معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1649
معماری ـ موسیقی   - 19
منظر شهری   - 1549
پردیس ویترا   - 18
نظریه معماری   - 1115
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
طراحي داخلي   - 1103
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
سازه های شهری   - 1003
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
تکنولوژی ساخت   - 979
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 952
شهرهای در حرکت   - 15
مرزهای معماری   - 923
معماری بایومورفیک   - 15
نگاه نو به سكونت   - 887
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
المان شهری   - 842
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نظریه شهری   - 815
معماری آمریکا   - 14
معماری و سیاست   - 787
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
کلان سازه   - 701
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 682
معماری و کوه   - 11
معماری پایدار   - 662
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 581
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 580
فرهنگ نفت   - 10
آرمان شهرگرایی   - 573
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 571
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 556
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 551
درس گفتارهای اتووود   - 10
منتقدان معماری   - 537
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری تندیس گون   - 506
معماری و رنگ   - 9
توسعه پایدار   - 501
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 477
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
باز زنده سازی   - 471
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 438
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری یادمانی   - 380
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 373
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 370
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 359
منبع شناسی اتووود   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 358
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 343
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 306
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 305
طراحی و پناهجویان   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 295
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 290
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 279
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 271
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 265
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 239
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
عکاسی   - 233
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن حومه شهری   - 224
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 209
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 208
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 208
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 205
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 196
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 188
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 177
پداگوژی انتقادی   - 7
مسکن روستایی   - 173
عبور از مرحله جنینی   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 169
معماری و سلامت   - 7
هنر گفت و گو   - 161
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ژاپن   - 156
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 153
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 152
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 147
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
بلندمرتبه ها   - 133
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 127
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 120
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 96
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
ویرانه ها   - 93
اکنی استودیو   - 5
معماری فاشیستی   - 89
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 87
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری آمریکای جنوبی   - 5
اکسپو   - 83
تز 1400   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری چین   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 67
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری جنگلی   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 63
بلوپرینت   - 4
معماری دیجیتال   - 62
اتووودْ آبزرور   - 4
مدارس معماری   - 61
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
پداگوژی   - 58
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 55
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و نقاشی   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
آنتروپوسین   - 52
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
معماری و جنگ   - 3
معماری و ادبیات   - 46
معماری و غذا   - 3
طراحی مُد   - 46
مدرنیسم هیپی   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
هنر روسیه   - 45
فیلم های اتووود   - 2
باهاوس   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری اروپا   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و گیم   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری بیابانی   - 35
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
ان اف تی   - 1
معماری و آب   - 20
متاورس   - 1
معماری آسیا   - 20
معماری مدارس   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 53
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 29
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -862
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -463
هتل   -81
فرهنگی   -358
ورزشی   -67
پاویون   -289
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -240
ویلا   -26
تفریحی   -180
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -148
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -108
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
باوهاوس دنیا را تغییر داد، اما ایا جهان را نیز بهتر کرد؟
اتووود سرویس خبر:   آریا کارگر
1399/01/14
مـنـــــــبـع : https://www.independent.co.uk/life-style/design/bauhaus-staatliches-weimar-a8800116.html
تعداد بازدید : 569

صنعت به طراحان باوهاوس این امکان را داد که دوباره معنای واقعی انسان بودن را درک کنند،  تلاش کنند از میراث تحقیرآمیز گذشته رهایی یابند و همانطور که والتر گروپیوس از آن یاد می کرد، زیبا سازی رمانتیک.

در سال 1919،گفتگوهای بسیار زیادی در مورد ساختن جهانی بهتر در آلمان رواج داشت. جنگ جهانی اول با شکستی خرد کننده‌ و هرج و مرج سیاسی برای المان پایان یافت، المان در واقع به کلی ویران شده‌ بود. نیاز به خانه به شدت احساس می شد، اما تنها شکل ظاهری و فرم ساختمان ها در اولویت قرار نداشت، بلکه ساخت سریع و ارزان بودن آن ها ارجحیت داشت. این گفتمان فراتر از کاربردها بود. اصرار برای اصلاح امور، تا قطعات این وضعیت پراکنده را دوباره به یکدیگر وصل کرد، همه چیز را دوباره تحت تاثیر قرار داد. پرسش تنها این نبود که"چه نوع دولتی را می خواهیم"بلکه این بود که معنای انسان بودن چیست؟ و چگونه باید با یکدیگر زندگی کنیم؟

