رامین جهان بگلو: در این دوره [اواخر قرن سیزدهم هجری و اواخر قرن نوزدهم میلادی] هنوز [ما ایرانیان] معماری مدرن به معنای واقعی کلمه نداریم و با اثاری مواجه هستیم که تمیزه هایی هستند از معماری سنتی با معماری غربی. برای مثال ساختمان صاحب قرانیه، سلطنت اباد و عشرت اباد:
رضا مقتدر: معماری مدرن در ان زمان در اروپا هم به وجود نیامده بود، بد نیست بدانیم که ساختمان اپرای پاریس در سال 1874 (1291) به پایان رسید و تقریبا همزمان ساختمان مسجد سپهسالار است و می بینیم که اپرا ساختمانی کاملا کلاسیک است ولی جسته گریخته در مورد عقاید مربوط به شهرسازی و یا مهندسی سیویل و به خصوص معماری فلزی گرایش زیادی به طرف نواوری و گریز از شیوه های کلاسیک دیده می شود. بنابراین تنها عناصر معماری کلاسیک یا باروک غربی یا روسی بودند که در معماری دوران قاجار که به تدریج اسیب پذیر شده بود رسوخ کردند. از طرفی رسیدن مجلات، تصاویر و کارت پستال های فرنگی به ایران تا اندازه ای عامل الهام سفارش دهنده ها و معماران شده بودند و به همین دلیل بعضی از ساختمان های درباری قاجار، امروز به صورت کاریکاتوری در معماری هستند.
برگرفته از مصاحبه تاثیر معماری اروپایی در ایران از کتاب ایران و مدرنیته