معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1411
جهان علمیْ تخیلی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1377
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1050
معماری مجازی   - 22
طراحي داخلي   - 969
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 907
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 891
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 823
معماری کوچک مقیاس   - 19
مرزهای معماری   - 815
معماری و نقاشی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 751
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 748
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 745
معماری و روانشناسی   - 17
معماری و سیاست   - 658
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 570
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 544
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 512
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 493
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 484
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 477
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 473
معماری و گیم   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و هوش مصنوعی   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 462
معماری و ادبیات   - 11
معماری منظر   - 461
معماری جنگلی   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 406
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 389
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 385
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 382
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 358
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 335
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 327
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 316
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 291
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 274
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 268
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 253
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 208
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 203
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 196
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 187
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 186
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 180
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 152
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 146
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
هنر گفت و گو   - 144
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 130
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 115
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 109
معماری خوانی   - 6
معماری و فاجعه   - 102
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 80
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 67
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 65
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 64
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 63
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 59
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 58
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 53
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 49
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری دیجیتال   - 43
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
فیلوکیتکت   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
باهاوس   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
هنر روسیه   - 36
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری فضای داخلی   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
طراحی مُد   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و رسانه   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 111
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 54
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 38
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 1
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 24
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 47
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -786
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -378
صنعتی   -103
فرهنگی   -333
گالری   -84
پاویون   -265
هتل   -76
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -156
ویلا   -7
اموزشی   -134
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
بهترین بازی‌های کامپیوتری سال 2019 به روایت نیویورکر
اتووود سرویس خبر:   تارا پیش قراول
1398/12/07
مـنـــــــبـع : https://www.newyorker.com/culture/2019-in-review/the-best-video-games-of-2019?utm_campaign=likeshopm
تعداد بازدید : 351

سری بازی "Call of Duty" یا "ندای وظیفه"، که توسط دومین کمپانی بزرگ سازنده ی بازی در آمریکا به نام "اکتیویژن بلیزرد" عرضه میشود، جنگ افزارهای گرم مورد استفاده ی ارتش را با این تخیلات رمبو-گونه ترکیب مینماید که یک مرد سفید پوست با یک اسلحه در دست، میتواند به تنهایی سپاهی از بیگانگان را مغلوب کند. با وجود این که این بازی ها، نشانه هایی را از کشمکش های دنیای واقعی وام گرفته اند (زمینه هایشان جنگ آمریکا با ویتنام و یا جنگ جهانی دوم را شامل میشوند)، به نظر میرسد که شرایط را ساده سازی نموده و از گزارش های حقیقی چشم پوشی کرده اند. نتیجه ی آن، فروش های فوق العاده و جدال های اجتناب ناپذیر بوده است. محصول اخیر این کمپانی، بنام "Call of Duty: Modern Warfare" یا "ندای وظیفه: ستیز مدرن"، نمونه ای آتش افروز از فسفر سفید، سلاحی شیمیایی که توسط قوانین بین المللی ممنوع اعلام شده است را در اختیار کاربران قرار میدهد. (این دست سلاح ها، میتوانند استخوان انسان را ذوب کنند و ادعا شده که اوایل سال گذشته از آن ها در مقابل کودکان سوریه استفاده شده است.) این اقدام، جنجال عظیمی را در سالی که گذشت ایجاد نمود. منتقدین معتقدند که قرار دادن این سلاح در بازی، بیانگر عدم مسئولیت پذیری شدید سازندگان آن است. جان فیپس، تفنگدار دریایی اسبق ارتش آمریکا، در نوشته ای ادعا نموده که این اقدام، به طور واضح، تجلیل از یک سلاح غیرقانونی بوده است و به هیچ وجه تاثیر فسفر سفید بر بدن انسان را به طور کامل و واقع گرایانه شرح نمیدهد. عده ای دیگر، نگرانی ها را پس زدند. نویسنده ای در سایت "دوران ارتش"، ادعا داشت که "بالاخره اینجا نقطه ی غریبی برای مشخص کردن حد و مرز ها بود،" با توجه به این نکته که بنیاد بازی "ندای وظیفه" غالبا حول محور کشتن انسان ها میچرخد. 

