معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
آلفا پولاریس و پل نامتقارن کن گیلی؛ کارکرد در قامت فرم ‏
اتووود سرویس خبر:   مينا ارجمند
1390/09/07
مـنـــــــبـع : www.dezeen.com
تعداد بازدید : 8754

کن گیلی پل شیبدار از فولاد Corten است که بر روی جاده اصلی قرار گرفته و دو ناحیه شهری Granollers اسپانیا را به ‏یکدیگر متصل میکند. این پل توسط Polaris Alfa مهندس عمران اسپانیایی ساخته شد. ‏ دو منطقه ی Alta Terra و Gilli Can از طریق مسیر انحرافی در اطرافشان با هم ارتباط داشتند، اما پل عابر Gili Can ‏مسیرمستقیمی را بوجود آورد که منطقه ی پر جمعیت Gilli را به منطقه ی کم جمیعت Alta Terra بهم نزدیک ساخت. ‏بدلیل آنکه Gili Can (در سمت شمال سایت) ‏‎4/3‎‏ متر بالاتر از سطح قرارگیری Alta Terra (که در جنوب سایت قرار ‏گرفته است) است، پل Gili Can بصورت شیبدار بین این دو منطقه قرار گرفته است.

این پل نامتقارن از فولاد جوی و ‏کفپوش های چوبی و LED ساخته شده است . قطعات پیش ساخته ی کارخانه یی این سازه فولادی ، چهار روز زمان برد که ‏در سایت نصب شوند. در زیر اطلاعاتی بیشتر از این پروژه داده شده است. :‏ مقدمه:‏ در واقع ساخت این پل درخواست قدیمی ساکنان این دو منطقه بود که جاده ی 1432-BV بین آن دو منطقه قرار گرفته و ‏فاصله ایجاد کرده بود. این دو منطقه مسکونی یعنی Alta Terra درجنوب و Gilli در شمال دارای طبیعت و شرایطی ‏متفاوتی هستند: Gilli Can منطقه ای با تراکم جمعتی بالا ، فروشگاه ها و امکانات اجتماعی زیاد است که فضاهای سبز ‏عمومی ندارد و این درحالیست که Alta Terra منطقه ای با تراکم شهری پائین با پارک و فضای سبز عمومی زیاد است که ‏امکانات اجتماعی ندارد. تا قبل از ساخت این پل، هرگاه مردم این دو منطقه میخواستند به منطقه ی دیگر بروند، باید از ‏مسیری باریک و انحرافی عبور میکردند که بر روی پل بزرگراه در حاشیه شرقی این دو منطقه قرار داشت.

به همین دلیل ‏اوایل سال ۲۰۰۱، شهرداری ‏Borough‏ Granollers ، آلفا (Polaris Alfa) را مسئول طراحی یک مسیرارتباطی جدید ‏برای این دو منطقه کرد. ‏ کانسپت :‏ طرح مسیر پیشنهاد شده ، پل عابریست که درکنار تقاطع خیابان Ferran Sant با خیابانMercè la de Verge و خیابان ‏Sant Marc‏ قرار دارد که در سمت Alta Terra ، دارای فرم نا متقارن حاشیه جاده است. مهندس سازه این پروژه ‏Xavier ‎Font‏ بود که قصد داشت از این فرم نامتقارن ایجاد شده توسط دو سطح مختلف بانک Alta Terra و Gilli استفاده کند و در ‏وسط حاشیه جنوبی جاده یک پلت فرم کوچک قرار دهد. ‏ کارفرما و طراحان بدنبال راه حلی با کمترین هزینه مراقبت و مینیم تاثیر بر محیط زیست بودند.

از اینرو از فولاد Corten ‏‏(که پوشش خارجی زنگزده اش محافظی برای فرسایشش در آتی است ) برای سازه؛ لامپ های LED (با عمر طولانی و ‏مصرف انرژی پائین ) برای استفاده بروی کف به منظور روشنائی پل ؛ و چوب پلیمری (عدم نیاز به نگهداری) برای ‏پوشش بروی سازه و کفسازی استفاده شد همچنین کار فرما از طراح خواسته بود که عابر پیاده ی برروی پل ،مینیمم دید و ‏تسلط را برروی جاده داشته باشد و این دلیل دیگربرای استفاده ی فولاد برای کف بود. فولاد مذکور این قابلیت را داشت که ‏با حداقل پرسنل متخصص ، اجزایش در محلی دورتر از سایت ( در کارخانه) ساخته شده و به سایت منتقل داده شود تا به ‏سرعت در محل نصب شوند. این امرسبب کاهش در ایجاد مزاحمت و اختلال در اطراف سایت میشود. ‏

طرح پیشنهادی یک تیره خم شده که با دو تیر کرتنی طولی( با مقطع مربع توخالی) شکل گرفته است و در عرض و عمق ‏متغیر بوده و دهانه ای برابر با‎32.7 ‎‏ متر می پوشاند. در راستای دهانه اصلی، این دو تیر مربعی شکل در ناحیه بالشان با ‏تیرهای فرعی بهم جوش داده شده اند و مقطع U شکل پل را بوجود آورده اند. تیرهای فرعی مذکور هم کفپوشهای چوبی ‏پلیمری (با عرض دو متر) را در میان تیرهای طولی نگه می دارند. ‏

این سیستم به سازه اصلی بوسیله دو لولای فولادی با دهانه ی ۱۳.۹ متر متصل می شود. بدین ترتیب دیگر احتیاجی به ‏ساختن فونداسیون بر روی لبه جنوبی زیرگذر (که خاک نامرغوبی داشت) نبود. در این مقطع V شکل ، دو تیری که تیر ‏اصلی را شکل میدهند، توسط دیافراگم های فرعی (که توسط پلیت های خارجی پنهان اند) به هم متصل شده اند. بدین ترتیب ‏این تیر بصورت یک تیرخمیده ی یکپارچه به نظر میرسد.‏ کاربرد فولاد در این پروژه مزایای بسیاری همراه داشت.

