معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
کتابخانه اتووود- یادگیری از کپنهاگ: تمرکز بر زندگی روزمره
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1400/10/24
مـنـــــــبـع : https://www.archdaily.com/973247/learning-from-copenhagen-a-focus-on-everyday-life
تعداد بازدید : 1259

حرکت های پیشگامانه شهر کپنهاگ؛ به سمت پایداری و فضاهای عمومی پیشرفته، فرهنگ دوچرخه سواری، و معماری منظر در کانون توجه بسیاری از معماران منظر و برنامه ریزان قرار گرفته است. یکی از موارد قابل توجه؛ تداوم مسیر پیشرفت در این شهر است. چندین دهه تلاش مجدانه برای بهینه‌سازی شهر در راستای زندگی روزمره ساکنانش، زمینه را برای آنچه امروز امکان پذیر گشته؛ فراهم ساخته است.

در هر فصلی در کپنهاگ _زمستان و ساعات کم برخورداری از نور خورشید، روزهای کوتاه همراه با بادهای سرد، و در روزهای بلند ماه‌های تابستان؛ حس جمعی شادی و تمایل به حضور در فضاهای عمومی شهر؛ جریان دارد، بیست یا سی سال پیش، اینگونه نبود. شخصیت شهر به شدت تحول یافته است.

کتاب «یادگیری از کپنهاگ: تمرکز بر زندگی روزمره» روح جدید شهر را به تصویر می کشد. در این کتاب؛ به مکان‌های متعددی در پایتخت دانمارک اشاره می شود، که؛ طی چند دهه گذشته، تأثیر قابل توجهی بر فضا و زندگی عمومی داشته اند و این پروژه ها را در چهار فصل دسته‌بندی می‌کند: فضاهای عمومی، ورزش و اوقات فراغت، فرهنگ و آموزش، و مسکن.  شرح هر پروژه با ارائه جزئیات بهمراه مجموعه ای از مصاحبه ها و مقالات با برخی از برجسته ترین و اندیشمند ترین طراحان شهر کنونی؛ تکمیل می گردد.

 

پروژه «فرش پرنده: میدان اسرائیل»

یکی از پروژه‌های قابل توجه در بخش فضاهای عمومی کتاب، که می تواند الهام‌بخش مفیدی در برابر فضاهای شهری شده امروزین باشد، پروژه «فرش پرنده: میدان اسرائیل» است. اگر؛ ارزش فضاهای شهری را که در حال حاضر توسط پارکینگ ها اشغال شده، دریابیم؛ قادر خواهیم بود این سایت ها را به گونه‌ای بازسازی نماییم تا زندگی عمومی، کسب و کار، و بازی درفضاهای شهری؛ جذب شده و جریان یابند. پروژه «فرش پرنده: میدان اسرائیل» نمونه ای عالی از دگرگونی فضاهای عمومی در کپنهاگ، طی چندین دهه است. این سایت؛ پیشتر یک ر بازار سبزیجات بود در نزدیکی یکی از شلوغ ترین ایستگاه های حمل و نقل که به پارکینگ بدل شد. شهرداری دو بازار سرپوشیده و یک میدان عمومی  ساخت که میزبان بازار کشاورزان در آخر هفته ها نیز است.

شهرداری در سراسر خیابان، فراخوانی منتشر کرد و در آن شرح داد که پارکینگ سابق باید به یک فضای عمومی جدید بدل گردد. شرکت کوبه برنده این رقابت شد، یک شرکت برنامه ریزی و طراحی چند رشته ای مستقر در کپنهاگ متشکل از معماران منظر، برنامه ریزان، و معماران، که طرح «فرش پرنده» را برای کلیت میدان پیش نهاد. ماشین‌ها با پارکینگ زیرزمینی، «به زیر فرش جارو می‌شوند.» به مثابه یکی از بزرگترین فضاهای عمومی جدید شهر، این میدان « یک فضای غیررسمی است که عموم را قادر می سازد از زندگی شهری لذت ببرند.

