معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
برزن شماره ۶؛ تکه/ریز شهری مرتفع در نیویورک
اتووود سرویس خبر:   مينا ارجمند
1390/10/06
مـنـــــــبـع : www.evolo.us
تعداد بازدید : 6665

امروزه رشد جمیعت بی سابقه ی کلان شهرها در جهان هم به افزایش تراکم شهری پایدار احتیاج دارد. در طی قرون گذشته، فشار حاصله از رشد بی رویه ی جمیعت شهر ها باعث شده که شهرها به صورت عمودی گسترش یابند. این پیش بینی میشود که با توجه به رشد جمعیتی در آینده ، تراکم ساختمانی در جهت عمودی و افقی گسترش خواهد یافت .

این ساختمان که در بالای بافت کنونی شهر قرار میگیرد فضائی بین چهاردهمین و بیست و دومین خیابان ، ششمین و هفتمین بلوار شهر نیویورک را در برمیگرد.مقیاس این ساختمان وابستگی ای متقابلی را خلق میکند که اجازه شکل گیری یک اجتماع جدید را در میان تراکم ساختمان های موجود را میدهد.

برج های اداری با بافته شدن در گریدهای بافت مسکونی ، برای ساکنان این ساختمان مکان کاری را مهیا کرده اند . این برجها در ارتفاع بالاتر از سطح زمین برش میخورند و در بالای شهر، یک پارک وسیع عمومی را که به طبیعت طبیعی راه دارد، را به وجود می آورد. این پارک تجربه ای جدید برای ساکنان ساختمان و توریست ها میباشد که علاوه بر آنکه گریزی به طبیعت طبیعی دارد ، همچنان ارتباط بصری منحصر بفردش را با شهر حفظ میکند. همچنین این ساختمان به سیستم بزرگ متروی کنونی نیویورک متصل است. قطارها در میان ساختار این ساختمان در تمامی جهات حرکت میکنند و در تمامی طبقات ایستگاه دارند. ایستگاه ها در میان شبکه سازه ای چنان جاسازی شده اند که به پل های عابر پیاده که نقش شریان های اصلی حمل و نقل را دارند، متصل شده اند.

مجموعه ای از این بخش ها و ارتباطات در کنار یکدیگر نهایتا توانسته یک حجم توده ای پیچیده ای را ایجاد کند که میتواند این ساختمان را به عنوان یک نهاد مستقل درشهر و یک الگوی اولیه و اصلی برای باروو ۶ (6Borough) تبدیل کند. برجهای کورپوریت: در میان گرید های مسکونی، برجهای شیشه ای بلند فضاهای اداری و محل های کار را برای ساکنانش مهیا میکند.

این ساختارهای عظیم در میان این گرید، لندمارک هائی است که یاد آور برج های کنونی کورپوریتِ نیویورک میباشند. در مقابل برج های سنتی، مسیر های مستقیم بین برج ها و این گرید ، یک ارتباط منسجم تر بین کمپانی های موجود و اجتماعات اطراف دیگرش را برقرار میکند. های پارک: فضائی در این شهر وجود ندارد که بیش از این های پارک نقش به سزائی درآن داشته باشد؛ در واقع این "های پارک" بخش هائی جز و منفرد ازیک مجموعه ی کل در جامعه را به کل مجموعه و فضاهای عمومی ارتباط میدهد. سایز عظیم این ساختمان ، یک فضای عمومی عظیمی را هم میطلبد. در بالای بافت کنونی شهر، در ارتفاعات و دور دغدغه و سرو صدای شهری این ساختار برش میخورد و های پارکی را بوجود می آورد که گریز از شلوغی شهر و پناه به طبیعتی سبز را مهیا میکند

باروو شماره ۶


باروو شماره ۶،




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
مهسا حجازي ( 1390/10/11 ) :
من با این ایده موافق نیستم چون احساس میکنم با این نوع گسترش شهری بافت جدید و قدیم از هم به کل جدا شده و بافت جدید در حالتی بالا و معلق قرار گرفته و تسلط بر بافت پایین پیدا میکند و هیچ گونه ارتباطی بین این دو بافت نیست و تعلیق ساختمان باعث می شود که احساس ارامش در ان نشود...
مرضیه جمالی ( 1390/10/11 ) :
فضای تعلیق که بین این مجموعه قرار گرفته نا امنی برای قسمت بالا و پایین به وجود اورده است و لی ایده ای جالب است و ترکیب بندی زیبایی دارد . البته بافت عمودی مجموعه با بافت افقی شهر در تضاد است.حس می شود که بافت تجاری بیشتر با مجموعه همخوانی دارد تا بافت مسکونی.
علیرضا بوستانی ( 1390/10/11 ) :
با احترام به خانم حجازی باید بگویم که بنده با نظر ایشان مخالف هستم و شدیدا از طرح دفاع می کنم.طراح معماری پایدار را مد نظر داشته و با فضای سبز عمومی که در طرح مشاهده می کنیم به کار خود قوت داده و می شود گفت که نقطه ی عطف طراحی ایشان می باشد.در شهری چون نیویورک شهر به سمت شهر عمودی رفته و معمار مکان خوبی را برای طراحی خود یافت کرده است.
علیرضا بوستانی ( 1390/10/11 ) :
نمی شود گفت که فضای سبز طرح را به 2 قسمت تقسیم کرده و نظری چون نظر خانم جلالی داد.فضای تعلیق نه تنها احساس نا امنی بین 2 قسمت را نمی دهد بلکه موجب قوت گرفتن فضای بالا هم شده است و ارتفاع را از یکنواختی در آورده است.اگر فضای تعلیق وجود نداشت ارتفاع بسیار خسته کننده و یکنواخت می شد و طراح توانسته با به وجود آوردن تعلیق در کار هیجان را به مخاطب دیکته نماید و چشم مخاطب را به سمت خود بکشد.
