ثبت نام عضو جدید
ایمیل آدرس:
رمز عبور :
مرا به خاطر بسپار
رمز عبور را فراموش کردم
به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید
خانه
|
ثبت نام
|
تماس با ما
|
درباره ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
پــــــــــــروژه
ثبت پروژه شما
|
پروژه های دانشجویی محبوب
|
پروژه های حرفه ای محبوب
|
آخرین پروژه های دانشجویی
|
آخرین پروژه های حرفه ای
|
پروژه های دانشجویی برتر
|
پروژه های حرفه ای برتر
|
راهنما و قوانین
فـــــــــــــروم
فـــــروم
|
جستــــجو
|
راهنما و قوانین
مقــــــــــــالات
مقالات
|
مقالات برتر
|
مقالات پر بازدید
|
معرفی گروه تحریریه
|
راهنما و قوانین ثبت
دانشــــــــــگاه
دانشگاه
|
فعال ترین دانشگاه ها
|
دانشگاه با بیشترین اعضا
|
ثبت دانشگاه شما
|
راهنما و قوانین
آمـــــــــــــوزش
آموزش
|
ثبت کلاس جدید شما
|
راهنما و قوانین ثبت کلاس
مسابقـــــــــــات
مسابقات
|
مسابقات داخلی
|
مسابقات خارجی
|
دبیرخانه
|
ارتباط با مسئولین
کاربـــــــــــران
کاربران
|
ثبت نام
|
دانشجویان
|
معماران حرفه ای
|
کاربران آزاد
|
پروفایل های پر بازدید
|
راهنما و قوانین
کتــــــــــــــاب
کتاب ها
|
راهنما و قوانین
کاریابـــــــــــی
کاریابی
|
کارجویان
|
پیشنهادهای کاری
|
فرم کارجو
|
فرم پیشنهاد کار
|
راهنما و قوانین
|
اخبـــــــــــــار
آخرین اخبار
|
راهنما و قوانین
وبــــــــــلاگ
وبلاگ ها
|
راهنما و قوانین
جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح :
پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح :
سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح :
سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح :
استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت
هتل Dichroic (دورنگ) کاری از Margot Krasojevic
خانه های تابستانی گالری سرپنتین ـ یونا فریدمن
بافت، رنگ و جزئیات معماری محلی آرژانتین در مجموعه عکس های مینیمال هرنانمت
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
مجتمع مسکونی حیات
نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
مجتمع مسکونی حیات
نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
ویلا بتنی
نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
ویلا بتنی
نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
ویلا بتنی
نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
خانه مادری
نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
خانه مادری
نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
ایمان زارع
مجید معزی
سامان نیرومند
شرکت استودیو معماران مادو
سامان نیرومند
ارسال نظر
بازگشت به لیست پروژه ها
گزارش خطا
اشتراک پروژه
نمایش عکس ها
مجتمع مسکونی(fobia)
عنـــــــوان درس
:
طراحي معماری 5
نـــــام استــــــاد
:
1
دانشــــــــــــگاه
:
ورودی 82 دانشگاه قآنی شیراز
تاریـــــخ ثبــــــت
:
1389/01/19
تعــــــــداد بازدید
:
40267
محــــدوده سنی
:
24_25
نــــوع کاربـــــری
:
مسكوني
همـــــکاران طرح
:
این پروژه را چگونه ارزیابی میکنید ؟ عدد
5
بیشترین امتیاز است.
1
2
3
4
5
تا کـنون
117
نفـر به این پــروژه امتیاز داده اند
ایده های طراحی
:
توجه بسیار زیاد به رفتارهای امروزی زندگی و تاثیر آن بر بافت شهری .
پروژه های دیگر طراح
کاتاکمب(موزهٔ آناتومی)
فضای ادراک آب (w s p)
باغ استوانه ها
فرودگاه سلیمان
غرفه فتح ایران ، نمایشگاه بین المللی تهران
آناتومی 1
آناتومی2
کافی شاپ آرتای
نارسیس
تالار پذیرایی(ترنج)
نمایشگاه کتاب (کیش)
رستوران مارگون
آناتومی3
طرح یک آلاچیق دو اشکوبه
آرتستان 1
آناتومی4
مکانی برای درک صدای افق
ماشینی برای به وجود آوردن انفجاری مجازی در دنیای واقعیت
اتووداسیون ( منتخبی از اتودهای حجمی پروژههای مختلف )
نوشانوش گاه نوشین آب (معاصرترین "آب انبار" ایرانی)
ویلای مزرعه شیبانی
آناتومی5
بگو به باد که هر چه باداباد
آرتستان 2
نقشینه هایی به سرعت باد و بذر افشان ، شاید!
آژانس مسکن پارک وی
یک نمونه ویلا
به که گویم ها
ویلای تنگ جلاب
آرتستان3
به که گویم ها 2
به که گویم ها 3
فروشگاهی با نام "ریسمان آویزان"
آرتستان 4
یک نمونه ویلا 3
یک ویلا !
به یاد ساسان جهادیان
فروشگاه خشکبار
یک نمونه ویلا
اتووداسیون2 ( منتخبی از اتودهای حجمی پروژههای مختلف )
نقشینه هایی به سرعت باد و بذر افشان ، شاید!!
