معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1388
معماری فضای داخلی   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1321
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1031
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 943
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 895
معماری مجازی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 878
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 806
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 804
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 734
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 732
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نگاه نو به سكونت   - 725
معماری و نقاشی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 622
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 553
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 499
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 475
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 466
معماری کوچک مقیاس   - 14
طراحی صنعتی   - 464
معماری و روانشناسی   - 13
معماری تندیس گون   - 463
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 458
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 453
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 446
معماری و گیم   - 10
معماری شمایل گون   - 430
معماری و هوش مصنوعی   - 10
باز زنده سازی   - 393
معماری و رسانه   - 10
توسعه پایدار   - 371
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 363
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 358
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 346
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 327
معماری و ادبیات   - 9
معماری سبز   - 316
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی نئولیبرال   - 302
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 279
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 270
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 256
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 251
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 247
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
معماری تخت جمشید   - 7
بنای محدود   - 226
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری های تک   - 219
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرمایش زمین   - 216
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن عمومی   - 194
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری انتقادی   - 194
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 185
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 171
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 165
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 150
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 136
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 126
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 96
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
معماری بیابانی   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری و فاجعه   - 73
معماری خوانی   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری چین   - 63
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 59
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 55
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 54
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 51
معماری جنگلی   - 4
مدارس معماری   - 50
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
زاغه نشینی   - 47
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 44
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
اقتصادِ فضا   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 42
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 40
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
هنر روسیه   - 33
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 25
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 99
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 141
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 5
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 8
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -767
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -372
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
دیستوپیاهای بونگ جون هو به روایت ای.او. اسکات
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1398/12/21
مـنـــــــبـع : https://www.nytimes.com/2019/10/30/movies/bong-joon-ho-parasite.html
تعداد بازدید : 360


اگر می خواهید بدانید چرا فیلم گزنده "انگل"؛ فیلم سال است، می بایست به بدنه کاری فیلمساز توجه نمایید: دیدگاهی عمیقاً انسانی نسبت به بشریت در حال پوسیدن.

درسکانس های ابتدایی فیلم "انگل"؛ کیم کی وو با تعجب می گوید: "چقدر استعاری!". کی وو پسر در سن دانشگاه یکی از این دو خانواده است _کیم های فقیر  و پارک های ثروتمند_ که سرنوشتش با پی آمدهای ناگوار و خنده داری همراه است. او چند بار از این عبارت استفاده می کند، مهمترین آنها در مواجهه با "سنگ منظره" تزئینی بزرگی است؛ هدیه ای از دوستی که وضع مالی بهتری نسبت به او دارد. در تفسیر "انگل" که بر جنبه های افسانه ای تأکید می کند، این سنگ برای کی وو، خواهرش و والدین آنها شانس می آورد، درست همانگونه که همانند بسیاری از اشیاء جادویی، آنها را نفرین نیز می کند.  

طولی نمی کشد که کی وو از صحبت درباره استعاره ها دست می کشد. شاید به این دلیل که آنها به واقعیت بدل می گردند. او برای تدریس به دختر نوجوان پارک ها "دا-هه" به آنجا می رود و خیلی زود تمام خانواده اش بر اساس مقدمه چینی های مشکوک و هویت های جعلی در خانواده پارک مشغول بکار می شوند. خواهرش که وانمود می کند یک هنردرمانگر بسیار مجرب است، بعنوان معلم خصوصی به برادر کوچکتر"دا-هه"، "دا-سونگ"  مشاوره می دهد. کیمِ پدر، كی تاك، جایگزین راننده ماشین آقای پارک می شود تا او را به شرکت تکنولوژی شیک و پیکش ببرد و برگرداند. و کیم چونگ سوک، مادر خانواده (پرتابگر چکش سابق در سطح المپیک)، به عنوان خدمتکار وارد خانه پارک ها می شود.

یا امکان دارد _هستمندی کیم ها به تمثیل ناخوشایندی از زندگی مدرن بدل شده باشد، و کی وو استعاره ها را به شکلی که یک ماهی متوجه آب نمی شود، نمی بیند. آنچه که به مثابه کلاهبرداری هوشمندانه آغاز شده به یک افسانه بدل می گردد.

