معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
تاریخچه ای برای یک آیندهء تهی ـ سیلویا لاوین
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1399/10/15
مـنـــــــبـع : https://www.e-flux.com/architecture/superhumanity/68713/history-for-an-empty-future/
تعداد بازدید : 1167

اولین و بعضاً آخرین چیزی که یک معمار طراحی می کند، خودش است. آندره پالادیو در سال 1508 با نام آندره دی پترو دلا گوندولا متولد شد و در نهایت به سال 1538 به "پالادیو" معروف شد. نام جدید با الهام از آتنا پالاس، الهه خرد در یونان باستان و نام شخصیتی در نمایشنامه ای که توسط حامی و کارفرمای پالادیو، جیان جورجیو تریسینو نوشته شده بود؛ به او اعطا شد -و آندره را به عنوان استاد زبانها، هم در انسان گرایی و هم معماری برگزید. جان سوآن (John Swan) -به حروف دقت کنید- پسر فراموش شده ی یك آجرکار است، باعنوان (John Soan) معماری نسبتاً معروف، و همچنین با عنوان (John Soane) بسیار معروف و با عنوان سر جان سوآن (Sir John Soane) بشدت شناخته شده است. او بارون جان سوآن نیست فقط بدین دلیل که، علیرغم جاه طلبی های اشرافی مشهود معمار، بدل شدن به یک بارون، جان را ملزم می ساخت املاک خود را به پسر منفورش، جورج بسپارد. مک کیم، مید و وایت ممکن است نام شرکت خود را به ترتیب نام دوم شان طراحی کرده باشند، همانطور که اسکیدمور، اوینگز و مریل با حروف اول نام دوم خود این کار را انجام دادند. این نحوه نامگذاری به همان اندازه بصورت مکانیکی خلق شده و بطور سازمان یافته ای هدایت گردیده؛ که قاب های فولادی چنین دفاتری بتدریج جای خود را باز کرده و اثرگذار شدند. لوکوربوزیه دو نام برای خود طراحی کرد، یکی را برای کارش به عنوان معمار و دیگری را به عنوان نقاش، که گفته می شود، نام های خود را برای تصریح تمایز اساسی میان مدیوم های مورد فعالیتش طراحی کرده است. چارلز مور بطور مرتب تغییر نام می داد، چارلز مور، شرکتMLTW، معماران سنتر بروک، شرکت چارلز دبلیو مور، مور روبل یودل و گروه نوآوری های شهری. البته، مجموعه نامحدودی از کلمات اختصاری، نام های تجاری و القاب که توسط معماران معاصر طراحی شده اند، بارزترین علائم ذائقه جهانی برای بدل شدن به "معمار صاحب امضاء" ست، هدفی که نیازمند غرقه سازی کامل خود درطراحی تکینگی هذولی و تمایز است.

تاریخچه اکثر چیزها یا حداقل چیزهای مدرن را می توان از طریق باستان شناسی اسامی سره و ناسره، اسامی مستعار، عجیب، جعلیات و نشانه های پدیدآورندگان باز طراحی کرد. این تاریخچه، ناهماهنگی ها میان آگاهی ها، اشخاص حقیقی، مردم و سوژه ها را نشان می دهد و به نوبه خود بازتاب تاریخچه ای از تعاریف انسانی است. بازی های زبانی نهفته در طراحی نام  "Palladio متعلق به ارتباطی در حال ظهور مابین انسان و توانمندی اش نه فقط در بکارگیری زبان، بلکه برای طراحی آن بود، درست همانطور که اومانیست ها سبک معماری لاتین و بازترتیب آنرا دوباره رواج دادند. اصلاحات سوآن به نام وی یکی از مولفه های اصلی تلاش مستمرش برای خلق تصویری از خود و خود تنطیمی، در راستای خلق یک  "کوگیتو" -یا "میاندیشم"- کاملاً واضح، مطابق با معرفت کلاسیک است که امکان دیگری جز تعیین هویت "انسان" با دانش را ندارد. با این وجود؛ عقلائی شدن طراحی نام شرکت ها در اواخر عصر صنعتی، منعکس کننده همبستگی رو به رشد انسان و ماشین است. به عنوان مثال، ذات گرایی اسکیزوفرنیک لوکوربوزیه، طراحی را نه در مصالح مستحکم بلکه در مصالح پلاستیکی معنا می کرد. یک متریال قرن بیستمی بی نهایت قدرتمند -و کاملاً آسیب پذیر- با ظرفیت بازسازی بی وقفه. انعطاف پذیری به اصل هستی شناختی عصر هسته ای بدل گشت، جاییکه ماده نه به جوهری از ذات ها و وحدت ها بلکه به مثابه پتانسیل انفجاری برای نابود سازی گونه های انسانی بدل شد. فقط طراحی مدرن می توانست ماده را در کنار هم نگه دارد تا اینکه، شاید خسته از تلاش، نوع جدیدی از انسان، تمرکز خود را به سمت طراحی مرگ معطوف نماید. چارلز مور بارها و بارها مرگ خود را اجرا کرد، دقیقاً در دوره ای که برای افرادی مانند اندی وارهول و رونالد ریگان این امکان وجود داشت که نه تنها زندگی کنند به مثابه یک اجرای دائم؛ بلکه مورد اصابت گلوله قرار بگیرند، بمیرند و دوباره به زندگی برگردند.[1]