آرتستان 5
آرتمان
نظـــــــر اعضــــــــا
فرزانه عليپور
(
1389/01/19
) :
salam ostad. karetoon mesle hamishe aliii bood montazere karhaye baditoon hastim
سامان نیرومند
(
1389/01/19
) :
mersi
مجتبی (سعید) پارسویی
(
1389/01/21
) :
سلام...
مثل همیشه خیلی خوبه مخصوصا پیچیدگی خاصی که سمت راست مارت هست خیلی جالبه...
یه سوال تمام این حجم ها ساختمان های مسکونی هستند یا برای هر کدوم کاربری خاصی در نظر گرفتی؟
سامان نیرومند
(
1389/01/21
) :
سپاس گذارم ، ساختمانهای مسکونی و کاربریهای خاص در کنار یک دیگر.
سیاوش جمشید نیا
(
1389/01/23
) :
کارت عالیه
سیاوش جمشید نیا
(
1389/01/23
) :
فوق العاده و باور نکردنی! موفق باشید
سیاوش جمشید نیا
(
1389/01/25
) :
آقا مثل اینکه این سایت به ما این اجازه رو نمیده که به شما امتیاز بدیم !!! حتما پی گیری کنید
رضا میرشمس
(
1389/01/25
) :
goood
ویدا شکوهی راد
(
1389/02/03
) :
آقای نیرومند واقعا خسته نباشید ، من که لذت بردم
میترا شکوهی راد
(
1389/02/03
) :
خسته نباشید ، منم همین طور
محسن اکبرزاده
(
1389/02/05
) :
illustration
رویا عظیم زادگان
(
1389/02/10
) :
fantastishhhh
سامان نیرومند
(
1389/02/19
) :
تشکر فراوان از "میترا شکوهی راد و ویدا شکوهی راد " که همیشه به من لطف داشتند.
امیر محتشم
(
1389/02/26
) :
کار فوق العاده ای هست.تبریک میگم.اگر درباره متریال توضیح بدید ممنون میشم .
بابک شجایی
(
1389/03/01
) :
بسیار زیبا
سامان نیرومند
(
1389/03/01
) :
بسیار سپاس گذارم ، در مورد مصالح این پروژه باید بگویم که در واقعیت از بتن و بافت آن بصورت اکسپوز استفاده شده است که یکنواختی خاصی به مجموعه میدهد (معماری خاکستری البته بر ضد پست مدرن خاکستری) ، کار در واقعیت کاملا بروتال میباشد. سازگار با نام مجموعه. اما اگر منظورتون متریال ماکت است ، باید بگویم که با انواع فوم (نرم ، خشک) کار شده که توسط رنگ پلاستیک پوشانده شده اند. مرسی از توجهتون.
شهربانو خدایی
(
1389/08/20
) :
سلام اقای نیرومند کار بسیار زیباییه و واقعا لدت بخش موفق باشید
سامان نیرومند
(
1389/08/21
) :
بسیار ممنون هستم ، به من لطف دارید , موفق باشید
علی محبی
(
1389/10/11
) :
با سلام
می تونم ازت بپرسم که چرا پروژه را به رفتار های زندگی امروژی نسبت می دی؟
فقط چند معمار بزرگ در عرصه بین الملل هستند که روند شکل گیری پروزه خود را تاثیر پذیر از بافت شهری میدانند(البته بجز معماران فولدینگ که بر عکس این فکر میکنند و معماری را برای شکل گیری بافت شهری تعریف میکنند)
ازت خواهش دارم که این ابهام را برای من روشن کنی البته با استدلال های بسیار روشن
البته اگر این کار مانع مشاهیر نشدنت نشود(با توجه به کامنت پروژه میعاد گاه)
البته سطح بالا و قابلیت هایی که داری من را برای ارایه تعاریفت امیدوار میکند
توضیح به ابهاماتی که شاید پروزه تو را در نظرم روشنتر سازند
باتشکر فراوان از شما
بهنام غریبی
(
1389/12/17
) :
کار جالبی هست .بیشتر کاراتون رو توی سایت بگذارید.مرسی
سارا حسینی
(
1390/01/29
) :
واقعا عالیه ایدهاتون طرحاتون معرکست
شبنم خداپرست
(
1390/08/17
) :
کاراتون واقعا محشره تبریک می گم
سمیرا نظری
(
1390/09/02
) :
salam vaghan khaste nabashid .hame karatun foghladast.planesh baray man y tablou ziba naghashi hast. .
shayesteh tamizi
(
1390/09/17
) :
vaghean khaste nabashiind
shayesteh tamizi
(
1390/09/17
) :
nemidonam vali vaghean tarhadon ehsase foghaledee be man mide
سامان نیرومند
(
1390/10/18
) :
دوستان ممنون از توجه همگی . باور کنید که انرژی بخش است , بسیار
سامان نیرومند
(
1390/10/20
) :
جناب محبی عزیز ! من متوجه منظور شما نشدم! من در مورده رفتارهای روزمرگی صحبت کردم ! وتاثیرش بر بافت شهری! و اینکه شما چند معمار رو میشناسید که فلان! را نمیشود استناد کرد! چون تیپ افرادی که نزدیک رسانه هستند! مطرح ترند اما بسیار افرادی وجود دارند که من و تو از آن بی خبر هستیم! لطفا تخصصی تر بحث کنیم تا آموزنده باشه نه جنبه ی تبلیغاتی! ممنون
یاسمن عباس زاده
(
1390/10/26
) :
خیلی خیلی معذزت میخوام اما کارتون یکم ناخوانا نیست؟چرا دید پرنده از حجم شما اینقدر گرافیکیه؟فکر نمیکنید هیچ کس از بالا این حجم رو نمیبینه؟و یسوال خیلی مهم :اقلیم مجموعه کجاست؟؟
سامان نیرومند
(
1390/10/28
) :
سلام دوست من . ممنون از توجه شما . به توضیحات زیر توجه کنید.
