شما تاثیر لوکوربوزیه را خیلی بیش از میس ون دروهه می دانید، ایا به گمان شما میس ان بعد معنوی و متافیزیکال لوکوربوزیه را از دست داده است؟
چارلز کوریا: میس هیچ وقت به اندازه لوکوربوزیه برای من مهم نبوده است. اگر شما به اثار اولیه اش در المان نگاه بیاندازید می توانید رگه هایی از یک کیفیت شوم دوست داشتنی lovely sinister quality، شبیه به انچه در فیلم های قدیمی المانی مثل مطب دکتر کالیگاری می بینید مشاهده می کنید. اکسپرسیونیسم، سایه های سیاه، به گمان من حتی خانه های شیشه ای که در ان زمان ترسیم کرده است، بعدی کاملا رمزگونه دارند. اما زمانی که به امریکا مهاجرت می کند در میان مایگی banality مرکز شهرهای امریکایی گم می شود.
در این مقطع زمانی البته برخی از کارهایش ـ مثل اپارتمان های لیک شور درایو ـ همچنان واجد ان اعجاز اصیل میس ون دروهه ای هستند، هرچند به مرور ان ها نیز از میان می روند و من فکر می کنم خودش هم به این واقعیت واقف بوده است.
نگاه چارلز کوریا به لوکوربوزیه را می توانید اینجا مشاهده نمایید.