تاریخچه نام معماران مجموعه ای از شرح حال ها است. اثری که در طراحی آنها بیشتر بیان می شود، چراکه این اشخاص توسط تعداد فزاینده ای از سیستم های تولید، ساختارهای قدرت و معرفت شناسی های انتزاعی که به طور صعودی واسرشت می شدند، شکل گرفته اند [2].پالادیو ممکن است با یک نام خاص طراحی شده بطور گسترده ای شناخته شده باشد، اما معماران تا اوایل قرن هجدهم معمولاً امضاء نداشتند. در آن زمان، یک نام به تنهایی برای کار پیچیده احراز هویت مورد نیاز فرهنگی سازمان یافته پیرامون پراکنش، گردآوری و تبادل تصاویر، کافی نبود. نام پالادیو که در یک کتاب چاپ شده بود برای گسترش پالادیانیسم کافی بود، لیکن پیرانزی به یک نام و امضای مشخص احتیاج داشت تا بتواند به مثابه آواتار عمل کرده، و در زمان انتشارشان، تصویر به تصویر در سرتاسر اروپا، او را با طراحی های خود مرتبط نگاه دارد.[3] از آنجاییکه مدرنیزاسیون صنعتی معمار-به مثابه شخص را از تولیدات خود بیگانه می ساخت، امضاهای معماران بعنوان جبران کننده چنین شرایطی، تا زمانیکه حتی خود ساختمانها امضا دار نشدند، گسترش یافتند. مانند اواسط قرن نوزدهم، که پلاک های امضا شده در مجاورت درب های ورودی بلوک های آپارتمانی بی شماری که شهر مدرن اروپایی را ساخته اند؛ نصب می شدند. این نشانه های خود مهم پنداری، قطعه های تبلیغاتی برای یک معمار غالباً ناشناس، نشانه های خُردی از خود-طراحی بودند که بعنوان یک کنش جبرانی دربرابر جذب روزافزون حضور انسان در کلانشهرها به مثابه لایه ای از طرح، ارائه می شدند. آگوست پره نام خود را بر کاشی سرامیکی مرطوبی در ساختمان آپارتمان های خیابان فرانکلین پاریس نوشت و امضایی را در ساحل شنی از خود بر جای گذاشت که بیش از اینکه نمونه ای از یک طراحی نوپدید باشد، شبیه به خط خطی کودکانه بود.