1. دوست عزیز به هیچ عنوان قرار بر این نیستش که پروژه ای که هنوز به مرحله اجرا نرسیده ! به صورت کامل در رسانه ای مطرح شود ! مخصوصا در ایران که قانون کپی رایت وجود ندارد . و کلا اقدام به چنین کاری بسیار غیر حرفه ایست. تازه به غیر از این که مجموعه ای شهری را در 20 تصویر نمی توان کامل نشان داد و محدودیت های زیادی خواهد داشت! در اینجا شمایی از کار اکتفا میکرد.
2. (گرافیک . نقاشی!) مقوله هایی بسیار مهم که این روزها در چشم دانشجویان معماری زشت و اشتباه قلمداد میشوند! و این عمق فاجعه است! دوستان طوطی وار و بدون درک, صحبت های استادانشان را نقل میکنند بی آنکه بدانند جریان چیست. این را بدانید که نقاشی . موسیقی . گرافیک . کوزه گری . هر کدام که به کمک معماری در آیند یک امتیاز است نه یک ضعف!
آیا این را قبول ندارید که ممکن است معمار مجموعهای را از جانب دیگری طراحی کند و در آخر به صورت اتفاقی جانب دیگر (دید پرنده) آن هم گرافیکی به نظر برسد؟! آیا شده از بافت سنگی تصویر برداری کنید و آن گرافیکی زیبا داشته باشند؟! آیا بسیاری از کار های گرافیکی را ندیده اید که از بافت "ارگانیک" شهر ها استفاده کرده باشد؟!
3 . این پروژه بسیار کامل است . تمامی پلان ها و دیتایل هایش وجود دارند . به خیلی چیز ها توجه شده از همه مهم تر تاثیر رفتار های امروزی بر بافت شهری ! از قبیل اینکه : سیرکولاسیون سواره ها و پیاده ها از هم کاملا جدا شده ! فضاهایی با پلان دایره شکل که فضای مکس مابین همسایگی ها هستند فقط با دسترسی پیاده قابل دست رسی هستند و تک تک آنها با دسترسی پیاده با هم در ارتباط هستند! سعی کردم شهروندان هیچ اتومبیلی را در حالت پارک در کنار خیابان روئیت نکنند ! پارکینگ هایی را طراحی کردم که همگی زیر زمین هستند با آسان ترین دسترسی! حتی پارک موقت! سایه اندازی در این مجموعه کاملا بررسی شده ! ساختمان ها به گونه ای در کنار هم چیده شده اند تا ساختمان های بلند تر بر ساختمان های کوتاه سایه نیندازند! باد نیز همین طور! اقلیم این سرزمین مدیترانه ایست (جنوب ایتالیا)! همه ی ساختمان ها یک رنگند (سفید) . با این پیچیدگی که حس میشود , اما آدرس دهی بسیار آسان است . 4 تیپ ساختمان با نقشه ای برای هر تیپ یکسان این پیچیدگی را بوجود آورده اند! با این پیچیدگی تمامی موارد در نظر گرفته شده است ! تمامی حیاط ها در ضلع جنوب ساختمان ها طراحی شده اند. سعی شده که محرمییت ها از نظر دید داشتن با این همه ساختمان های مرتفع و متنوع حفظ شود ! در باورم تک تک فضا هایش را زندگی کرده ام! تمامی لبه ها طراحی شده اند و از نظر طراحی متنوع هستند تا موجب خستگی دیداری نشوند ! به مسیر آب جاری و فاضلابها بسیار فکر شده و به بهترین حالت ممکن حل شده اند! با استفاده از طراحی "باغ حاشیه" و نوفه هایی از صوت آب , سر و صدای اتوبان کناری را شکست دادم! 5 ماکت اتود برای این پروژه مجازی ساخته شده ! حالا شما به این که چرا دید پرنده به تصادف گرافیکی شده ایراد میگیرید!؟ اگر کوچکترین تجسم معمارانه داشته باشید میتوانید خود را در آن فضا ها تخیل کنید!