استفاده از فولاد این امکان را داد که براحتی به یک فرم تندیسوارانه ‏ای که مد نظر بود تبدیل شود. تناسب بالای استحکام به وزن ، نهایتا به سازه ای سبک و فونداسیون سبک ختم شد. همچنین ‏کاربرد فولاد برای کف پل هم ، موقعیت ساخت کف را در محیط کنترل شده ی کارگاه ساخت داد. همچنین فونداسیون ها، پایه ‏های پل و کوله (بخشی از سازه قوسی که رانش تکیه گاهی یک قوس ، طاق یا عضو فشاری را گرفته و تحمل میکند) در ‏سایت ساخته شدند، و سازه فولادی پیش ساخته به محل منتقل داده شد. این امرسبب بالا بردن کیفیت محصول و افزایش ‏سرعت در پرسه ی ساخت و ساز شد. ‏ برای سرویس های مورد نیاز که باید در آتی نصب شوند ، هفت لوله در زیر کفسازی چوبی تعبیه شده است ؛ به گونه ای ‏که هفت حفره در شبکه ی تیرهای فرعی (که دو تیر اصلی و دیافراگم فرعی جنوبی را بهم متصل میکند)وجود دارد که ‏امکان عبور لوله های مذکور را فراهم کرده است. ‏

روشنائی پل بر روی کف توسط دوازده لامپ LED تامین میشود که با سایبان های فولادی محافظت و به شبکه های اصلی ‏داخلی فیکس میشوند و با میله های فولادی ضدزنگ در دوطرف نصب شده اند.. ‏ ساخت و ساز:‏ در سال ۲۰۰۹ شهرداری ‏Borough‏ Granollers بودجه ای فوری برای ساخت سریع طرح مورد نظر گرفت که بعد از آن ‏Polaris Alfa سمت مدیریت اجرائی طرح را در سایت به عهده گرفت.. ساخت و ساز این پل در ژوئن ۲۰۰۹ شروع شد ‏‏.کار از سمت جنوبی (Alta Terra) شروع شد و شمع ها ی فونداسیون و کوله ساخته شدند .

و همزمان با ساخت پایه های ‏پل در سایت ،کف فولادی در Ripollet ( ۲۰ کیلومتر دور تر از سایت ) در کارخانه ساخته میشد. ‏ وقتی که ساخت پایه ها و کوله به اتمام رسید و پایه ستون ها در جایشان قرار داده شدند ، سازه فولادی از کارخانه به سایت ‏منتقل و بر روی آنها نصب شدند. نهایتا ، همزمان با ساخت قسمت شمالی سایت ، کفسازی چوبی پلیمری بر روی کف و ‏روشنائی پل انجام شد تا پروژه پل برای افتتاح در سال ۲۰۱۰ آماده باشد. ‏