دن استابرگارد، معمار طرح از شرکت کوبه خاطرنشان می کند که «زیرساخت ها؛ نقش بسیار مهمی در تعریف شهرهای ما از دهه 1950 تا 1980 داشته اند. فضاهای عمومی و مناطق بین ساختمان ها به فضاهایی برای ماشین بدل شدند و این مسئله بر زندگی روزمره تأثیر داشته است. اما؛ در حال حاضر، می دانیم که می بایست زیرساخت ها را با کیفیت عمومی فضای شهری ترکیب کنیم. پارکینگ دوچرخه، ایستگاه مترو یا منظر خیابان، فرقی ندارد، باید تاکید داشت که تمام زیرساخت‌ها یک فضای اجتماعی و عمومی هستند.»

کوبه؛ برخی از تاثیرگذارترین تلاش‌های طراحی شهری در کپنهاگ را رهبری کرده است. رویکرد آنها به میدان اسرائیل منعکس کننده رویکرد عمیقاً مشارکتی و خلاقانه رویه ای است که با مشارکت جوامع طراحی می گردد. این میدان بزرگترین فضای عمومی در کپنهاگ است، وهمچنین به مثابه یک حیاط مدرسه! که میان دو مدرسه؛ مشترک است - «با این وجود؛ ما فکر کردیم که این حیاط مشترک باید یک فضای باز باشد...با خلق یک مرز مجزا؛ مدرسه را متقاعد ساختیم که می تواند منطقه ای در وسط شهر و در عین حال؛ یک محیط باز داشته باشد. چالش معماران منظر؛ ارائه راهکار های جدید برای زندگی در کنار یکدیگر و خلق یک زندگی روزمره پر جنب و جوش و سرزنده بوده است.»


شنا در  بندر

نمی‌توانید امروز کپنهاگ را بدون فهم رابطه متغیر آن با آب درک کنید. بخش ورزش و اوقات فراغت کتاب؛ یکی از جدیدترین راهکارهای شهر برای تعامل با آب را شرح می‌دهد: پروژه های ورزشی و تفرجگاهی مرتبط با آب در نقاط مختلف شهر نشان از تحول بنیادینی ست که در رابطه شهر با آب رخ داده است.

پروژه «بولژ کالوبود» (امواج کالوبود)؛ «تفرجگاهی است که از حاشیه رود تا روی آب امتداد می‌یابد، مسیرهای پیاده‌روی موج مانند با سطوح ارتفاعی مختلف، اوج می گیرند و به زمین بازمی‌گردند. نیمکت‌ها، مناطق بازی، و نقاط  چشم اندازی، بازدیدکنندگان را به «درنگ کردن» دعوت می‌کنند. آنچه؛ ممکن است تصادفی به نظر برسد، از یک برنامه دقیق پیروی می کند. بادهای شدید در مکانیابی بخش های روباز، و همچنین؛ مسیر خورشید و سایه های ایجاد شده توسط ساختمان های اطراف؛ در نظر گرفته شدند.

فضا؛ برنامه های گوناگون را به روش های جالبی ترکیب می کند. پروژه «موج» عملکردهای متعددی دارد: باشگاه کایاک و قایق رانی، حوضچه شنا، مینی هتل شناور برای قایقرانان، و یک سکو برای رویدادهای فرهنگی. تمام این موارد در سایت کنار بندر؛ گرد هم آمده اند. علاوه بر این؛ «بر اساس رویکرد طراحی سایت _رویکرد طراحی گهواره به گهواره،  همه مواد را می توان بر اساس نوع شان در پایان عمر مفید از پروژه جدا کرد؛ تا بتوان بازیافت کرد یا مورد استفاده مجدد قرار داد.»