نامی که در ماسه مرطوب، امضاء شده و قابل پاک شدن نیست، شواهدی از تأثیرات ظهور زمان زمین شناسی و تاریخ، خارج از تجربه بشر به مثابه مفاهیمی در طول قرن نوزدهم بر طراحی معماری است. اگر برطبق ابداع پیشین داروینی؛ تاریخ دیگر نباید بر روی کاغذ ثبت  می شد، انگیزه آن اعمال افراد بود و توسط امضاها تأیید می شد، و بجای آن؛ زیر لایه هایی از سنگ مدفون می شد، آثار فردی؛ در کجا ، چگونه و برای چه کسانی باید به جا گذاشته شوند؟ به عبارت دیگر؛ برای معماران نیمه دوم قرن نوزدهم، چگونگی طراحی تاریخ و جایگاه انسان در آن به یک مشغله اصلی بدل شد، موضوعی که از طریق باز طراحی نام، امضاها و تقسیم آنها به دو فرم بطور فزاینده ای آشتی ناپذیر، هر یک با سبک متمایزی از نشانه ها، قابل خوانش است. جدایی فزاینده بین موزه ها و آرشیو ها، طراحی ها و اسناد، و بناهای تاریخی و مسکونی، شکاف هایی را ایجاد می ساخت مابین تاریخچه مربوط به تجربه فردی انسانی، و آنهایی که به گونه ای انتزاعی تر برای نوع بشر ساخته شده اند. به عنوان مثال؛ شارل گارنیه، هم طراح یادمان های معماری و هم انسانها شد. از یک سو، اپرای پاریس چنان با  معمارش شناخته شده که به کاخ گارنیه معروف است. برای تقویت عملکرد ساختمان به مثابه یک امضاء، گارنیه بنای یادبودی برای خود داشت -در واقع یک امضاء شخصی- که در مقابل درب ورودی بصورت یک نیم تنه، همراه با نام او، نقشه اوپرا و تاریخ تولد و مرگ او، ساخته شد. همانطور که نمای عظیم ساختمان در انتهای چشم اندازی طولانی، برافراشته و قابل مشاهده است، این بنای یادمانی خطابی به او است، او که در بلوارهای جدید شهر قدم می زد و از نظر تجربی جایگاه خود در زمان حال را، به مثابه واقعیتی نشأت یافته از شرایط تجربه انسانی اش درک می نمود. از دیگر سو، گارنیه خود را بعنوان مردم شناس نیز معرفی کرد، و در نمایشگاه جهانی 1889، نمایشگاهی با نام تاریخچه سکونت بشر را ارائه داد از دوران ماقبل تاریخ تا آنچه وی "بدویِ معاصر" نامیده است: چهل و چهار ساختمان که مرتبط با موجودیت فردی نیستند بلکه "مارش بشریت در طول اعصار" اند.[4]

این پانورامای پیشا تاریخی برای ایجاد اثرات واقعی خود و بنابراین طراحی، بیش از هر زمان دیگر؛ مستلزم تضعیف امضای گارنیه بود: برای اینکه به مثابه پیشاتاریخ درک شود، هر خانه باید کاملاً مبله می شد، و نمونه های زنده انسانی با لباس در آن زندگی می کردند و حواس بازدید کنندگان می بایست از عدم تطابق زمانی خود با زمان حال منحرف می گشت. در کتاب منتشر شده به عنوان یک مدرک علمی از این نمایش، استخراج گونه ها از زمان حال ادامه یافت. هر خانه بصورتی ارائه می شد که گویی روی یک ورق کاغذ جداگانه کشیده و کاغذها روی هم انباشته و به طور تصادفی در صفحه پراکنده شده اند، و مانند بسیاری از لایه ها در اسناد رسمی زمین شناسی نهشته شده اند. طراحی های منحصر به فرد در پی جایگاه اسنادِ بی نام و نشان هستند، که مبادا شواهدی در مورد طراحی آنها از ظرفیت شان برای ظهور به مثابه  فسیل های معماری در محدوده تاریخ بشر بکاهد. سکونت بشر-(L’Habitation Humain)  به چیزی بیش از احراز هویت چاپی گارنیه به مثابه سازنده مشترک نیاز نداشت.[5]