مدرسه هنر باوهاوس از تمام لایه های این وضعیت سرچشمه می گرفت. هدف آن تحول در زندگی روزمره بود. تحولاتی که شما با میراث آن زندگی می کنید. و همین طور، تمام ساکنان برازیلیا، پکن، تهران و تل آویو
باوهاوس صد ساله شده است، و از این رو موضوع جشن ها و ارزیابی های مجدد در سراسر جهان است. این سالگرد در حال حاضر در حال برقراری بحث های پرشور است. زیرا هیچ نهاد دیگری با معماری و طراحی مدرنیستی نزدیک تر شناخته نمی شود. اگر ساختمان های مورد علاقه شما سبک وزن هستند، با لامپ درونشان تزیین شده اند، مبلمان عملکردگرا دارد، ظریف و با طراحی مقرون به طرفه است  و اگر تایپوگرافی بدون سریف و طراحی گرافیک با خطوط پرداخت شده را می پسندید مکتب باوهاوس مد نظر شماست.

به همان اندازه، اگر از ساختمان های  مکعب شکل، ساختمان های دارای بام مسطح، استاندارد سازی بی وقفه، نابودی خطوط منحنی، تزیینات، الگوگیری از فرهنگ های متفاوت، و برنامه ریزی رادیکال به صورت گویا و منطقی خوشتان می اید، مکتب باوهاوس مد نظر شماست.

موزه هنر هاروارد دارنده بهترین کلکسیون محصولات باوهاوس در خارج از آلمان است. در نمایش جدیدش، به نام باوهاوس و هاروارد، محدوده ی کامل فعالیت های مدرسه باوهاوس در چهارده سال وجودش را در سه مکان در آلمان به نمایش می گذارد. پس از منحل شدن مدرسه تحت فشار نازی ها در سال 1933، برخی از شخصیت های برجسته ی این موسسه به آمریکا مهاجرت کردند، بنابراین  همچنین تاثیر باوهاوس بر آموزش و طراحی در آمریکا را نیز به نمایش می گذارد. در کالج بلک مانتین در کارولینای شمالی، باوهاوس نو در شیکاگو، کالج بروکلین در نیویورک، کالج نیوکامب در نیو اورلینز و هاروارد.

تقریبا حدود دویست ابژه در درون این نمایشگاه وجود دارد: اعم از کلاس های هنر تمرین بر روی کاغذ و مطالعات معماری تا مبلمان، منسوجات، عکس ها و نقاشی ها. آثار چشمگیری در مقیاس بزرگ وجود دارند، اما به طور عمده بیشتر بر ابژه های با مقیاس کوچک و کارت پستال ها و پوستر ها و... تاکید شده است، که این مساله ممکن است شما را وادار به حدس زدن در مورد محدوده ی تاثیرگذاری باوهاوس کند.که این در یک کلمه "بسیار گسترده" است.

باوهاوس در سال 1919 در وایمار افتتاح شد، سرزمین گوته و شیلر، نه سرزمینی که، هجده سال بعد، با بیست دقیقه رانندگی از ان، اردوگاه مرگ بوخن والد، بزرگترین اردوگاه کار اجباری در مرزهای آلمان، تأسیس می شد. اگر بحرانی که باوهاوس از آن پدید آمد، ناشی از فروپاشی چیزها بود ـ افراد از جوامع جدا شده، کارگران از کسب سود منع شده و ملل با همسایه در جنگ ـ راه حل، اتحاد مجدد بود.

"امروز هنرها در انزوا به سر می برند، آنها را فقط از طریق آگاهی، تلاش برای همکاری همه صنعتگران نجات داد" این ایده ی اصلی والتر گروپیوس؛ اولین مدیر باوهاوس، بود وی این مدرسه را با ادغام فرهنگستان هنرهای زیبا با یک هنرستان هنرهای دستی و صنایع دستی تأسیس کرد.