حمام بندری بولژ کالوبود و سایر موارد مشابه آن در نقاط مختلف شهر، نشان از تحول بنیادینی است که در رابطه شهر با آب رخ داده است. همانطور که در بسیاری مناطق بندری صنعتی سابق، کسی تصور نمی‌کرد که بدلیل آلودگی بتواند روزی در آنجا شنا یا غواصی کند، امروزه؛ بسیاری از جوانان و افراد کهنسال را در حال شنا یا استراحت می بینید.

در مقاله‌ای؛ هافمایستر فرآیند تغییر کیفیت فیزیکی آب و بندرگاه و همچنین تصویر ذهنی آن را در ذهن کپنهاگی‌ها روشن می سازد. «با تغییر از یک شهر صنعتی به یک شهر آگاه نسبت به محیط زیست، نه تنها کیفیت زندگی، بلکه کیفیت آب را نیز بهبود بخشیده است... به لطف اقدامات هدفمند در مدیریت فاضلاب و نوسازی سیستم فاضلاب، در حال حاضر؛ زندگی در کنار آب، جزئی جدایی ناپذیر از تصویر شهر گشته است.»

چنین بهبودهای حیاتی در درک کیفیت آب، شالوده‌ای را برای بازسازی بنیادین رابطه و جهت‌گیری شهر نسبت به  اسکله و درک مجدد از بندر؛ از یک محیط حاشیه ای به یک پارک مرکزی سبز-آبی ایجاد نموده است. بنابراین؛ بسیاری از پروژه های ارائه شده در کتاب نشان می دهند که چگونه می توان از این جهت گیری جدید بهره برد. مناطقی که در امتداد بندر قرار دارند، زندگی ساحلی با کیفیت بالا و فرصت هایی برای  شنا کردن یا گرد هم جمع شدن برای تماشای غروب خورشید را ارائه می دهند. طرح‌های جامع شهر تصریح می‌کنند که تمام مناطق ساحلی نه تنها باید برای عموم دسترس پذیر باشند، بلکه باید برای عموم مردم نشاط‌آور نیز باشند.

جهت گیری شهر حول بندر به مثابه پارک مرکزی آن، به واسطه مجموعه ای از چشم اندازهای رو به رشد، فضای باز، مسیر عابر پیاده و جریان دوچرخه در اطراف و سراسر بندر امکان پذیر  شده است که دسترسی مداوم به لبه آب و مناطق جدیدی را در راستای فرهنگ پیاده مداری و دوچرخه سواری شناخته شدهء شهر فراهم می آورد. در اینجا؛ درس های مهمی برای معماران منظر و برنامه ریزان وجود دارد.

در وهله نخست؛ حفاظت، ارتقاء و بازیابی سلامت اکولوژیکی بدنه‌های آبی موجود و فضاهای باز برای بسترسازی جهت دسترسی و برخورداری عمومی در آینده بسیار مهم است. دوم؛ آنکه، می بایست یک چشم انداز قدرتمند در قالب یک چارچوب طرح جامع ایجاد گردد، تا بتواند فراتر از چرخه های سیاسی کوتاه مدت تداوم یابد و اقدامات بسیاری از کنشگران را در طول زمان هدایت نماید. همچنین؛ معماران می بایست هر مداخله ای را، حتی اگر تکه کوچکی از یک پازل بزرگتر باشد، به مثابه کمکی به تحقق چشم انداز بزرگتر بدانند که در نهایت منجر به دگرگونی ریشه ای مکان خواهد شد.