در کره جنوبی، جاییکه "انگل" در حال حاضر یک فیلم پرفروش است، (بیش از 70 میلیون دلار در گیشه) این شرایط؛ درادامه بحث پیرامون نابرابری های اقتصادی نقش داشته است. در ایالات متحده، که استدلالهای مشابهی در جریان است، بونگ در حال تبدیل شدن از نویسنده ای با کالتی پرحرارت به یک فیلمساز برتر بین المللی است. وی نمایشگری را با آگاهی اجتماعی به شکلی درهم می آمیزد که باوجود نمایش محو شدن وعده های دموکراتیک در فیلمهایش؛ به فضای پژمرده پیش آمده نیرویی دوباره می بخشد.

آپارتمان "نیمه زیرزمینی" کوچک و کم جا و نمدار، که کیم ها از آن به مثابه خانه یاد می کند واجد انواعی از اسعتاره هاست ، همچنین خانه لوکس جادار و مدرن پارک ها با معماری قابل توجه.  خانه پارک ها به طور خاص دارای نمادهایی درون ساختمان است، از جمله زیرزمین عمیقی که اسرار ناخوشایند را می توان در آنجا دفن کرد، مانند اجساد مرده یا معانی پنهان در داستانی از ادگار آلن پو. "انگل"؛ که در ماه می نخل طلای کن را به دست آورد و بتازگی تبدیل به  فیلمی شده که از آن به عنوان مدعی اسکار فراتر از بخش فیلم های خارجی زبان یاد می شود (این مطلب به تاریخ Oct. 30, 2019  نوشته شده است)، تمثیلی از روابط اجتماعی معاصر است. فیلم متشکل از بخش های ترسناک، طنز و  تراژدی است، پیامی نیشدار و واضح پیرامون مبارزه طبقاتی در کره جنوبی و تقریبا در هر جای دیگر.

اما خانه های این فیلم -مانند هر دفترکار، کوچه ، میدان، واگن قطار و خانه های محله در جهان درحال گسترش سینمای بونگ- همچنین مکان های واقعی کالبدی اند. و ساکنین آنها چیزی جز مجموعه هایی از سمبل ها یا رمزنگاری نیستند. بونگ دوست دارد تعقیب و گریزها و تعارضات بشدت غیرمحتمل را دقیقا برنامه ریزی نماید، اما در کالبد ها تقلب نمی کند. یک دلیل برای مقایسه مکرر با آلفرد هیچکاک و استیون اسپیلبرگ، دقت قابل توجه بونگ در تکنیک است. اما بخاطر تمام علاقه اش به رفتارهای طنزآمیز؛ خیالین و پوچ گرایانه، بونگ با روانشناسی روابط انسانی وارد بازی نمی شود. اقدامات و واکنش ها در فیلم های او غالبا غافلگیرکننده اند، اما هرگز مهمل و بی معنی نیستند. شخصیت های او از جاذبه، چگالی ، گیرایی و سهم درخوری از حماقت برخوردارند.

هر چقدر هم که بونگ را واقع گرا بدانیم، او یک بُعد غیر عقلانیتی در خود دارد. سومین فیلمش؛ "میزبان"، که او برای اولین بار توجه خوره های ژانر را در مقیاس جهانی جلب کرد، درباره یک ماهی جهش یافته غول پیکر و گوشتخوار است که در کنار رودخانه هان در سئول وحشت آفرینی میکند. در سال 2014 "برفشکن"(بر اساس یک رمان گرافیکی فرانسوی) آمد، که موقعیت بونگ را به عنوان یک نویسنده اکشن بین المللی تثبیت نمود. گروهی از ستاره های فیلم از هالیوود و فراتر از آن (از جمله کریس اوانز، تیلدا سوینتن و سونگ کانگ هو)  درون قطار پرسرعتی که در میان زمین یخ زده آخرالزمانی در حال حرکت است؛ چپانده شده اند. مسافران؛ در دوگروه  نداراها و داراها، شورشیان و خودفرختگان طبقه بندی می شدند و تنازعات شان؛ هم غافلگیرکننده و هم کاملاً آشنا بود.