4. این پروژه را به خاطر این طراحی کردم که سیستم های شهری کنونی را زیر سوال ببرم و بجای ,صرفا انتقاد ,راه حل ارائه کنم! این پروزه مجازیست ! به همراه این اثر یک مقاله جنجالی هم دارم که جایی هنوز ارائه ندادم! منتظرم تا به مرور زمان جو بهتری قالب شود! چرا که این روز ها فضای آکادمی معمار تولید نمیکند ! منتقد تولید میکند ! دانشجوی معماری در دوران تحصیلش 3 تا ماکت جمعا درست نکرده منتقد لکوربوزیه است! ما ایرانی ها منتقدان خوبی بوجود آوردیم ! بهترین منتقدان فوتبال! منتقدان سینما! . . . اما دریغ از عمل ! من انتقاد سازنده ای از حرف های شما دریافت نکردم . منتقدین ما پررو شده اند بس که کسی به آنها جواب نداده است! چرا؟!
5.چه کسی گفته است که چون کسی از بالا به حجمی نگاه نمیکند نباید به آن فکر کرد! یا چون نور غرب بد است باید دیوار کشید! این ها ساده ترین تصمیمات معماری به حساب می آیند! برای فرار کردن از ارائه راهکار! بسیار اهمییت دارد دید پرنده در سیستم طراحی شهری! مگر میشود بافت شهری را از دید بالا مطالعه نکرد . یک مثال بیاورید که نقض حرف های من باشد. ما شهر های زیادی داریم که از بالا روئیتشان اهمییت دارد! به شهر های جنوب اسپانیا سری بزنید یا شمال بخشی از آفریقا و . . . ! کوه مرتفع و سخره ای در کنار بافت شهری که به وضوح میتوان شهر ها را از بالا دید! یا ساختمانی بلند مرتبه درون یک شهر! (برج ایفل.برج میلاد).
آیا میدانید این دوران و آینده ,ترافیک هوایی, بیشتر از روی زمین هست و منطقا اگر فکر کنید خواهد بود! و هر بار خلبانی از بالای شهری که میگذرد به معرفی آن برای مسافرینش می پردازد؟ آیا دوران تغییر نکرده است؟! شما به عنوان دانشجو آیا هر بهانه ای را پیدا نمیکنید تا با استفاده از گوگل مپ یا برنامه هایی شبیه به آن به بالای سر ساختمانها یا شهر های مورد علاقه رفته و آن هارا مد نظر داشته باشید! ساختمان های تاریخی و مهم بیشتر آز آنکه به واقع دیده شوند به دلیل عدم دسترسی , با این نرم افزار ها جستجو میشوند . مگر غیر از این است!
6. در نظر بگیرید شهری را که درامدی بسیار از توریست هایی دارد که با استفاده از بالن هایی رنگی بر فرازش از بافت لذت می برند! چه معماران معروفی (فرانک گری) که صرفا کانسپتشان از تابلویی معروف دوران رنسانس است و فقط از دید بالاست که این مفهوم درک میشوند!
7. به احترام شما دوست عزیز . قسمتی که برایتان گنگ است را مشخص کنید و حتی دیدی که از آن منظر می خواهید تا برای شما تصویری را اضافه کنم !
امیدوارم که درد دل و پر حرفی مرا ببخشی دوست من. پیروز باشی
یاسمن عباس زاده
(
1390/10/28
) :
ازجواب مفصلتون ممنونم ...اطلاعاته من ناقصه اما اینو میدونم که باید برای معرفی یه گروه شهری اول از همه بافت و اقلیم رو معرفی کرد..شما که میدونید هوای ایتالیا مخصوصا جنوب چقدر گرمه و البته مرطوب ...پس نیازمند طراحی بر مبنای مکش و کوران و سایه اندازی (مهمترین کار)هست ...اینجا حل این قضیه مهم میشه ...اینا رو فقط میشه از پلان تشخیص داد بهمین دلیل من اقلیمو پرسیدم .اما کاش از داخل محله پرسپکتیوهایی گذاشته بودید اون موقع بهتر درک میشد... دوست عزیز منم با گرافیک موافقم اما اول نما رو مهم میدونم که مردم بیشتر با اون طرفن تا دید پرنده ...البته بابت جلوگیری از ورود سر و صدا به بافت بهتون تبریک میگم ...در ضمن من شخصا تا یه گفته از اساتیدمو رو کاملا بررسی نکنم اونو قبول نمیکنم پس من نقال نیستم ...(:
احمدرضا وثوق
(
1390/10/28
) :
بسیار حساب شده و عالی سامان جان لذت بردیم تو فکر اینم مخ این علی محبی رو بزنم بیاد پروژه رو نقد کنه بحث جالبی میشه!
سامان نیرومند
(
1390/10/28
) :
درود بر شما دوست بسیار خوب من .
"اما اینو میدونم که باید برای معرفی یه گروه شهری اول از همه بافت و اقلیم رو معرفی کرد". این مربوط به دنیای آکادمی است در دنیای من بایدی در کار نیست در چگونگی ارائه مطلبی در این مورد ! شما یک تصویر را در تلویزیون از ابیانه میبینید بعد شاکی میشوید که چرا اقلیمش را عنوان نکردند!!!؟ گمانم این ها انرژی های دانشگاهی باشد که خوب هم هست و سازنده شاید , اما دعوت میکنم که به این مناطق
roccaforte del greco / palizzi / codofuri / roghudi / bagabdi
از طریق گوگل سری بزنید و دلیل طوطی وار صحبت کردنی که مطرح کردم را حس کنید! هر چند این پروژه مجازیست اما از روی علاقه من به این مناطق و مشابه این مناطق در ایران! که سال ها مورد مطالعه من بوده انرژی گرفته است!
