متن پی امده از طرف " اُاِم
اِی" در اختیار آرک دیلی قرار گرفته است:
تنها پروژه ساخته شده اُاِم اِی در ژاپن تا سال 2012 را می توان در
فوکوئوکا یافت. مجموعه مسکونی نکسوس بیش از بیست و پنج سال پیش تکمیل شد.
توسعه دهنده محلی فوکوئوکا جیشو به آراتا ایسوزاکی مأموریت داد تا یک طرح جامع ایجاد کند که معرف "شیوه زندگی شهری
جدید" باشد، از اُاِم اِی به عنوان یکی از شش معمار برای طراحی یک
بلوک مسکونی مستقل دعوت شد.
فوکوئوکا هفتمین شهر بزرگ ژاپن است که به دلیل هویت فرهنگی متمایز خود شناخته شده
است. موقعیت مرکزی آن در میان شهرهای بزرگ آسیای شرقی، شهر را به عنوان دروازه ای
به ژاپن قرار می دهد و به جایگاه آن به عنوان مرکز اقتصادی جزیره کیوشو کمک می
کند. این شهر در دهه گذشته شکوفا شده است و از نظر زیست پذیری، نسبت جمعیت جوان تر
و درصد استارت آپ ها رتبه بالایی دارد.
پس از مجموعه مسکونی نکسوس، مرکز تجاری تنجین نشانهای از جاهطلبی
جدید برای نوسازی و رشد شهری است. همچنین نشان دهنده نسل بعدی همکاری بین اُاِم
اِی، شهر فوکوئوکا و فوکوئوکا جیشو است. ما معتقدیم
که این پروژه با همسویی تصادفی سه نفر از یک نسل امکان پذیر شد -ـ شوهی شیگماتسو،
ایچیرو انوموتو؛ مدیرعامل جدید فوکوکا جیشو و پسر کازوهیکو انوموتو؛ مدیر عامل
سابق که نکسوس ورلد هاوسینگ را راه اندازی کرد، و شهردار سویچیرو تاکاشیما.
مرکز تجاری تِنْجین اولین توسعه تحت طرح شهرداری با عنوان
تنجین بیگ بنگ خواهد بود که باعث شکل گیری منطقه به عنوان یک مرکز تجاری و شهر
نوپای آسیایی می شود. ما میخواستیم ساختمانی بسازیم که نه تنها نماد موفقیت باشد،
بلکه یک انکوباتور و فضایی برای گفت و گو و همْ رسش هم باشد که انرژی و فعالیتهای
محله را مهار کند. پرسش اصلی این بود که چگونه می توانیم یک ساختمان اداری بسازیم
که نشان دهنده نسل جدیدی باشد و بافت شهری موجود فوکوئوکا را نیز منعکس سازد؟
این سایت در تقاطع دو محور اصلی شهر قرار دارد:
میجی ـ دوری؛ خیابان تاسیس شده تجاری شهر با دفاتر
مالی و ایناباکو ـ دوری که یک مسیر عابر پیاده ارگانیک است که به سیتی هال پلازا و گالریا منتهی
می شود و در تمام طول مسیر کافههایی در کنار هم قطار شده اند. مجموعه از زیر به ایستگاه
مترو و میدان خرید متصل می شود. برنامه ساختمان عمدتاً فضای کاری است، که در یک
توده معین جمع شده است که نه کم ارتفاع است و نه مانند برج مرتفع است.
ساختمان های اداری غالبا حواسشان به اطرافشان است و آگاهانه تلاش می کنند از زندگی
عمومی کناره بگیرند. گونهشناسی درونگرا، دهلیزها و لابیهای خود را درونی میکنند
و گنج درونشان را پنهان می کنند. رویکرد اُاِم اِی حفاری نما در گوشه میجی ـ دوری و ایناباچوـ دوری برای بیان همگرایی
دو فعالیت مختلف شهری بود. این افه ی فرمی دو کیفیت را به طور همزمان افزایش می
دهد ـ آنها فعالیت داخلی دفتر را آشکار می کنند و البته فعالیت عمومی را در میدان
ورودی جدید به سمت خود جلب می کنند.
در گوشه کنده کاری شده یک کندگیِ شش طبقه وجود دارد که ارتباط بصری داخلْ خارج را
تقویت می کند و نور طبیعی را به گستره ی مستقر در سطح پایین تر و متصل به شبکه زیرزمینی
عابر پیاده، خرده فروشی و حمل و نقل منطقه می کشاند. بخش کنده کاری شده همچون پیکسل
های سه بعدی کالیبره شده اند که ساختمان را در مقیاس انسانی تجزیه می کند. نمای پیکسلی
مجموعه ای از سطوح زیرین را در بالا تشکیل می دهد که با علائم و روشنایی فعال می
شود که حس مکان را درون نوعی از همگرایی حجمی تقویت می کند.
عقب نشینی حجمی در سطح بالایی جبه مخالف ورودی، تراس های سبز برای ادارات را فراهم
می کند. با توجه به مناسبات طبیعی شهر، ما به طور نمادین تراس هایی با منظره
پانوراما به رودخانه ناکا و خلیج هاکاتا که اغلب نادیده گرفته می شود را در معرض
دید می اوریم، همْ رسشِ دو لبه پیکسلی ساختمان که یک بستگیِ حجمی نرم ایجاد می کند
و نوعی از مکعب یخ در حال ذوب شدن را به ذهن متبادر می سازد.
گوشه های خورده شده ی بنا، فاصله ی بین مالکیت عمومی و ساختمان اداری خصوصی را تلطیف
می کنند و فضای باز برای فعالیت در امتداد معابر اصلی شهری و تجاری فوکوئوکا ایجاد
می کند. به عنوان اولین گام در ابتکار بیگ بنگ تنجین، تلاش ما این بود که ایده ی
نهداینه شده در این طرح برای ساختمانهای مجاور میز پیش گرفته شود؛ تقاطعها و میدانهای
فعال در هر ساختمان، شبکهای از مناطق عمومی ایجاد میکند که منطقه جدید را به هم
پیوند میدهد.