شهر بدون کربن

کپنهاگ، مانند بسیاری از شهرها با رهبران بلندپرواز در سراسر جهان، به سوی آینده ای عادلانه تر و پایدار تر برای ساکنان خود پیش می رود. تا سال 2025، کپنهاگ اولین پایتخت بدون کربن خواهد بود. تغییر از اتومبیل محوری به دوچرخه محوری نقش تعیین کننده ای دارد. همانطور که در مقاله ای در مورد فرهنگ دوچرخه سواری و کیفیت زندگی توضیح داده شده، فرهنگ دوچرخه سواری در شهر، برای شهرنشینان در سراسر جهان به خوبی شناخته شده است و تحقق آن تجربه ای قدرتمند و ارزشمند است. اما؛ آنچه کمتر شناخته شده، عوامل دیگری است که در تبدیل کپنهاگ به شهری که، در آن؛ واقعاً بتوان بدون ماشین زندگی کرد، کمک می‌کنند؛ مانند فراهم سازی بستر شهری متراکم در «مقیاس انسانی»، فشرده و در ارتباط با حمل و نقل برای مناطق توسعه‌یافته جدید و در قالب یک سیستم حمل و نقل در طبقه بندی جهانی که، امکان تحرک را برای شهروندان فراهم می سازد. از آنجایی که؛ شهر به تدریج زیرساخت های دوچرخه سواری خود را اجرا نموده و گسترش داده است، سرمایه گذاری کلان متناسبی در گسترش حمل و نقل انبوه انجام شده است. از جمله؛ خط  متروی کاملاً جدید سیتیرینگن - Cityringen - که در سال 2019 تکمیل شد.

مقاله شگفت انگیز جیکوب شوف، نقش حیاتی مشارکت های نوآورانه دولتی-خصوصی را شرح می دهد، نقشی که آژانس های توسعه مجدد در ایالات متحده ایفا می کنند.   ساخت پروژه‌های بزرگ حمل‌ونقل عمومی مانند پروژه «سیتیرینگن»، و همچنین رهبری تجسم مجدد از بزرگترین منطقه توسعه جدید شهر، نوردهون - Nordhavn -، با توجه به طرح اصلی آن توسط کوبه.

مقاله ای در کتاب؛ به جزئیات یک مشارکت خصوصی-عمومی متمرکز بر بندر می‌پردازد: «شهر کپنهاگ و دولت دانمارک در سال 2007 با تأسیس شرکت توسعه پروژه By & Havn (شهر و بندر) پایه‌های این کار را بنا گذاشتند… شرکت جدید دو وظیفه اصلی دارد: مدیریت و تنظیم استفاده از آب‌های بندری و تسهیلات ساحلی کپنهاگ و ترویج تبدیل مناطق بندری بلااستفاده... این شرکت مانند یک شرکت خصوصی، عمدتاً عاری از نفوذ سیاسی عمل می‌کند و بنابراین می‌تواند استراتژی های طولانی‌مدت را دنبال نماید... مدل کسب و کار By & Havn جهت استفاده از درآمد حاصل از فروش [زمین های بندری] برای ایجاد زیرساخت های عمومی در مناطق جدید توسعه یافته است. سیتیرینگن جدید(حلقه جدید شهر) متروی کپنهاگ از سال 2019 در زیر شهر؛ در حال اجرا است و توسط By & Havn نیز برنامه ریزی شده است. این شرکت؛ به منظور بازپرداخت مجدد توسعه زیرساخت‌ها بدون نیاز به شتاب در فروش ملک، وام‌های بلندمدت گرفته و از زمین‌های تحت اختیار خود به عنوان وثیقه استفاده کرده است.

مدل‌های مالی نوآورانه و برنامه‌ریزی بلندمدت متفکرانه برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های عمومی از مسیرهای دوچرخه‌سواری تا خط جدید متروی زیرزمینی برای ایجاد یک قلمرو عمومی موفق و پر رونق و همچنین ایجاد انگیزه برای تحرک فعال و پویا و استفاده از حمل‌ونقل ضروری است و در نتیجه شهر را قادر می‌سازد تا به اهداف پایدار بلند مدت خود برسد.  