و اینکه شما اقلیم رو فقط در پلان مشاهده میکنید این یک ضعف جدی در معماریست ! پیشنهاد دوستانه این مورد را تقویت کنید ! من به شما افتخار میکنم اما دلیل نمیشه مواردی را به شما گوش زد نکنم برای جدی تر گرفتن مباحث از طرف شما...
من تصویری را به احترام دوست خوبم در این جا اضافه خواهم کرد .
درود بر شما
سامان نیرومند
(
1390/10/28
) :
http://www.comune.palizzi.rc.it/
سامان نیرومند
(
1390/10/28
) :
http://www.panoramio.com/photo/6274817
سامان نیرومند
(
1390/10/29
) :
http://www.dattola.com/LUOGHI/valle_amendolea.htm
سامان نیرومند
(
1390/10/29
) :
"Gibraltar" جنوب اسپانیا
http://www.360cities.net/image/gibraltar-barbary-macaque?utm_source=google_earth&utm_medium=all_images#15.10,2.40,60.0
یاسمن عباس زاده
(
1390/10/29
) :
کاش شما قبل از اینکه به ادم القاب مختلف بدبد کمی مکث کنید...من هیچ جای دنیا ندیدم اقلیم رو در نظر نگیرن...اما من گفتم توووووووووی بافت شهری(!) راهکار اقلیم رو اول باید از پلان دید جون شما دارید برای یه مجموعه طرح میزنید ...چه خوب که اسم ابیانه رو اوردید اطلاعات من ناقصه اما میدونم نوع اقلیم و محل قرار گیری این روستا (دامنه کوه)باعث شده که بناها بصورت پله پله ای دربیان و کمتر بنایی حیاط داشته باشه ...حالا این که چرا توی دامنه کوه بناها رو ساختن و نه قسمت دشت ،رو که شما حتما میدونید ..دلیل اینکه سعی شده خونه ها تا حد ممکن بهم چسبیده باشن رو هم که حتما میدونید...پس اول برای بررسی اقلیم یه مجموعه باید پلان رو یه نیم نگاه انداخت تا بعد...
موفق باشید
حميده خضري پور
(
1390/10/29
) :
با سلام خسته نباشيد اين كار نشون ميده كه شما تفكر خلاقي داريد و طرح ها را با ديد ديگري ميبينيد اما كاش ساختمانها از نظر رنگ با بقيه قسمتها متفاوت بود تا طرحتون رو بهتر درك مي كردم .
سامان نیرومند
(
1390/10/29
) :
دوست عزیز (یاسمن عباس زاده). شما مطالب نوشته شده در بالا را خوب درک نکردید! آیا من گفتم که اقلیم مهم نیست؟ و نباید از آن تاثیر گرفت؟!!!! من این را گفتم!؟ آیا فکر میکنید که من در این پروژه به بستر توجه نداشتم؟! چرا این فکر را کردید ؟! من حتی به بستر فرهنگی نیز بسیار توجه میکنم! و بستر هایی دیگر که بعد ها مطرح خواهم کرد! شاگردان من عاجز از این مباحث مهم در سر کلاس من هستند بس که به این موضوع پا فشاری دارم.! دوست من , چه کسی به شما یاد داده است که : " راهکار اقلیمی را باید اول از پلان دید " ؟!! ذهن تان را محدود کرده ! و تا زمانی که ذهن تان محدود است بحث در این مورد به جایی نخواهد رسید ! "لوکوربوزیه" اگر می خواست که در بهترین جریان آکادمی آن دوران رشد کند ! باید بود به آکادمی بوزار میرفت! و اکنون از آثارش چیزی جز دنیای کلاسیک و لوستر های پر زرق و برق , و گچ بری های آنچنانی دیده نمیشد! بسیار معمار قابل مثال است در این باره! آکادمی به معنای با سواد بودن نیست ! طراحی یک پروسه ی معماری شخصیست و تاثیر از انرژی های محیطی و خود طراح خواهد داشت. طراح در دنیای طراحی نباید خود را محدود به مراحل جزوات کند! دوستان فکر میکنند کانسپت امری زوریست و باید در این مرحله به آن پرداخت! بعد دیاگرام ! بعد پلان! بعد . . . ! (یعنی محدودیت) . پروسه رسیدن به طرح نهایی شخصیست! و وظیفه معمار نیست که پروسه رسیدن به هدفش را توضیح دهد! یا حتما باید کانسپتش را مطرح کند! اما در دنیای آکدمی دانشجو ها باید به دلیل یاد گیری این موارد را مورد نظر داشته باشند! دوستان اسامی معماران را خوب می شناسند ! اما در مورد پروسه های طراحی کردنشان چیزی نمیدانند . مثلا فکر میکنید فرانگ گری برای طراحی کردن کاغذ و قلم در دست میگیرد و پلان اتود میزند؟!! این بد بختی از زمانی شروع شد که هر فوق لیسانسی شد استاد و شاگرد تربیت کرد! فرانک گری (ایشون را مثال میزنم چون می شناسید و گر نه معماران بسیاری را برایت میتوانم مثال بزنم اگر پرسش شود) ممکن است پروژه ای را به نسبت پتانسیل هایش با کمی کاغذ و قیچی شروع به طراحی کند! یا پروژهای دیگر را به دلیل پتانسیل های خاص پروژه از نما شروع به طراحی کند! و این قدرت است! چون میتواند به صورت هم زمان و رفت و برگشتی به تمام ابعاد پروژه نگاه کند و در نتیجه , کار را که بررسی کنید می بینید به همه ی ابعادی که برایش مهم به شمار می آمده فکر کرده! حالا کدوم اول فکر کرده یا دوم , فکر نمیکنم مطرح باشد ! هر فردی هم میتواند روش خودش را داشته باشد. ! خود من هر دو دستم قوی است برای طراحی ! چنان چه به طور هم زمان با هر دو دست میتوانم موضوعی را در زمانی بسیار اندک بکشم ! اما برای طراحی کردن فضا از آن مسیر دو بعدی هیچ وقت اقدام نمیکنم! چرا که محدودیت گریبانم را خواهد گرفت! با ساختن آغاز میکنم! مثالی ساده برای فهم بیشتر : کاغذی را در چند ثانیه مچاله میکنم! و به حجمی خاص میرسم بعد آن را پردازش میکنم و از روی حجم آن میکشم! به فاکشنال طرح نیز توجه دارم ! اما حال در نظر بگیرید که همان ابتدا سعی کنم ذهنی آن کاغذ مچاله را روی کاغذ تصویر کنم! یقین سخت است. بسیار سخت !