اگر انسان و مکانش در تاریخ؛ هر دو در نیمه دوم قرن نوزدهم طراحی شده باشند، انسان بدون مکان در تاریخ، در نیمه دوم قرن بیستم باز طراحی شد. در دهه 1960 توجه فرهنگي به جاي منشأ گونه ها به فرجام گونه ها تغییر جهت داد. امکان مرگ احتمالی که با باز طراحی مسیرهای عصبی و بستر معرفتی حیات در حال رخنه در اندیشه ها بود. ظهور یک دوره زمین شناسی طراحی شده توسط بشر، که امروزه معمولاً به عنوان آنتروپوسِن شناخته می شود، این پرسش را مطرح می سازد که چه نوع آثاری، چه نشانه هایی از حیات، برای عصر پسا انسان -برای یک دوره تاریخی بدون فرزندان بشر مفید است؟ درحالیکه این پرسش ها در حال شکل گیری اند، کسانی که معمار می شوند، معماران مرتبط با پست مدرنیته و اندیشه های آن در مورد تاریخ هستند. این معماران آخرین نسلی را تشکیل می دهند که به نظر می رسد بکارگیری نام خود به عنوان آواتار، مرتبط با زندگی نامه و تجربه شخصی آنها، یک انتخاب طبیعی است تا کنشی طراحی محور. این نسل با ساخت شجره نامه های دقیق و صریح طراحی شده معماری که نام خود را در آن وارد می کردند، با دقت تمام توجه داشتند که چگونه می توانند وارد تاریخ شوند. بیش از هر چیز آنها خود آرشیو می شوند، تقریباً به طور مداوم، و در حالیکه انتخاب های وسواسی دائمی آنها درباره اینکه چه چیزی را حفظ و چه چیزی را باید از طراحی حافظه آینده خود حذف کنند، تقریباً یک تاریخچه کامل از موجودیت آنها ایجاد می کند؛ با این وجود تلاش های شان واجد شکاف هایی است؛ شواهدی از لحظه هایی که به نظر می رسد حوادث غیر مترقبه آنها را از آیندگان دور کرده اند و در این  حذف شدگی ناخواسته، خود-طراحی ها نه تنها بدون طراحان، بلکه مهمتر از آن بدون دریافت های از پیش تعیین شده یا حتی تصور شده، پدیدار می گردند.

پیتر آیزنمن و رابرت ونتوری دو معماری هستند که بویژه در دهه 1960 توسط خود-آرشیوی تضعیف شدند، اگرچه بظاهر روشهای متفاوتی در این زمینه اتخاذ کرده بودند. به عنوان مثال، آیزنمن اجازه داد متریال نسبتاً کمی به آرشیو خانه شماره 1 منتقل شود، که شاهدی ست بر حذف انتخابی بسیاری از متریال ها.[6] او فقط طراحی هایی را قرار داد که عمدتاً به دست خود او کشیده شده بودند، هیچ چیز کاغذی دیگری وجود نداشت و بدین ترتیب از محدودیت های موجود برای او اثری نبود و کاملاً مستقل بنظر می رسید، به عبارت دیگر خودتنظیم شده و خودطراحی شده. پروتکل وی، یک مجموعه دار هنری یا متصدی موزه را به یاد می آورد، و با دقت چیزهایی را با توجه به معیارهایی که به نظر می رسید ذهنی اند، انتخاب می کرد و از این رو قادر بود تاریخچه ای از وجود بشر را خلق کند که به موجب ذهن محض و مستقل اش شناخته می شد. بسیاری از این طراحی ها امضا شده اند. از سوی دیگر، ونتوری همه چیز را نگه می داشت و  استفاده شان می کرد: هر تکه ای از کاغذ، مجموعه مشخصات و یادداشت تلفنی.[7] پروتکل وی بالینی و اندوختنی بود، به گونه ای طراحی شده بود که هدفمند به نظر رسد، و آرشیو وی حاوی امضاهای بسیار بیشتری در نامه های تایپ شده، قراردادها و سایر اسناد دستی تولید شده نسبت به طراحی ها است. جاییکه آرشیو آیزنمن، مانند آخرین وصیت نامه دست نویس، هولوگرافیک است، و نام او به مثابه یک دست نوشته طبعاً معتبر ظاهر می شود، آرشیو ونتوری، مجموعه ای از نسخ، انواع حروف چاپی و متنی است؛ نوعی از اسناد که برای احراز هویت امضاهای خود به دفاتر اسناد رسمی احتیاج دارند. اولی؛ برتری خود را از سپهر توانمندی ثبت وقایع یک تاریخ شخصی -آنچه که "فرایند طراحی" نامیده می شود- خطاب به سایر افراد واجد تاریخ تصور می کند، در حالیکه؛ دومی، برتری خود را از سپهر توانمندی آن برای ثبت ردیابی عملکردهای سپرده شده در کوهی از کاغذ بازی های غیر شخصی خطاب به سایر عوامل.

