مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1358
فیلوکیتکت   - 24
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1230
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1005
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 922
اقتصادِ فضا   - 21
سازه های شهری   - 878
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 20
تکنولوژی ساخت   - 852
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 793
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 771
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
المان شهری   - 710
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 709
معماری و فاجعه   - 18
نگاه نو به سكونت   - 700
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
کلان سازه   - 608
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری و سیاست   - 575
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 523
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 515
معماری بایومورفیک   - 14
منتقدان معماری   - 494
شهرهای در حرکت   - 14
معماری تندیس گون   - 455
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 452
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 12
آرمان شهرگرایی   - 449
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 445
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
روح مکان   - 443
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 440
معماری فضای داخلی   - 10
معماری منظر   - 434
معماری کوچک مقیاس   - 9
معماری شمایل گون   - 424
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
باز زنده سازی   - 382
درس گفتارهای اتووود   - 9
توسعه پایدار   - 356
بی ینال ونیز   - 9
معماری یادمانی   - 339
جهان علمیْ تخیلی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 321
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 314
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 309
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 8
آینده گرایی   - 297
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 282
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 267
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 255
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 248
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 248
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 247
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 246
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 242
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 191
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 188
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 183
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
زنان و معماری   - 171
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
عکاسی   - 161
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 155
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 146
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر گفت و گو   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 133
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
گرافیک   - 126
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
فضای منفی   - 123
منبع شناسی اتووود   - 6
طراحی مبلمان   - 121
معماری و روانشناسی   - 6
معماری ژاپن   - 120
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 110
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
بلندمرتبه ها   - 104
معماری مصر   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
فرهنگ نفت   - 5
معماری مذهبی   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 76
معماری خوانی   - 4
معماری فاشیستی   - 74
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ترسیمات معماری   - 71
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 62
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 52
معماری و هوش مصنوعی   - 3
مدارس معماری   - 47
معماری و ادبیات   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 43
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
پداگوژی   - 38
شهرسازی کوچک مقیاس   - 3
معماری دیجیتال   - 38
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری کانستراکتیویستی   - 35
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 35
معماری جنگلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
معماری و نقاشی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری بیابانی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و گیم   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
مدرنیته؛ از نو   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
هنر روسیه   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 16
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 28
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 35
سوزان سانتاگ   - 4
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 68
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 51
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 138
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 27
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 6
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 3
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 21
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 57
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 67
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 44
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 3
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 7
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 23
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 1
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 9
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 96
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 13
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 187
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -759
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -357
صنعتی   -101
فرهنگی   -320
گالری   -84
پاویون   -255
هتل   -73
موزه   -250
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -229
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -158
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -130
ویلا   -3
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
شش تز بر مسابقه دانشجویی اتووود
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1398/10/11
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 292

مسابقه دانشجویی اتووود ـ تز اول 
ـ امکان ارزیابی پروژه های دانشجویی بارگذاری شده بر اتووود صرفا در اختیار هیات داوران نیست، همه اعضایی که بر اتووود پروفایل دارند می توانند به مشاهده پروژه نشینند و بر اساس معیارهایشان ان ها را ارزیابی و به ان ها نمره دهند. بازدیدکنندگان می توانند نظرات خود در مورد پروژه را پایین هر پروژه بنویسند، نظرات برای طراح پروژه ارسال می گردد و ایشان نیز می تواند پاسخ دهد. گفت و گوی آزاد روی پروژه که در سامانِ آموزش معماری ایران خیلی جدی گرفته نمی شود در اتووود یک حق و امکان مقرر است، نه یک امتیاز. 
مسئله ی بلند مدت مسابقه دانشجویی اتووود، گفت و گوست، گفت و گو بین افق هایی که در جهانِ فیزیکی تحققش محال می نماید. 