در این نگاه جدید، هنر و طراحی به صورت یکپارچه در می آیند، باوهاوس جنبش هنر و صنایع دستی قرن نوزدهم را تکرار کرد، که کارهای دستی را  گرامی داشته است، به عنوان پادزهری برای اشیاء ساخته شده از کارخانه و اثرات گسترده تر صنعتی شدن. باوهاوس تحت مدیریت گروپیوس از این خواسته پیروی کرد. معلمان اولیه تأثیرگذار باوهاوس، مانند پال کلی، واسیلی کاندینسکی و یوهانس ایتن، برخورد شهودی را پرورش دادند، جنبه های معنوی هنر و یادگیری را.

اما تا سال 1923، این رویکرد تغییر کرده بود گروپیوس تمرکز مشخصی را برای طراحی صنعتی اعلام کرد. کارخانه ها،"آسیاب های شیطانی تاریک"مربوط به انقلاب صنعتی دیگر دشمن نبودند. صنعت راه حل بود. و صنعت نیز زیبایی شناسی را تعیین می کرد. ساختمان های مکعب شکلی که گروپیوس طراحی کرد، با پنجره های بزرگ و پلان باز، از نظر شباهت آنها به کارخانه ها قابل توجه بود."به اندازه کافی فکور، رویایی و تکین" گروپیوس بر این باور بود که وقت آن است که با هدف زندگی کنیم.

تأثیر باوهاوس در آموزش و پروش به همان اندازه تأثیرگذاری بر طراحی قدرت داشت. هر دانشجویی که در آنجا تحصیل می کرد می بایست در یک دوره مقدماتی شرکت کند. دوره ای که در ابتدا توسط ایتن آموزش داده می شد، که روشهای آن کل نگر بود ، ترکیب و تئوری رنگ به همراه تمرینات کالیستنیک (فعالیت های ژیمناستیک) و بعداً توسط یوزف آلبرز و لازلو موهولی نای که هر دو در خارج از کشور تأثیر بسیار زیادی در آموزش هنر و طراحی در آمریکا داشتند ادامه یافت.

رویکرد آنها نمونه ای از جستجوی باوهاوس برای ایجاد وحدت جدید، نه تنها هنر و کارهای دستی ، بلکه وحدت فرد و جامعه نیز بود. نکته اصلی سادگی بود. . . 
نمایش هاروارد ، با سرپرستی لورا مویر ، با نمونه هایی از تمرینات دوره مقدماتی آغاز می شود. اینها نشان می دهد که چگونه، با روحیه آزمایش، دانش آموزان تشویق می شوند که خصوصیات شکل، رنگ و مواد را کشف کنند ــ برای مثال، یاد بگیرند که چگونه تاثیر بصری کاغذهای رنگی می تواند با توجه به موارد ساده مانند رنگ پس زمینه کاغذ تغییر کند. الگوی همپوشانی یا تغییر کیفیت و چگونگی میزان کدر بودن یا شفافیت ممکن است به طور مشابه تحت تاثیر قرار بگیرد.

این نمایشگاه با نمایش نقاشی های رادیکال باوهاوس برای خانه ها و مبلمان ادامه می یابد، سپس بخش  هایی که به کلاسهای بافندگی و عکاسی این مدرسه اختصاص داده شده اند و همچنین گسترش آن در خارج از آلمان، ابتدا به پاریس و سپس به ایالات متحده اختصاص یافته است.

آثاری از چهره های مدرنیستی را می بینیم که شهرت آنها از ارتباط آنها با باوهاوس فراتر می رود ، از نقاشان کاندینسکی و  پل کلی تا معماران و طراحان مارسل بروئر ، گروپیوس و لودویگ میس ون دروهه. همچنین چهره های پویایی همچون آلبرز، هربرت بایر، لیونل فاینینجر و موهولی نای نیز آثار قابل توجهی دارند.

مردان بر باوهاوس مسلط بودند، اما مویر تلاش کرده است تا هنرمندان تأثیرگذار نساجی آنی آلبرز و گونتا اشتلزل ،و همچنین آثاری از زنان کمتر شناخته شده، از جمله آنها بافنده اوتی برگر و عکاس لوسیا مولی را هم به عنوان اشخاصی تاثیرگذار بر مکتب باوهاوس معرفی کند.

باوهاوس و هاروارد "با نمایش نقاشی های دیواری و مجسمه های دیواری سفارش داده شده برای مرکز فارغ التحصیلی هاروارد طراحی شده توسط گروپیوس، که در سال 1950 برپا شده، به اوج خود می رسد. سایه های سبز درخشان که بیست پا عرض دارند و فرم های آن به طور پویایی به دور یکدیگر پیچیده شده اند،از برجسته ترین آثار بایر است.