علیرغم تفاوت چشمگیر در طراحیِ خودهای موجود در آنها و انواع انسانی که بدان پرداخته اند، هر دو آرشیو؛ بیش از هر چیز مظروف مربوط به پساحیات این خود-طراحی های مختلف اند. آنها هر دو، گذشته و آینده را طراحی می کنند، اما در پیش بینی (دیدگاه پروجکتیو) آینده است که آرشیو ها نه تنها هدف طراحی بلکه طرح هایی بدون طراح را به تصویر می کشند که  احتمال آنکه این مخاطبان آینده به هیچ وجه موجودات بشری نباشند، را پیش بینی می کنند. آمیخته در میان امضاء های روی طراحی ها که با عمدی سیستماتیک در گوشه پایین سمت راست ظاهر می شوند و امضاهای اسنادی که همخوان با مقررات دیوان سالاری نوشتارند (که گفته می شود، با طرح هایی از خود و جایگاه آنها در جهان بشری در هم آمیخته است)، پراکندگی آزادانه حروف آشکار می گردد: "P"-پیتر- شناور آزاد، -آیزنمن-"E" در طرح آکسونومتری و –رابرت ونتوری- "RV" اینجا و آنجا. این حروف ابتدایی انگیزه خود-آرشیوی را تقویت نمی کنند و یا  تقلیل نمی دهند بلکه در عوض صرفاً برای نادیده انگاشتن خود به مثابه یک مقوله پیشینی ظاهر می شوند و بدون اینکه خود آنها را به مثابه نشانه تشخیص دهند، به عناصر یک کد بدل می گردند که از قبل منسوخ شده اند، بخش هایی از داده ها، آماده شده برای عملیات الگوریتمی که بدون طراحی آشکار می شوند. اگر پالادیو از دیجیت ها برای تنظیم سفارشات استفاده می کرد، این کار را بدین دلیل انجام می داد که آنها با دیگران ارتباط برقرار کنند، نه کمتر. دیجیت های آیزنمن و ونتوری بدون هیچ تضمینی برای اینکه موجود بشر دریافت کننده نهایی آنها باشد؛ عمل می کنند.

زمینه سیاسی طراحیِ تاریخ بدون انسان، در یکی از اولین همکاری های رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون، طرحی که به مسابقه آبنمای پارک فیرمونت در سال 1964، اندکی پس از بحران موشکی کوبا ارسال شده، مشهود است. همانطور که مناسب هستی شناسی عصر هسته ای است، معماران؛ آبنمای پیشنهادی خود را در نقطه کانونی به شکل یک غار مصنوعی با زوایای متداخل، خزه ای و پر از بخار زرد رنگ و مه آلود، و بصورت یک شی پلاستیکی توصیف کردند، حتی در صورتیکه قرار بود از آلومینیوم سندپلاست ساخته  و برای تقویت غرش مکانیکی واتر جت بالای شصت فوت آن طراحی شود. در واقع شکل آن مانند نوک موشک است که آماده پرتاب به فضا ست؛ یک غلاف و جنگ افزار بالقوهء فرار. حروف زیرین آن برای انسانهایی که به صورت ایستاده در پارک قدم می زنند، طراحی شده است: "اینجا پارک فیرمونت آغاز می شود". این انسان خردمند فقط بخشی از هدف مورد نظر پرتابه بود. برای آن دسته از انسانهایی که بواسطه مکانیزاسیون بازطراحی شده اند، که با اتومبیل در سرعت بالا سفر و به سمت پایین به سوی زمین حرکت می کنند، پیام در یک دستورالعمل خلاصه می شد؛ اینجا پارک کنید. در حالیکه ونتوری روی این طرح کار می کرد، با  از کاغذ زرد خطی استاندارد استفاده کرد که نام خود را بر روی آن امضاء و حروف ابتدایی نامش را بر روی آن نوشت.