پدرام پورمزینی ( 1390/10/12 ) :
با سلام
بعضی مواقع هست که انسان با قرار دادن خود در آن موقعیت انتخاب از او گرفته می شود منظور اینکه با توجه به رشد جمعیت نتیجه گیری این است که ما نمی توانیم در افق رشد کرده و ادامه بدهیم به دلیل دسترسی ها و شبکه تاسیسات شهری در نتیجه مجبور به بلند مرتبه سازی میشویم . در رابطه با برج های کورپوریت این برج ها این واقعیت آینده را پیش روی ما می آورد یعنی می توانیم حدس بزنیم که واقعا یک چنین سازه هایی در آینده ساخته می شود و اینکه فضای سبز (یکی ازعناصر سازه ای لوکوربوزیه ) درون کار دیده می شود. به عینیت درگیری طبیعت با سازه که این یکی از نکته ای منحصر به فرد این برج ها است را می توانم نقطه کلیدی طرح دانست چون ما طبیعتا وقتی در ارتفاع هستیم آلودگی بیشتری هم تحمل می کنیم ولی این( برش سبز) که میان برج ها ایجاد شده این مشکل راحل کرده . در نهایت این ایده آرمان شهر گراها به حقیقت می پیوندد ولی با روکردی انسانی تر .
پدرام پورمزینی ( 1390/10/12 ) :
با احترام به به خانوم حجازی اینکه مخالفت خود را با طرح بیان می کنند .این نادرست است که میگوید بافت پایین ازهم جدا شده به خاطر اختلاف زونی طبیعت بافت تجاری فضای شلوغی را در بر میگیرد و خود به خود دست خود را زون مسکونی جدا میکند . و اینکه حالا اون وسط یک اتفاقی مثل برش سبزی رخ میدهد خیلی هم به نظر من کارکردی است تا نقض کننده .
مهدی توکلی ( 1390/10/13 ) :
با سلام.واقعا فوق العاده است.در این قرن به دلیل افزایش جمعیت باید انسان ها روی به این چنین سازه ها بیاورند و در صورت امکان به صورت افقی ساخته شود تا خط آسمان شهری را دچار مشکل نکند.بلی با این طرح موافق هستم.
مهدی توکلی ( 1390/10/13 ) :
در نقد نظر خانوم حجازی می توان گفت که از نظر بافتی مهم نیست و باید با نظر خانوم جیکوبز موافق باشیم و به چند منظوره بودن گرایش یابیم.
فاطمه فرجام ( 1390/10/13 ) :
اولين چيز كه به چشم مي ايد حجم كلي ساختمان و خط اسماني را كه خدشه دار كرده است به چشم ميايد. قطعا تنوع در بافت تنها حجم مورد نظر به چشم بينند مي ايد.اگر از ديدگاه خانوم جين جيكوبز به كار نگاه كنيم تنوع حجمي وو اگر در كل حجم نياز هاي مردمي را بر طرف كند كار جالب است و براي بافت پوهن مثبت است. من اين حجم كلي را قبول دارم ولي اگر كمي در افق پخش شده بود بهتر بود. زيباي كار كه چشم مي ايد فاصله ي بين دو ساختمان است كه در ان فضاي سبز به كار رفته است جذابيت كار را بيشتر كرده است.
وارد شدن نور به محيط داخلي كار شگفتي خاصي را به وجود اورده است. اگر در برش كلي به بافت نگاه كنيم در سمت راست بافت شهري اسمان خراش هاي هم وجود دارد كه اگر بيشتر تامل كنيم خط اسمان در ان راستا هم نا همگون و بي نظام است.ولي در ان بافت كه حجم قرار دارد كل محيط اطراف خود را زير سوال برده است و مانند سلطاني شده كه به شهر احاطه دارد.
عبدالحسین نصیری ( 1390/10/13 ) :
با درود
آسمان خراش قرن 21 هنگ کنگ یا رفع معضلات فضاهای شهری جدید برای شهروندان مهیا و گره ترافیکی دقیقه ای حمل و نقل را باز تر همانند پروژه آسمان پل که ترکیبی با ارتباط فرا بافتی سکونت گاهی در ارتفاع و مسیر های حمل ونقل همگام با بافت موجود شاید 50% موفقیت هدف های در نظر گرفته را تامین نماید.ولی در عمل توده عظیم و سنگینی را در منطقه به نمایش میگذارد که خود سد بزرگی در امتداد افق و محو آن را داراست و چتری گرچه با روزنه روی بافت لایه زیرین و مانع بصری لایه وسیعی از بافتهای شعاعی منطقه موجود را مانند نمای حاصل از روییدن قارچی عظیم در باغچه تکراری با گلهای ناز می باشد حال اگر سمی نباشد هماهنگی با فضای گلزاری را برهم زده است و دید بصری عجیب و غریبی در روییدن را همراه خواهد داشت .
مخمد رضا کرمی ( 1390/10/13 ) :
با سلام
با توج به حرف تمام دوستان من با نظر خانوم حجازي موافقم من هم با اين ايده موافق نيستم به نظرم خط اسمان را كه بهم زده
وبا طرخ پيچيده اي كه داره خودش رو از تمام بافت اطراف جدا كرده البته مزايايه خوب هم داره مثلا دو قسمت شدن
طرخ كارخيلي خويه مخصوصا گذاشتن فضاي سبز درا ن ميان ايده خوبيه.
محمد سکاک ( 1390/10/13 ) :
با سلام
با احترام به خانم حجازی باید بگم که من با نظر ایشان مخالفم،چون که ایشان عنوان کردند که هیچ گونه ارتباطی بین بافت قدیم و جدید نیست،در صورتی که در توضیحات این شهر مرتفع آمده که ارتباط بصری اون با شهر حفظ شده و همچنین از تمامی جهات با سیستم متروی نیویورک متصل است و در تمامی طبقات هم ایستگاه دارند.در ضمن هیچگونه تسلطی من نمیبینم،چون هردو بافت،یک کارکرد رو دارند.