 

متراکم، متنوع و سبز.  امکان پذیر است؟

کپنهاگ مانند بسیاری از مناطق شهری در سراسر جهان، در حال تجربه یک رنسانس شهری است، چراکه؛ افراد بیشتری اقامت در محله‌های شهری متراکم، مملو از امکانات رفاهی و از نظر اجتماعی متنوع را انتخاب می‌کنند. اما؛ شهر چگونه توانسته است مقرون به صرفه بودن و دسترسی را برای افرادی در ابتدای مسیر کاری، یا کسانی که به تازگی خانواده تشکیل داده اند؛ حفظ کند؟ بسیاری از مناطق، در محیط های شهری امروز که چنین رنسانس شهری را تجربه می‌کنند، بدلیل اعیانی سازی گسترده و جابجایی ساکنان سابق آن، با درگیری اجتماعی قابل ملاحظه ای مواجه بوده اند.

موضوع نهایی که در این کتاب ارائه می‌شود، نقش یک شهروند متعهد در خلق فعالیت‌ها در لایه مردمی در راستای ارائه یک مأموریت سیاسی قوی برای شهرداری و جامعه طراحی است تا در راستای مواردی مانند انتخاب نحوه تحرک و مسکن مقرون‌به‌صرفه فعالیت داشته باشند. به عنوان مثال؛ بخشی از داستان کمتر شناخته شده فرهنگ دوچرخه سواری، اعتراضات گسترده و اقدام جمعی در پاسخ به بحران نفت دهه 1970 بود که الهام بخش شهر شد، تا رهبران؛ نقش دوچرخه را در تحرک شهری جدی بگیرند.

و این سطح از مشارکت اجتماعی بر رویکرد شهر نسبت به مسکن نیز تاثیر داشته است. از اواخر دهه 1960؛ اشکال مختلف زندگی جمعی شهر، توجه بین المللی را به خود جلب کرده است. فصل پایانی کتاب؛ که بر مسکن متمرکز است، چندین مجتمع مسکونی نوآورانه و زیبا با طراحی مناسب و درخور را در حاشیه بندری که انرژی دوباره گرفته و همچنین نمونه‌های عالی از مسکن مشترک - co-housing- را شرح می‌دهد، روندی که در سطح جهانی رو به افزایش است و به طور برجسته در نمایشگاه دوسالانه ونیز 2021 به نمایش گذاشته شد: «چگونه در کنارهمدیگر زندگی کنیم؟»

یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده مسکن درون شهری کپنهاگ، شکل سنتی بلوک محیطی است که فضای سبز مشترکی را احاطه کرده است.  این فرم‌ها می‌توانند عملکردهای مختلفی را در خود جای دهند - از یک منطقه بازی امن برای کودکان، باغ‌های تولید غذا، پارکینگ دوچرخه، و تجمعات اجتماعی بزرگ‌تر. این فضاهای سبز نیمه خصوصی با مالکیت و مدیریت جمعی در اکثر محیط های شهری نادر هستند، اما؛ به طور قابل توجهی، به کیفیت زندگی در کپنهاگ کمک نموده و عامل اصلی جذب و حفظ خانواده های جوان و همچنین تمام طیف های سنی در هسته شهری هستند.
پروژه «مسکن مشترک لانگ اِند» از دورته ماندروپ تفسیری شگفت انگیز و معاصر از این بلوک محیطی سنتی با فضای سبز مشترک داخلی و بزرگ است. ماندروپ چگونگی این طرح را شرح می‌دهد: «هدف اصلی پروژه؛ برقراری اجتماعی بود که طیفی از گروه‌های سنی و شغلی، با پشینه‌های فرهنگی و شیوه‌های زندگی متفاوت را در خود جای دهد. برای تعیین الزامات فضایی مختلف -مناطق مشترک برای ملاقات و ارتباطات، همچنین مناطق خصوصی تر- یک فرآیند مشارکتی گسترده با کارگاه های مختلف بین برنامه ریزان و ساکنان آینده برگزار شد.