مسابقه دانشجویی اتووود ـ تز دوم
ـ وقتی مسابقه ای معماری در مقیاس ملی روی فضای مجازی برگزار می گردد، یکی از مهمترین امکانات و البته چالش های ان شرکت دانشجوها از سراسر ایران در این مسابقه هست، ان هم با عمق نفوذی که اموزش معماری در جغرافیای ایران برای خود دست و پا کرده. مهم این است که دانشجویان معماری این اعتماد و بلافصل ان تمایل و اراده به مشارکت و رقابت در مقیاس ملی را داشته باشند، امکان مشارکت و رقابت برابر، مسئله ایست فراتر از کیفیت معماری و بیشتر به تلاشی برای طرح این پرسش می ماند که "مرکز" کجاست، به راستی مرکز اموزش معماری ایران کجاست؟ شهرهای بزرگ و بزرگ تر یا شهرهای کوچک تر و خیلی کوچک تر؟ پاسخ این پرسش ها در گرو انتخاب فردی ماست برای مشارکت فعال و مسئولانه در "تولید حوزه عمومی"، وقتی فضا در یک فرایند جمعی و افقی "تولید" می شود، مرکز نمی تواند مستقر و مقرر باشد. 

مسابقه دانشجویی اتووود ـ تز سوم 
پروژه موفق، جدی و قابل بحث چه پروژه ایست؟ این یکی از پرسش هایی بود که در دور قبل مسابقه دانشجویی اتووود، پس از اعلام نتایج، یکی از شرکت کنندگان در مسابقه که از نتیجه داوری رضایت نداشت، مطرح کرد. 
بیش از هرچیز باید بپذیریم پروژه موفق دانشجویی، صرفا یک محصول سخت افزاری نیست، بلکه لایه های نرم افزاری شکل دهی به طرح موفق دانشجویی از اهمیت واضح تری برخوردارند.
پروژه موفق، پروژه ایست محصول گفت و گو و سرمایه انسانی ای که پشت طرح دانشجویی قرار گرفته است تا دانشجو طرح را به سرانجام برساند، پروژه موفق، محصول تعامل و همْ رسشِ همْ افزایِ لایه های مختلف انسانی تاثیرگذار بر شکل گیریِ استودیو می باشد؛ محصول گفت و گوی انتقادی و بی مرز و صریح مدرس و دانشجو، دانشجو با دانشجو و دیگر معماران با دانشجو و استاد و دیگر معماران با یکدیگر و بر پروژه دانشجو.
پروژه موفق محصول "استودیوهای باز" است، محصول "شجاعت اخلاقی" مدرسی است که طرح را در "پستو" پیش نمی برد و در برخورد انتقادی با طرح دانشجو از سوی دیگر معماران "گشوده" است، پروژه موفق محصول حضور مدرسینی است که با رانت در جایگاه تدریس قرار نگرفته اند و اعتبار حرفه ای و اموزشی شان برایندی از گفت و گوی باز با قالب  ها و رویکردها و روش های متنوع و مخالف و متفاوت است، پروژه موفق محصول منش آزاداندیش مدرسی است که متوجه شده، تکامل تطبیقی دانشجویانش محصول تمرکز بر "تخاصم گفتمانی" است نه "سکوت پادگانی".    

مسابقه دانشجویی اتووود ـ تز چهارم 
داوری امریست نامتعین، از همین روست که تعدد داوران، مورد وثوق بودنشان نزد جامعه، برایند خاستگاه های متنوع ایشان، رویکردهای متفاوت و بعضا متخاصم شان و البته فهم شخصی شان از گذشته و اکنون و آینده و . . . تلاش هایی است برای رسیدن به نوعی از انتخاب و ارزیابی متوازن. 
اتووود نیز تلاش کرده است همین قالب را برای دعوت از داوران محترم در نظر گیرد؛ خاستگاه های آموزشی و حرفه ای متفاوت، پراکنش جغرافیایی حداکثری و جهت گیری های متنوع نسبت به هستی شناسی معماری، امکان رسیدن به حداکثر صحت در انتخاب را افزایش می دهد. اتووود، هم در ادوار گذشته و هم اکنون، تلاش کرده است در انتخاب داوران به برابری جنسیتی هم نزدیک شود و امیدوار است بتواند این نسبت ها را منصفانه تر نیز سازد. 