محمد سکاک ( 1390/10/13 ) :
با سلام
با توجه به رشد جمعیت و شلوغی زیاد در شهر، من با چنین ایده ای برای یک بافت شهری موافقم.به نظر من چنین شهر مرتفعی یک شهر کامل محسوب می شود.وقتی که یک چنین بنای مرتفع و عظیمی با کارکردهای متنوع ساخته می شود،مسافرت های درون شهری فوق الاده کاهش می یابد.یعنی یک فرد ساکن این شهر،منزل دارد،محل کار دارد،فضای سبز دارد،فضای خرید دارد،بنابراین خیلی کم پیش خواهدآمد که به فضای درون شهری برود.پس این خودش باعث کم شدن بار ترافیک و البته کم شدن آلودگی هوا می شود.از لحاظ فرم به نظر من برای یک شهرمرتفع،این فرم جالبیه می تونه باشه،زیرا این فرم،این شهر مرتفع رو با سایر آسمان خراش های موجود متمایز می کند. مخصوصا برش فوق الاده ایی که در وسط شهر می بینیم.به نظر من این برش،کل مجموعه رو با سایر مجموعه ها متمایز کرده و هم توانسته فضا ها را از هم تفکیک کند و هم یک فضای سبز زیبا رو در بین این مجموعه ایجاد کند،که این فضای سبز به نظر من فوق الاده در روحیات افرادی که در این شهر زندگی می کنند،تاثیرگذار خواهد بود.در کل به نظر من چنین رویکردی با توجه به رشد جمعیت مناسب به نظر می رسد،یعنی خیلی بهتر از آپارتمان های بلندی است که فقط نقش مسکونی را دارند،خواهد بود.
محسن نظری ( 1390/10/13 ) :
با سلام
با توجه به ریز بافت منطقه ای شهر نیویورک ساخت چنین اسمان خراشی با چند عملکرد مواجه خواهد شد . که میتوان به مرکزیت گرایی اشاره کرد که این خود باعت چند منظوره شدن است چرا اسمان خراش به اینگونه طراحی شده است شاید طراح به منظور بهتر جواب دادن سیرکلاسیون ساختمان در سطح کلان مقیاس در ارتفاع بالا و تهویه کردن یک پارک توریستی معماری را به نمایش گذاشته است و به منظور استقلال بخشیدن به قسمتی از فضای شهری در قالب یک ارگانیزم از قبل تعیین شده در بافت یکپارچه شهری جانمایی شده است که افرادی که در این بافت رفت امد دارند با نگاه کردن به این وضعیت خود را در فضا معلق میبینند و طراح برای اینکه خط اسمان شهر را درگیر ساختمان کند فضای باز را در وسط ساختمان تعریف کرده است و میتوان با توجه به قرارگیری در محیط پارک به تمامی محیط اطراف پیرامون خود مسلط شود و خود را جزئی از فضای اسمان بداند . و در اخر با توجه بیشتر به اینگونه اثار میتوان به جدا شدن ساختمان از بافت خود اشاره کرد وبا توجه به ازدحام جمعیت و گسترش در سطح کلان مقیاس اینگونه ساختمان ها بازدهی مناسبی دارند.


نقد اثر:
این اثر با شماتیک مخصوص به خود باعث تضاد بخشیدن به دور نمای شهر نیویورک شده است.و بدنه مشبک گونه ی اثر ماهیت کالبدی فضا را در هاله ای ازابهام فرو برده است
محمد کشاورز ( 1390/10/13 ) :
با سلام
من از نظر کار کردی چند عملکردی ساختمان واینکه طوری طراحی شده که بتواند به بهترین نحو از همه جهات و حرکت در مسیر معماری پایدار باعث حل معزلات روزمره انسانی گردد با این بنا موافقم ولی از نظر بصری ودید از افق با حجمی بزرگ روبرو هستیم که اصلا به بافت قدیم توجه نکرده وبا سایه انداختن و حجم عظیم کاملا بافت قدیم را له کرده وبا توجه به بافتی که در ان منطقه وجود داردساختمانهای کم ارتفاع معزلی بصری رادر دید ازسطح افق بوجود اورده است به نظر من اگراین مجموعه عظیم در بافتی قرار میگرفت که از نظر ارتفاعی ساختمانهای بلند در ان وجو دداشت از نظر دید از افق بهتر بود
یوسف هوشمندی ( 1390/10/14 ) :
سلام
در خصوص احترام به نظریات دوستان که طرح را ایده جالب ذکر کردن، باید بگویم که در نگاه گذرا طرح برای اسایش شهروندان وتبلور زندگی جمعی انها طراحی شده که پاسخگوی نیاز زندگی اجتماعی وجمعی انها در مقیاس بالاتر ودر ارتفاع ازحدبافت اطراف شده تفکیک فضاها ازلحاظ بصری باید به حداقل برسد و با سایر تدابیر مانند اختلاف ارتفاع و همچنین شکل فضا نباید به صورتی باشد که خودامکان به وجود اوردن فضاهای مستقل و منفک را ایجاد کند، پیوستگی فعالیتهایی که در چنین ساختمانهای انجام میشود بر یکپارچگی فضا می افزاید بدین منظور که حوزهای فعالیتی نباید دارای مرزی غیر قابل انعطاف باشند در نهایت ادراک فضا به عنوان یک کلیت به امکان ایجاد ارتباط میان اجزا فضا با کلیت ان وایجاد تصویر ذهنی واحد وکامل از کل فضا برای شهروند مشهود باشد
ولی تناسب میان اجزاء با کل فضا عدم جزءفضای کلی است که احساس تجانس میان عنصر تشکیل دهنده است چنین ساختمانهایی عمودی می توان شلوغ وپرهیاهوارام وساکت،یا چند عملکردی زیست گاهی ویا نمادین باشد.
