سقف مرتفع شیشه ای موزه ی
هنر معاصر رم توسط اودیل دک طراحی شده که به عنوان محلی برای تفریح، هنر اواخر قرن
19 را به هنر رمزآمیز امروزی متصل می کند. طرح او مانند تاجی بر ساختمان سابق است؛
کارخانه ی قدیمی آبجو پرونی با سقفی تراس دار که به بازدیدکنندگان این امکان را می
دهد که شهر را از زاویه ای جدید ببینند.
رنگ غالب موزه سیاه است؛
رنگ مورد علاقه ی دک. در بخش رستوران، سطوح سیاه سایه روشن هایی را ایجاد می کنند
که توسط نوری که از لامپ های آویزان فلش مانند، که از بالا می تابد و لامپ های
رومیزی متعادل می شود. هر دو مدل توسط "لوس پلن" تولید شده و توسط ادیل
دک به طور اختصاصی برای این موزه طراحی شده اند.
به نظر مهم می رسد که در
وهله ی اول به این کار ها به عنوان فرم هایی برجسته از مقاومت فرهنگی به یک پس
زمینه از بی تفاوتی نسبت به کیفیت و یک نزدیکی تجربی به واقعیت، نگاه کرد. همچنین،
باید با آن ها به عنوان های سیگنال های غیر قابل توصیف برخورد شود که در ایتالیا
نیز "می تواند انجام شود"؛ یعنی فضا های شهری می توانند به عنوان مسیر
های حمل کننده ای متفاوت از تصور اکثریت مردم از فضای عمومی امروزی ایجاد شوند.
موزه ی هنر معاصر به عنوان یک نمونه ی عینی برای این امر است تا در طی سال های
آینده بررسی و درک شود. اینکه اینطور فکر کنیم می تواند خشنود کننده باشد. هر از
گاهی منتقدین و مجلات به این مکان باز می گردند، شاید بازدید از مکان با معماری که
آن را طراحی کرده، کمک کند تا پی ببریم که چگونه مردم در آن سکونت گزیده اند، آن
را تغییر داده اند و شاید حتی با آن جدال کرده اند.