معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1402
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1364
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1047
معماری مجازی   - 22
طراحي داخلي   - 961
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 901
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 886
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 818
جهان علمیْ تخیلی   - 18
مرزهای معماری   - 813
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 746
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 745
معماری کوچک مقیاس   - 17
المان شهری   - 740
معماری و نقاشی   - 17
معماری و سیاست   - 650
معماری و روانشناسی   - 16
کلان سازه   - 632
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 567
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 540
معماری ـ موسیقی   - 15
منتقدان معماری   - 509
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 490
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 482
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 474
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 472
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری تندیس گون   - 469
معماری و گیم   - 12
معماری منظر   - 460
معماری و هوش مصنوعی   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 459
معماری و ادبیات   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 401
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 384
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 381
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 379
معماری جنگلی   - 10
معماری یادمانی   - 357
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 323
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 313
معماری بیابانی   - 8
معماری پست مدرن   - 290
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 273
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 266
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 259
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 253
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 252
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 252
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 230
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 223
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 221
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 205
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 201
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 191
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 181
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 180
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 179
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرافیک   - 162
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
فضای منفی   - 151
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 145
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر گفت و گو   - 142
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری ژاپن   - 128
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 128
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 114
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 107
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری و فاجعه   - 98
معماری خوانی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری مذهبی   - 87
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فاشیستی   - 80
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ نفت   - 5
معماری هند   - 66
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری چین   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 64
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 62
بلوپرینت   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 62
اتووودْ آبزرور   - 4
اقتصادِ فضا   - 61
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 59
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 57
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 51
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 48
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
پداگوژی   - 47
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری پراجکتیو   - 45
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 44
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری دیجیتال   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
باهاوس   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
فیلوکیتکت   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 35
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری فضای داخلی   - 32
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری و رسانه   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 4
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 29
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 40
سوزان سانتاگ   - 8
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 25
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 111
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 142
باک مینستر فولر   - 12
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 23
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 58
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 68
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
میشل فوکو   - 47
تئودور آدورنو   - 5
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 101
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 30
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 4
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 190
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 12
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -781
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -377
صنعتی   -102
فرهنگی   -329
گالری   -84
پاویون   -264
هتل   -76
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -155
ویلا   -6
اموزشی   -133
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ده نکته در مورد جان فریدمن که بهتر است بدانیم
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1396/11/22
مـنـــــــبـع : www.foreground.com.au
تعداد بازدید : 1423

دکتر جان فریدمن؛ ازمتفکران شهری پیشگام و برنامه ریز شهری بانفوذ و مشهور، به سال 1926 ميلادي در شهر وين متولد شد. پس از جنگ جهاني دوم به سال 1940 در سن 14 سالگی به آمريکا رفت. او می نویسد: از اُتریش طرد شدم و به مثابه "یک مسافر همیشگی" باقی ماندم. به رغم این، فریدمن میراث قابل توجهی در سراسر آمریکا برجای گذاشت. او در برزیل، شیلی، ونزوئلا و به طور گسترده ای در ایالات متحده تدریس کرده است. فریدمن از سال 2001 استاد  کرسی برنامه ریزی محلی و منطقه ای بریتیش کلمبیای کانادا (SCARP) بود، فعالیت وی در این دانشگاه تا آخرین لحظه، آفریننده و پرثمر ادامه داشت. همچنین از بنیانگذاران برنامه ریزی شهری در دانشگاه کالیفرنیا  (UCLA) و رئیس آن از سال 1969 تا 1996 بوده است. میراث این "پاپِ برنامه ریزی" در سراسر جهانِ برنامه ریزی شهری بازتاب خواهد داشت و به شکل بخشیدنِ چهره شهرهای ما برای دهه های آینده  ادامه خواهد داد. جان فريدمن به تاریخ 11 ژوئن ۲۰۱۷ در سن 91 سالگی درگذشت.

