معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
معماری و دوگانه ی پیچیدگی طبیعی و پیچیدگی مصنوع
اتووود سرویس خبر:   جواد ماه صفت
1400/02/09
مـنـــــــبـع : https://www.archdaily.com/957549/architecture-and-the-environmental-impact-of-artificial-complexity
تعداد بازدید : 801

پیچیدگی، نظم و زیبایی حیرت انگیزی در جهان طبیعی وجود دارد. به ویژه در قلمرو موجودات زنده، هیچ چیز پیچیده تر از آن چیزی نیست که برای ادامه حیات خود لازم دارند. هر جنبه ای از سیستم در خدمت یک هدف است. اگر اینگونه نباشد، سرانجام مولفه ی غیرضروری، در نسل های بعدی دیگر متوقف می شود. حتی با وجود این محدودیت های منابع و بازده انرژی، زیبایی و هماهنگی بی حد و حصری در جهان طبیعی پیدا می کنیم. میزانِ دقیقِ پیچیدگیِ طبیعت را با طراحیِ معمارانِ امروز، مقایسه کنید. در حالی که طبیعت فقط به همان اندازه که لازم است پیچیده است، معماران و طراحان پیچیدگی بیش از حد و غیرضروری را به ساختمانها و مناظر خود اضافه می کنند.

معماری معاصر دارای پیچیدگی های تصنعی است؛ در نتیجه ساختمان هایی ایجاد می شوند که محیط را متشنج و منابع را تخلیه می کنند. ساختمانهایی که از شکل افتاده اند و ارتباط کمی با عملکرد، اقتصاد یا زیبایی ساختمان دارند. علیرغم آن، مدت هاست که این نوع پیچیدگی به عنوان حق طراح شناخته شده که در اصل نوعی بیانگریِ شخصیِ خلاقانه ولی در عین حال خودخواهانه در خود نهادینه دارد که مورد حمایت اکثر دانشکده های معماری و تصورات دراماتیک از معنای معماری قرارمی گیرد.

"پیچیدگی" خود مسئله نیست. بلکه اشکال غیر منطقی و دلخواه است که ساختار را پیچیده و یکپارچگی ساختمان را به خطر می اندازد که اکنون آنها را زیر سوال می بریم. در حالی که پیچیدگی تصنعی ممکن است در ساختمانهای مدرن بیشتر دیده شود، معماری سنتی از تأثیر آن در امان نیست. خانه های سبک کلاسیک McMansions بیانی سنتی از پیچیدگی تصنعی هستند، با سقف های مثلثی و بیانِ تکراریِ عناصر نما. مسئله پیچیدگی تصنعی تنها محدود به کار پروژه های معمارْستاره ها نیست، بلکه در متواضع ترین بناها از انبارها گرفته تا مسکن ارزان قیمت نیز وجود دارد.

معماری منظر نیز از همان وسواس رنج می برد. فضاهای باز معاصر اغلب با کاشت زیاد، دیوارکشی های زیاد، ایجادِ خاکریز و سایر ویژگی هایی طراحی می شوند که منظره را به هم ریخته و تجربه کاربر را تحت تأثیر قرار می دهند. دیگر تهیه یک فضای باز، زیبا و سایه دار با صندلی هایی که انواع فعالیت ها و آزادی حرکت را در خود جای دهد کافی نیست، گویی معمار منظر نیز همانند معمار باید بیانیه ای هنری خلق کند.

معماری معاصر، پیچیدگی خود را بروز می دهد. این کاملاً در تضاد با دستگاههای پیشرفته امروزی است که از لحاظ داخلی بسیار پیچیده هستند و در خارج حس سادگی کامل را منتقل می کنند. اگر آیفون به روشی طراحی شود که امروزه بسیاری از معماران طراحی می کنند، قطعا به آن کلید هایی اضافی، دکمه های روشن شونده و شاید چند لبه دندانه دار برای خلق سبکی نو، اضافه می کردند.

اصطلاحِ "پیچیدگی تصنعی"، خیلی در بسترِ معماری استفاده نشده است. با این حال، لئون کریر، معمار و شهرساز بارها و بارها این پدیده را که در طراحی ساختمان ها، مناظر و شهرها نفوذ می کند، نشان داده است. دیاگرام های او پوچی پیچیدگی را در مقابل شکلِ منطقی معماری و شهرسازی کریر با الهام از الگوها و رفتار کلاسیک، آشکار می کند. نیکوس سالینگاروس ریاضیدان، با استفاده از اصطلاحات بی نظمی، تصادفی و پیچیدگیِ ساختگی، درباره پیچیدگی در معماری مطالب زیادی نوشته است. کریستوفر الکساندر یک عمر صرفِ تلاش برای آموزش ماهیت نظم و بکارگیری اصول جهانی طراحی برای ایجاد مکانهای زیبا و هماهنگ تر کرد. هدف در اینجا، گسترش این گفتگو و تمرکز توجه بر پیامدهای منفی عدم پیروی از فرایندهای طبیعی تر طراحی است.

