موزه ی ترسیمات معماری در برلین، ترسیمات
بی نظیری از معماریِ شهری که برای طیف وسیعی از انیمه های ژاپنی مانند شبحی در کالبد، استفاده شدند را به نمایش می گذارد.
موزه ی طراحی معماری در برلین، نمایشگاهی
موقت با سرپرستی اِستِفان ریکِلْز و نادژْدا بارْتِلز ارائه می دهد که ترسیمات اصلی
از انیمه های مشهور ژاپنی را نشان می دهد. از آکیرا (1988) گرفته تا شبحی در کالبد
(1995)، همگی این انیمه های ژاپنی جایگاه خود را در فرهنگ بین المللی پاپ را حفظ
کرده اند و جامعه مخاطبین رو به رشد را به خود جلب می کنند.
این نمایشگاه، بر مجموعه ای از رندر های
بینظیر از معماریِ شهری ساخته شده برای فیلم و انیمیشن تمرکز دارد. در ترسیمات فیلم
های پاتلِیبور(1989)، شبحی در کالبد (1995)، شبحی در کالبد 2 ـ معصومیت (2004)،
نمای آسمان مِگاپلیس در حال درهم شکستن بر باقیمانده های خانه های چوبی سنتی است.
سایت های صنعتی هم، با هزارتویی بی پایانی از کابل ها و لوله کشی ها و ساخت و
سازهایی علمیْ تخیلی، پس زمینه ی پلات های اصلی این فیلم های پویا را تشکیل می
دهند.
در این نمایشگاه آثاری از هیرومسا
اوگورا (مدیر هنری)، مامورو اوشی (کارگردان)، آتسوشی تووچی (طراح) و تاکاشی واتاب
(طراح) ارائه شده است. این هنرمندان متعلق به نسلی از تصویرگرانی هستند که فیلم های
انیمیشن را فقط با دست طراحی می کردند. اگرچه امروزه از گرافیک های رایانه ای در
تمام زمینه های تولید استفاده می شود اما کاغذ، مداد و قلم، همچنان ابزار اصلی
آنها محسوب می شود. به لطف کارِ دستیِ هنرمندانه آنها، آثارشان با تمرکز دقیق به
جزئیات و تهیه پیش نویس هایی با کیفیت بالا، به پایان می رسند.
آثار به نمایش گذاشته شده، نشانگر چهار
مرحله از روندِ خلاق در توسعه ی تصویرِ پس زمینه است: زمینه، تصویر، طرح و پس زمینه.در
ابتدا زمینه اولیه، طرحی از صحنه است که در آن به طور کلی معماری، چشم انداز و
عملکرد عناصر متحرک را با مداد، ترسیم می کنند. در ادامه، مدیر هنری، پالتِ رنگ را
در صفحه تصویر برای آن صحنه، تعیین می کند. در ادامه، طرح شامل یک ترسیم اولیه با
مشخصات دقیقِ موقعیتِ اشیا و اشکال و همچنین اشاره به موقعیت شان نسبت به دوربین و
حرکت آن است. در نهایت، بر اساس طرح، تصویر زمینه رنگی کامل می شود.