یک پروژه پارادکسیکال، بام باغ آپارتمان شارل دو بستیگی که توسط لوکوربوزیه طراحی شده است با تمام راسیونالیسمی که معمار سوئیسی بدان شناخته می شده است در تعارض عمیق قرار دارد. طرح علقه عمیق لوکوربوزیه به سورئالیست ها را نمایان می کند. مشخص نیست که این روحیه خواسته میلیونر خوش گذران؛ شارل دو بستیگی بوده است یا سیاقی بوده است که معمار پیش گرفته، اما در هر حالت پروژه تبلور کامل تضاد غیرقابل پیش بینی و پارادکس های بازی گوشانه ای است که به تمامی اثار پیشینی لوکوربوزیه بیگانه است ـ طرح حدفاصل سال های 1929 تا 31 تکمیل شده است.
البته علقه لوکوربوزیه به سورئالیسم در یکی از نقاشی هایش به نام شومینه که در 1918 طراحی شد نمایان است؛ یک حجم سفید مکعبی که در پرسپکتیو صحنه و در اغوش زمینه انتزاعی ای از رنگ های لایه لایه شده قرار دارد.
دیوارهای بلند سفیدی که پیرامون حیاط را فراگرفته اند مونومان های معروف پاریس همچون برج ایفل و طاق پیروزی را به صورت قطعاتی تکه شده در فضای شهر تعریف می کنند و از ان ها شخصیت هایی کمیک پیش رو می اورد. دیوارهایی که به خواست شارل بایستگوی بالا و پایین می شوند و شومینه ی روکوکویی با ان اینه ای که بلای طاقچه اش جانمایی شده است و کف فرش سزی که اتاق را پوشانده است برای بام باغ اقای خوشگذران نشیمنی فراهم اورده که در تعلقش به رنه مگریت شکی به خود راه نمی دهیم البته نیم نگاهی هم خواهیم داشت به صحنه هایی از الیس در سرزمین عجایب.