مگر من گفتم اقلیم من ابیانه بوده؟!! که شما مبتدیانه به شرح اقلیم و تاثیرش بر بافت صحبت کردید!
ساختمان و بافت شهری از اقلیم تاثیر میگیرند در آن زمان واین زمان شاید ! اما مهمترین نیست ! به طور مثال : بسیار روستا هایی در دنیا وجود دارند که از متریال ها و مصالح قابل دست رس موجود تاثیر میگیرند ! اقلیم میگوید در مناطق مرطوب از چوب استفاده کنید! (تا ساختمان بتواند تنفس کند) اما روستای ما از خشت استفاده میکند! چون چوب ندارد!
چه موردی از امنیت مهم تر ! مثال : اقلیم میگوید در مناطق گرم و مرطوب از جداره های بلند و ضخیم استفاده نکنید تا تهویه صورت پذیرد! اما مشکل امنیت به قدری مهم است که جداره ها باید بلند و ضخیم باشد تا آشوری ها غارتشان نکنند!
یا "چتل هیوک"! خانه ها به هم چسبیده و رفت آمد از روی بام ها نه به دلیل اقلیم ! به دلیل امنیت
کرانه ی دریا در سمت غربمان است! اقلیم میگوید نباید دید و منظر از آن گرفت به خاطر چند دقیقه ای از روز! اما آیا عاقلانه است برای یک کلبه ماهیگیر !؟
عامل فرهنگی اعتقادی را چرا فراموش کرده ایم! اکثر مساجد و کلیسا ها و معابد آیا از اقلیم تاثیر گرفته اند؟! یا قبله! مسجد در گیلان یا مسجد در یزد همه یک تیپ هستند ! (به جز یکی دو مورد استثناء که شکست هم خوردند!)
مورد بسیار مهم دیگر اقتصاد! فراموش کردیم ! ابیانه و بسیاری از روستا های دیگر به این خاطر در دامنه ها و دشوار ترین بستر ها جایی نگرفتند که نمره ی اقلیمی دریافت کنند! بلکه دلیلش این بوده که زمین های مسطح و مرتع های حاصلخیز خودشان را با ساختمان اشغال نکنند! و گر نه اقلیم را هر جا میتوان رعایت کرد خواه در دشت باشد خواه کوهستان !
خیلی موارد وجود دارد که از حوصله ی ما خارج است !
دوست من لطفا عمیق تر به معماری نگاه کنید!
هر جا چیزی را میدانید نگویید! کمی صبر , فکر و تعمل کنید بعد آن را بیان کنید.
من آرزوی موفقیت روز افزون برای شما دارم . پیروز باشید.
یاسمن عباس زاده
(
1390/10/29
) :
بله شما گفتید نیازی نیست گفته بشه اقلیم فلان بنا کجاست ...شما دوباره ثابت کردید که خیلی زود القابی رو برای دیگران توی ذهنتون عنوان میکنید ...
برای بار سوم تکرار میکنم من گفتم توی بافت شهری !!!!باید اول پلان رو نگاه کرد...توی یه مجموعه ،کوران و جلوگیری ازباد غالب (یا استفاده مفید از اون )سایه اندازی و...رو اول باید از پلان دید و بعد از ...
من مبتدی هم میدونم که دلیل قرار نگرفتن توی دشت این نیست کهاونوقت نمیتونن از زمینای دشت استفاده کنن بخاطر اینه که توی دشت بین کوه تو روز و شب وزش باد نامناسب داریم بخاطر همین هم بنا رو تو دامنه میسازن نه دشت ....
