تصویر چندوجهیِ صارمی
علی اکبر صارمی از چهره های برجستهء نسلی از معماران ایران بود
که بخش مهمی از تاریخ معماری معاصر ایران را زیسته و در آن ایفای نقش کرده اند؛
شاید از همین روی بود که او خود عنوان فرعی "سرگذشت من و معماری ما" را
برای کتاب اتوبیوگرافی معمارانه اش "تار و پود و هنوز ..." انتخاب نمود.
زندگی معمارانهء صارمی از جوانب مختلفی قابل ملاحظه است؛
هم شخصیت ِ معماری ِ او قابل نقد و تحلیل است و هم معماری ِ
شخصیت ِ او قابل درنگ و تامل !
این یادداشت ِ کوتاه تنها توصیفی است از ویژگی چندوجهی زیست
ِ معمارانهء او.
·
علی اکبر صارمی در زنجان به دنیا آمد؛ معماری را در دانشکدهء هنرهای زیبای
دانشگاه تهران، در سیستم آموزشی بوزار، و در سایهء هدایت هوشنگ سیحون آموخت، و آن
را در پنسیلوانیا و با راهنمایی مستقیمِ لویی کان ادامه داد.. .
طیف متنوع و بلکه متناقض آموزشی که او دریافت کرده بود بیش
از هرچیز سبب نرمش او در مواجهه با تحولات فکری و نظری معماری معاصر و اندیشه های
نو و تلاش برای فهم درونمایهء روح زمان و همراهی با آن شد.
او آموزه های بوزاری دانشکده هنرهای زیبا و سفرهای
دانشجوییِ هوشنگ سیحون را تجربه کرده بود، معماری مدرن را در مهد شکل گیری آن لمس
کرده بود، و مفهوم پسامدرن را از سرچشمه فرا گرفته بود؛ به زبان انگلیسی تسلط داشت
و بازگشتش به ایران سبب دور ماندنش از جریانات بعدیِ اندیشهء معماری در جهانِ
معاصر نشد؛ معماری او در پروژه ها و مسابقات، و آموزه های او در کلاس ها و مصاحبه
هایش غالبا در همنوایی با جریانات روز معماری بودند.
·
آموزش چند بُعدی صارمی سبب شد علی رغمِ تحصیلش در امریکا، تعلق خاطرش به
جریانات فکری معماری معاصر جهان، و تدریس درس تاریخ معماری معاصر در دانشکده، از
معماری سرزمینش نیز غافل نمانَد، چه در آفرینش پروژه های متنوع معماری در طول
زندگی حرفه ایَش، چه در پی ریزی اندیشه و نگاه دانشجویانش در نسل های متعدد، و چه
در انتشار اندیشه هایش در قالب کتاب "ارزش های پایدار در معماری ایران"
و در دیگر آثار.
·
شخصیت معمارانهء صارمی و کارنامهء او یک شخصیت و کارنامهء چندبُعدی است.
صارمی ِ معمار، طراحی صاحب سبک است که آثاری ارزنده،
ماندگار، و قابل توجه از خود به جای گذاشته.
صارمی ِ معلم، استادی شناخته شده است که معماران و معلمینی
از نسل های مختلف تربیت نموده.
صارمی ِ موءلف، نویسنده ای خوش قریحه است که هر از چند گاهی
خاطرات، پژوهش ها، و یا دریافت های خود از جهان معماری را با معاصرین و با نسل های
بعد در میان گذاشته.
و صارمی طراح، هنرمندی است که در ادامهء راهِ الهامبخشِ استادِ
بزرگش هوشنگ سیحون و با خاطرهء سفرهای مشهور وی برای آشناییِ ترسیمیِ دانشجویان با
طبیعت و معماری ایران، دیده هایش را در قالب طرح هایی از معماری ایران جاودانه
کرده است.
·
افزون بر اینها ابعاد شخصیتی صارمی به وجوه دیگری نیز توسعه می یابد.
او تار و سه تار می نوازد و در باب معماری و موسیقی می
نویسد.
از سالیان دانشجویی طبع خویش را در بیان دریافت ها و
احساسات خویش از سرزمینش با زبان فیلم می آزماید.
و زندگی خویش را چنان با عرصهء تئاتر و سینما پیوند می زند
که گریزی از تاءثیر و تاءثر متقابل باقی نمی مانَد.
·
تمامی این وجوه حرفه ای، آموزشی، فرهنگی، و هنری اما تنها وجوه شخصیتی او نیستند؛
اگر با آنها که با او نزدیک تر بوده اند همنوا شوید ابعادی
نو و دلپذیر برای شما نقل خواهد شد.. .
ابعادی حاکی از فروتنی، شنوندگی، کم گویی، انعطاف، پذیرش،
شوخ طبعی، و سرزندگی.. .
چندوجهی بودن در عصر ما شاید از مشخصه های بارز "روشنفکری"
باشد؛
این خصلت در پیشینهء کهن تمدنی ما از ملزومات "حکمت"
بود.. .
-
از دیرباز تا روزگار ما - آیا معماران سرآمد را گریزی از این جامعیت بوده و
هست.. ؟
به نظر می رسد صارمی بیش از آنکه معماری بسازد، به دست
معماری ساخته شد.. .
این متن در قالب پرونده "چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی" در این صفحه گردآوری شده است.