) است که به وسیلۀ بولت های فولادی، از تیر فوقانی سازه آویخته شده اند. بلوک‌ها به صورت اختصاصی طی فرایند نسبتا‌ً دشواری همراه با کنترل تغییر دما، تولید شده است. حاصل این فرایند کنترل شده، آجرهای شیشه‌ای اپتیکی است که به صورتی همگن نور را منکسر کرده و جلوه های بصری منحصربه‌فردی را در فضای خانه پدیدار می‌سازد.

در مقابل آلودگی صوتی فضای بیرون، درون خانه غرق در سکوتی آرامش بخش است. دیوار شیشه‌ای متراکم، نقش مانع آکوستیکی را ایفا کرده و با توجه به ارتفاع 8.6 متر از کف طبقه اول، تقریبا تمامی امواج نوفۀ منتشر شده در محیط را منعکس و حذف می‌کند. پاسیو با مساحتی قریب به 50 متر مربع، و با جانمایی درخت هایی به ارتفاع 2 طبقه‌ی ساختمان و یک حوضچه‌ی آب ، باغ کوچکی را درون خانه بازنمایی کرده است که تمامی اتاق ها و فضاهای اصلی خانه، مشرف به آن هستند. نور مستقیمی که از میان شاخ‌وبرگ درختان به فضای داخل نفوذ کرده و الگو های طبیعی نور و سایه را روی کف تصویر می‌کند، نور انکسار یافته ای که حین عبور از دیوار شیشه ای الگوهای هندسی و منظم را بر سطوح دیوارها می پراکند و درخشش سطوح براق پرده‌ی مقابل نشیمن، جلوه‌ای دراماتیک به منظر این طبیعتِ مصنوع بخشیده است. در پس زمینه‌ی این منظر برساخته، عینیت حرکت اتومبیل ها در شهر، که با اثر منشوری شیشه‌ها، آبستره شده‌اند، به سان یک پویانمایی صامت درک می شود. حوضچۀ شفاف درست در بالای فضای ورودی جانمایی شده، و تصویر آن بر کف تیره‌ی این فضا نقش بسته است. تصویر قطرات باران و موج های سطحی آب روی کف این فضای کم نور، بر معنای اثر می افزاید. در این فضا قطره های باران از اعماق زمین به سطح کف می رسند!

در فرایند طراحی، محدودیت، خود به امکان تبدیل شده‌است. برخی از اجزاء، به واسطۀ یک محدودیت توجیه کارکردی یافته و اما معنایی را به ذهن متبادر می سازد که فراتر از کارکرد رفع نیاز است. آلودگی صوتی، تراکم، ارتفاع و ضخامت جدار شیشه‌ای را به عنوان یک راهکار ابزاری توجیه می‌کند؛ حال آن که دستاورد اصلی جدار، نه صرف رفع این مشکل که ایجاد کیفیت ادراکی نورشناختی آن است. شاکلۀ کلی و سازماندهی فضایی اثر کاملاً با زبان عام و رایج معماری مسکونی معاصر و پارادایم های مینیمالیستی آن، این‌همان identical است.