اخیراً طی یک مونوگراف  در مورد میراث فریدمن؛ هاریپریا رانگان، سردبیر و مدرس ارشد دانشکده جغرافیای دانشگاه ملبورن می گوید: "هر نسل خود را در آستانه یک دورۀ اجتماعی جدید می بیند. فریدمن پیش بینی کننده و رهبری پیشگام  در خلق چندین دورهء اجتماعی جدید در برنامه ریزی بوده است. او از شانس خوب یک زندگی طولانی برخوردار بود تا ببیند دانشجویان و همکارانش، دوران جدید خودشان  را می سازند."

فریدمن ۱8 کتاب و بیش از ۱80 مقاله و یادداشت نوشت. از آخرین پژوهش ‌هایش تحقیق و بررسی دربارهٔ فرایند شهرنشینی به ویژه در چین بوده است. بسیاری از نوشته‌های او به چندین زبان ترجمه شده‌اند و به سال 2006، برنده جایزه یک عمر  دستاورد از هبیتات در زمینه  خدمات سکونتگاه های انسانی شد. مجموعه ای از این نوشتارها در صفحه پروفایل دانشگاه بریتیش کلمبیا موجود است.

متن پیش رو؛ بر ده نکته از میراث فکری گسترده فریدمن اشاره دارد:

یک) فریدمن تنش ذاتیِ درونِ شهرهای دارای بازار آزاد را درک کرده است:

"اگر چه تعدادی از انواع برنامه ریزی های عقلانیِ اجتماعی با هدف کمک به طرح  کسب وکار خصوصی، اقدامات خود را با موفقیت انجام می دهند، انواع دیگر تحت محدودیت های شدیدی از سوی نیروهای بازار قرار می گیرند. برخی از این رویداد ها  جایگزین تصمیم گیری سیاسی (با کمک برنامه ریزی) برای بهره برداری از بازار هستند.

از آنجا که برنامه ریزی در حوزه عمومی ملهم از سیاست است، تعارض ایجاد می شود. در تقابل با سرمایه خصوصی، اقدامات دولتی  بر اساس برنامه ریزی ممکن است تنها زمانی مفید باشند که از طریق بسیج سیاسی بزرگ مقیاس، پشتیبانی شوند."

از کتاب  برنامه ریزی در حوزهء عمومی: از دانش تا عمل، 1987.

دو)  فریدمن عقیده داشت برنامه ریزی شهری نباید به مثابه اتاق اکو باشد:

"... می بایست فرض کنم که تمام برنامه ریزی ها باید با مشکل متا تئوریکالِ چگونگی ایجاد دانش فنی در برنامه ریزی موثر حوزهء اطلاع رسانی اقدامات عمومی مقابله کنند. استدلال می کنم هدف محوری نظریه برنامه ریزی می بایست  آن باشد که مشکل متا تئوریکال مورد نظر را حل کند. اگر این موضوع توسط برنامه ریزان حل نشود به یک گفتگوی درون گروهی منتهی خواهد شد که تنها با خودشان صحبت می کنند و صدای خودشان را می شنوند و در نهایت به امری بی ربط و الکن بدل خواهد شد."

از کتاب برنامه ریزی در حوزه عمومی: از دانش تا عمل، 1987.

سه) فریدمن نخستین پیشگام  برنامه ریزی محلی و منطقه ای در مقابل  روایت های مرسوم از بالا به پایینِ برنامه ریزی حکومت فدرال بوده است:

"ما نیازمند رجحان بخشی به فضای محلی و منطقه ای بیش از فضای ملی و فراملی هستیم. در این دیدگاه بر تمرکز زدایی تاکید می شود. نمی گویم برنامه های ملی و فراملی منسوخ شده است ... مشکلات و شرایط  برنامه ریزی در همه جا یکسان نیستند، و این مشخصه ها باید راهنمای ما باشند."

از مقاله ی  "به سوی روش غير اقليدسيِ برنامه ریزی"، مجله انجمن برنامه ريزي آمريکا، جلد 59، شماره 04، 1993. 

چهار) در زمینه رویکردهای برنامه ریزی؛ فلسفهء چینی را در نظر می گرفت:

" اعتراف می کنم که فلسفهء چینی ضعف هایی دارد و در واقع، در کتابم که  در زمینه برنامه ریزی تراکنشی است، بخشی کوتاه را با عنوان "برنامه ریزی تراکنشی تائو" ذکر کرده ام. برخی از منتقدان بطور اهانت آمیزی آن را به مثابه یک افسونِ مدپرستانه از لالالند، رد کردند (آن زمان در لی آنجلس زندگی می کردم). اما من جدی بودم.