 

هزینه های محیطی پیچیدگی تصنعی

فجیع ترین گناه پیچیدگی تصنعی، خسارت زیست محیطی است که متحمل می شود. پیچیدگی های سازه ای به تعداد زیادی مصالحِ اضافی نیاز دارد: فولاد، بتن، چوب، شیشه و موارد دیگر. تیرهای بارگذاری شده به صورت نامتقارن، کنسول های بزرگ و سایر انحرافات ساختاری هزینه ای در منابع طبیعی و انرژی مورد استفاده برای استخراج، ساخت و نصب به طور دقیق انجام می دهند. در مقابل، کارآمدترین و سازگارترین سیستم با محیط زیست، سیستم های سازه ای با اعضای تکرار شونده هستند که در مقطع متقارن اند، مانند ستونی ساده و تیر، قوس، طاق و خرپا.

مانند پیچیدگی ساختاری، پیچیدگی حجمی نیز منابع را هدر می دهد و حجم ها و اشکال غیر سازه ای ایجاد می کند که هیچ تاثیری در استفاده یا حتی زیبایی ساختمان ندارند. آیا در دوره ای از نگرانی در مورد محیط زیست، نباید ساختمان ها را در اولین مراحل طراحی طوری دیده شود تا از نظر منابع و انرژی، کم مصرف باشند؟

بنظر، عامل اصلی پیچیدگی تصنعی، سوخت های فسیلیِ ارزان قیمت بود که هزینه های نسبی استخراج، ساخت و حمل و نقل مصالح ساختمانی را کاهش داده است. این معماران را قادر می سازد تا منابع خود را در سازه هدر دهند. جای تعجب نیست که معماری قبل از صنعتی شدن دنیا، ارگانیک و هماهنگ تر به نظر می رسید. چون بایستی به همان روشی که طبیعت باید از نظر منابع و انرژی کارآمد است، باشد و در آن زمان فقط ساختمان های شهری مانند اهرام، معابد، کلیساهای جامع و کاخها بودند که به مصالح و انرژی اضافی در قالب نیروی انسانی و در نتیجه مقیاس و پیچیدگی دسترسی داشتند.

 

 

هزینه های اقتصادیِ پیچیدگی تصنعی

جالب است اما تقریباً غیرممکن است که هزینه ی میلیارد دلاری که برای این پیچیدگی ها صرف شده را محاسبه کنیم. همانطور که جان سیلبر در کتاب معماری پوچ استدلال کرد، چگونه "نابغه" یک هنر عملی را مسخ کرد، موسسات آموزش عالی یکی از ولخرج ترین ها در پیچیدگی تصنعی هستند که از آن برای جلب توجه در بین موسسات همتای خود و تغذیه منافع خود استفاده می کنند.

 هزینه های اقتصادی با پایان ساخت بنا، تمام نمی شود. فرم سازی های بیخود، بخصوص در پوشش ساختمان منجر به مشکلات اجتناب ناپذیری در تعمیر و نگهداری آن می شود. کنار هم قرار گیری نادرست مصالح یا هر انحراف سازه ای، نقاط ضعیفی را ایجاد می کند که مستعد نفوذ رطوبت، یخ زدگی و پوسیدگی است.


چگونه به اینجا رسیدیم؟

در حالی که ریشه های پیچیدگی تصنعی به سال های گذشته برمی گردد، به نظر می رسد که این پدیده با انقلاب صنعتی و استفاده از سوخت های فسیلی در مقیاس وسیع اش، پدید آمده است. آنچه در قرن نوزدهم آغاز شد، در قرن 20 کاملاً مورد استقبال قرار گرفت زیرا منابع بیشتری برای صرف مواد اضافی و اجزای ساختمانی در دسترس بود. این بدان معنا نیست که صنعتی سازی باعث پیچیدگی تصنعی شده است اما این امکان را فراهم کرده است. سوخت های فسیلی ارزان، ایده هایی در مورد نقش معمار به عنوان هنرمند و قهرمان، حومه شهر و جلب توجه به میل ذاتی ما برای تازگی، همه برتری پیچیدگی تصنعی را تقویت کردند.