پل کن گیلی و ایجاد مسیری مستقیم بین دو منطقه ‏


دو منطقه شهری و فاصله ایجاد شده بینشان توسط جاده 1432-BV ‏


پل کن گیلی و جاده 1432-BV


پل کن گیلی پلی نامتقارن


آلفا پولاریس و پل کن گیلی


آلفا پولاریس و پل کن گیلی


مینیم دید و تسلط برروی جاده ‏


تیرها با مقطع مربع شکل (قوطی)‏


فرم U شکل پل ‏


فرم یکپارچه و تندیسوارانه پل ‏


اتصال کوله به زمین




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
1 1 ( 1390/09/09 ) :
بسیار عالی
نگار حاجیان ( 1390/09/10 ) :
خوبه آره
فاطمه موسوی مقدم (تحریریه اتووود) ( 1390/09/24 ) :
هایدگر میگوید که چگونه پل می تواند به عنوان یک شی در جمع اوری و اتخاذ عناصر چهارگانه اش (آسمان ، زمین ، خدایان و فانیان ) عمل کند.تفسیر هایدگر از پل : پل بر روی رودخانه به اهتراز در می اید ، با اسودگی و قدرت ، و فقط صخره های دوسمت خویش را به یکدیگر متصل نمی کند بلکه این صخره ها بسان سکوهایی هستند تا پل بر روی رودخانه یا جاده قرار گیرد.پل به نحو موثری علت ان می شود تا انها در طول یکدیگر گسترده شوند.پل؛ صخره ها ، رودخانه و مسیر و سرزمین را در جوار هم می اورد و زمین را به مثابه چشم اندازی در اطراف میگستراند.
به عقیده هایدگر، پل اجتماعی از راه هایی است که بدان ختم می شود؛ پیش از خدایان ؛ چه ما صراحتا در خصوص آن بیاندیشیم و یا قدردان آن باشیم، حظور انها در هیبت پل مقدس انکار ناپذیر است.حتی اگر بخواهیم مانع حضور خداوند شویم و تمام مقدسات را کنار بگذاریم، باز هم مقدسات متجلی خواهند شد.از نگاه او پل ، نقش رودخانه را در تجربه با ساکنین همجوار آن دوباره به بحث می کشد.برای هایدگر انکار امکانات موروثی رودخانه در جلوگیری از سکونت انسان ها در کنار و یا درون آن به سبب طغیان هایش با اجازه عبور و مرور از روی ان ، شکل میگیرد و به این نکته مشهود اشاره می کند که : " پل صرفا و صرفا یک شی است . صرفا ؛ از این جهت که عناصر چهارگانه را گرد خود جمع می کنند.
هایدگر میگوید : حضور پل و هستی ان ، درارتباط نزدیکتری با تجربه بی واسطه انسانی قرار دارد.هرچند برای او ، اهمیت پدیدار شناختی ساختمان یک پل ، بیش از ارزش فنی ان است.
من فکر میکنم این پل از اصول و قوانین عناصر چهارگانه مارتین هایدگر تبعیت کرده ولی بعضی از این عناصر کمرنگ تر هستند. قوی ترین این عناصر در این پل زمین و فانیان است و دو مورد دیگر ( اسمان و خدایان ) حضور پر معنایی ندارند به این دلیل که پل به بافت اطراف(ساختمان ها ) بسیار نزدیک و در محیط اطرافش گم شده است با این حال ماهیت درونی خدایان و اسمان حفظ شده ولی ظاهرا این دو عنصر را از دست داده است. همخوانی فرم پل با طبیعت اطرافش را نمیتوان انکار کرد.پل از نظر فرم و رنگ با بسترش کاملا مطابقت دارد.
ریحانه امیری نسب ( 1390/09/25 ) :
mishe goft khashen ama hadaf dar..ijade rahe mostaghem kare besarfii bod...baray inke zaman talast....pas khobe ke rah ro kotah kard...khob 2vom inke ..ijade tarh dar biron pul ham baray inke 1k navakhtii ro az beyn bebere..va 1tanavoiii ijad kone
پدرام پورمزینی ( 1390/09/25 ) :
با سلام
هدف از ساخت این پل بیشتر کارکردی بوده که دومنطقه را به هم وصل کرده . سازه ای یو شکل که نقطه عطف فرمی پل می تواند (کوله ای) که در مسیر پل ایجاد شده را مد نظر بگیریم . شاخصه اقتصادی که در ساخت پل می توان در نظر گرفت مصالح و جنس آن می باشد که در تعریف گفته ها از مصاح ارزان یعنی آهن استفاده شده که ساخت آسان و کم خرج و در این حال نسب آسان نسبت به مصالح دیگر . نکته سوم اینکه به کوله ای که ایجاد شده بنگریم. می بینیم که سیر تکاملی پل یک جورهایی با خط زمین رابطه برقرار کرده. و در آخر اینکه رنگ پل که همان آهن زنگ زده است با بافت هم خانی دارد .
پریا فسایی ( 1390/09/25 ) :
این پل با این فرمی که من به شخصه تا به حال جایی ندیدم خیلی جالب است .این تقارن که تضادی را شکل داده باعث جلب نظر میشود .این فرم با مصالح فولادیش که از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است با ساختمان های اطرافش همخوانی دارد .حتی خیابان پایینی پل از نظر من با حرکتی که پل در پایین ایجاد کرده جلوه زیبایی را به خیابان داده است و از این نظر هم که این پل فواید بسیاری را برای رفت و آمد مردمانش را دارد هم بسیار حاِئز اهمیت است .
محمد سجادیان ( 1390/09/25 ) :
پل را سازه ای برای عبور از موانع فیزیکی قلمداد می‌کنند.
به تعبیر فیلسوف مشهور آلمانی(هایدگر)پل بنایی است كه خصوصیات گسترده‌تری از محیط را آشكار می‌سازد. در واقع پل تنها دو ساحل از پیش بوده را به هم متصل نمی‌كند، بلكه پل مكانی را به حضور می‌آورد و چیزها در خلال ویژگی گردهم‌ آورندگی پل آشكار می‌شوند. هاید گر با شیوه نوین به تعامل درباره وجود پرداخته وفلسفه تکنو لوژی از دیدگاه هایدگر این موضوع را برسی میکند که تکنو لوژی همان شیوه خاص از ارتباط با چیز هاست پس تکنو لوژی یک وسیله نیست بلکه شیوه خاص از اشکار کردن چیز هاست.
برخی عوامل مهم در طراحی پل شامل:
1-موقعیت2-سازه3-مصالح4-ایمنی5-نورپردازی ورنگ6-شرایط اقلیمی7-فرم میباشد.
به نظرم این پل هم به تعبیر هاید گر هم از عواملی که ذکر شد مطابقت دارد.در نتیجه این پل با طراحی شیب دار نسبت به کارکرد+بافت هم خوانی دارد.
مرضیه زارعی ( 1390/09/25 ) :
با سلام
یکی از کارکردهای این پل وصل دو منطقه (منطقه ای با تراکم جمعتی بالا و امکانات اجتماعی زیاد بدون فضاهای سبز ‏عمومی ن و منطقه ای با تراکم شهری پائین با پارک و فضای سبز عمومی زیاد بدون ‏امکانات اجتماعی)به یکدیگر که مکمل هم هستند می باشد.
کاربرد فولاد که هم به پل فرم یکپارچه و زیبایی داده و هم باعث استحکام پل شده است.
فرم این پل با کارکرد آن تناسب دارد و از نظر فرم و رنگ هم با محیط اطراف هارمونی دارد.
پوریا فرخی ( 1390/09/26 ) :
عناصری که در عین سادگی زیبایی خاصی به محیط داده.اگر صراحتا بگوییم که فرم مد نظر بوده یا کاکرد بدون شک با نگاهی به مقاله کارکرد پل در الویت قرار گرفته.
فرم اجرایی پل به خوبی با کاکرد آن هماهنگ بوده چرا که هر تغییر آن وابسته به عملکرد آن بوده.به طور مثال فرم سازه ای آن با توجه به خاک نا مرغوب آن بوده که نیازی به پی سازی قوی نداشته و همچنین تعامل سازه با گذرگاه که به خوبی مانع دید افراد به جاده می شود(هرچند که دلیل این قسمت رو نمی دونم)
از نظر تعامل پل و بافت به خوبی با هم هماهنگی ایجاد کرده,صرفا نه به خاطر رنگ,بلکه فرم هماهنگی با محیط دارد.
و از نظر اقتصادی نیز کاملا مشخص است که یکی از مهم ترین خواسته آن ها هزینه کم بوده.
تنها با نگاهی به پل در می یابیم که استفاده از مصالح گوناگون دلیلی بر زیبایی نیست.خود این پل با توجه به محدودیت های آن اثری زیبا را دارا می باشد.
فرهاد سلظانی ( 1390/09/26 ) :
فرمی که در این پل دیده میشود بسیار خوب توانسته خود را با کارکردش وقف دهد با اینکه پل فرمی بسیار ساده با فولادهای زنگزده دارد ولی در این بافت بسیار زیبا خود را نشان میدهد شاید اگر این پل در هر جایی بجز اینجا بود خود را هجمی صلب و بزرگ مقیاس که هیچ نوع زیبایه خاصی نداشت نشان میداد و لی در اینجا خود را از بافت میداند انگار که اصلا از بافت جدا نیست مثل اینکه فقط و فقط برای انجا طراحی شده و من اینکار را خیلی دوست دارم چراکه عقیده دارم که یک بنا یا هر اثری که طراحی میکنیم باید فقط در ان بافت زیبا باشد انجاست که ما توانسته ایم مفهوم زیبایی مفهوم همخوانی و... را بخوبی درک کنیم .
سامان زارع ( 1390/09/26 ) :
در هر سه پروژه قبل پل ها دچار کم هو یتی یا بی هو یتی شده بودند اما در این پروژه فرم پل به انسان وجود ، نیاز و اهمیت آن را نشان می دهد . مسیر مشخص ولی پل ساختار شکن اما پر معنا . اگه من بخواهم بین 4 پل بهترین را انتخاب کنم این پل را انتخاب می کنم . 4
هاشم شامحمدی ( 1390/09/26 ) :
با سلام خدمت همه دوستان .
شامحمدی
اگر از دیدگاه مارتین هایدگر به فرم پل و هماهنگی آن با محیط اطراف بنگریم به نظر بنده همه ی آیتم های مورد بحث هایدگر را در بر میگیرد . گذشته از کارکرد مثبت این پل که دو محله کم جمعیت و پر جمعیت را به هم متصل می کند فرم اصلی بنا نیز در نوع خود قابل تحسین است چرا که با وجود مسافت کم دو طرف نسبت به چند بنای پل موجود طراح به خوبی توانسته است فرم را با محیط ادغام کند و دو مسیر کلی پل که از یک خط مستقیم و یک خط شکسته ی یو شکل تشکیل شده است را به خوبی در دو فضای منفی که وجود داشته حل کند همچنین نوع حرکت اولیه پل یک حس حرکت را به بیننده انتقال می دهد.و نکته قابل ذکری که بیشتر در این پل به چشم بنده آمد نوع مصالح به کار رفته در این سازه می باشد که با کمترین هزینه بهترین فرم را به دست آورده اند.
با تشکر
پوریا فرخی ( 1390/09/26 ) :
پس از مطالعه هر 4 پل و کامنت هایی که قرار دادم , این پل چه از نظر فرم,چه عملکرد , ایده مناسب و چه شاخصه اقتصادی بهتر از بقیه می باشد.
امیر سلامی پور ( 1390/09/26 ) :
اولین موردی که توجه من را جلب کرد شکست رو به پایین و پوسته جدا شده از بدنه بود، این که برای من تنه ی درختی که بر روی پلی برای عبور گذاشته شده را تداعی میکند.رنگ و جنس فولادی پل هارمونی لازم را با منطقه دارد.به نظر من پل به عناصر چهارگانه هایدگر( اسمان.زمین.خدایان.فانیان) پاسخی روشن داده است و به خوبی توانسته گذری مناسب را برای عابرانش ایجاد کند و همچنین در کنارش مسیر جاده را با وجود خود اشتراک دهد.
معصومه مردانی ( 1390/09/26 ) :
این پل متصل کننده دو محیط مختلف باهویتی کاملا متفاوت است و فرم نامتقارن ان به خوبی تداعی کننده این مسئله است...با اینکه پل در ظاهر از دو بازوی جدا ( یکی صاف و دیگری شکسته) تشکیل شده اما با توجه بیشتر میبینیم که بازوی مستقیم از دل دیگری بیرون امده....به نظر من این حرکت نشان دهنده مکمل بودن دو محیط است با وجود تفاوتهای زیاد....
جواد پی تام ( 1390/09/26 ) :
با عرض سلام خدمت تمام دوستان...
هدف از ساحت این پل، ایجاد ارتباط دو محل در یک مجموعه شهری می باشد وکاملا کاربردی می باشد
از لحاظ زیبایی می توان گفت که این پل بسیار خوب و نمایان نشانگر تضاد می باشد و متریال کاملا با محیط اطراف همبستگی دارد