در باورهای دائوس، کیهان در حرکتی دائمي است که توسط دو جریان انرژی (کیو آی) نفوذ می کند و پخش می شود که با همدیگر؛ وحدت اضداد را تشکیل می دهند. برخلاف تفکر غربی که وادار به انتخاب یکی از بین دو گزاره ضد هم می کند و اعتقاد دارد "هر دوی آنها نمی توانند درست باشند"، و در آن، دیالکتیک به شکل مواجهه ای شکل می گیرد؛ سنت چینی معتقد است که اضداد، اگر چه در یک حالت مستمر تنش قرار دارند، در واقع  نیاز به هماهنگ شدن دارند: نیروی یین (که شامل برخی از  انرژی های ضد خودش هم می باشد) و نیروی یانگ (که حاوی عناصری از یین هم است) –هیچکدام، نیرویی خالص به شمار نمی آیند، به طوری که تحول یک احتمال همیشه وجود دارد – حالتی متناوب در قدرت نسبی شان. کتاب چینیِ تغییرات، این پویایی را از طریق یک سیستم هوشمند شامل 64 ستاره داوود ردیابی می کند. در این بازی دائميِ انرژی، وضعیت هیچ وقت یکسان باقی نمی ماند، اغلب، تغییرات نامحسوس تحت کنش  به نفع یک نیرو بیش از دیگری می باشد.

معتقدم که  متافیزیک دارای قدرت توضیحی زیادی است، به ویژه هنگام مطالعه تجربهء تاریخی چینی. این امر برای دنیای غرب مفید خواهد بود، چراکه ما به (یا این/یا آن) بیش از (هردو/ و) خو کرده ایم. این رویکرد به ویژه در تعارضات برنامه ریزی قابل کاربرد است. نمی خواهم تمایز میان شیوه های تفکر و کنش غربی و چینی را بیش از حد ترسیم کنم، چراکه به وضوح ما که در غرب زندگی می کنیم چگونگی  مذاکره و سازش به منظور حرکت رو به جلو را می دانیم. لیکن دیالکتیکِ یین یانگ یک ویژگی ساخته شده در بسیاری از نهادهای چینی است وشامل پرکتیس هایی می باشد که در دنیای غربی ما وجود ندارند."

از مقاله ی "به سوی بیوگرافی خردمندانه" منتشر شده در کتاب "مواجهات دراندیشه  برنامه ریزی": 16 مقاله ی اتوبیوگرافیکال در برنامه ریزی فضایی، 2017.

پنج) تجربهء غربی مدرنیزاسیونِ رهبری بازار، لزوماً تکرار نخواهد شد:

"همانطور که بسیاری ملاحظه کرده ایم، در اینجا چیزی کاملا منحصربه فرد از امری که  اکنون در چین روی می دهد، وجود دارد. هر چند که اغلب بیان چگونگی ایجاد این یکتایی دشوار به نظر می آید. علیرغم شباهتهای سطحی، مدرنیزاسیون چین به سادگیِ تکرار چیزی که در کشورهای دیگرمانند ژاپن یا آمریکا رخ داد، نیست. این امر، نسبتاً فرایندی با ویژگی ها و نتایج متمایز بر آن اساس است که هر چقدر نزدیک تر آنها را مطالعه می کنید، بیشتر به یکتایی آنها خواهید برد. اما چگونه این ویژگی ها شناسایی و حتی فراتر از این؛ تفسیر می شوند؟

ما می بایست تحقیقات تطبیقی انجام دهیم که به روسیه، ژاپن، کره جنوبی، اندونزی، هند و یا برزیل بپردازد. مقایسه هایی که برای درک بهتر تفاوت های خاص در مدرنیزاسیون کمک کند که در دیدگاه فعلی اغلب با همگن سازیِ بازارهای جهانی ادغام شده است."

از مقاله ی "چهار پایان نامه  در زمینه  شهرنشینی چینی"، مجله بین المللی تحقیقات شهری و منطقه ای، جلد 30، شماره 2، 2006. 