یاسمن سیف پور ( 1390/10/14 ) :
با سلام
طرح بسیار جالبی ست وتوانسته به نیاز رشد جمعیت پاسخ دهدهرچند طرحی ماشینی ست من فضای پارک را دوست دارم به دوراز سروصدا شلوغی شهرجای مناسبی برای رهایی ازاتفاقات روزمره ست هرچند فضایی مصنوعی ست اما درکل حجم ازبافت قدیم تابعیت نمیکند ومقیاس بزرگ کار مزیدبرعلت میشود برای کمرنگ شدن بافت قدیم که جالب نیست.
مرضیه زارعی ( 1390/10/14 ) :
با سلام
این طرح بسیار جالب و منحصر به فرد است و من با این طرح موافقم زیرا می تواند نقطه عطفی باشد در شهر نیویورک و به عنوان یک المان شهری معرفی شود. تنوع در حجم و فرم آن به چشم می خورد و از لحاظ بصری چشم نواز است.
می توان گفت این طرح از هر جهت طرح کاملی است به دلیل اینکه در آن خدمات اجتماعی و مورد نیاز ساکنین در نظر گرفته شده مکان کاری مهیا گردیده و حمل و نقل نیز در نظر گرفته شده و فضای سبزی که در ان به کار رفته طرح را کامل تر کرده.
ملیحه سجادیان ( 1390/10/14 ) :
با سلام
من با این ایده مخالفم.زیرا شاید این مجموعه پاسخگوی نیمی از نیازهای مردم باشد اما هیچ همگونی با بافت مجموعه ندارد.باهمه ی این تفاسیر این مجموعه حس تعلیق را به خوبی بیان میکندو در عین حال خط اسمان را در هم شکسته است.به نظرمن مانند روئیدن قارچی است در بیابان.
حمیدرضا کریمی ( 1390/10/14 ) :
با سلام
به نظر من مرتفع شدن ساختمان به کاربری شهری کامل آن کمک کرده وچون در کلان مقیاس است ارتفاع آن نوعی خط آسمان جدا را به وجود آورده است.
واین که با افزایش جمعیت متمرکز سدن مردم در شهر در یک بخش توانسته ایده ی جالبی را عملی کند و با در نظر گرفتن فضای سبز که نوعی فضای منفی است بسته بودن یا به نوعی زندانی کردن افراد شهر درون بنا را باز نگه دارد.
نگار چاپی ( 1390/10/14 ) :
با سلام
خب اين تكه اي از يك شهر مرتفع است در دل بافت شهر نيويورك....به نظر فكر شده و شاخصه هاي جيكوب در ان وجود دارد مثل تراكم و بر طرف شدن احتيا جات در همان اآسمانخراش يعني فضاي تجاري اداري و مسكوني نزديك در عين حال وجود پارك و فضاي سبز براي كهد انسان مقياس بودن را نشان مي دهد.....به نظرم اين شكاف ايجاد شده در نيمه ي بالاي اين شهرك مرتفع از صلب بودن ان كاسته است و با يك عملكرد مناسب وايجاد چشم نواز با آوردن طبيعت سبز از ماشيني بودن وحس زندگي در يك كارخانه دور بشه....
انسان زاتا طبيعت را دوست دارد...
در كل زيبا فرم وعملكرد در راستاي يكديگر اما با اطراف هم خواني ندارد.....
مهسا حجازي ( 1390/10/14 ) :
مرسی از تمامی دوستانی که در مورد comment من نظر گذاشتند چه مخالف و چه موافق, این برداشت من از تصاویر و مطالب بود و بازم بر نظرم تاکید میکنم و فکر میکنم این نوع توسعه برای این مکان مناسب نیست...
ایمان درودی ( 1390/10/14 ) :
با سلام
به نطر من این طرح متفاوت با بافت است و بافت قدیمی رو زیر سوال برده است بهتره که به بگم زیبایی بافت قدیم و ماهیت آن را از بین برده است با با توجه به نظرات دوستان محترم حس تعلیقی که ایجاد کرده بیشتر به ترسناک شدن کمک کرده تا زیبایی.ولی علیرغم این تفاسیر خود طرح با توجه با فضاهای مثبت و منفی و نورهای طبیعی ایجاد شده واقعا جنبه زیباشناسانه به خود گرفته و به نظر من اگر طراح بین طرح و بافت قدیم تعامل ایجاد کرده بود این پروژه موفقیت آمیز بود
افشین شناوری ( 1390/10/14 ) :
من با این طرح موافق هستم زیرا که خطوط طرح با بافت بسیار همخوان است وخط اسمان شهر را از دگرگون ساخته است و علاوه بر زیبایی چشم نواز.،طرح بسیار کاربردی است و میتواند تمام نیاز های ساکنین خود را براورده نماید همچنین میتواند یک اکیوپانچرشهری تلقی میشود.
به امید روزی که به نظر یک دیگر احترام بگزاریم.
محمد سجادیان ( 1390/10/14 ) :
سلام
طرح به تنهایی بادر نظر گرفتن نکاتی که گفته شده ورشد جمعیت در شهر قابل دفاع است.وموافقم ضمن اینکه میتوان اصول وقواعد معماری پایدار را در ان دید وبا مد نظر گرفتن معماری سبز که یکی از اهداف لوکوربوزیه هم میباشد که در طراحی شهر(بام.تراس...)اپارتمان هاو...باغهایی معلق میساخت وبه ارامش دعوت میکرد.
