علی رغم تفاوت های عمده ی میان غرب
سرمایه داری و شرق سوسیالیست دوران جنگ سرد که در معماری هم بروز و نمود می یابد،
معماران یوگسلاوی به خواسته ها و تأثیرات متناقض پاسخ می دهند و معماری پس از جنگ
را هم گاهی مطابق و هم گاهی متفاوت از رویکردهای
دیده شده در سایر نقاط اروپا و فراتر از آن، توسعه می دهند. معماری ظهور یافته آن
ها، از آسمان خراش های سبک بین الملل گرفته تا برج ها یا "کندانسورهای اجتماعی"
بروتالیستی، نمودی از تنوع بنیادی، دورگه بودن و آرمان گرایی است که مشخصه خود
دولت یوگسلاوی است.
پروژه ی "به سمت یوتوپیایی بتنی؛ معماری یوگوسلاوی" برای اولین بار کار استثنایی معماران برجسته یوگسلاوی سوسیالیست را
به مخاطبان بین المللی معرفی می کند، برجسته سازی بخش قابل توجهی از کالبدِ معماری
مدرنیستی که طنین شان هنوز در افکار وجود دارد.
نمایشگاه "به سمت یوتوپیای بتونی"
سعی در بررسی موضوعاتی چون شهرنشینی در مقیاس وسیع، فناوری در زندگی روزمره، مصرف
گرایی، بناهای یادبود و یادمان ها و گستره جهانی معماری یوگسلاوی دارد. این نمایشگاه
شامل بیش از 400 نقاشی، ماکت، عکس و فیلم از مجموعه ای از بایگانی های شهرداری،
مجموعه های خانوادگی و موزه های سراسر منطقه است.
در این نمایشگاه آثار معماران مهمی از جمله بوگدان بوگدانویچ، جوراج نیداردت،
سوتلانا کانا رادویچ و ادوارد
راونیکار، ینسلاو ریختر ومیلیکا استریچ.
از مجسمه سازی فضای داخلی مسجد سفید در روستای بوسنی تا بازسازی بعد از زلزله در
شهر اسکوپی بر اساس طرح متابولیستی
کنزو تانگه، تا شهر جدید بلگراد، با بلوک های
مسکونی و ساختمانهای شهری در مقیاس بزرگ، این نمایشگاه دامنه منحصر به فرد فرم ها
و شیوه های تولید در معماری یوگسلاوی و شخصیت متمایز و در عین حال چند وجهی آن را
بررسی می کند.