هفتمین جایزه پیکتِت در 4ام ماه مِی در
سال 2017، به ریچارد موس، عکاس
ایرلندی توسط کوفی عنان، رئیس هیئت داوران، در موزه ویکتوریاْ آلبرتِ لندن
اهدا شد. فضا، این موضوعی بود که نامزدهای رقابت برای دریافت
جایزه پیکتت 2017 باید روی آن کار می کردند. در نهایت، این اثرِ ریچارد موسِ ایرلندی
بود که توجه هیات داوران را به خود جلب کرد. هیْت مپز یا نگاشت
های حرارتی
2016-2017، نامی است که عکاس برای این مجموعه ی مستندِ
قابل توجه، انتخاب کرده است.
عکاس نگاهی به اردوگاه های پناه جویان ارائه می دهد. در پشت وجه تسمیه این نام،
گاهی انسان ها پنهان به نظر می رسند. پس چگونه می توان محیط زیست انسان را در این شرایط تعریف کرد؟ به
لطف یک دوربین حرارتی. ریچارد موس که به این ابزار پیشرفته نظامی مجهز است، قادر
به تشخیص گرمای بدن انسان با قدرت تشخیص تا 30.3 کیلومتر در اطراف خود است.
بنابراین این هنرمند مسیر زنان و مردان پناه جو را در شمال آفریقا، خاورمیانه و
اروپا دنبال می کند.
موس با تهیه این عکسهای پانوراما که تقریباً شبیه به نقاشی های دیواری اند،
یک مطالعه انسان شناختی از جریان زندگی که درون این کمپ ها وجود دارد، انجام می
دهد. این عکاس ایرلندیِ عضو آژانس مَگنوم، مناظر کاملاً آشفته و نامرتبی
از اردوگاههای عظیم را در قالبی خاص جاودانه کرده است. تصاویر بدست آمده، برداشت عجیبی
از فضای فیلم های جاسوسی، وحشتی سرد و تحقیر هایی تحمیلی را ارائه می کند. اثری
استادانه که بخاطرش مبلغ صد هزار فرانکِ سوئیس به وی اعطا شد.
موس می گوید: "ما می خواستیم از تکنولوژی
علیه خودش استفاده كنیم تا یك فرم هنری گسترده ی انسان گرایانه ایجاد كنیم که به بیننده
این اجازه را بدهد تا در سفرهای بسیار دشوار و غالباً غم انگیز پناهندگان از طریق
استعاره های هیپوترمی، گرم شدن کره زمین، فشارهای مرزی و مرگ و میر به تفکر واداشته
شود. چیزی که جورجیو آگامبِنِ فیلسوف، آن را نظارت بر و مشاهده ی "حیات برهنه مردم بی وطن"
نامیده است.