اقتصاد...منم با اقتصاد موافقم ..اما بنظر شما اقتصاد و اقلیم تو یه جهت نیستن؟فرض کنید همین ابیانه ،بجای ساختن تو دامنه میومدن تو دشت (فرضا زمین مناسب دیگه ای دارن) میساختن.اونوقت باید از بافت گیاهی مرتفع ،مصالح با دوامتر ،جداره های بلندتر و..استفاده کنن تا از باد مزاحم جلوگیری بشه که در این صورت عوامل اقلیمی دیگرو یادشون رفته مثل سیل...پس افای مهندس نمیشه گفت بدلایل صرف اقتصادی تو دامنه نساختن ...
شما نباید فقط انتظار به به و چه چه شنیدن داشته باشید ...فک کنم با ادامه بحث به جایی نرسیم جون شما زود جوش میارید و انتقاد پذیر نیستید...
محدثه یگانه
(
1390/10/29
) :
سلام
ممنون از پروژتون!البته من امتیاز خوبی ندادم و باید عنوان کنم با نظر خانم عباس زاده کاملا موافقم!!!
شماهم باید کمی سعی کنید انتقاد پذیرباشیددرضمن این جملتون که نوشته بودید "در دنیای من بایدی در کار نیست "اصلا مطرح کردنش درجواب یک دوست معمارکه فقط انتقادکرده شایسته نیست!
امیدوارم از این به بعدباآرامش بیشتری نسبت به انتقاد سایر دوستان برخورد کنید
سارا صفری اشلیکی
(
1390/10/29
) :
متفاوت بود. یک دید نو
سامان نیرومند
(
1390/11/02
) :
خانم عباس زاده عزیز! (آخرین جواب)
بله من گفتم . الان هم میگم : نیازی نیست که از طرف معمار گفته بشه اقلیم فلان بنا کجاست . چون بنایی که ساخته میشود مکانش مشخص است! و باید از خود بنا حرف های طراحش را دریافت کرد! شما فکر میکنید باید یا معمارش را به آن محکم ببندند؟! یا تابلویی بزگ در کنارش نسب کنند تا تمام مواردش را توضیح دهد؟! از این بابت گفتم بایدی در کار نیست به غیر از دنیای آکادمی که دانشجو باید پاسخ گوی استادش باشد. در خارج از فضای دانشگاه کسی موظف نیست که پاسخ گوی هر پرسشگری باشد ! پس پرسشگر میبایست نوع کلامش را جوری تنظیم کند! تا بتواند پاسخش را دریافت کند! (متن نباید طلبکارانه باشد !)
شما مدام پا فشاری دارید که من اقلیم را رعایت نکردم! من به شما توضیح دادم که نه تنها رعایتش کردم بلکه به مسائلی فراتر از آن هم توجه کردم!
دوست من در دامنه ی کوه هم ما باد نا مناسب داریم! خصوصا زمانی که بدلیل ارتفاع گرفتن دو درجه ای هم کاهش دما خواهیم داشت! پرتو خورشید با شیب دامنه عمود خواهد شد و هوای آن را گرم خواهد کرد! هوای گرم به دلیل سبک تر بودن به سمت بالا حرکت میکند! و از طرف دره مکش باد را خواهیم داشت! که در شب شدت و جهتش تغییر خواهد کرد! باد های موسمی کوهستان معروف هستند! و در شبانه روز تکرار میشود و بادهای فصلی نیز به این باد کمک خواهند کرد که شرایط را سخت تر کنند! همانند باد دشت فصلی نیستند! و البته راه کار وجود خواهد داشت! در مورد سیل هم همین طور! این همه روستا ها در دشت بنا شدند! حتی در گیلان که سرشار از سیل و باران هستند!
میگویید : !!باید اول پلان رو نگاه کرد... من با کلیات ادامه جمله مشکلی ندارم! اما با "باید اول" مشکل دارم! و توضیح هم دادم که هر پروژه, پروسه خاص خودش را دارد و فرمولی در کار نیست! کمی مثال زدم که کجا ها چه مواردی مهم تر از آنچه شما گفتید است!
با حوصله به شما جواب دادم ! انتقاد پذیر بودن در این مملکت, یعنی هیچ پاسخی ندادن ! و چشم گفتن !
من اکنون چه چیزی از صحبت های شما را باید یاد بگیرم و انجام دهم؟! من پوست خودم را در این پروزه به خاطر اقلیم و صدها نکته ی دیگر کنده ام حال شما بی دلیل و بدون اینکه پروژه مرا کامل دیده باشید ! می گویید اقلیم مهم است؟! ببخشید که اقلیم مهم است و من رعایتش کردم!
و من به نحوه ی انتقاد کردن شما انتقاد کردم ! این شما هستید که انتقاد پذیر نبودید!
دوست دارم که دانشجوی منتقد سرزمینم انتقاد کردن را یاد بگیرد! و سعی بر آن داشتم که بفهمی همه جا , جواب انتقاد ! سکوت نیست !
ما در مورد مسائل تخصصی جر و بحث کردیم! و خارج از این موارد دلیلی نمی بینم که شما را دوست نداشته باشم !
کمی صبور باشید. من برای شما آرزوی موفقیت دارم.