در نگاه نخست با اثری ساده، خوانا، قابل تشخیص و فاقد پیچیدگی های متنی روبرو هستیم. اما در مقابل، عناصر شکل دهنده‌ی آن با بیانی متین، بدیهیات را مورد پرسش قرار می دهند و بر انگاره‌ی غیریت صحه می‌گذارند. نوع کاربرد مصالح و طراحی اجزاء طرح با وجود عینی بودن خود، تا حدی به مثابه یک اثر هنری سورئال، روابط نشانه شناسانه‌ میان دال و مدلول را به چالش می‌کشد. در نمای بیرونی، باغ از زمین بلند شده و روی طبقه‌ی اول قرار گرفته است. شفافیت ناب نما، بیش از آن که پیوند دهنده باشد، جدا کننده است، و بیش از آن‌که مفهوم نظرگاه، یا پنجره را تداعی کند، هم از حیث عملکرد و هم تکتونیک، تداعی کنندۀ دیوار است. حوضچۀ پاسیو، پیش از آنکه خود را به عنوان یک المان آشنای باغ، به واسطه‌ی تجربۀ دیداری در مجاورت باغچه ها و درختان آشکار کند، در ورودی همکف اثرش بر فضایی دیگر، از دریچه ای متفاوت و به سان یک چیدمان انتزاعی تجربه می‌شود، گویی این گزاره را تایید می کند که درک روابط میان اجزاء مقدم بر تجربۀ مستقیم خود شیء است. رنگ خاکستری تیره، در حالی برای دیوارهای داخلی انتخاب شده است که با عقب نشینی فضاها از جداره‌ی اصلی، به طور طبیعی نفوذ نور به عمق پلان کاهش یافته و این رنگ، تاریکی فضا را تشدید می کند. چنین به نظر می‌رسد که تاریکی فضای میان دو بخش شرقی و غربی خانه (غذاخوری، بین نشیمن و آشپزخانه)، رویدادی تحمیل شده از سوی محیط نبوده و خود بخشی از درونمایه اثر است که به تباین ریزفضاها در فضای یکپارچه‌ی طبقه اول، انجامیده است. دیوار ساده و پوشیده از چوب در فضای غذاخوری، در واقع چیدمانی از درب های دسترسی به چندین فضای مجزا (پلکان، ورودی آسانسور، اتاق رختکن و کمد های انبار) در ابعاد متفاوت است. با این حال، ریتم نوارهای چوبی در فضای نیمه تاریک، تشخیص محل بازشوها را دشوار کرده است. برخی از گره های الوارهای چوبی دیوار، حفره‌هایی هستند که نقش دستگیرۀ درب کمدها را ایفا می‌کند. شیء، آن‌گونه‌ که هست، با آن‌چه به نظر می‌رسد، در تضاد است. پرده ای که همچون حریر، سبک و لطیف به نظر می رسد، از الیاف فلزی پرداخت شده ای ساخته شده است که رقص پرده در باد را با ریتمی آهسته همراه کرده و با نور بازتاب یافته از سطح براق خود، بر کیفیت جلوۀ بصری آن می افزاید.

در تاریخ معماری معاصر، خانه عموماً در الگوی سکونت در مناطق حومه‌ی شهرها، قطعات خصوصی نسبتاً وسیع، و زمینه های بکر و خلاق، مصور شده است. در عین حال، همان روح معاصر زمان، عرصه‌ی سکونت را هر روز از چنین بستر هایی دورتر می‌کند. در رویکرد به زمینه، خانه های کوچکِ قرارگرفته در بافت های متراکم شهری غالباً یا با نادیده گرفتن خود و محو شدن در بافت، اعتبار یافته و به بیانی اندک قناعت کرده اند (گویا اساس پیدایششان، حذف هستی خود بوده است)؛ و یا با رویکردی رادیکال و در برخی موارد آنارشیستی، چنان بر انکار و نفی (و نه نقد) زمینه متمرکز شده اند که به رغم تبدیل به اثری هنری، خانه بودن خود را فراموش کرده اند! در این میان رویکرد خانۀ شیشه‌ای به زمینه را می‌توان رابطه ای مبتنی بر کنش و ارتباط با دیگری تلقی کرد.