در ماه نوامبر، بابی کوتیک، مدیرعامل بلیزرد (و در کمال تعجب، بازیگر نقش کوتاهی در فیلم "Moneyballیا "توپ پول") به یک خبرنگار CNBC اذعان داشت که فکر نمیکند بازی های کمپانی او، باید به سیاست ربط پیدا کنند. شاید این پاسخی معقول، از جانب رئیسی بود که معتقد است شغل او، فروختن اسباب بازی به نوجوان ها میباشد. اما این پاسخ برای هرکسی که باور دارد این رسانه، پتانسیل این را دارد که بسیار جاه طلبانه تر باشد ، یک خودداری ناامید کننده بود. این موضوع همچنین باورهای غالبا فرصت طلبانه ی حامیان بازی های ویدیویی را نیز در معرض نمایش گذاشت. از دیدگاه منتقدین، میتوان گفت که بازی ها تنها برای سرگرمی بوده و قابلیت آسیب زدن را ندارند؛ و از منظر ستایشگران آن نیز، میتوان گفت که همان بازی ها میتوانند به گونه ای ارائه شوند که تاثیر مثبتی روی قلب و ذهن ما بگذارند. البته که این قرارداد ها در تمام رسانه ها وجود دارند. اما برای آنان که معتقدند بازی ها قابلیت بردن ما به مکان های بدیع، سرورآمیز و یا روشن فکرانه را دارند، این یازده بازی پیش رو را، که به نظر میرسد در سالی که گذشت چراغ راهنمای مسیر رو به پیشرفت بوده اند پیشنهاد میکنیم. 

 Disco Elysium/ بهشت دیسکو (برای PC)

دیسکو الیسیم با یک معمای دوگانه آغاز میشود: چه کسی نگهبانی را در بیرون هتل شما، به قتل رسانده و از درختی آویزان کرده است؟ و چرا شما، یک کارآگاه دائم الخمر مبتلا به فراموشی، به آنجا اعزام شده اید تا درباره ی این قتل تحقیق کنید؟ در ادامه، شما به همراه همکار پاکدامن خود، به اکتشاف یک شهر ساحلی محروم و افول کرده میپردازید، و از شهروندانی که غالبا با شما همکاری نمیکنند، بازجویی کرده و سرانجام، قطعات زمینه ی اجتماعی-اقتصادی قتل را یافته و کنار هم میچینید. این بازی، به نویسندگی رمان نویس کارالیایی-استونیایی به نام رابرت کرویتز، با ظرافت به درون مایه ای مهم و جدی میپردازد، و انگیزه برای گشودن گره از راز های این شهر، با جلو رفتن بازی بیش از پیش میشود. موفقیت در بازی، معمولا وابسته به شانس و احتمالات پرتاب تاس است، اما لذت بخش ترین بخش بازی، زمانیست که بالاجبار باید با شکست مقابله کنید. در این روش، شیوه ی روایی داستان، مانند زندگی واقعی، پر از تصمیمات آنی و لحظه ای و بازی با احتمالات است. 

Outer Wilds (برای PS4, Xbox One, PC )

فضا، بعلت وجود دلایل فنی (چون رندر گرفتن از خلا بسیار راحت است) و دلایل کانسپچوال (کاوش در خلا در حالت نشسته روی صندلی دسته دار نیز راحت است) همواره مورد توجه شدید طراحان بازی های ویدیویی قرار گرفته است. اما به هر حال، تمام کهکشان ها به صورت یکسان خلق نشده اند. برخی از آن ها بسیار پهناور و بی انتها هستند؛ و برخی دیگر، همانند کهکشان موجود در بازی Outer Wilds، به نظر کوچکتر و خودمانی تر میرسند. این بازی، شما را به وسیله ی یک ماه نورد آپولوی زهوار در رفته، به کاوش در میان یک منظومه ی شمسی متراکم میبرد، که با توجه به مهارت های شما بعنوان یک خلبان، با حرکتی ماهرانه یا ضربه ای پر گرد و خاک، بر روی سیاره ها فرود می آید. هدف، نجات دادن منظومه از نابودی است – شما بیست دقیقه پیش از اینکه خورشید دچار انفجار عظیم (سوپرنوا) شود زمان دارید. مانند یک "Groundhog Day روز گراندهاگ" کهکشانی، پس از هر انهدام، بازی شما را به آتشی که در کنار سفینه‌تان روشن کرده اید بازمیگرداند، جایی که شما بار دیگر ماموریت خود را از ابتدا آغاز میکنید، اما بهمراه دانشی که از تجربه ی قبلی خود از شرایط بازی به دست آورده اید. در سال گذشته، هیچ یک از بازی ها شرایطی بدین اندازه بغرنج و پیچیده نداشته اند. 