به صورت کلی می توان بیان کرد که با عناصر چهارگانه ی پل کاملا مطابقت دارد...
نگار چاپی ( 1390/09/26 ) :
ساده........ اما زیبا.... به نظرم این شکستگی پایین پل جالب است برای این منطقه مناسب است و کارکرد پل که رساندن از سمتی به سمت دیگر است را انجام می دهد.... و فکر می کنم حتی رنگ فولاد که زنگ زده است با ان اطراف تناسب دارد....
اتصال دو منطقه که یکی پر جمعیت و دیگری کم جمعیت در نحوه ی ساخت پل هم به وضوح دیده می شود....من در بین چهار پل حس نزدیکی بیشتری به پل دارم
محمد رضا خلیل زاده ( 1390/09/27 ) :
مهمترین و شاخص ترین عنصر قابل تامل در این پل روند طراحی صنعتی است. فرآیندی است سیستماتیك كه طی آن، مراحل مختلف طراحی، از ابتدا تا انتها و طی برنامه ای معین و زمانبندی شده، به ترتیب تقدم و تاخر انجام می گیرند. آنچه در این پل با این رویکرد قابل تعریف است
1. تعریف صورت مسأله از طرف كارفرما و یا سفارش دهنده؛
2. باز تعریف صورت مسأله توسط طراح با دیدگاه همه جانبه و كلان نگر؛
3. گردآوری اطلاعات اولیه در رابطه با وضعیت فعلی و ایجاد راه حل صورت مسأله؛
4. آنالیزهای طراحی
(آنالیز نیاز، آنالیز افراد مرتبط با محصول، آنالیز عوامل فرهنگی، آنالیز عوامل محیطی، آنالیز توسعه تاریخی، آنالیز تولید، آنالیز تعمیر و نگهداری، آنالیز عملكرد، آنالیز ارگونومی، آنالیز تعامل، آنالیز ساختار و اجزاء، آنالیز بازیافت و آنالیز زیبایی شناسی).
در کل باز تعریف معمار از موضوع مناسب است.
فرید محبوبی ( 1390/09/27 ) :
انسان حس می کند که این پل ما را به سمت هدفی هدایت می کند ، به دلیل نوک پیکانی اش و خطوط تیزش . ماده پل با اطراف هماهنگی دارد ولی نه زیاد . شاید رنگش سفید بود بهتر خودش را نشان می داد . اما به جاده زیرش حس خوبی داده است .
نیلوفر کشاورز ( 1390/09/27 ) :
در این پل طراح به خوبی توانسته است تعامل بین پل و بافت را در کار بیاورد..و به جای اینکه بحث زیبای شناسی ان مد نظر باشد.عملکرد ان در اولویت قرار گرفته است.البته باید به این نکته دقت کرد که طراح با کمترین هزینه از نظر مصالح،به خوبی تعامل بافتی را حفظ کرده است.و با شکستگی های که در فرم طرح به وجود اورده است،ان را از یکنواختی در اورده است.
حسین ابراهیم پور ( 1390/09/27 ) :
با سلام.
از نظر عملکرد این پل یه پروژه بسیار لازم و ضروری بود و همین کافیست که من به اون رتبه سوم رو از میا 4 تا پل بدم.این پل از نظر زیبا شناختی میتونست بیشتر مورد توجه باشه و باعث احترام به افراد و خود اون منطقه بشه اما باز هم بسیار زیباست.از نظر سازه نیز مقاوم به نظر میرسه و کارایی بسیار بسیار حایز اهمیت.اتصال بوسیله طرح و قالبی عجیب که ظاهر پل هست بسیار زیبا و چشم نوازه.این پل به خوبی وظیفه خودشو انجام میده.
زهرا علي شاهي ( 1390/09/27 ) :
درکل پل سازه‌ای برای عبور از موانع فیزیکی قلمداد می‌شود تا ضمن استفاده از فضا (نه صرفا سطح زمین) بتواند عبورومرور و دسترسی به اماکن را تسهیل کند.
دراینجامیبینیم که این پل نقش خو د را به خوبی ایفا کرده و محل عبور و مرور را به راحتی اسان کرده وازنظر فرم به محیط اطراف هم خوانی زیادی دارد.
محمد سکاک ( 1390/09/27 ) :
تفسیر هایدگر از پل: پل به شیوه خود زمین و آسمان،خدایان و فناپذیران را نزد خود گرد می آورد.قدر مسلم عموم افراد پل را در وهله نخست و در حقیقت صرفأ پل می دانند.اما پل،اگر پل حقیقی باشد،هرگز در وهله نخست پل محض و بعد از آن یک نماد نیست.پل از پیش به این معنا صرفا یک نماد نیست که چیزی را بیان کند که به معنای دقیق لفظ به آن تعلق نداشته باشد.اگر ما پل را به معنای دقیق لفظ بگیریم،هرگز به مثابه یک تعبیر جلوه نمی کند.پل یک چیز است و فقط همان.
هایدگرمیگوید:مکان پیشاپیش در دسترس پل نیست،پس پل،نخست به مکان نمی آید تا درآن استقرا یابد،بلکه مکان به واسطه خود پل پا به عرصه وجود می گذارد.پل چون چیزی محض در موضعی پدیدار می شود،موضعی که ممکن است هرلحظه به وسیله چیز دیگری اشغال شود یا نشانه ای صرف به جای آن بنشیند.امتداد محض را بر حسب عرض و ارتفاع و عمق نمیتوان به درستی از فضا در مقام فضای مابینی انتزاع کرد.
به نظر من همانگونه که هایدگر عنوان کرد،ابتدا پل به مکان نمی آید،بلکه این مکان است که شرایط را به وجود می آورد،برای ایجاد یک پل.دقیقا در اینجا هم من معتقدم که شرایط مکانی تأثیر زیادی بر فرم این پل گذاشته.چون که سمت شمال بلندترازسمت جنوب هست،این فرم رو به پل داده شده،پس نتیجه میگیریم که مکان در ساخت این پل تاثیر زیادی دارد.به نظر من فرم این پل دراین مکان باکارکردی که دارد،با هم،هم خوانی دارد.
وحيد (مسعود) حسنلی ( 1390/09/27 ) :
به گفته ی خود توضیحات زیر تصیاویر فوق... فرم یکپارچه و تندیسوارانه پل
سامان زارعی ( 1390/09/27 ) :
به نظربنده این پل با این فرم در این بافت به خوبی خود راجا داده است واتصال بین این دو شهر رامحکمترکرده.
سحر اردشیرنژاد ( 1390/09/27 ) :
به نظر من فرم این پل به گونه ای دراولویت توانسته قدرت وتوان مصالح را با جنس مصالح "همچنین ترکیب آن با زمین در حجم بسیار بالای خود را با عناصر قوی نشان دهد ....... که در عین حال نسبت به کاربرد آن که خیلی مهم است به نوعی خاص شود وهمچنین کارکرد خود را شاخص کند.