پس از آن در (2017) "اوکجا"، یک بروزرسانی آنتیک از مطلبی در "وب سایت شارلوت" (یک دختر نوجوان اهل مزرعه برای نجات جان حیوان مورد علاقه خود می جنگد) برای عصر مهندسی ژنتیک، رسانه های جمعی و سرمایه داری چند ملیتی است. سوینتن بازگشتی دوباره داشت، بازی دوقلوهای مغول خوب بود، اما ستاره های واقعی "آن سئو-یون"، در نقش دختر نوجوان، و بچه خوک دیجیتالی  که هستی اش در معرض خطر جنگ های هولناک  میان دانشمندان، مدیران، فعالان حقوق حیوانات و سایر دست اندرکاران قرار داشت؛ بودند.

آشکارا؛ "انگل" نسبت به سایر فیلم های بونگ واقع بینانه تر است. این خصیصه بونگ را  به دو ویژگی اوایل فیلمسازی اش باز می گرداند، کمدی گروتسکی "سگهایی که پارس می کنند هرگز گاز نمی گیرند" و درام کارآگاهی "خاطرات قتل" و همچنین "مادر"، شاهکار او؛ درباره زنی که پسرش به قتل یک دختر مدرسه ای متهم می‌شود اما به اعتقاد او، پسر هرگز نمی‌توانسته آن را انجام داده باشد. "انگل" بیشتر نوآر است تا علمی تخیلی، خنده دار است تا زمانیکه ملودراماتیک شود.

اما طبقه بندی آثار بونگ بر اساس ژانر یا سبک از خلاقیت و انسجام شان می کاهد. فیلم های او جسورانه و زیرکانه اند، و با رنگ های زنده و پرفورمنس های قدرتمند تزئین شده اند. آنها خنده دار و عجیب ، پرتعلیق و نشانه گذاری شده توسط توالی های حرکتی هستند. در "انگل" حداقل نیمی از چنین لحظاتی وجود دارند، که هیجان انگیزترین آنها زمانیست که سه نفر از کیم ها زیر میز قهوه اتاق نشیمن پنهان شده اند، در حالیکه پسر کوچک پارک ها در حیاط چادر زده است.

در عین حال؛ فیلم های بونگ سیاه و موشکافانه اند، با دیدی عمیق نسبت به مشکلات اخلاقی غامض و مناطق داغ اختلال عملکرد اجتماعی. می توانید بگویید که او از تمهید بلاک باستر برای پیشبرد اهداف هنری استفاده می کند. برعکس نیز می توانید بگویید. دستاورد واقعی او؛ درآمیزی چنین تمایزات ساده و خلق نوع  جدیدی است.

داستانهای او غالباً  تراژیک اند، اما بونگ تمایل دارد پرهیجان تر و افرا ط آمیزتر باشند تا غمناک و ترحم برانگیز؛ یک اثر عاطفی که توصیف آن دشوار است. افتضاح کامل انسانها و شرایط شان در معرض نمایش عمیق قرار دارد: آزمندی، غرور، فریب و ظلم آشکار. اما هدف استهزاء یا سانتیمانتالیسم سطحی نیست، یا امتزاج روتین خنده آور و گروتسک که از اواسط دهه 1990 جزء اصلی ترین ویژگی های هالیوود بوده است. تکان دهنده ترین چیز در مورد فیلم های بونگ احتمالا رک گویی و عینیت آنهاست ، اومانیسم پر هیجانی که از کینه ورزی، سستی و خود فریبی بر می آیند.

این نشانه ها گاهی کم رنگند. در "سگهایی که پارس می کنند هرگز گاز نمی گیرند" (2000) ، اومانیسم؛ همه چیز است اما دربطن استعاره مخوف و افسانه شهری ارایه شد. یک فارغ التحصیل بیکار که از استاد دانشگاه شدن ناامید شده است _پیشرفتی که به توانایی وی برای انجام کاری غیر قانونی برای یک چهره ارشد در رشته خود بستگی دارد_ از پارس کردن سگ همسایه در عذاب است. از آنجا که او در یک بلوک آپارتمانی بزرگ و غیرشخصی زندگی می کند (اولین فضاهای معمارانه استعاری بونگ) نمی تواند این سگ را شناسایی کند. سگ دیگری را به اشتباه می گیرد و در انباری زندانی می کند، سرانجام او می فهمد اشتباه کرده و در حالیکه می خواهد سگ را بیرون بیآورد متوجه می شود سرایدار در حال آمدن با یک کتری آب جوش است؛ سگ مرده  و سرایدار سگ را پیش می کشد تا از گوشت آن برای یک غذای خورشتی استفاده کند. در همین حال، ازدواج او در آستانه فروپاشی قرارمی گیرد.