Untitled Goose Game / بازی غاز بدون عنوان  (برای PS4, Xbox One, Nintendo Switch, PC/Mac )

مانند فرمان کلاسیک بازی پانگ _"توپ را از دست نده تا امتیاز بالا بگیری"_ شالوده ی بازی غاز بدون عنوان نیز این چنین با ایجاز به مخاطب عرضه میگردد: "در روستا صبحی دلپذیر در جریان است و شما یک غاز افتضاحید."  هدف واضح است: روز خود را به بطالت بگذرانید؛ کاری که شما، مانند تمام غازهای دیگر، برایش به دنیا آمده اید. سلاح های شما بی شمارند: جیغ زدن، دنبال کردن، پر زدن؛ هیچ تفنگی نیز به چشم نمیخورد_و آهنگ فاخر پس زمینه که ساخته ی دبوسی است، با صدای الم شنگه ی شما مزین میشود. به پایان رساندن لیست چالش ها، مهارت و زمان بندی مناسبی را می طلبد، و بازی پیش از آن که خودپسندی لذت بخشش خسته کننده شود، به پایان میرسد.

Telling Lies / دروغ گفتن (برای iOS, PC/Mac) 

این بازی ویدویی لایو اکشن، بار دیگر به لطف یک قسمت از سریال "Black Mirror" یا "آینه ی سیاه"به نام "Bandersnatch" که در سال گذشته پخش شد، به محبوبیت رسید. بازی "دروغ گفتن"، که بهترین مثال برای تعریف فرم در سال های اخیر میباشد، رویه ی بسیار متفاوتی را پیش میگیرد. به توصیف سازنده اش، سم بارلو، تمام اتفاقات این بازیِ "وحشت آور دسکتاپی"، از روی صفحه ی کامپیوتر یک مامور سابق اف‌بی‌آی به نام کارن داگلاس، که به یک هارد درایو دزدیده شده از آژانس امنیت ملی دسترسی دارد، دنبال میشود. شما بعنوان شخصیت کارن در بازی حضور دارید و باید سعی کنید تا از ثبت صدها تماس ویدیویی که به صورت مخفیانه ضبط شده و از دستگاه چهار شخص مستقل به دست آمده اند، پرده برداری کنید. این ویدیوها، با جست و چوی کلمات کلیدی در نسخه ی رونویسی شده‌شان، قابل دسترسی هستند؛ شما یک عبارت را جست و جو کرده، نتایج را بررسی کرده و هر سرنخی که محتمل تر به نظر میرسد را دنبال میکنید. هر قطعه ی جدید اطلاعات یافت شده، به تصویر ذهنی شما اضافه شده و یا آن را تغییر میدهد. یک اثر شیک و خارق العاده. 

Heaven's Vault / گنبد بهشت (برای PS4, PC)

در این اثر کنترل شده ی علمی تخیلیِ زمینی، شما بعنوان باستان شناسی به نام آلیا، در فضا به جست و جوی دانشجوی ناپدید شده ی خود میپردازید. مکانی که در آن حضور دارید، دنیای آدم فضایی های سبزرنگ و لجن های سمی نیست؛ در عوض، باید به کمک کشتی بادبانی قرن شانزدهمی خود، "نایتینگیل"، درمیان سیاره های خاکی کوچک به اکتشاف بپردازید. وظایف شما، شامل کشف تشکیلات و کلنی های رها شده و رمزگشایی هیروگلیف ها میشود. همچنین شما با انتخاب میان گزینه های دیالوگ ها که گستره ای میان چاپلوسی کردن تا برخورد جدی را برای استخراج اطلاعات شامل میشود، مکالمات آلیا را  پیش می برید. مانند بازی پیشین کمپانی کمبریجی اینکل که 80 روز نام داشت، گنبد بهشت نیز با دقت بالایی طراحی شده است. پیشروی در این بازی، طلسم اغفال کننده ای بر روان کاربرانش می­نشاند. 