آرش راحمي ( 1390/09/27 ) :
با سلام
از نظر من این پل از نظر سازه ای بسیار قوی و مستحکم میباشد از نظر کاربری هم نقش مهمی را ایفا کرده است که دو منطقه را به راحتی به هم متصل کرده و مردم دیگر مجبور نیستند از مسیری باریک و انحرافی عبور کنند.
مرضیه جمالی ( 1390/09/27 ) :
ازدید بصری این پل کاملا مقاوم به نظر میرسد شکستگی های زیر پل کمک زیادی به مقاوم بودن پل میکند و رنگ مسی ان کاملا متناسب با طبیعت اطراف است محل قرارگیری پل کاملا بجا وضروری کار شده است
پگاه زنيان زاده ( 1390/09/27 ) :
این پل فولادی همانطور که گفته شده بین دو منطقه که هم از لحاظ جمعیتی در تضاد هستند و هم از لحاظ سطح قرارگیری باعث شده پل هم به صورت شیبدار باشد و هم نامتقارن .تا معنی تضاد بین دو منطقه را هم برساند.فرم این پل که از زمین به سمت آسمان حرکت کرده است به خوبی تضاد سطح ارتفاعی دو منطقه را نشان داده.فولادی بودن پل هم به استحکام و دوام پل کمک بسیاری کرده است.
سیروس اباذرنژاد ( 1390/09/27 ) :
این پل دو منطقه را که کاملا از نظر شرایط با هم تفاوت دارند را به هم وصل کرده منطقه ای سرسبز و خالی از امکانات را به منطقه ای پر از امکانات رفاهی ولی خالی از فضای سبز.این پل توانسته دو منطقه را به یک منطقه تبدیل کند که دیگر نه کمبودی از امکانات دارد و نه کمبود فضای سبز و طبیعت.پس نظر هایدیگر در این پل به خوبی قابل درک میباشد در اصل این پل به دو فضای مرده روح و نشاط داده است و من فکر میکنم این پل روحیه خوبی به مردم این دو منطه داده است.عناصری که در ساخت این پل به کار رفته با هم متضاد است مانند چوب و فلز.وشکل ظاهری آن باید متفاوت با بقیه پل ها باشد.چون این پل از نظر عملکرد دو منطقه را متحول ساخته است.و به نظر من از اصول چهارگانه هایدیگر :((خدا ))در این پل به خوبی دیده میشود
مخمد رضا کرمی ( 1390/09/27 ) :
با سلام
طرح پل همانطور كه گفته شده بصرتu شكل است كه طرخ جالب وفرمي خشن گونه دارد..استفاده از اهن به عنوان مصالح اصلي كه به
قول دوستان ارزان قيمت است به نظر بنده ايده اي پشت ان بوده كه ميتوان اين ايده را همخواني مصالح با بافت عنوان كرد.
البته از كاربري پل نبايد قافل شد كه ارتباط دهنده دو مكان است.
امیر خلیلی ( 1390/09/27 ) :
فرم پل در مفهوم بررسی شده واتصال به گونه بسیار عالی طراحی شده.واین فرمzمانند در بافت بسیار زیبا نشسته است.
ایمان درودی ( 1390/09/27 ) :
به تظر من فرم تعامل کامل با بافت داشته است و با توجه به نظر آقای اباذر نژاد این پل دو منطقه ی کاملا متفاوت را به هم متصل کرده است.
حمید رضا مظفری ( 1390/09/27 ) :
من هم با این نظریه که این پل دو منطقه که از نظر زیستی و مردمی با هم متفوت بوده را به هم متصل کرده و با فرم خاص این پل باعث بیشتر شدن مقاومت پل شده است
سمیه فاضل زاده ( 1390/09/27 ) :
این پل با عظمت خود انسان را تحقیر میکند !!!!!
زیباترین کاری که طراح انجام داده است ایجاد شکست است که به نوعی آن را به دو قسمت تقسیم کرده و به خوبی بیان گر تضاد بین دو منطقه است . پل به معنای واقعی پل است و به خوبی وظیفه ی پل در فرم آن مشهود است .
پدرام وحیدی نژاد ( 1390/09/27 ) :
با سلام
به نظر من این پل از نظر فرم شاید با بافته منطقه خوب ترکیب شده باشد و لی از نظر رنگ باید توجه داشته باشیم که این عکسی که ما الان داریم می بینیم در پاییز گرفته شده و تمامی طبیعت اطراف آن سبزی خود را از دست داده اند.این پل به نظر من فقط در پاییز می تواند در رنگ بافت اطراف خود گم شود و در فصول دیگر مثل بهار کاملا تضاد دارد و البته این تضاد بسیار زیبا می شود.
همانطور که دوستان دیگر هم گفتند این پل شاید اگر در جای دیگری ساخته می شود زیبایی که در این جا دارد را شاید در آن مکان نداشت.
این پل در عین اینکه کاملا کم هزینه است اما در این منطقه بسیار زیبا شده و این پل به نظر من از اصول چهار گانه هایدگر پیروی می کند و بیشتر از سه پل دیگر این اصول به چشم می خورد.
عليرضا فصحتي ( 1390/09/27 ) :
در اولین نگاه بیشترین چیزی که برای بنده جلب توجه کرد,عظمت پل در عین طول عبوری کم آن می باشد.
بدون شک جنبه کاربردی آن از اهمیت بیشتری نسبت به فرم بر خوردار است و فرم آن به در عین سادگی به خوبی در خدمت ایده بوده.
از نظر بنده در این پل عناصر چاگانه هایدگر آنچنان پدیدار نیست.
و اما جنبه اقتصادی که مصالح آن گویای این است که یکی از مهم ترین شاخصه آن ها همین امر است.
اعظم مختاری ( 1390/09/27 ) :
با سلام
کارکرد در این پل بیشتر از فرم به چشم میخورد از نظر اقتصادی طرح ارزان تر وکاربردی تر از بقیه پلهاست. این پل از جنبه تخیل دور شده وواقعی تر است . واز نظر فرم با محیط تناسب دارد.
نگار مختاری ( 1390/09/27 ) :
