جونیا ایشیگامی دومین معمار جوان ژاپنی است که برای طراحی گالری
تابستانی سال 2019 لندن از سوی پاویون سرپنتین انتخاب شده است. او
به سبب بهره گیری از ساختارهای تجربی و تفسیری که از قواعد معماری سنتی ارائه می دهد
و همچنین بازتاب پدیده های طبیعی در آثارش شناخته شده است. طرح او برای پاویون
همچون پوسته یکپارچه سنگی است که از بستر خود بالا آمده و با قرارگیری بر روی
پیلوت، منجر به شکل گیری فضای داخلی سبک و شفاف گردیده است.
پاویون سرپنتین 2019 به طور اسرارآمیزی وارد باغ های
کنزینگتون شده است. از این رو ایشیگامی با به کارگیری از سقف به عنوان یکی از رایج ترین
ویژگی های معماری در دنیا سعی نموده است صدها قطعه از تخته های سنگی را که همچون
سایبانی یکپارچه به نظر می رسند بر فراز تپه ای نسبتا هموار قرار دهد تا منجر به
شکل گیری ساختار پروژه گردد. به عبارتی طرح همچون پرنده ای است که درون گودالی در
دل طبیعت فرو رفته و سرپناه محافظی از بال های گسترده خود ایجاد نموده است. با
نزدیک شدن به پروژه می توان پی برد که این تپه پوشیده عظیم، درواقع یک پوسته نازک
است؛ پوسته ای متشکل از 62 تن تخته سنگی که بر روی جنگلی از ستون های سفید قرار
گرفته است و فضایی غار مانند یا سرپناهی برای تفکر را در درون خود جای داده است.
ایشیگامی در توصیف طرح خود این چنین می گوید: طرح
من سعی نموده است که دید ما از محیط ساخته شده را در برابر دیدی که از منظر طبیعی
داریم قراردهد و آن را به چالش کشد. اگرچه طرح از درون بستر خود خارج شده و همچون
تپه سنگی به نظر می رسد اما همواره بر احساس طبیعی و ارگانیک بودن خود تاکید می کند.
به عبارتی قصد دارد ریشه بدوی و باستانی خود را به مخاطب منتقل نماید. در واقع این
تلاشی است که طراح در راستای تکمیل معماری سنتی بر اساس مفاهیم و روش های مدرن
نموده است تا بتواند در این مکان چشم انداز گسترده ای ایجاد کند که تا قبل از آن
هرگز دیده نشده بود.
اجرای پروژه همواره با چالش هایی همراه بوده است.
همانطور که طراح اشاره می کند: زمان، جزییات عالی و بی نقص و تکنیک های مورد
استفاده در ساخت و ساز از موارد کلیدی و چالش برانگیز کار بر روی پروژه بوده است.
از این رو ایشیگامی به شدت نگران تکمیل پروژه در مدت زمان کوتاه بود زیرا اکثر
پروژه های او مدت زمان زیادی به طول می انجامد. و این چند ماه را به عنوان یکی از
سخت ترین دوران کاری خود می داند. علاوه بر چالشی که با مدت زمان اجرای پروژه
داشته اند با یک سری موانع قانونی نیز مواجه شدند. زیرا حین کار از سوی شرکت
ایشیگامی و همکاران هیچ مزدی به کارآموزان داده نشده بود. به همین علت گالری
سرپنتین بیانیه ای را به دنبال ایمیلی که در مجله معماران چاپ شده
بود صادر و در آن اجازه کارآموزی یا مشارکت در تیم طراحی پاویون 2019 را بدون
پرداخت دستمزد ممنوع اعلام نمود. و بر این
اساس شرکت موظف به پرداخت دستمزد به کارکنان خود گردید.
یکی از اهداف مهم پروژه همواره ارتقای معماری در
سطحی بوده که بتواند برای مخاطب خود الهام بخش و گیرا باشد. ایشیگامی نیز سعی
نموده است طرح خود را بر مبنای چنین هدفی به جلو سوق دهد. به همین علت می گوید:
طرح را همچون ابری تیره در آسمان می بینم و دوست دارم مردم به اینجا بیایند و چنین
تصور کنند. در نهایت طرح به طور واضحی قادر به بیان فلسفه "فضای آزاد"
بوده است. فلسفه ای که همواره به دنبال هماهنگی میان ساختارهای مصنوع و ساختارهایی
است که در دل طبیعت وجود دارد. به عبارتی به دنبال ایجاد منظر و چشم اندازی در
داخل بنا است که در خارج نیز وجود دارد.