Resident Evil 2 / رزیدنت ایول 2 (برای PS4, Xbox One, PC)

طراحان بازی رزیدنت ایول 2، به قدری تحت تاثیر آثار کارگردان "Night of the Living Dead" یا "شب مرده های زنده"، جورج ای. رومرو بودند، که در سال 1998 از او برای کارگردانی تبلیغ بازی دعوت بعمل آوردند. بیست و یک سال بعد، پیشرفت تکنولوژی باعث و بانی دوباره سازی این بازی شد، به گونه ای که از انبوه کلیشه هایی که درونش جریان داشت نیز دوری جسته است. شما در این بازی، پلیسی تازه کار هستید که در روز اول کاری خود، با شهری خاموش و دود گرفته، با جمعیتی که به جنازه های از مرگ برگشته تبدیل شده اند مواجه میشوید. برخلاف بازی های قدرتی فانتزی دیگر که ریخت و پاش زیادی دارند، در این بازی مدیریت منابع کمیاب از اهمیت بالایی برخوردار است؛ هر گلوله و هر یک از دانه های تسکین دهنده مهم هستند. حضور آقای ایکس، یک حریف غول پیکر که در نزدیکی ایستگاه پلیس کمین میکند تا نقشه های شما را نقش بر آب کند، تنش بازی را بالا میبرد. یک روش خوب برای جالب تر و استرس‌زاتر شدن بازی. 

Manifold Garden / مانیفولد گاردن (برای PS4, PC/Mac, iOS)

بازی مانیفولد گاردن، ساخته ی مجسمه ساز شیکاگویی، ویلیام چیر، یک بازی گرانش معکوس در دنیایی از معماری های بیگانه و آسمان هایی به رنگ کبود است. به گفته ی چیر، گرایش او به ساخت بازی ویدیویی ناشی از این مسئله بوده است که این حرفه، به هنرمند اختیار بیشتری برای کنترل کنش های بازدید کننده در مواجهه با اثر پیش رویش را میدهد. برای اثبات این نکته، یا شاید پیچیده تر کردن آن، او بازی مانیفولد گاردن را در گالری های هنری به نمایش گذاشته است. اما حضور این بازی، با وجود فضایی اغواگرایانه که به آثار اشر شباهت دارد، در هر سالن نمایشی متقاعد کننده است. چیر با تعویض جهت گرانش، ریسمانی از معماهای فضایی را عرضه میکند که از هر یک از آن ها می بایست به کمک تجربه یا روش های از پیش فکر شده گره گشایی شود. سبک هنری، به همراه رنگ های گرم و خطوط استوار، طبیعت نسبتا خشک و بی روح چالش بازی را نرم میکند. 


Sunless Skies / آسمان های بی آفتاب (برای PS4, Xbox One, Nintendo Switch, PC/Mac)

 "آسمان های بی آفتاب" که دنباله ی یکی از بهترین بازی های سال 2015، "Sunless Sea" یا "دریای بی آفتاب" میباشد، بر روی پایه هایی که پیشینیانش بنا نهاده اند، استوار گشته است. این بار، شما کاپیتان یک لوکوموتیو هوانورد بخارسوز هستید که در حال گشت زدن بر روی مجمع الجزایری واقع در امپراطوری بریتانیا میباشد. کشتی شما به سوخت و دریانوردان شما نیاز به آذوقه دارند؛ هر گشت زدنی باید به دقت برنامه ریزی شده باشد، و مبادا گروه گرسنه‌ی همراهتان را در جایی دور افتاده و بی آب و علف رها کنید. شادی و نشاط و آسودگی، با هر ورود موفقیت آمیزتان به یک اسکله، شما را در بر خواهد گرفت، و هر اسکله ی جدید یک روایت جدید را نقل کرده و داستان را با مواردی مانند حل کردن مشکلات جمعیت ساکن جزیره و یا قبول کردن همراهی مسافرین هیچهایک، بسط میدهد. هرچه در بازی عمیق تر سیر کنید، خطر بیشتری نیز شما را تهدید میکند، و به همان نسبت امتیاز و پاداش های بهتری نیز نسیبتان میشود. گنج های واقعی اما، تصاویر روایی داستان بازی میباشند، که به صورت هنرمندانه ای با خشونت و روح زندگانی ترکیب و ارائه گشته اند. 