ایا این چنین طرحی مرتفع در یک بافت قدیم میتواند نیاز های اجتماعی.فرهنگی.شهری و...را کاهش دهد. یا با تضادی که در بافت قدیم ومحدود کردن خط اسمان بافت قدیم با وجود اوردن خط اسمانی جدید و... مخالفم.وبا نظرخانم حجازی موافق هستم واقعا یک طرح مضاف در یک بافت شهری می باشد.
حسين يزداني ( 1390/10/14 ) :
با سلام:
من خود نیز در واقع به طور کلی به بلند مرتبه سازی و برج سازی نیز موافق هستم.همینطور با نظر آقای بوستانی که با نظر خانوم حجازی که طراح معماری پایدار را مد نظر داشته باشد کاملا موافق هستم و همینطور به عقیده ی خود من نیز در کلان شهری مثل نیویورک بیز میبایست استفاده از بلند مرتبه سازی را پیش گرفت.
دانیال عابـــــدی ( 1390/10/14 ) :
سلام:
با احترام به نظر تمامی دوستان به نظر من تضاد همیشه هم بد نیست,این طرح با ایجاد تضاد و دید بصری عجیب و بافت جدید و مخالف با بافت افقی شهر و با تضادی که در بافت قدیم به وجود اورده گرایش به چند منظوره بودن را در این معماری گذاشته است که به دلیل افزایش تراکم چه در بافت شهری و چه در رشد جمعیت در شهر قابل دفاع است,پس تضاد بخشیدن همیشه هم بد نیست.این طرح ,معماری پایدار را هم مد نظر داشته که بسیار قابل احترام است.من از طرح دفاع می کنم همانطور که از بلند مرتبه سازی و معماری چند منظوره دفاع می کنم .
بهنام دیداری ( 1390/10/14 ) :
من با این طرح کاملا مخالف هستم.درسته جمیت انسانها روز به روز بیشتر میشود اما درست نیست ما ساختمانهایی با این ارتفاع و جدا از سایر بافتهای اطرافمان بسازیم.ما باید به بافت اطرافمان احترام بزاریم و این کار همانطور که دوست عزیزم آقای شریفی فرمودند باعث شکست خط آسمان میشود.
محبوبه زارع ( 1390/10/14 ) :
با سلام
من با طراحی این چنین بافت شهری موافقم.این گونه بافت را می توان شهر درون شهر معرفی کرد . خود ساختمان به تنهایی کامل می باشد و افرادی که در این ساختمان سکونت دارند و یا مشغول به کار هستند نیازی به خارج شدن از کل مجموعه برای انجام فعالیت روزانه ندارند . سیستم حمل و نقل راحت می باشد و می توان به راحتی مسافتی را طی کرد و همچنین فضا های انتقالی وجود دارد که رابط نسل های مختلف و به منظور انجام فعالیت های مختلف می باشد .در این مجموعه با وجود شکافی که وجود دارد پارکی طراحی کرده اند که در آن از تکنولوژی های سبز استفاده شده . از درون این مجموعه دید بسیار خوبی به کل شهر وجود دارد .این بافت ، تراکم انسانی بالایی دارد.

لیلا حیدری ( 1390/10/14 ) :
معماری وشهر سازی در دو مفهوم عظمت به یکدیگر می رسند . این ریز شهر مرتفع هم در نیویورک بسیار عظیم به چشم میخورد. شهری که به نوعی با فضای سبز ترکیب شده (تلفیق معماری با طبیعت) یک شهر تقریبا عمودی .یک شهر با تراکم زیستی بالا دارای فضای مسکونی .فضای سبز . این شهر دارای عناصر شهری مثل ایستگاه مترو و ...است(حمل و نقل در ارتفاع) . در این شهر سازه های کلان شهر و حمل و نقل کلان شهری به هم میرسند.

حامد عباسی ( 1390/10/14 ) :
مهمترین مساله در مورد این اسمان خراش رعایت معماری پایدار وسبز است.این اسمان خراش به راحتی میتواند تمام نیازهای ساکنین خود را حل کند میتوان گفت چند منظوره بودن از نکات اصلی این طرح است اما باید دانست که ایا تضادی با بافت اطراف خود ندارد
حمید رضا مظفری ( 1390/10/14 ) :
با سلام
از نظر بنده این آسمانخراش نتوانسته با فرم قبلی شهر تعامل نداشته ولی همانطور تعامل برقرار نشده ولی با ازای آن از نظر زیباشناسانه این مشکل را محو کرده است.در ضمن به نظر من با این طرح خط آسمان به طور کلی از بین رفته است
محمد ابراهیم کرمی ( 1390/10/14 ) :
من همیشه با چنین رویکرد هایی موافق بوده و هستم .و اما چنین طرحی برای تعریف بافت شهری خوب هست به خاطر اینکه نیاز بشر هست و در نوع خود ایده جدیدی هست ولی این ایده زمانی جواب میدهد و خوب هست که به نظر من با بافت اطراف خود هم هارمونی داشته باشد که در این طرح فقط خوده طرح شاخص هست و بافت شهر اصلی به نوعی گم شده است.در کل من مخالف هستم با فرم این طرح نه کلیت ایده آن به نظر من باید به گونه ایی اجرا شود که زیاد از شهر اصلی دور نشود.
محمد رضا خلیل زاده ( 1390/10/14 ) :
دوستان عزیز در ابتدا لازم می دانم که یادآوری کنم در زمانه ای که بلندمرتبه ترین ساختمان ها قبل ازبه اتمام رسیدن دیگر در سر شماری گنجیده نمی شوند ،دیدن یک ساختمان مرتفع در هر جایی دیگر عجیب نیست تا جایی که عنوان آن را ریز شهر می نهیم و این بافت است که تعامل پذیر شده اما متمایزترین نکته در این مجموعه که نظر من را به خود جلب کرد تغییر وضوح بافت برای ایجاد عمق فضایی است که بجای عموما تفکیک در افق فضای عمودی را به سه بخش توده ،نیمه شفاف و شفاف تقسیم کرده است.