شش) توسعه چین به ما می آموزد که چه کاری انجام ندهیم:

"نیم قرن پس از هنری چرچیل و جین جیکوبز، شهرهای بزرگ جهان تحت تغییرات و تحولات عمیقی قرار گرفته اند. در حال حاضر تقریبا چهار میلیارد نفر، بیش از نیمی از جمعیت جهان، در شهرها زندگی می کنند و ما درمیانه آنچه هستیم که باید قطعا  به مثابه یکی از بزرگترین دوران ساخت شهر در تاریخ بشر بشمار آید. شمار شهرهای جدید در آسیا و بویژه چین در حال افزایش هستند. در نتیجه، چین در حال حاضر حدود 20،000 برنامه ریز شهر دارد. برخی از برنامه ریزان، کارمندان دایره برنامه ریزی شهری (وابسته به شهرداری) هستند، دیگران متخصصانی اند که در زمینه طراحی برنامه های کالبدی مهارت دارند. در اطراف برنامه ریزان شهر، آسمان خراش ها در حال ساختند، همانطور که شبکه شهری به سمت خارج از مرکز حرکت می کند تا زمین های مزروعی با ارزش و روستاهای بی شمار را ببلعد؛ برنامه ریزان تجربه دشواری را در کنار تغییرات واقعی که بر این اساس اتفاق می افتند؛ دارند.

برنامه ریزانی که در مدارس معماری آموزش دیده اند؛ شهر را عمدتاً به مثابه ساختمان ها و بزرگراه ها می فهمند، مردم معمولاً در نقشه های آنها ظاهر نمی شوند. برنامه های آنها نوعاً بر اساس مقیاس هایی است که محله ها – قلب زندگی شهر– را نادیده می انگارند. طرح های کالبدی در چین و هر کجای دیگر که برنامه ریزی، عمل گرا است، سازه های دو بعدی هستند، به طوری که مردم به هیچ وجه نشان داده نمی شوند و یا اگر ردی از مردم وجود دارد به آمارهای جمعیتی محدود می شود: بسیاری از مردم در سال 2000، و خیلی بیشتر در سال 2010، از آمارها جا مانده اند که به معنای نداشتن و جا ماندن از حق به شهر است –هانری لوفور، اُربانیست و فیلسوف بزرگ معتقد می باشد که همه ما باید حق به شهر را مطالبه کنیم و آن را داشته باشیم– چرا که در چین، آن بخش از مردم جا مانده از آمارها  فقط به عنوان ساکنان موقت، کارگران موقت و خانواده هایشان نامیده می شوند، که هرچند که در شهر کار می کنند مجاز به مطالبه و داشتن حق بر آن نیستند."

از مقاله ی "مکان و مکان سازی در شهرها: چشم انداز جهانی"، مجله نظریه و پرکتیس برنامه ریزی، جلد 11، شماره 2، 2010.

هفت) فضاهای پیراشهریِ جهانی، هم اثرات ملموس وهم اثرات انتزاعی  ایجاد می کنند:

"چقدر از این جمعیت ها باسوادند؟، جوان ترها از ساکنان مسن تر، مردان از زنان متمایز هستند؟ آیا به وسایل ارتباطی الکترونیکی دسترسی دارند؟ به شهرهای مرکزی و یا دیگر مناطق صنعتی شدهء واقع در مناطق پیراشهری رفت و آمد دارند؟ تلویزیون تماشا می کنند؟ در سراسر گستره  شهرها؛ ارتباطات اجتماعی دارند؟ و چگونه همه اینها بر الگوها، دانش، آرمان ها و رفتار تاثیر می گذارند؟

افق ذهنی جمعیت پیرا شهری به طور مداوم در حال گسترش است و در کنار این؛ آگاهی جدیدی از جایگاه فرد در جهانِ فرصت ها، خطرات و ریسک ها در جاییکه ساکن هستیم؛ تولید می شود، همراه با تغییرات فرهنگی در نگرش ها و رفتار فردی که ظاهراً با سرعت فوق سریع اتفاق می افتد."