A Short Hike / یک گردش کوتاه (برای PC/Mac)

شما یک پنگوئن به نام کلیر، در حال گذراندن تعطیلات خود در یک جزیره ی روستایی هستید. بازی با بالا رفتن از بلندترین کوه جزیره، به منظور یافتن آنتن تلفن آغاز میشود، و به سرعت به یک ماجراجویی لذتبخش، سالم و سرحال کننده بدل میگردد که در آن از جانب اکثریت قریب به اتفاق شخصیت هایی که با آن ها در طول مسیر گردش خود مواجه میشوید، پیغام هایی گرفته و با خود حمل میکنید. اگر این داستان پندی داشته باشد _شاید درسی درباره ی بازیابی زندگی روستایی در هنگام جست و جوی زندگی دیجیتالی_ آن را به ملایمت بسیار منتقل مینماید. در حقیقت، این بازی تقدیس همین "به گردش رفتن" است: پاداش بلندمدتِ دیدن یک منظره ی فوق العاده بهمراه اتفاقات مسرت بخش غافلگیرکننده ای که در طول مسیر به سراغتان می آیند. 

 Card of Darkness / ورق تاریکی (برای iOS)

بدنه ی اثر غیرمعمول زک گیج، شامل یک هزارتوی ساخته شده از بیش از دویست مانع امنیتی میشود که آن را در فضای خارجی گالری سامرست در لندن بنا کرده است. بازی های موبایلی گیج، او را به شهرت فراوانی رسانده اند، بازی هایی که اغلب فرمت های شناخته شده ای همانند جدول یا بازی سالیتر را بسط داده و یا دگرگون میکنند. "ورق تاریکی"، که در آن گیج با پندلتون وارد، سازنده ی کارتون "Adventure Time" یا "وقت ماجراجویی" همکاری نموده است، بازگویی یک ایده ی از قبل اجرا شده و یا حتی یک اختراع نوین نیست. هدف، جا به جا کردن کاراکتر بازی بر روی یک شبکه ی چهارتایی مملو از بسته های ورق های گوناگون است. هر ورق، یکی از سلاح هایی که میتواند به کار گرفته شود، یکی از دشمنانی که باید مغلوب شود، یا طلسمی که میتواند ذخیره شود را نشان میدهد. ارزش عدد نوشته شده روی ورق، نشان دهنده ی قدرت آن است. برای خروج از هر معرکه ی جنگ، به محاسبات دقیق ریاضیاتی نیاز دارید و درون مایه ی زیرکانه ی بازی، به کمک بازیگوشی وارد، کمی نرم شده است. 

 

Sekiro / سکیرو (برای PS4, Xbox One)

در دهه ی گذشته، هیچ کارگردانی به اندازه ی هیدتاکا میازاکی، مدیر شرکت توکیویی فرام­‌سافتور، بر صنعت ساخت بازی های ویدیویی تاثیرگذار نبوده است. بازی های میازاکی، که شامل "Dark Souls روح های تاریک" و "Bloodborne بلادبورن" میشوند، به مبهم، پیچیده و چالش برانگیز بودن شهره اند. بازی "سکیرو"، که در آن شما بعنوان یک آدمکش تنها در ژاپن قرن شانزدهم مشغول به کارید، به طور کامل با رویه ی سنتی میازاکی هماهنگی دارد. در شاهرگ اصلی فیلم هایی مانند "Lady Snowblood" از توشیا فوجیتا یا "Sanjuro سانجورو" از آکیرا کوروساوا، دنیایی وجود دارد که در آن زیبایی برگ های پاییزی و به اهتزاز درآمدن ساقه های نی را با خشونت بیرون جهیدن خون از رگ ها، به گونه ای عامدانه در کنار هم مینشاند تا خاصیت هریک دو چندان به نظر برسد. هیچ راه میانبری به پیروزی وجود ندارد؛ تنها عزم و اراده ی سرسختانه، در این نبرد تن به تن و بی پایان داوود-علیه-جالوت ثمربخش خواهد بود. غالب کاربران، مغلوب از میدان خارج میشوند. اما برای آنان که با پشتکار، استقامت به خرج میدهند، احساس به کمال رساندن وظیفه، بی نظیر میباشد. 

آثار تقدیر شده:

Ape Out (Nintendo Switch, PC/Mac)


Baba Is You (Nintendo Switch, PC/Mac)


Control (PS4, Xbox One, PC)


Horace (PC)


A Plague Tale: Innocence (PS4, Xbox One, PC)


Sayonara Wild Hearts (Nintendo Switch, PS4, iOS, PC)


Wilmot’s Warehouse (Nintendo Switch, PC/Mac)


Disco Elysium


Heaven’s Vault


Sunless Skies 


Sekiro 




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group