جیووانی لئونی: یکی دیگر از بن مایه های مطالعات شما برای تبیین قواعد ساخت و ساز تمرکز بر ان سبک سیاقی است که پیش از ما [ی معاصر] در خرابه ها[ی باستانی] به منصه ظهور رسیده اند؟
امروز صبح از الدو رُسی(1931-1997) و جیورجیو گراسی(1953) گفتیم و این ایده رسی در مرکز بحث ما قرار داشت که خرابه ها تبدیل به فرم هایی می شوند معنا از دست داده که می توانند دوباره درون یک پروژه ظاهر شوند، این یکی از محوری و با اهمیت ترین ایده ها در زندگی حرفه ای اش بود و به گمان من در اثار شما هم حضوری چشمگیر دارد؟
ادواردو سوتو دی مره: خرابه مضمونی است که من بدان علاقه دارم، اگوست پره می گوید یک ساختمان خوش ریخت همیشه یک خرابه خوش ریخت هم به جای می گذارد، و تا حدودی و از برخی جنبه ها حقیقت ساختمان را نیز عیان می سازد. این وضعیت در زمان هایی پیش می اید که شما شرایط اصلی حکم بر ابنیه مخروبه را نمی دانید، اما در حقیقت ان چه باقی مانده عملا حاما همه حقیقت است، چرا که تبدیل به طبیعت گردیده، وقتی شما هیچ ایده ایی ندارید که از بافت بیرونی ابنیه مخروبه استخراج شده باشد، می توانید به نظام خود همان ساختمان استمکاک کنید.
زمانی که نمی توانم کمپزیسیون نما را حل کنم، اتفاقی که بعضا می افتد، نما را قطع می کنم و این یک برش تولید می کند و هیچکس با برش مشکلی ندارد، ابنیه مخروبه نیز درست به همین جهت که می توان به واسطه شان اناتومی [برش] ان ساختمان باستانی را توصیف کرد و بر اساسش ساختمان را به یک ساختمان جدید تجزیه کرد برایم اهمیت دارد، چرا که می توان ان را یک کل واحد در نظر نگرفت و از همین رو می توان ان را به قسمت های خرد تقسیم کرد و مجددا این قسمت ها را در هم گره زد و دوباره ترکیبشان نمود و نهایتا از این هم کنشی اجزا به محصولی رسید که دیگر ان محصول پیشین نیست.
جیووانی لئونی: و البته این سیاق طراحی شما یک ریشه دیگر هم دارد، شما ـ ان گونه که اثارتان بر می اید ـ دوست ندارید هیچ بنایی را از نسخه های پیش ترسیم شده انتزاعی اغاز نمایید.
ادواردو سوتو دی مره: دقیقا من به هیچ پیش طرحی باور ندارم، به همین سبب هم هست که طراحی کردن در مثلا یک بیابان کاملا برهوت و یک دست و شدیدا تجریدی برایم کاری بی نهایت سخت است، زمانی که شهردار براگا به من گفت که این یک منطقه سبز است که تو باید استادیوم را در ان طراحی کنی مدت ها به دنبال یک نشانه گشتم، نهایتا در ان جا یک معدن سنگ ـ البته در مقیاسی کوچک ـ یافتم و همان را نشانه و مبنا قرار دادم.
جهت گمانه زنی پیرامون ادواردو سوتو دی مره می توانید به فرومی که به همین منظور گشوده شده مراجعه فرمایید