میزانی از رستگاری _یا کمینه  شرارت ، بی گناهی و شایستگی_ از طریق خرده داستانهایی مربوط به یک زن جوان در ساختمان و دوستش که در یک خواربار فروشی کوچک کار می کند، مطرح می گردند. آنها شخصیتهای آرکیتایپیکال بونگ را نشان می دهند: شخصیت های به حاشیه رانده شده اجتماعی، وفادار به یکدیگر، اما لزوماً به دلیل فقر قهرمان وار یا نجیب و شریف نیستند. حس همبستگی طبقاتی، که در هر یک از فیلم های او مشاهده می شود، به معنای رمانتیک سازی مردم در پایان باخت در رقابت اقتصادی بی رحمانه فزاینده نیست.

کیم های "انگل" لزوماً از پارکهای بورژوازی؛ خوبتر، دوست داشتنی تر و صادق تر نیستند. افسران پلیس شهر کوچک در "خاطرات قتل" به سختی ارکان فضیلت و پاکی بشمار می آیند. دستفروش با بازی سونگ در "میزبان" که توسط پدر و خواهر و برادرهایش وارد نبردی دلاورانه می شود تا دختر خود را از چنگال هیولا نجات دهد، کمی ساده لوح است. مادر در "مادر"، که گیاهان دارویی می فروشد و بدون مجوز طب سوزنی؛ می کند، فداکاری مادرانه را به سمت قتل سوق می دهد.

سانتی مانتال یا ایده آل کردن هر یک از این افراد نه تنها شکلی از تقلیل است بلکه باعث می شود داستانها از توجهات اخلاقی و جذبه دراماتیک تهی گردند و وضعیت کمتر آشفته و اختلال آمیزی را ایجاد می کند و همچنین کمتر سرگرم کننده تر است. لذت و ناراحتی را نمی توان از هم جدا ساخت. ما در حال تماشای بازیگرانِ درحال رقابت، در یک بازی ساختگی با شرط بندی های  بطور بالقوه مرگبار و داوران غیرقابل اعتماد هستیم.  نهادها _مدارس، شرکت ها، دولت ها_ بطور مضحک  و مهلکی بی فایده اند. هیچ اقتدارمشروعی نیست، فقط قدرت خامدستانه وجود دارد. ارتباطات خانوادگی تنها پیوندهایی اند که به حساب می آیند، اما خانواده ها دچار بهم ریختگی اند. تنها پاسخ نوعی توانایی فریبنده است، یک مهارت حل مسله مداوم که در بهترین حالت به پیروزی های خرد و محلی می انجامد. اینکه شخصیت ها می توانند رضایت بخش باشند، نشان دهنده توانایی فریبنده خود بونگ و همچنین همدردی رادیکال او است.

آنچه "انگل را تبدیل به فیلم سال می سازد _آنچه ممکن است بونگ را به فیلمساز قرن بدل سازد_ روش موفقیت آمیزی ست که او در ادغام وجود واقعیت و خیال، توامان در زندگی بکار می گیرد؛ عینیت به شدت استعاری و ویرانگر.

به عبارت دیگر؛ به نظر نمی رسد بین آینده پیش بینی شده در "برفشکن" و "اوکجا" _کابوس های تکنولوژی و حرص و طمع افسارگسیخته و فزاینده_ و فضاهای خاص طبقه خانوادگی در "انگل"، "مادر  "و" خاطرات قتل" فاصله زیادی وجود داشته باشد. یکی از ویژگیهای بارز موجود بشر در حال حاضر چگونگی احساس دیستوپیایی شدن جهان است، زیرا برخی از افراطی ترین و هشدار دهنده ترین فانتزی های داستانی به مثابه ابتذال اخباری بازپدیدار می گردند. آتش سوزی و طوفان ها کمتر از علائم مانند سمبل ها احساس می شوند. هیولاها در میان ما هستند. فساد؛ نرمالیزه شده است. اعتماد؛ خارج از دایره محدود دوستان یا خویشاوندان، غیرقابل تصور است. خواه چنین جهانی را بشناسیم یا نه ، این؛ جهان بونگ است که ما در آن زندگی می کنیم. به معنای واقعی کلمه.

 

مجموعه یادداشت های مربوط به این فیلم را می توانید از اینجا و به صورت متشکل بر اتووود مطالعه فرمایید.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group