بازه زمانی داوری مرحله اول ـ 10 روز ـ طبق تجربه، عملا این امکان را فراهم می اورد که داوران محترم فرصت بازبینی چندباره تمام اثار برای رسیدن به ارزیابی صحیح را داشته باشند ـ در دور قبل مسابقه دانشجویی اتووود بعضی از داوران محترم 3 تا 4 مرتبه تمامی اثار بارگذاری شده را بازبینی کردند تا به کمترین ابهام بر نمراتی که به پروژه ها دادند دست یابند.
کیفیت داوران، مکانیسم بارگذاری پروژه ها و ساختار فنی داوری و چگونگی ارزیابی پروژه ها و بازه زمانی کافی برای داوری طرح ها همگی تلاش های اند برای نزدیک شدن به انصاف و به حداقل رساندن خطا در ارزیابی پروژه ها و انتخاب های نهایی.

مسابقه دانشجویی اتووود ـ تز پنجم
"چرا مسابقه دانشجویی اتووود جایزه نقدی ندارد؟" پاسخ به پرسش در شرایطی که کالایی شدن و هویت کالایی در ایران به ارزش تبدیل شده است سخت است و این پرسش یکی از چالشی ترین مسائلی بوده که طی روزها و هفته های گذشته با ان مواجه بودیم و هستیم. 
اتووود که در یک خاستگاه غیرانتفاعی شکل گرفته است، تاکنون بر مبنای سرمایه فرهنگی و نمادین و انسانی اش به تولید محتوا و برگزاری مسابقه و یا هر کنش جمعی دیگری پرداخته است و تلاش می کند همین رویکرد را نیز ادامه دهد. 
حامیانی که در این مسابقه لطف کرده اند و در کنار اتووود قرار گرفته اند یا تعامل آموزشی دارند یا در اطلاع رسانی یاری رسان اند و قالب همکاری شان صنفی است و هزینه هایی که برخی دیگر از حامیان لطف می کنند و پرداخت می کنند نیز صرف اماده سازی زیرْساخت مسابقه و نمایشگاه آثار راه یافته به مرحله دوم خواهد شد. 
اتووود همچنان تلاش می کند بر"منابع کمیاب انگیزه های نوعْ دوستی و معرفت حرفه ای" حساب بگشاید، چرا که خوب می بیند، از سویی تجاری و بازاریْ سازیِ مناسبات، خصلت اعمال اجتماعی و رفتار فردی ای را که در دایره تاثیرشان قرار می گیرند، عوض می کند و از سوی دیگر متوجه است که پول دادن برای رفتار معینی همیشه، الزاما، ان رفتار را بیشتر نمی کند.  
فضیلت با عمل رشد می کند؛ این را ارسطو می گوید؛ ما با عمل منصفانه، منصف می شویم؛ با عمل معتدل، معتدل می شویم و با عمل شجاعانه، شجاع می شویم. به همین سبب است که ترجیح می دهیم عمل کنیم، ان هم با تولید شبکه و یاری گرفتن از انسان های کارامد و مسئولی که نیت های اموزشی و فرهنگی و اجتماعی شبیه به خودمان دارند. 
تعمیق این شبکه و کاراترسازی اش در میان دانشجویان معماری، ما را به واقعیتی که برایمان قابل فهم هست نزدیک می کند، نمی دانیم در این راه موفق خواهیم شد یا نه، اما می فهمیم که چیزهایی هست که با پول نباید بشود خریدشان. چون بازار فقط سازوکار نیست؛ ارزش هایی هم دارد، که گاهی هنجارهای غیربازاری که می ارزد حفظشان کنیم را به حاشیه می راند.