گروپیوس و همکارانش می خواستند که هنرمندان مفید باشند و به بازسازی جامعه در امتداد رویکردهای عقلانی کمک کنند. صنعت این فرصت را به طراحان باوهاوس داد تا دوباره تصور کنند که منظور از انسان چیست ـ که از میراث تحقیرآمیز گذشته، از تزئینات پوچ و قدیمی آزاد شوند. به قول گروپیوس؛ رهایی از زیبا سازی رمانتیک.

اما این بدان معناست که طراحان باوهاوس بی تفاوت از تغییرات فرهنگی و به ویژه از خصوصیات زندگی فردی بودند. میس ون در روهه در این مورد می نویسد:"ما به طور فزاینده ای از اهمیت فرد فاصله می گیریم، سرنوشت او دیگر مورد علاقه ی ما نیست".

حتی وقتی همه آنچه را که باوهاوس در آن مشارکت کرده است جشن می گیریم، این کلمات باید هرکسی را که از سیر قرن بیستم آگاه باشد هشدار دهد و برای همین موضوع ، هر کسی نگران راحتی امروز باشد که توسط الگوریتم ها و هوش مصنوعی امکان پذیر است. همانطور که یک بار لیونل تیلینگ هشدار داده است: "بعضی از تناقضاتِ طبیعت مان، ما را هدایت می کند، یک بار ادم ها را اشیاء مورد علاقه روشنگرانمان می دانیم، درادامه آنها را به اشیاء مورد ترحم و همدردی تبدیل می کنیم، بعد به عنوان اشیای برامده از خردمان ظهور می کنند و در نهایت به عنوان اشیا معطوف به اظصرارمان ".

مدرنیسم باوهاوس که این روزها مورد بحث قرار می گیرد گویی فقط یک برخورد سبکی جدید بوده است، مانند آرت دکو. اما باوهاوس یک ایدئولوژی مبتنی بر عقیده بود. ریشه های آن در روشنگری اروپا بود، اما بنیانگذاران آن متقاعد شده بودند که می توانند از تاریخ فراتر روند. همه چیز در مورد حقیقت، شفافیت و تجلی ظاهری عقل بود. قرار بود نمادهای منسوخ شده به فراموشی سپرده شوند. امر سرکوب شده قابل رویت بود.

آرمان سالم اتحاد، هر چند، خیلی سریع به یک حرکت بی رحمانه به سوی یکنواختی تبدیل شد. فرزندان باوهاوس میلیون ها ساختمان زشت و ناموازی ایجاد کردند و محیط های شهری را در سراسر جهان به وحشت انداختند. . . در پشت آرمانگرایی تحسین برانگیز باوهاوس، شما یک نوع انزجار از تفاوت و از انسانیت را شاهد هستید.
 باوهاوس نه تنها نازی های هیتلر را منزجر کرد و اندکی پس از روی کار آمدن آن ها، به تعطیل کشانده شد، بلکه با شوروی استالینی، که زیبایی شناسی مدرنیستی را به عنوان هنری انتزاعی و نخبه گرا رد می کردند نیز فاصله داشت. در درازمدت، آزار و اذیت از طرف راست و چپ توتالیتر، کمک کرد مدرنیسم سبک باوهاوس به زیبایی شناسی چپ دموکراتیک تبدیل شود، و تأثیرگذاری آن طولانی تر گردد و همین شاید موجب ناآگاهی مردم نسبت به نقص های ذاتی آن باشد.

فرم های داینامیک هربرت بایر معروف به وردور یا فرم های گیاه مانند


آسیاب های شیطانی تاریک اثر پیت آماشری




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتابخانه اتووود ـ فضا به مثابه پشتیبان ـ فواد فراهانی
پروژه دانشجویی ـ دانشکده معماری کلکته 2009
اتووود ـ ایران معاصر ـ مجموعه ی چند رسانه ای ـ استودیو معماری سی.ای.ای.تی
میس ونده روهه به روایت آلیس راستورن - قسمت چهارم
مدرسه ی باوهاوس در هفت پرده به روایت آلیس راستورن - قسمت چهارم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group