معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1417
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1389
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1054
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 973
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
سازه های شهری   - 910
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 894
معماری کوچک مقیاس   - 20
معماری حوزه عمومی   - 829
معماری و نقاشی   - 19
مرزهای معماری   - 817
معماری و روانشناسی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 755
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 754
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 747
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری و سیاست   - 671
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
کلان سازه   - 632
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 576
معماری بایومورفیک   - 15
معماری پایدار   - 546
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 513
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 498
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 485
معماری و هوش مصنوعی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 482
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 475
معماری و گیم   - 12
معماری تندیس گون   - 471
معماری و ادبیات   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 466
معماری جنگلی   - 11
معماری منظر   - 465
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 431
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 408
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 395
بی ینال ونیز   - 10
توسعه پایدار   - 388
درس گفتارهای اتووود   - 9
هنر مدرنیستی   - 386
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری یادمانی   - 359
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 337
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 327
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 320
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 295
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 275
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 263
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 257
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 254
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 236
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 211
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 205
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 199
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 196
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 190
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 189
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 182
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 165
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
فضای منفی   - 155
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 147
طراحی و پناهجویان   - 7
هنر گفت و گو   - 145
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 132
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 130
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ایران   - 116
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 110
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 106
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
طراحی مُد   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 81
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 66
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 65
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری چین   - 65
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 65
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
ویرانه ها   - 60
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
مدارس معماری   - 54
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
زاغه نشینی   - 51
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پداگوژی   - 50
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری کانستراکتیویستی   - 46
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 45
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
فیلوکیتکت   - 43
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری فضای داخلی   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
هنر روسیه   - 36
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری و رسانه   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
پداگوژی انتقادی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 14
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 54
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 38
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 144
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 27
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 47
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -789
صنعتی   -103
زیرساخت های شهری   -381
گالری   -86
فرهنگی   -333
هتل   -76
پاویون   -266
ورزشی   -65
موزه   -254
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -161
ویلا   -7
تفریحی   -156
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -135
عناصر یادمانی شهری   -1
معماری مذهبی   -105
مجموعه های مسکونی   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معمارْستاره ها به روايت اتووود ـ کازوساما یاماشیتا
اتووود سرویس خبر:   نيلوفر ده بزرگی (تحریریه اتووود )
1396/08/14
مـنـــــــبـع : کتاب ده پرسش از هشت معمار - مایومی میاواکی
تعداد بازدید : 1092

کازوساما یاماشیتا

چه کس و چگونه

ده سال کار من در دفتری بزرگ باعث شد که من نیاز به کارگاهی کوچک را در خود حس کنم. از زمانی که من به تنها کارکردن پرداختم نه سال می گذرد. اکنون من معمار سرپرست و تصمیم گیر گروه ده نفره ای هستم که خودم جزوشانم. در آینده این گروه شاید تعدادشان اضافه شود اما بیش از پانزده الی بیست نفر نخواهد بود. از آن جا که پروژه های بزرگی این روزها به تدریج راهشان را بر میزهای طراحی ما گشوده اند، دفتر ما مکانی سرزنده و فعال است.

 

چگونگی رسیدن به این مرحله

1937: تولد در ایالت آیچی

1955: ورود به موسسه فن آوری توکیو با نیت تحصیل در رشته ی مهندسی مکانیک و طراح صنعتی شدن، اما سپس گردش به دپارتمان معماری.

1958: برنده شدن یکی از جوایز بزرگ در مسابقه شین کن جی کو برای طراحی خانه ای کوچک.

1959: فارق التحصیل شدن از موسسه فن آوری توکیو و بلافاصله شروع به کار در دفاتر نیکن سکی که بزرگ ترین شرکت طراحی معماری ژاپن به شمار می آید. در همان شرکت، سرپرستی طرح هایی چون ایستگاه خبرگزاری شرکت خبرگزاری ژاپن، مرکز عمومی موساشینو و تالار بازرگانی و صنعتی شهر شی موزو.

1964: کار در دفاتر پل شنایدر اسلبن در دوسلدورف. همکاری در پروژه هایی چون فرودگاه کلنی – بن و صومعه ی کاتولیک ستمین در زایت.

1965: پس از گشت اتومبیل رانی سه ماهه ی اروپا، کار در دپارتمان معماری انجمن لندن بزرگ و مشارکت در طرح کاخ بلورین جدید.

1966: چند ماه کار در دفتر کالین سنت جان ویلسون، استادیار دانشگاه کمبریج.

پس از گشت خاورمیانه، بازگشت به ژاپن و دفاتر نیکن سکی، با مسئولیت پروژه هایی برای ساختمان بانک سومی تومو و کتابخانه کالج بانوان اوتسوما.

1969: ترک نیکن سکی و دستیار استادی در موسسه ی هنر و طراحی توکیو.

تاسیس دفتر طراحی مستقل و آغاز به کار بر خانه های کوچک (خانه هایی که بام های دوگانه ای معروف به بام های زن و شوهر دارند). سفر به اروپا.

1970: سفر به اروپا و آمریکا.

1973: سفر به کره و اروپا.

1974: سفر به اروپا، آمریکا و کانادا.

1975: مشاور معماری در دانشگاه ملل متحد، سفر به آمریکا.

1976: سفر به آمریکا.