از مقاله ی "آینده تحقیقات پیراشهری"، مجله شهرها، 2016

هشت) برنامه ریزی شهری بسیار فراتر از شبکه شهری است. برنامه ریز شهری نشان می دهد که خواسته های اجتماعی تودهء مردم در حال تغییر می باشند و بر این اساس است  که یک شبکه بکار می رود:

"برنامه ریزی شهری کاملاً  مرتبط با بعد فرهنگی زندگی روزمره است. در این جا اُربانیست به موارد متعددی احتمالاً توجه دارد: الگوهای در حال ظهور فرهنگ جوانان،  تغییر سبک در موسیقی عوام،  فرم های جدید فعالیت های اوقات فراغت مانند اسکیت بورد، فرم های جدید رفتاری مانند ابراز عواطف عمومی، خطوط راهنمایی رادیویی مربوط به خودکشی های جنسیت محور، فرم های جدید رفتار مصرف کننده، روابط جنسیتی، و همه آنها، که  ترکیبی از شهر معاصر را به نمایش می گذارند."

از مقاله ی "چهار پایان نامه  در زمینه  شهرنشینی چینی"، مجله بین المللی تحقیقات شهری و منطقه ای، جلد 30، شماره 2، 2006

نه) فریدمن اهمیت چندانی برای  طیف وسیعی از واژه هایی که به جای کلمهء "جابجایی" بکار می بریم، قائل نبود، برای او مهم؛ تاثیرگذاری این پدیده بوده است نه نام آن:

"جابجایی یکی از شایع ترین پدیده ها در زندگی شهر مدرن است. ما اغلب از کلمات دیگر در مورد آن استفاده می کنیم: حذف افراد، ریشه کن کردن افرادی که یک ساختمان متروک یا زمینی رها را غیرقانونی اشغال می کنند، پاکسازی زاغه ها، اعیانی سازی، سکونت مجدد، توسعه مجدد. برخی رویکردها ملایم تر و برخی خشن تر هستند، اما نتایج در پایان تقریبا یکسان است."

از مقاله ی "مکان و مکان سازی در شهرها: چشم انداز جهانی"، مجله نظریه و پرکتیس  برنامه ریزی، جلد 11، شماره 2، 2010

ده) فریدمن می خواست شما با همسایگان خود صحبت کنید:

"بر خلاف برنامه ریزی فرمایشی که در سطح جهانی هنوز شکل غالب است، می توانم استدلال کنم که برنامه ریزان باید مستقیما به همسایگان خود بپیوندند و با آنها وارد تعامل شوند و این به معنای ایجاد روابط اخلاقی است که از همان ابتدا حق به شهرِمردم را تأیید می کند؛ حق به شهروندی آنهارا.

ارزش های مورد نظر من برای ایجاد محله های خوب شامل تضمین معیشت ساکنین، ایمنی برای خانواده ها و اطفال، سهولت تعامل اجتماعی، دسترسی آسان، ارزان و سریع به شهر، استقبال از تازه واردین، پذیرش تفاوت ها، عدالت در توزیع کالاهای عمومی ، و پایداری زیست محیطی می باشند. این یک برنامه بلند مدت است."

از مقاله ی "مکان و مکان سازی در شهرها: چشم انداز جهانی"، مجله نظریه و پرکتیس  برنامه ریزی، جلد 11، شماره 2، 2010

مرکز شهری متراکمِ شانگهای


پارک سده در شانگهای


یک مدل از شانگهای در سال 2020. تصویر: مرکز نمایشگاه برنامه ریزی شهری


شورش در لندن، توتنهام، 2011


انقلاب چتر در هنگ کنگ، 2014


انقلاب چتر در هنگ کنگ، 2014


جنبش دانشجوییِ آفتابگردان در تایوان، 2014




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ هوش مصنوعی به مثابه لویاتان و پداگوژی به مثابه امکانی برای انسان اجتماعی
سیکل التقاطی بازتولید فضا در عصر نئولیبرالیسم: از تخریب تا ساختن...تا تخریب ـ سروش خانی
ایستگاه اتوبوس همزیستی؛ زیبایی شناسی انتظار
اتووود کلاسیک ـ شهر پلاگ ـ این ـ پیتر کوک، آرشیگرام
هنر گفت و گو ـ متالوکس با بئاتریس کلومینا . قسمت دوم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group