این ساختمان با نشانه هایی از زوال یک
مرحله ی اکتشافی و کمپزیسون هنری همراه بود که گائودی در طول آن به شکل شخصی و
"مدلل"، به تعبیر و برداشت خود از سبک های تاریخی مختلف مانند رمانتیک،
مدجن، گوتیک و باروک مشغول بود. بنا تقارنی غیرمعمول دارد که گویای نگرش نئوباروک
هستند که حس و حال مدرنیستی نیز به شکل های گوناگون در آن به چشم می خورد. گائودی از
طرف فرزندان مارتیر کالوِت، که از دست اندرکاران صنعت نساجی بود، دعوت به کار شد
تا ساختمانی بسازد شامل انبار و فروشگاه اصلی در زیرزمین و طبقه ی همکف، یک
آپارتمان اصلی در طبقه ی اول، و شش آپارتمان برای اجاره در سه طبقه ی بالایی.
گائودی
با وسواس، قوانین ساختمان های مسکونی طرح شهری ایکزامپل را مورد استفاده قرار داد.
این طرح در سال 1859 توسط ایلدِفونس کِردا برای نظم دادن به بارسلونا طراحی شده
بود و بر اساس آن، معماران می بایست در ساختمان های مسکونی درلبه ی بیرونی نما از
بلوک های آجری مستطیلی یک اندازه با لبه های پخ استفاده می کردند. فضایی در مرکز
ساختمان برای باغچه قرار داشت و ساختمان ها عموما پلان مستطیل شکل داشتند که پلکان
در داخل آنها قرار می گرفت. فضاهای روزانه و شبانه نیز در طول دو جهت اصلی بنا
قرار می گرفتند. حمام ها، آشپزخانه و انبار به همراه قفسه های تهویه و پله ها در
مرکز بنا بودند. نقشه ی طبقه ی اول کاملا با یک آپارتمان اصلی اشغال شده بود، در
حالی که طبقات بالایی می توانستند به دو یا چند قسمت تقسیم شوند.
ساختمان گائودی در امتداد جاده ی اصلی و
در قلب ایکزامپل با پنج طبقه از زمین بالا آمده است. نمای اصلی طبقه ی همکف پنج
دریچه ی نورگیر بزرگ داشت که نورگیر وسطی با یک پیش آمدی تزیین شده ی کوچک، اما
قوی، برجسته شده و با بلوک های ماسه سنگ صیقلی ساخته شده بود که پنج ردیف بالکن را
حمل می کردند. نورگیرها دو سبک مختلف دارند. بعضی از آنها از سنگهای ساده و عریض
سه تکه ای در بالای طاقچه ساخته شده بودند و بعضی دیگر فقط یک برآمدگی کوچک
داشتند. هردو نوع بالکن با نوارهای آهنی محکم و تومار شکل، نگهداری می شود. زیر بالکن
بالای ورودی اصلی، القاب صاحبان اولیه ی بنا با یک درخت سرو که نماد میهمان نوازی
کاتالان است حک شده، سکو، برعکس، با نقش برجسته هایی از انواع مختلف قارچ ها در
قسمت پایینی پوشیده شده و در قسمت فوقانی، جزییاتی از نمادهای "شاخ
فراوانی" که انواع میوه ها از آن بیرون تراویده و نماد فزونی و برکت است
حکاکی شده است. این قاب آهن کاری شده که به شکل حلزونی پیچیده است با شبکه ای از
نقش برجسته های سنگی ساخته شده است. قسمت فوقانی بنا به سبک باروک و با تزیینات
مدور پوشیده شده است. در قسمت پایینی نیم تنه هایی از سنت کینسیو، کشیش آرلس و رم،
و سنت پیتر، قدیس حافظ صاحبان بنا، قرار دارد. بر روی سرهای حکاکی شده ی آنان تاج
های آهنی به شکل طاق های شعاعی شکل گرفته است. در مرکز تزیینات مدور بالایی دو
بالکن کوچک و ساده وجود دارد که برای انتقال مبلمان از خیابان به داخل ساختمان
ساخته شده اند و در رأس آنها حفاظ هایی سنگی برای جای دادن صلیب های آهنی کوچک نصب
شده است.
نمای پشتی بنا با پیش آمدگی ها و بالکن
هایش جالب توجه است. البته آهنا تعبیر نئوگوتیک ندراند و به سبک مدرن ساخته شده
اند. ساختارهای باربر بنا شبیه ساختمان سازی سنتی است و دیوارهای خارجی از سنگ و
دیوارهای داخلی از آجرهای سخت ساخته شده اند.
سقف و کف هایی که برای فضای وسیع انبار در
نظر گرفته شده از دال های متکی به تیرهای بلند فلزی ساخته شده است. از طرف دیگر
همه ی سقف های آجری کوچک طبقات مسکونی با تیر های متقاطع آهنی که با روکش چوبی
پوشیده شده اند نگهداری می شوند.
توجه ویژه ای به طراحی اتاقک آسانسور و در
فلزی بزرگ آن که در ورودی اصلی و کنار نرده ها و ستون های مارپیچ قرار دارد، صورت
گرفته است. پلکان با طبقات و نرده های پیچ دارش پیرامون چاله ی آسانسور بالا رفته
است. فلزکاری نرده ها شبیه شبکه ی به هم پیچیده ای از دیوارهای متحدالمرکز و
متقاطع شده است. بسیاری از جانمایی ها و مبلمان های در آپارتمان اصلی و دفتر مالک
توسط خود گائودی صورت گرفته است. صندلی، نیمکت و میز چوب بلوط، به لحاظ سادگی و بی
آرایگی مشهورند. طبقه ی همکف هنوز از همان دیوار های پارتیشن چوبی و شیشه ای
استفاده می کند که امروزه فضایی پیوسته برای ناهارخوری یک رستوران ایجاد کرده است.
در ژوئن سال 1900 شهرداری بارسلونا جایزه
ی اول را به خاطر سبک معماری به این بنا اهدا کرد و این پروژه به عنوان اثر جذاب،
خلاق، اصولی و مطابق تکنولوژی روز آن سال شناخته شد. گائودی برای اینکه در این
پروژه کارش را به نحو احسن انجام دهد حتی برای طراحی کوچکترین جزییات نیز انرژی
زیادی صرف کرد و با دقت راجع به نیازهای طرح فکر کرد. وی این کار را نه تنها با
تعداد بی شماری طراحی، بلکه با استفاده از ماکت های گچی زیادی انجام داد. سرانجام
ماکت ها را بر اساس اصلاحات نهایی برای اجرا در سایت پروژه که درحال اجرا بود ارائه
می کرد.