این پل ازنظرفرمی خیلی خوب تونسته بامحیط اطراف ارتباط برقرارکنه .ازنظر مصالح خودتیراهن نشان دهنده مقاومت بالاست واون تیریو شکل تونسته هم ازلحاظ ظاهری وهم کارکردی مقاومت پل رو بالا ببره .ازنظر اقتصادی هم به نسبت مصالح دیگه به صرفه ترهست .این پل خیلی ساده امابایه کارکرد خوب تونسته این دومکان روبه هم اتصال بده .پس هم ازنظرتبعیت فرم ازکارکرد. هم ازنظراقصادی بیشتراز 3پل دیگه بانظریات جیکوب مطابقت داره
راضیه مشایخ ( 1390/09/27 ) :
هدف از ساخت این پل اتصال ذو منطقه که از هر نظر با یکدیگر تفاوت دارند و این پل شاخصه ی این منطقه شده است و به خوبی هوییت خود را حفظ کرده است به نظر من اگه رنگ این پل همرنگ با طبیعت منطقه بود حس خیلی خوبی میداد اما همین تضاد هم باعث تفکیک خوب دو منطقه شده اگه سازه پل اسپیس فریم بود و حرکت پل این طور خشک و خطی نبود و یه حرکت نرم همراه با دیدن مناظر اطراف حس بهتر و به نظر من کاری معمارانه و جالب بود و از نظر اقتصادی طرحی ارزان تر و کاربردی است..
سمانه شمس ( 1390/09/27 ) :
با سلام
به نظرمن این پل باعث اتصال دو محیط مختلف با کاربری متفاوت است وفرم نامقارن آن نمایناگر این مضوع میباشد و فرمی که در این پل داده شده است به نظر من خوب توانسته خود را با کارکردش وقف دهد.
از نظر زیبا شناسی میتوان گفت که این پل بسیار خوب و نشاگر تضاد میباشد.
مهدی توکلی ( 1390/09/27 ) :
ba salam didgahe man nesbat be in pol az nazare formi khub ast be dalile in ke ba shekasti ke dar baiine pol iijad shode masir ra behtar namayan karde ast va ham az nazare masale ejraii .hamchenin masire dastresira kootahtar karde ast.
مهدی توکلی ( 1390/09/27 ) :
dar morede nazare khanume mashayekhi ke goftand range pol khub nist mokhalef hastam be dalile inke in rang in pol ra ghaleb va shakhes neshan dade ast.
مسعود عرب پور ( 1390/09/27 ) :
با سلام
شکستگی های این پل کاملا گویا و با طبیعت اطراف خود همخوانی دارد.
از لحاظ سازه بسیار زیبا و طوری ساخته شده که هم بتوان از زیر و هم از روی پل استفاده ی بهینه را بهره برد.
از لحاظ فرم خود را کاملا منطبق با محیط اطراف نشان میدهد
فرشاد پورشمس ( 1390/09/27 ) :
ba salam.in pol baes shode ke 2manteghe ke az nazare jamiat va kheylii masaele digar baham tavafot darand betavanand ertebateshan nazdiktar shavad.an samt az pol ke be samte paein keshide shode ast neshan az jamiate ziad va an samt ke taadol darad neshan az jamiate monaseb nesbat be an taraf ast va in neshandahandeie forme na motagharen pol ast
فرشاد پورشمس ( 1390/09/27 ) :
ba nazare khanume shams movafegham be dalile forme na motagharen
فرشاد پورشمس ( 1390/09/27 ) :
ba nazare khanume shams movafegham be dalile forme na motagharen
آیسان استوار ( 1390/09/27 ) :
با سلام
هدف مهم و اصلی این پل اتصال 2 منطقه بسیار مهم وقدیمی به یکدیگر بوده که با توجه به فرم و مصالح آن را به خوبی بیان کرده است و با رنگ گرم و حرکت های بالا و پایین یک حس گرم وصمیمی بین این 2 منطقه را نشان می دهد.
مهسا بوجاری ( 1390/09/27 ) :
با سلام
این فرم یعنی شکستی که ایجاد شده زیبایی پل را دو چندان کرده واین دو منطقه رو که اختلاف سطح دارن و مکمل هم هستند را با یک شکست اهنی که از نظر دید بصری من یک متریال محکم هست به هم وصل کرده ،رنگ پل فرمش و کاربردش پل رو خیلی زیبا،متناسب و خاص جلوه میده و حجم اهنی که وجود داره به من احساس امنیت میده و کاملا بافضای اطرافش ترکیب شده و با نظر دوستان که گفتند اگر این پل جای دیگه با این فرم ساخته میشد این زیبایی رو نداشت کاملا موافقم.
شیوا گل دعایی ( 1390/09/27 ) :
سلام
این پل به این مفهوم که فرم در اختیار کارکرد باشد معنا بخشیده است.به نظر من این بسترهم خوانی بیشتری با این فرم پل دارد تا پل عابر ساحل تِرِستِلز.مصالح در خدمت فرم و کارکرد بوده است و ظاهر اصلی پل حفظ شده و به آن فرم داده است.زیباست که علاوه بر روی پل زیر پل توجه انسان را جلب کند و زمانی که به زیر پل توجه می کنی آسمان را در نگاه خود می توانی جا دهی.
در همین حال فرد درون ماشین بعد از نگاه کردن به زیر پل آسمان را می بیند پس پل به نوعی ارتباط دهنده بین زمین و آسمان است علاوه بر کارکرد خودش.
سیروس اباذرنژاد ( 1390/09/27 ) :
هر کدام ار این 4 پل در نوع خود بی نظیر و خاص هستند و این پل توانسته است تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند و رنگ و جنس موار هم بر اساس هین تضاد دو منطقه انتخاب شده. ولی با رنگ این پل زیاد موافق نیستم میتوانست حال که باعث تغییر روحیه اهالی شده رنگ هم کمی لطیف تر انتخاب میشد
عادل کاظمی ( 1390/09/27 ) :
ساده اما خشن اما این خشونت به هیچ وجه منوچه افرادی که روی پل راه میروند نمی شود بلکه افردای که دور نمای پل را می بینند به آن پی میبرند.من فکر می کنم این پل بیش از سه تای دیگر توانسته در بافت جای بگیرد نه خود را تحمیل کند.
ایوب کهن ( 1390/09/28 ) :
در این پل فرم به طور کامل از کارکرد تبعیت می کند.
نکته دیگر در این فرم حرکت است که به خوبی دیده می شود و عدم تقارن در کار است و به خوبی توانسته با محیط خود ترکیب و همامنگ شود.
آرمان محمدخانی ( 1390/09/27 ) :