امیر سلامی پور ( 1390/10/14 ) :
به نظر من این برج بسیار زیباست ، به دلیل اینکه 2 خط شکست بسیار جالب خط زمین فرضی و خط آسمان بسیار جالبی را به وجود اورده،،، و همچنین که گفته شده بیشتر نیاز های مردم : خدماتی، تفریحی و کار را در یک ساختمان جالب تعریف شده،،، به نظر من با افزایش جمعیت بلند مرتبه ساری بسیار اهمیت داره خصوصا آنکه متفاوت باشه مثل این طرح...
من با نظر خانوم حجازی مخالف و آقای بوستانی موافق ...به نظر من بهتره که این برج استارت خوبی باشه تا بافت اطرافشم از یکنواخت بودن بیرون بیاد و تضاد هم اینجور مواقع بد نیست چون سوژه خیلی متفاوته
فرشاد پورشمس ( 1390/10/14 ) :
ba salam.in tarh vaghean fogholade ast.ba gharar dadane fazaie sabz dar mian baes shode ast ham az solbiat va yek dast bodanan jelogiri konad va ham inke fazaie azad va baz mabeine sakhtemanha bashad.hamchenin ba gharar dadane emkanat dar tamame noghat(masalan istgahe metro ya ia borje edari dar miane bafte shahri)az nazare man hich jaie enteghadi nadarad va kamelan ba an movafegh hastam.
فرشاد پورشمس ( 1390/10/14 ) :
ba nazare khanome hejazi movafegh nistam va hamantor ke ali goft tarah memarie paidar made nazar dashte
مهدی افسری ( 1390/10/14 ) :
باسلام:
من با این طرح موافقم زیرا در واقع بافت جدید به نوعی تکامل یافته بافت قدیمی میباشد و بر خلاف اکثر طرحهای عمودی که فاقد فضای سبز می باشند فضای سبز را هم در نظر گرفته و به نظر من به وسیله ی همین پارک وسیع عمومی توانسته ارتباط مناسب و در عین حال جالبی بین بافت پایین و بالا برقرار کند علاوه برآن اگر به لبه هر دو بافت توجه کنیم یک نوع ترکیب بصری بین بافت بالا و پایین وجود دارد که طوری به نظر میرساند که بافت بالایی از قبل روی بافت پایینی قرار داشته است.
محمد فرجام ( 1390/10/14 ) :
با سلام
به نظر من این طرح با استفاده از فضای سبز و فضای مسکونی ترکیب این دو با هم یک معماری پایدار را به وجود آورد. در این طرح فضای سبز فضای مسگونی را به دو قسمت ( به صورت عمودی) تقسیم کرده.
یا حتی در فضاهای ما بین فضای مسکونی هم فضای سبز کار شده.
واما این که پوسته این طرح به صورت شیشه است.1 برای عبور نور است 2 زیبایی طرح3احساس ارامش و.....
اما این طرح فضای چند منظوره می باشد.(جیکوبز)
ماریا زارع ( 1390/10/14 ) :
با سلام
به طور کلی فرم و فضاها خوب طراحی شده است اما مکان ان به درستی انتخاب نشده است. بهتر است این طراحی در جایی قرار بگیرد که شهر را زیر سوال نبرد.
بزرگی و پایداری فرم بسیار عالی و مجذوب کننده میباشد اما احساس ضعیف بودن را در فضاهای اطراف ایجاد میکند
مهدی افسری ( 1390/10/14 ) :
من با نظر آقای دیداری مخالفم زیرا با رشد جمعیت اگر به سمت عمودی سازی و ساخت در ارتفاع نرویم به مرور دچار هرزه روی در افق میشویم و به مرور شهرهایی میسازیم که به صورت افقی گسترش یافته اند که به نظر من جالب نیست و ودر مورد نظر دیگر ایشان در مورد احترام گذاشتن به بافت اطرافمان باید بگویم که ساخت ساز در افق باعث احترام گذاشتن به بافت نمیشود بلکه یک نوع یکنواختی را به وجود می آورد.برای حل این موضوع میتوان به کمک ساخت وساز عمودی در قسمت های مختلف بافت یک نوع تعادل را در بافت به وجود آورد.
مريم عباسي ( 1390/10/15 ) :
با سلام
به نظر من این طرح با توجه به خصوصیت چند منظوره بودن خود توانسته به اکثر نیازهای ساکنان خود پاسخ دهد.فضای سبز عمومی از ویژگی های بارز این اثر می باشد. اما این طرح بر خلاف خصوصیات ذکر شده معایبی از جمله بر هم زدن خط آسمان ، احاطه بر بافت اطراف ، جدایی و عدم نیاز به ارتباط با بافت اطراف را دارا می باشد که این اشکالات باعث شده این طرح بیشتر به یک مجموعه توریستی شباهت پیدا کند تا یک بافت شهری.
پدرام وحیدی نژاد ( 1390/10/15 ) :
با سلام
من هم با این طرح موافق هستم.اول اینکه با بافت قدیم خود ارتباط خوبی دارد و به قول خانوم حجازی که گفتند مانند یک سایه بر روی بافت قدیم است اما به خوبی با آن ارتباط بر قرار کرده است چون بافت جدید با توجه به بفرم بافت قدیم طراحی شده و زیاد فرقی نمی کند.
نکته مثبت دبگر این طرح هم همان است که به خوبی فکری برای حمل ونقل های افراد شده است و راه دسترسی افراد به خوبی فکر و طراحی شده است.نکته دیگر خوب آن هم این است که از فضای سبز خوبی در آن استفاده شده است و ما را کمی از زندگی ماشینی دور میکند در عین اینکه این شهر از یک سیستم حمل و نقل پیچیده ماشینی استفاده می کند.