1977: دریافت جایزه ی طراحی سالیانه از موسسه ی معماری ژاپن. سفر به آمریکا.

1978: کناره گیری از موسسه هنر و طراحی توکیو.

مربی شدن در موسسه ی فن آوری توکیو، موسسه ی فن آوری ناگویا و کالج بانوان نیهون. سفر به اندونزی.

 

تا کنون

یاماشیتا از اولین نماینده های گونه ی جدید معمارانی است که پس از جنگ جهانی دوم سربرآورده اند. او با فارق التحصیل شدن از دانشگاه به اروپا سفر کرد. وی پس از کار کردن در دفاتری چون دپارتمان معماری انجمن لندن بزرگ، به ژاپن بازگشت و در آن جا برای نیکن سکی بزرگ ترین شرکت طراحی معماری کشور کار کرد و پس از آن دفتری مستقل برپا ساخت. با این که اکنون معماران این گونه ی دیگری نیز هستند، اما در نسل یاماشیتا نادرند.

معماران دوره ی او زمانی تحصیل کردند که رونق اقتصادی پس از جنگ در ژاپن آغاز شده بود و مغز آنان انباشته از نظریه ای (CIAM) بود که پس از فارق التحصیلی بر روی پروژه هایی که در دسترس بود کار کنند و آن چه را در مدرسه آموخته بودند رشد و توسعه دهند.

معروف است موسسه فن آوری توکیو که یاماشیتا از آن فارق التحصیل شد، دانشجویان خود را با شالوده ای محکم در فن آوری توکیو بار می آورد و ویژگی احساسی را مشخصا از آنان سلب می کند. یاماشیتا از وقتی که درس خود را در آن جا تکمیل کرد، راهی محکم در پیش گرفت؛ و تجربه اندوزی اش در آلمان و انگلستان، گرایش وی به قرص و محکم باقی ماندن را فزونی بخشید. طرح های او هیچ گاه از سنت پذیرفته ی معماری معاصر دور نشده اند. پلان های او عملا الگوهای آن چیزی هستند که منزل مسکونی امروز به آن نیاز دارد، بدین خاطر او اخیرا مشخصه های ژاپنی نابی چون دالان مرکزی را به پلان های خود اضافه کرده است. این کار با اینکه تازه نیست اما جزئیات کارهای او که با مهارتی اطمینان بخش ارائه می شود هیچ گاه از مد نمی افتد. در "از اولین ساختمان" ( JA نوامبر 1973) که وی جایزه کانون معماران ژاپن را به خاطر آن دریافت کرد، می توان تبلور گرایش هایی را که در طرح های دیگر وی نیز به چشم می آیند دریافت.

"از اولین ساختمان" مجتمعی است که مشتمل بر مغازه، رستوران، اداره و آپارتمان که با نوعی تایل های آجری که معمولا در معماری انگلیسی یافت می شود پوشیده شده است. تمام بخش های متعارف آن کاملا با یک دیگر متناسب اند. در این ساختمان چراغ های لعابی به کار رفته است و تمام قسمت های ساختمان – بالا و پایین، چپ و راست – با یک دیگر وابسته اند و ورودی تقریبا مارپیچ گونه ای را به وجود می آورند که هماهنگی درخشانی از مقیاس های شهری و خانگی به شمار می آید. به رغم گوناگونی آن چه این ساختمان را در بر می گیرد، تمام مغازه ها، دفاتر و رستوران ها، کیفیت خانوادگی برجسته ای دارند.

 

خانه های انفرادی او تنوعی ناشی از نیازهای گوناگون مشتریان را نشان می دهند. مثلا دفتر دندانپزشکی هیرانو ( JA نوامبر 1973) با نورهای طبیعی شیشه های قوسی که چند قدم به چند قدم کار گذاشته شده اند، توانایی او را در بدعت گذاری نشان می دهد.

خانه ی سر دری (The Face House) طنزی پنهان در خود دارد.

چه بسا سازگار ترین چیز با ویژگی طراحی او، سلسله خانه هایی است که وی با بلوک های سیمانی ساخته است. این نوع مصالح در ژاپن ارزان است، البته بسیار محدود کننده است و اصلا به آن اعتنا نمی شود. زمین لرزه های گه گاهی در این کشور، ایجاد معماری با بلوک سیمانی را در فرم های دلخواه بلند پروازانه ناممکن می سازد. این محدودیت، باعث ناخشنودی معمارانی که آزادی در مورد مصالح را دوست دارند می شود. با این همه ظاهرا شخصیت و شیوه های یاماشیتا پذیرفته شده است. انگار او به کار با این مصالح در آینده ادامه خواهد داد و نوع جدیدی از قالب مسکونی را با آن به وجود خواهد آورد.

برخی مردم نسبت به فقدان آزادی و نفوذ فضایی در کارهای یاماشیتا انتقاد می کنند. اما چنین انتقادی نادرست است چرا که کیفیاتی چون قید  بند و آرامش تنها جزو ویژگی های او به شمار نمی آیند بلکه نقاط مثبت او هم هستند. من معتقدم که او مهارت های فنی بیشتری را در خود خواهد اندوخت و به تدریج قید و بندها را خواهد گسیخت و فضاهای دست و دل بازتری را به وجود خواهد آورد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group