به نظر می رسد که زمینه‌ی کالبدی سایت پروژه، چه در لایه های معنایی و چه کارکردی، از هیچ یک از مؤلفه های کیفی سکونت، آن هم برای یک مسکن تک واحدی شخصی، برخوردار نباشد. با این همه، خانه در ساختار کلی اش، واقعیت زمینه را انکار نمی‌کند و در عین حال بیان خود را نیز از دست نمی‌دهد. در فضای میان دو ساختمان بلند مرتبه، حضور دو ساختمان فرسوده یک و دو طبقه، ترحم انگیز و موقت به نظر می‌آید. با این حال نمای طبقه همکف خانه در تناسب با ساختمان دو طبقه‌ی جنوبی قرار داشته و با ارتفاع نمای شیشه ای خود یک خط آسمان پیوسته‌ی پلکانی را در تناسب با دو ساختمان کوچک فرسوده ایجاد کرده است. در نمای مقابل، ریتم درختان خیابان که با رسیدن به فضای جلوی ساختمان قطع شده، با درخت پاسیو ادامه یافته است. بنا، بی توجه به دو بلندمرتبۀ مجاور، به سایر عوامل زمینه پاسخ داده و بیان بصری نما، در عین ابعاد کوچکش آن را برجسته و متمایز از پس‌زمینه ساخته است. با چنین پرداختی غول‌های کناری با شمایلی حاکی از کند ذهنی به این موجود بیان‌گرِ کوچک می نگرند که با زیرکی، مقیاس آن‌ها را به سخره گرفته است. از منظر ذهنی نگارنده، رفتار کالبد این خانه را در ارتباط با کالبد شهر، می‌توان به مثابه تصویری انتزاعی از رفتار یک شهروند آزاد و در عین حال اخلاق گرا، در نسبت با جامعه متصور شد.

در این انگاره اگر سیمای فضای شهری را آینۀ جامعه دانسته، و فضای درون خانه را قلمرو خصوصی فرض کنیم، نما به عنوان عرصه‌ی میان این دو، جایگاه قلمرو عمومی و عرصۀ بیان را خواهد داشت. بروز کنش در عرصۀ عمومی، نخست در گرو شکل‌گیری یک هستی خصوصی است. خانه شیشه ای نخست در درون، هستی خصوصی شده و معنادار "خود" را در تمایز با کیفیت های محیطی بیرون شکل می دهد و از سوی دیگر در جامعه نیز، رفتاری مطابق عرف از خود بروز می دهد که نتیجه‌ی این رفتار شاکله ای عام مبتنی بر محدودیت ها و ضوابط شهری و ... است. و اما در نما (مصداق قلمرو عمومی) کردار و خود واقعی اش را آشکار، و محیط را نقد می کند و خود را در کنش با دیگری قرار می دهد. چنانچه برخورد کالبد اثر با بلوک های بلند مجاورش را در بستر جامعه (بستر مبتنی بر عرف و اصول) در نظر آوریم، این رابطه به شدت- تحت تاثیر مقیاس- تصویری انتزاعی از نابرابری در روابط قدرت را به نمایش می گذارد. لیکن عینیت نمای پروژه که بخشی از جذابیت درونی خانه را در بعد عمومی اش آشکار کرده است، قدرت بیان و کنش خود را جانشین قدرت مبتنی بر مناسبات پیشامدنی کرده است. این نوع پرداخت به رابطه‌ی خصوصی و عمومی عمیقاً متفاوت از انگاره‌ی درونگرایی، و یا برونگرایی محض است. در خانه‌ی درونگرا، فرد خود را از اجتماع جدا می‌کند در حالی که بیرون از خانه، در اجتماع ذوب می شود. در خانه‌ی برونگرا نیز مرز میان قلمرو خصوصی با قلمرو عمومی محو می‌شود و امر خصوصی به مثابه امر عاطفی وارد عرصۀ عمومی می‌شود. حال آنکه این خانۀ شیشه‌ای آن بخش از حیات خصوصی خود را که واجد عمومیت است وارد عرصه‌ی بیان می‌کند. خانۀ شیشه‌ای، یک سکونت‌گاه ناب انسانی و عمیقاً شهری است که بسیاری از کیفیت های غیرمادی خود را تنها از خصوصیات فیزیکی مواد، استخراج کرده است.

.


.


.


.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
علیرضا تغابنی ( 1394/01/09 ) :
پروژه جالب و متن خواندني بود، ممنون.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

زیبایی شناسی نما در کنار خُرد فضاهای عمومی در ساختمان و حوزه ی عمومی ممتد
رودولف شیندلر در هفت پرده به روایت آلیس راستورن . قسمت پنجم
اتووود کلاسیک – اقامتگاه لوکابانون – لوکوربوزیه
مینیمالیسم سنتی ژاپنی
اتووود کلاسیک - خانه ی ویلیام جی. فریک - فرانک لوید رایت
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group