مسابقه دانشجویی اتووود ـ تز ششم
آیا باید از شرکت در مسابقه دانشجویی اتووود ترسید؟ پاسخ حتما "بله" است. به نظر شرکت در هر مسابقه ای ترسناک است، اصولا ایستادن رو به روی مردم و تفیض اختیار به مردم برای انکه ما را قضاوت کنند، بی نهایت سخت و البته شجاعانه است و ازادمنشانه و از نگره های توتالیتر فاصله دارد.
مسابقه دانشجویی اتووود هم از همین وضعیت تبعیت می کند، همه عناصر مسابقه اشکار و عمومی ای اند، هم طراح، هم مدرسی که طرح در اتلیه اش تولید شده است و هم دانشگاهی که دانشجو در ان تحصیل می کند و از همه مهمتر انکه طرح بی واسطه به رویت دانشجویان، مدرسان، معماران حرفه ای و داوران می رسد و می تواند بی واسطه مورد نقد و نظرورزی قرار گیرد.
ترس دیگر پیش روی دانشجوها ان است که ان ها با طرحی که مقیاسش یک اتلیه دانشگاهی بوده است می خواهند در یک مسابقه ملی شرکت کنند، تعارض میان این دو مقیاس و استانداردهایشان برای همه دانشجوها حتما تردیدهایی ایجاد می کند، ان هم در شرایطی که بعضا اقتدار و اعتماد دانشجو در هر دانشگاه توسط بعضی اساتید و مکانیسم های امورشی شان به شدت سرکوب شده است.   
ترس دیگر محصول موانع روانی نهادینه شده در ذهن دانشجویی است که به جامعه حرفه ای معماری پیرامونش می نگرد، جامعه ای عمیقا درگیر نمایش، ارائه و بازنمایی؛ جامعه ی تماشا. عبور معماری حرفه ای ایران [و جهان] از طرح های روایتی و تمرکز بر ارائه طرح های نمایشی، عملا جامعه دانشجویی معماری ایران را با "بحران ارائه" مواجه کرده است، دانشجوها به علت تماشایی و نمایشی نبودن طرح هایشان به وضوح از ارائه و نمایش اثارشان در حوزه عمومی هراسان اند، اسطوره حوزه عمومی به بختکِ انزاوای بعضی دانشجوها منتهی شده است.
تمام این ترس ها و موانع روانشناسانه به یک ضایعه جمعی و عمومی بدل می شود: عدم شکل گیری حوزه عمومی فعال و واضح و پویا و امیدوار. عدم بارگذاری پروژه ها بر اتووود برای شرکت در مسابقه می تواند نوعی پس زنش ایده ی "میدان" و پذیرفتن "پستو"باشد، همان مدلی از نظم که نظام های توتالیتر غیر رقابتی می خواهندش.
حال انکه در برخورد با مسابقه دانشجویی اتووود، اصالت بر شرکت است و نه حتما برنده شدن در ان، چرا که فقط با مشارکت است که می توانیم از جامعه اموزشی معماری ایران برابر همه این تعارض ها و رانت ها و اشتباهات دفاع کنیم و وضع [شاید وخیم] موجود را از سایه خارج ساخته، عمومی سازیم، تمام پروژه های انباشت شده در بخش دانشجویی اتووود ـ که تعدادشان نزدیک به 3500 پروژه است ـ تکه ای گویا از حافظه دیجیتال آموزش معماری ایران اند و کیفیتش بی شک گویای کیفیت معماری دانشجویی ایران طی بیش از یک دهه اخیر با تمامیِ کمی ها و کاستی ها و پلشتی ها و البته نقاط کم نظیر و درخشانش. 
اگر تمایل عمومی همه ما این است که تمام ظرفیت معماری دانشجویی ایران را با تمام پیچیدگی و تعارض ها و تضادها و تیرگی هایش به منصه ظهور برسانیم و به واسطه عمومی سازی اش، اصلاحش کنیم، تنها اراده به مشارکت است که راه گشاست؛ گاهی تنها راه یافتن مقصر خروج قطار از ریل قطار و کشته شدن مسافران قطار، بازگشت به روی ریل است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group