به نظر می رسد ونتوری ارسال پیام را  برای خوانش گرِ آینده ای در نظر گرفته بود که کاملاً فراتر از انسانِ بطور قابل توجهی تغییر یافته؛ است. وی بدون هیچ دلیلی، در بین طرح ها، حروف اول و علائم دلخواه را روی کاغذ، نوشت: " نپرسید کشورتان چه می‌تواند برای شما بکند"؛ اولین خط از جمله دو بخشی معروف سخنرانی تحلیف ریاست جمهوری جان اف کندی. اما ونتوری، خط دوم را که مربوط به اهمیت عمل انسان بود ، ننوشت: " بلکه بپرسید شما چه می‌توانید برای کشورتان بکنید"؛ در عوض، او کاغذ را با علامت های ایضاً علامت گذاری کرد، گویی که تکرار نفی عمل انسان، برای همیشه است.[8]

اگر معمار ما قبل مدرن یک صانع، طراح همه چیز و موجودی در حد و اندازه انسان بود، و اگر یک معمار مدرن مانند گارنیه می توانست بنویسد، "نیازی به انتخاب مابین هنرها نیست: یک شخص  یا خداست یا معمار"؛ معماری که آنتروپوسن را در نظر می گیرد، وظیفه مواجهه با طراحی تاریخ را برای نه انسان و نه خدا بلکه در عوض برای یک آینده تهی دارد. با این حال حتی این اندیشه نیز به نظریه طراحی، قدیمی ترین نظریه طراحی -آفرینش از هیچ - creatio ex nihilo متکی است، زیرا برای انسان ها هیچ تفکری خارج از طراحی وجود ندارد، حتی اهمیت ندارد.

 

سیلویا لاوین استاد معماری در دانشگاه پرینستون است.

 

 منبع: e-flux

 



[1] This is the subject of a forthcoming book by Peggy Phelan, Death Rehearsals: The Performances of Andy Warhol and Ronald Reagan.

 

[2] On the relation between signatures and the notion of an anthology of existences, see Michel Foucault, “Lives of Infamous Men.” In Paul Rabinow ed., The Essential Foucault: 1954-1984 (New York: The New Press, 1994), 157–175.

[3] On the history of the artist’s signature, see Nicole Hegener, Künstlersignaturen von der Antike bis zur Gegenwart: Artists’ signatures from Antiquity to the present (Petersberg: Imhof, 2013).

[4] For a historical account of the exhibit, see Gustave Fraipont, Histoire de l’habitation humaine: Constructions édifiées par Charles Garnier (Paris: 1998-90).

[5] See Charles Garnier and Auguste Ammann, L’Habitation humaine, (Paris: La Librarie modern, 1892).

[6] Peter Eisenman’s official archive is held at the Canadian Center for Architecture.

[7] Robert Venturi’s professional archive forms part of The Venturi Scott Brown Collection, held in The Architectural Archives, University of Pennsylvania.

[8]

This particular sheet is misfiled and located among the papers concerned with the Guild House. On the completion, see Robert Venturi, “3 Projects,” Perspecta, Vol. 11, 1967: 103–111.

 


پرتره ای از آگوست پره در هنگام برگزاری نمایشگاه آگوست پره ، که در بالای پله ای در کاخ  لِنا آویزان است.عکس: ژان پیر دلبرا


امضای آگوست پره که در کاشی  واقع در نمای ساختمان طراحی شده توسط او، آپارتمان های خیابان فرانکین پیدا شده است.


بنای یادبودی که شارل گارنیه برای خود ساخ -در واقع یک امضاء شخصی- در جلوی درب ورودی اپرای پاریس، معروف به کاخ گارنیه


پیتر آیزنمن، غرفه Barenholtz (خانه شماره 1) ، اسکچ ، 68-1967 ، مرکز معماری کانادا، مونترال


طرح رابرت ونتوری و دنیس اسکات بروان در مسابقه آبنمای پارک فیرمونت در سال 1964 . باغ راه  بنجامین فرانکلین، انجمن هنری فیرمونت پارک  کالکشن رولین لافرانس، آرشیو معماری دانشگاه پنسیلوانیا.


برگی از کتاب منتشر شده که به مثابه  یک مدرک علمی از نمایشگاه تاریخچه ای از "سکونت انسان" اثر شارل گارنیه و آگوست آمان بود، (پاریس: هاچت ، 1982)




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group