در زمان های جدیدتر، پیچیدگی تصنعی به عنوان جایگزینی برای عدم وجود پیچیدگی های طبیعی شهری استفاده می شد. نمای شهری سنتی از چندین ساختمان کوچک در کنار هم تشکیل شده بود. هر ساختمان نسبتاً ساده بود اما در کنار هم ترکیب پیچیده ای ایجاد کردند.

زمانی برای پیچیدگی تصنعی

ساختمانهایی با اهمیت شهری مانند موزه ها، تالارهای شهر، تئاترها، كتابخانه ها، كلیساها دارای معماری جاه طلبانه تری هستند و ممكن است هزینه های اقتصادی ناشی از پیچیدگی تصنعی را توجیه كند. در شهرهای پیش از دوران صنعتی، کلیسای جامع از عناصری چون برج ها، گلدسته ها و سقف های سر به فلک کشیده، برای الهام بخشیدن به افراد و تعالی بخشیدن به قدرتی بالاتر استفاده می کرد. در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، دادگستری ها و تالارهای شهر به طور معمول بهترین و پیچیده ترین ساختمان ها در مرکز شهر بودند. در زمان های اخیر، موزه ها با معماری جسورانه برای جلب شناخت، ترویج یک مأموریت هنری و ایجاد غرور شهری طراحی شده اند. به همین دلایل، طرفداران کدهای مبتنی بر فرم، نوعی کد که بر استفاده بیش از حد از شکل شهری تأکید دارد، به طور معمول ساختمان های شهری را از استانداردهای دقیق طراحی معاف کرده اند تا بیان قوی تری از معماری را فراهم کند و به این ساختمان ها اجازه دهد در میان سایر ساختمان ها برجسته شوند.

با اینکه آزادی بیان برای برخی از ساختمانهای شهری تضمین شده است اما بسیاری از معماران هنوز اصرار دارند که پیچیدگیهای تصنعی را به حد افراط برسانند، در نتیجه ساختمان هایی که این بودجه را خرج می کنند، هزینه نگهداری و تعمیر آنها بیشتر است و بار غیرقانونی را بر دوش متولیان آینده این نهاد می اندازند.

 

در مورد پیچیدگی طبیعی

ساختمانهایی که بافت شهری را تشکیل می دهند مانند خانه ها و مغازه ها، دفاتر و هتل ها، کتابخانه ها و موزه ها، می توانند با سطح پیچیدگی طبیعی متناسب با عملکرد، زمینه و اقلیم طراحی شوند. در بیشتر موارد، این به معنای حجم سازییِ ساده است که شامل سقف های ساده، سیستم های سازه ایِ منطقی و کارآمد با محیط زیست و نماهای کاملاً طراحی شده با توجه به جزئیات و ساخت و ساز.

پیچیدگی طبیعی با مینیمالیسمی که سعی دارد تمام جزئیات تزئینی را از از فرم ساختمان از بین ببرد برابر نیست. مینیمالیسم، درجه ی پیچیدگی را تا انتهای دیگر آن چرخانده و منجر به "سادگی تصنعی" می شود. همانطور که الکساندر توضیح داد، لایه بندی جزئیات از مقیاس نما تا مقیاس دستگیره از پیچیدگی طبیعی جهان (از کهکشان تا اتم) تقلید می کند که به طور مداوم در هر مقیاس خود را نشان می دهد.

طراحی شهری همچنین می تواند در پیگیری پیچیدگی طبیعی نقش داشته باشد. با تمرکز بر الگوهای توسعه افزایشی، در مقابل پروژه های بزرگ، فشار کمتری برای مجسم کردن پیچیدگی بر روی هر ساختمان وجود خواهد داشت.

اگر معماران و طراحان قصد دارند تغییرات اقلیمی را جدی بگیرند، باید صادقانه در مورد نقش خود در گسترش ساختمانهای سنگین، فکر کنند. پایداری با این سوال شروع می شود که آیا می توان ساخت؟ هنگامی که تصمیم برای ادامه کار اتخاذ شد، باید بیشتر به تأثیرات زیست محیطی که انتخاب های طراحی ما بر روی کره زمین تحمیل می کند، توجه بیشتری داشته باشیم. وقتی به مکانهایی که بازدید کرده اید و آنها را دوست داشته اید فکر می کنید، لازم به یادآوری است که تقریباً همه آنها مجموعه هایی از ساختمانهای ساده شکل گرفته اند که دارای سازه ای منطقی و دقیق هستند. 















حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group