مصاحبه هافمایستر با ماندروپ انگیزه‌های عمیق‌تر پروژه را آشکار می‌سازد. «ما؛ در حال حاضر، موقعیت‌های متعددی برای مسکن مشترک گروه‌های خاص داریم -افراد مسن، دانشجویان یا خانواده‌های جوان. رویای من این است که بتوانیم گروه‌های مختلف را خیلی بیشتر با هم ترکیب کنیم و فضاهای مسکن مشترکی بسازیم که بازتاب کل جامعه باشد -مجردها و خانواده‌ها، افراد مسن و جوان.» و در توضیحی درباره چالش‌های پیش رو که شهر با آن مواجه است، ماندروپ می‌گوید: «همچنین امیدوارم که شهر کپنهاگ بدون انجام پروژهایی در مقیاس بزرگ‌تر، درجهت متراکم شدن پیش برود. ما؛ باید راه‌حل‌های بهتری برای متراکم‌سازی شهرهایمان بیابیم تا ساختمان‌های مرتفع. تراکم در مقیاس کوچک [انسانی؟] - این چالشی واقعی برای آینده است!»

معماران منظر نقش مهمی در طراحی مناطق مسکونی جدید در محله های شهری ما دارند. باید اطمینان حاصل کنیم که یک سلسله مراتب واضح از فضاها، از فضاهای باز عمومی تا نیمه عمومی و خصوصی وجود داشته باشد. ایجاد این سلسله مراتب و تعریف اینکه این فضاها برای خدمت به چه کسانی طراحی شده اند؛ اغلب نادیده گرفته می شود، اما؛ برای دستیابی به کیفیت و زیست پذیری در محیط های شهری متراکم بسیار اهمیت دارد.

 

رویکرد شهری گرایی -شهری سازی- پایدار

ایده‌ها و پروژه‌های نوآورانه گوناگونی که در این کتاب شرح داده شده‌اند و بررسی برخی از ارزش‌ها و انگیزه‌هایی که کار را هدایت می‌کنند، چیزی است که کتاب را به منبعی ارزشمند برای معماران و برنامه‌ریزان منظر در ایالات متحده یا هر کجای دنیا بدل می‌کند. اکنون؛ می‌توانیم به این آثار اشاره کرده و بگوییم، ببینید؛ اگر همه با هم، برای منافع مشترک جامعه‌مان فعالیت کنیم، چه چیزهایی امکان پذیر و شدنی اند! شهر کپنهاگ؛ نوآوری‌ها در مشارکت عمومی، برنامه‌ریزی بلندمدت، امور مالی، و جامعه طراحی اجتماعی را گرد هم می‌آورد تا شهر پایدار آینده را برای ساکنان امروز ایجاد نماید. و جای تعجب نیست که رهبران شهر و متخصصان طراحی در سراسر جهان می بایست به این موضوع توجه کنند!

 

منبع: آرک دیلی


جان بِلا؛ نویسنده این مقاله؛ استراتژیست شهری و طراح مستقر در سانفرانسیسکو است.  بلا؛ یکی از بنیانگذاران Rebar، و خالقان Park(ing) Day بوده است. او که شریک موسس و مدیر طراحی در Gehl سانفرانسیسکو بود، Gehl را در سال 2021 ترک کرد تا دفتر مشاوره و مشاوره طراحی خود را تاسیس کند : Bela Urbanism + Design. بِلا؛ معمار منظر دارای مجوز در کالیفرنیا است.















حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

پل ویریلیو برابر ساسکیا ساسِن؛ عبور از شهر ژئوپلیتیک و تبیین شهر به مثابه مکانِ زمان واقعی
شهر دیوارینه در هنگ کنگ؛ زیست شهری در قامت فضای پسماند
بازنمودي از طرح هاي پيرانسي ؛ همكاران پيتر آيزنمن در دوسالانه ونيز
"ام وی آر دی وی" و روتردامِ دوم؛ شهری از پل ها و پله ها و بالکن های فراخِ مرتفع روی شهر وضع موجود
معماری به مثابه ابزار سرمایه جهت مقابله با مأموریت اجتماعی خود . رینیر دِ گِراف . قسمت دوم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group