فقط تنها ایرادی که از ان می شود گرفت موضوع خط اسمان است که برای بافت زیری از بین رفته است.
محمد مهدی شفیعی ( 1390/10/15 ) :
با سلام
به نظر من زبان گفتاری معمار در این پروژه همان زبان معماری پایدار است،چرا که معمار با در نظر گرفتن نیازهای عمومی شهری در فضاهای ترکیب یافته افقی با خلق اثری دارای ساختار عمودی برطرف کرده است.
راضیه مشایخ ( 1390/10/15 ) :
با سلام
به نظر من معمار با خلق این اثر به نوعی فریاد برخواسته از دل شهر را به تصویر می کشد و به خوبی توانسته چاره اندیشی آینده شهر را با تفکری عمیق در زمان حال بیان کند.
این پروژه میتواند نیاز کلی بخشی از شهر را با حرکت در ارتفاع رفع کند.
رسول رضایی ( 1390/10/15 ) :
با سلام
به نظر من زمانی که جمعیت در یک شهر به نقطه اوج خود میرسد و شهر گنجایش رشد سازه ای یا فضایی ندارد ، حرکت فضا در ارتفاع به نوعی تولد دوباره یا ریسمان نجاتی برای شهر می باشد که در این پروژه به خوبی دیده میشود.
نگار مختاری ( 1390/10/15 ) :
به نظرمن این طرح شاید ازنظرظاهری به دلیل دوطبقه شدن زیادجالب نباشه اماباتوجه به رشدجمعیت وبرای جلوگیری ازشلوغی وهرج ومرج بیشتر بسیارایده خوب وطرح قابل قبولی هست .تمام راههای دسترسی وحمل ونقل به خوبی حل شده .با وجودارتفاع وعمودی شدن بافت جدید ارتباط خوبی با بافت قدیم برقرار شده .تنها ایرادی که میتوان گرفت بخطاسمان برای بافت قدیم است که ازبین رفته.
امیر خلیلی ( 1390/10/15 ) :
باسلام
من با این دیدگاه موافق هستم واینکه در ارتفاع رفاه را در برابر ارمش ومحیط خصوصی لمس می کنیم بسیار قابل ارزش می باشد.ایجاد فضای منفی بارویکرد تفریحی روزانه ومحل ارتباط بافت قدیم وجدید بسیار مطقی می باشد اگر در این ارتفاع احتیاجات روزانه افراد برطرف شود این مکان برای زندگی در بافت شهری متراکم عمودی عالی می باشد
فاطمه موسوی مقدم (تحریریه اتووود) ( 1390/10/15 ) :
در اینجا با برش دادن ساختمان و دونیم کردن آن در ارتفاع ،فضای منفی به وجود امده وتعلیق در قسمت فوقانی ساختمان، میان گستره ای و میان باغی به وجود امده که یکی از اساسی ترین مشکلات در زمینه کنترل روابطاجتماعی در بین ساکنین اسمان خراش های متراکم و دسترسی ها راحل نموده . از انجایی که این گونه ساختارهایی در ایندهرونقبیشتری پیدا میکنند من کاملا با این ایده موافق هستم.
محمدرضا نامداری ( 1390/10/15 ) :
ایجاد فضای منفی و حس تعلیق به بخش مسکونی نکته مهم این بنای در خدمت فضای شهری است

به نظر من حجم آنقدرعظیم می باشد که از چیزی به عنوان خراب کردن خط آسمان گذشته است
من با کمال احترام با نظر دوستان که گفته اند که خط آسمان را خراب کرده اند مخالفم
فرزانه پوررحمان ( 1390/10/15 ) :
كاملا مخالف هستم چراكه معتقدم ، نمي توان به انساني گونه اي متفاوت از انچه تا به ان زمان مي زيسته بخشيد ، هديه كرد چه برسد كه تحميل .... قطعا راه حل بهتري جهت كنترل اين وضعيت مي توا ن يافت . با اين طرح قطعا شهر زيباتري خواهيم داشت اما انسانهاي زيبا،،،، ديگر نه...
هاجر برومند ( 1390/10/15 ) :
در طراحی این فضای شهری به شاخصه های خانم جی کوبس می توان اشاره کرد.یکی از آن شاخصه ها چند عملکرده بودن فضاهاست یعنی قرار گرفتن فضا های مختلف در کنار یکدیگر و دیگر شاخصه ی خانم جی کوبس تنوع بافت بناهاست که بناهای قدیمی در کنار بناهای مدرن و جدید قرار گرفته اند و عناصری که میتواند محله را تعریف و گویا کند در این فضای شهری به گونه ای خودش را نشان داده که یکی از آنها لند مارک می باشد . یکی از معایب این طراحی رعایت نکردن خط آسمان به صورت افقی می باشد . پر و خالی بودن این فضای شهری باعث تحرک و پویایی شده که این در نوع خود بسیار جالب است .

زهرا علي شاهي ( 1390/10/15 ) :
همچین ایده ای در بافت شهری که جهت ان عمودی میباشد کاملا تضاد دارد با نظریه خانم جی کوبز چرا که ایشان بیشتر پیشرفت در جهت افقی را قبول دارند.ولی نکته مثبت ان که میتوان اشاره کنیم این است که بسیاری از مایحتاجات و امکانات مورد نیاز مردم را در خود حل کرده است ولی کاش به صورت افقی طراحی میشد که کمی هم با فرم های دیگر از نظر ارتفاعی همخوانی داشت
یوسف فتحی ( 1390/10/15 ) :
سلام
امروزه با توجه به رشد جمعیت و تراکم بالا نیاز به سازه های کلان مقیاس با ارتفاع بالا داریم. این ساختمان از نظر نوع سازه و قسمتی که فضای منفی بوجود آورده (فضای سبز) جالب توجه می باشد. این بنا در قسمتی از شهر قرار گرفته که کسانی که در این ساختمان زندگی می کنند و یا کسانی که در فضای سبز این برج قرار می گیرند بافت کل شهر را می توانند مشاهده نمایند و دسترسی به این ساختمان نسبت به مکانی که در نظر گرفته اند بسیار مناسب و آسان است.