یاسمن عباس زاده
(
1390/11/02
) :
دیگه راجع به پزوژتون بحث نمیکنم ..فقط فک کنم من تونستم حداقل یه تاثیر کوچیک رو شما بذارم اونم اینه که دیگه لقبهای مختلف رو عتوان نمیکنید...(:
خوشحالم و براتون ارزوی موفقیت میکنم
امیر حسین کریمی مقدم
(
1390/11/03
) :
بسیار لذت بردم از این مناظزه .....
محدثه یگانه
(
1390/11/03
) :
جالب بود!
ولی نه پروژه بلکه مناظره!!:)
رضوان یارحقی
(
1391/05/10
) :
باسلام حس خاصی توی کاراتون هست یه جورایی منحصربه فرده وبرای هرکسی قابل درک نیست ولی قابل توجه ان موفق باشید
hamid mohammadi
(
1391/11/10
) :
معمار مربوطه اینقدر اسیر سایت پلان شده و دید از بالا اینقدر براش مهم بوده که از خیلی چیزا صرف نظر کرده سایت پلان بیشتر شبیه یه تابلو یه نقاش هست نمیدونم دوستان چرا معماری رو با مجسمه سازی یا نقاشی اشتباه میگیرن ارتباط دارن اما موثر نیستند به نظرم در صورت اجرا برای مسافران هوایی که از شیراز مسافرت میکنند جالب باشه تصور کنید یه مجموعه خاستری رنگ رو هر روز میخاین ببینید نمیدونم اگر این بتن اکسپوز نبود دیگه چی برای گفتن داشتیم و یه توصیه به دوستان اینجا محل نقد صحیح بدون غرض ورزی هست نه تعریف کردن از دوستان بخصوص دوستانمون که میان اینجا که به همدیگر لقب استاد هم میدن اونم مثه نقل و نبات چقدر کلمه استاد به سطح نازلی رسیده که با یه پروژه مجازی به اون دست پیدا میکنیم
سامان نیرومند
(
1391/11/11
) :
جناب محمدی عزیز ممنونم از توجه و وقتی که گذاشتید . آفرین بر شما . من بسیار مشتاق شدم که گوشه ای از کارهای شما را ببینم.
چند توضیح مختصر فکر کنم کفایت کند . اول اینکه این پروژه مربوط به دوران دانشگاه است! طرح 5 ! مشخصا استاد نسبت به زمان کوتاه ترم
بر قسمت هایی تاکید بیشتری داشتند که من توانستم به نحو خوبی کارم را ارائه دهم تا بیشترین نمره را هم بگیرم ! و از شما خواهش میکنم اول یک مرور بر نوشته های بالا داشته باشید بعد از آن دقیق آن قسمتی را که میخواهید از دید و دیدگاه های دیگر مشاهده کنید را در تصویر مشخص کنید و به این آدرس برایم ایمیل کنید.
[email protected]
در ضمن به قول خودتان و معنای نام مجموعه اثر این پروژه مجازیست! من اعتراضم را به وضع فعلی کلان شهر ها و رفتارهای امروزی شهری این چنین با یک پروژه مجازی نشان دادم!
دوست من ممنون از شما
رها شیرازی
(
1392/03/13
) :
بسیار عالی ، موفق باشید.
سجاد امیرابادی
(
1392/08/01
) :
سلام
پروژت حجم خوبی داره اگه میشه فایل کارت و به ایمیلم بفرست با آرزوی موفقیت برای شما
[email protected]
[email protected]
سامان نیرومند
(
1392/08/29
) :
با تشکر از دوستان عزیز . آدرس ایمیل که بالا نوشته ام مسدود شده ! آدرس ایمیل جدید من
[email protected]
مهسا احمدی
(
1393/02/11
) :
سلام خسته نباشید کارتون جالبه اما1سوال این قطعه ای از شهر ه؟
من ترم آخرم و طرح ما مجتمع های مسکونی ابتدا طراحی شهر ممنون میشم کمکم کنید
امان محمد صابری
(
1393/02/11
) :
با سلام و خسته نباشید ، کارتون که واقعا هم براش زحمت زیادی کشیده اید خوب و زیبا شده ، ولی به نظر من ایده مطرح شده به اون نمیخوره ، طرح خودشو یک اثر مدرن موفق معرفی میکنه که با تفکرات راسیونال و بر مبنای تفکر گشتالت طراحی شده ، توجه عمده به عملکردها و کارکردهاست و زیبایی شناسی هم عملکردی محقق شده . از این نظر پرداختن فرمال به طرح و حتی جنبه های گرافیکی و تندیسواره ای اون هم ، که خوب کار شده اند ، معقول و منطقی نمود پیدا میکنه ، ولی اینکه بگیم طرح رفتارها رو مد نظر قرار داده یه مقداری به طرح نمیخوره و ارزش اون رو با این معرفی اشتباه کم میکنه ،
نظر کلی من اینه که طرح خیلی خوبی شده و زحمت زیادی برده و خلاقانه کار شده ، منتها پارامترهایی که تو شکل دهی اون موثر بوده اند درست معرفی نشده اند. موفق باشید دوست عزیز
حامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. /
عضو جدید
ایـمـــیـل :
لطفاً ایمیلتان را وارد کنید
رمز عبـور :
لطفاً رمزعبور را وارد کنید
مرا به خاطر بسپار
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه
|
ورود
|
ثبت نام
|
درباره ما
|
تماس با ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by
Tryon Software Group