این پل با اینکه یک مسیر هوای میباشد اما با آن شکست میانی در وسط پل نمای با یک جازبه ریاد با زمین نشان میدهد و فرد عابر کمتر درگیر ارتفاع میشود در طی مسیر عبوری و رنگ آن کاملا هم خوان با محیط و تبیعط آنجا میباشد
حامد چوبينه ( 1390/09/27 ) :
اسمان , زمین , خدایان ,فانیان .... در این کار اهداف هایرگر کاملا مشهود است . در خدمت بودن پل با محیط اطراف و وجود ارتباط با زمین و فانیان . رنگ و سازه کاملا با دید کلی به محیط و بافت
محمد مهدی شفیعی ( 1390/09/28 ) :
با سلام
با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد این پل بیشتر به جنبه کارکردی این پل توجه شده و دو منطقه با ویژگی های متفاوت که به نوعی مکمل یکدیگر هستند را به هم وصل کرده و باعث ارتباط بیشتر دو منطقه شده است و برای مردم این دو منطقه این توانایی را ایجاد کرده که بتوانند کمبود های موجود در منطقه خود را در منطقه دیگر جبران کنند. همچنین این پل از نظر سازه ای خیلی پرقدرت به نظر می رسد و با توجه به نقش کاربردی مهم خود این قدرت و صلابت خاص باعث ایجاد احساس امنیت و آرامش افراد در هنگام عبور از پل می شود
رسول رضایی ( 1390/09/28 ) :
با سلام
به نظر من هدف کلی این اثر ایجاد ارتباط مستقیم بین دو بخش می باشد . حال با توجه به توصیفات ارائه شده می توان به این مفاهیم رسید : ارتباط بین دو بخش که به نوعی مکمل یکدیگرند . استفاده از مصالحی مانند فولاد و چوب که نمایانگر استقامت و پایداری که دو عنصر اصلی در ساختار یک پل می باشند را القا می کند و در کنار انتقال این حس ، درک تضاد بین خشونت در مقابل زیبایی که بین فرم این اثر و مصالح کار شده برای مخاطبین بسیار جذاب و نمایان است .در کل من تفکرات فرد یا گروه خالق این اثر را محترم شمرده و برای تمامی افراد خوش فکر و مثبت اندیش آرزوی موفقیت می کنم .
زیبا کدخدایی ( 1390/09/28 ) :
با سلام
با توجه به کاربری پل که اتصال دو فضا به هم است این فرم شکسته و خشن است اما این امر از جزابیت این پل نکاسته و در این پل طراح به خوبی توانسته است تعامل بین پل و بافت را در کار بیاورد.
سینا فروردین ( 1390/10/04 ) :
پل تنها مفصل ارتباطی فضاها نیست بلکه بیانگر هویت و شخصیت فضا است.
همانطور که گفته شد این پل و طرح آن بیانگر این است که در محله ای نه چندان مدرن هماهنگ با بافت قرار گرفته است فرم غیر انعطاف پل که هماهنگ با بناهای ان منطقه است به خوبی بیانگر هویت آن منطقه و افرادی که از ان استفاده میکنند است .با نگاه به پل متوجه حضور ان در منطقه ی مملو از خانه های سازمانی قشری نه چندان ثروتمند می شویم و این امر تاثیر خود را به روی فرم گذاشته است طوری که املکرد از فرم مهمتر است.
رسول عبدالهی ( 1390/10/04 ) :
به وجود آوردن مسیر مستقیمی که این پل عامل آن بوده میتوان نتیجه گرفت ایده آن بسیار قابل تحسین است که با استفاده از فولاد و طراحی بسیار زیبا به ساخت آسان پلی که محکم و قدرتمند با محیط اطراف هم خوانی دارد .
فرزانه پوررحمان ( 1390/10/28 ) :
مسافت . مسير انحرافي ...... عواملي ست كه منجر به ساخت اين پل شده . ...يك سئوال ... در صورتيكه اين دو منطقه جهت دسترسي به يكديگر داراي مسيري ايده آل بودند ، هم ، ،،،اين پل در اين مكان ساخته ميشد ؟؟؟؟؟آيا تا بحال ديده ايد پلي ساخته شود كه فقط خواسته باشد آسمان را به زمين پيوند دهد ؟ا...يااااجاودان را به فاني ؟ از هر نگاه اين پل اينجاست كه وحدت را بوجود آورد و از بركت هستيش هم، ميتوان راحتتر به آن سو هم رفت .
نگین هنرپیشه ( 1390/11/01 ) :
تقارنی که باعث ساختاری متضاد شکل شده خود یک هنر فوق العاده است که بخوبی در این پل اجرا شده و شاید برای بدست اوردن این چنین کار هنری فولاد بزرگترین کمک را کرده است .
پل با تعریف ساده ای که دارد یعنی عبور و مرور افراد از روی ان و اتصال دو منطقه به هم این سادگی در تعریف و همچنین سادگی منطقه موجود با جذابیت و نوع ساخت پل در این منطقه بخوبی در جایش قرار گرفته .
شیما شهیدی ( 1390/11/01 ) :
فولاد با قابلیت های فراوان و شکل پذیری های خاصی که دارد دست طراح را باز گذاشته تا با الهام از اطراف مکان پل همگونی محوری شکلی را در کار بوجود و همچنین با انتخاب رنگی شاد و باز همگون به منطقه به نحوه ای طراحی شده که گویی این پل از خیلی وقت پیش جزئی از این منطقه بوده است .
در طراحی این پل همچنین از قدرت خطوط شکسته برای خلق اثری جذاب در طرح نباید گذشت .
محمد جودکی ( 1392/08/16 ) :
متقارن یا نامتقارن؟؟کدوم درسته؟

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

پلازای مدنی خودْانگیخته برای شهر شورشی؛ هنگ کنگ و آینده ای که از دل انقلابی شهری بیرون آمد
همه ما سایبورگ هستیم: مکنزی وارک و مانیفست سایبورگِ دانا هاراوی . قسمت چهارم
هنر گفت و گو ـ سامان موحدی راد با عیسی کلانتری؛ با سر گربه نمی توان بازی کرد
کابینْ حمامی در بیرون؛ فیزیکِ پنهان و کوچکِ آینه هایِ ابدیت
شهرهای پیشا صنعتی ـ بقایای ایده ی امپراتوری، تراکم جمعیت و مسئله بزرگی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group