حجم بالا و ارتفاع زیاد نسبت به اطراف, در دیدگاه مردم به چه شکل خواهد بود؟ تاثیر این ساختمان بر ساختمان های اطراف خود در آینده به چه شکل خواهد بود؟ مصالح ساختمان کاملا به صورت لخت مشاهده می شود.
آرش راحمي ( 1390/10/15 ) :
درمقایسه با ساختمانهایی که عمودی میباشند این حجم بسیار متفاوت و همچنین توانسته فضای منفی به وجود امده را فضای سبز ایجاد کند که بسیار حجم را متمایز کرده نسبت به احجام دیگر.
این حجم خود را در مقیاس کلی شهر بسیار نمایان میکند در صورتی که اشتباه است چون نه ساختمانی است که قدمت دارد و نه جز اثار میباشد که نتوان ان را حذف کرد پس میتوان ان را طوری طراحی کرد که هم با بافت هم خوانی داشته باشد هم به صورت خطی و افقی خود را در مجموعه جای دهد.
علیرضا بوستانی ( 1390/10/15 ) :
سلامی دوباره
من به عنوان موافق در این گونه طراحی در جواب دوست عزیز سامان زارع که سوالاتی مطرح کرده باید بگویم که:
باغ در بام در مکان خوبی طراحی شده و در واقع در نقطه ی اوج طراحی در نظر گرفته شده.در نقطه ای که یک میان گستر کم نظیر را در کار می بینیم.
جدا سازی مسکونی از تجاری کار بسیار منطقی است.شهر سازان بزرگ دنیا بر این باور هستند که لایه های مختلف کاربری ها را در طبقات مختلف تفکیک نمایند.و به شدت قابل دفاع است.در جواب سوال آخر:چه کسی فضای منفی را فضایی می دونه که در ارتفاع نباشد؟فضای منفی در هر جایی از کار ممکن است.از نقاشی های سالوادور دالی گرفته تا حجم های بی نظیر رم کولهاوس و و و...به عقیده ی من فضای منفی همه جای حجم معنا دارد.
مژان خردمند ( 1390/10/15 ) :
با سلام
این ساختمان مدرن و چند عملکردی را نمیتوان در کنار این شهر قدیمی و بی جان گذاشت. من فکر می کنم هیچ ارتباطی با هم ندارند و مختلف هستند.این شکستگی که در این ساختمان بلند رخ داده.ساختمان را از یکنواختی و تکرار خارج کرده و با طبیعت سبز رشد داده.جداسازی دو ساختمان و با خط های موج گونه اش ترس از حرکت کردن و افتادن را در دل بیننده می اندازد.
احسان ĩف ( 1390/10/26 ) :
با سلام
ریز شهری مرتفع در نیویورک برزن:
اینچنین ایده ای برای تعریف یک بافت شهری مناسب است زیرابا توجه به این توضیح که ، فشار حاصله از رشد بی رویه ی جمیعت شهر ها باعث شده که شهرها به صورت عمودی گسترش یابند با این ایده موافقم چون بالاخره باید از یکجا شروع کرد وچنین برجهایی ساخته شودواینچنین طرح هایی نقطه ی عطفیست برای ساخته شدن برجهای دیگر، که با این روند کمکم تفکراین که بافت قدیم وجدید از هم جدا شده ازبین خواهد رفت ودر آینده ای نزدیک شاهد برجهایی عظیم وغول آساتر ازاین خواهیم بود. همچنین طرحی که ، تمامی عناصر فضای سبز – بافت مسکونی- برج های اداری و ...رادربردارد تقریبا بی نیاز ازمکان های دیگرمی باشد.
نقداثر:
این اثر با توجه به پوسته مشبک خود فرم بصری زیبایی هم از داخل وخارج ایجاد کرده وقسمت فضای سبز، اثررا بی نیاز ازخارج کرده وباعث منفک شدن قسمت بالا وپایین شده که باعث عدم بکنواختی وصلبیت آن شده.
بااحترام وتشکر ازنظرات کلیه ی دوستان
علیرضا عرب ( 1390/10/27 ) :
با سلام
در جوامع بشری با توجه به افزایش جمعیت به ناچار با کمبود فضا در بعضی ازنقاط شهری مواجه میشویم که این باعث رو آوردن جوامع شهری به برج سازی ونتیجتا ایجاد شهرعمودی میشود.ریزشهرمرتفع در نیویورک باتوجه به زیبایی منحصربه فردی که داردارتباطی بابافت اطراف خودبرقرارنکرده وبه مثابه تکه شهری به اشتباه گزارده شده دروسط نیویورک میماند.وجود چنین ریزشهری بابافت فشرده اطراف وتراکم انسانی بالای خودباعث ایجادترافیک شهری وآلودگی صوتی و....میشود.با احترام به نظرات کلیه دوستان بااعتقادبه زیبایی بصری طرح وداشتن خصوصیات یک شهر کامل درخودباوجودریزشهری مرتفع درمحل قرارگیری درشهرنیویورک مخالفم.
مریم روشن ( 1391/03/25 ) :
عملکرد چندجانبه این مجموعه باعث افزایش میزان دسترسی ها و هم چنین کاهش وابستگی بین خود و کل شهر شده است ، به دلیل اینکه تا حد قابل توجهی نیازهای خود را به صورت مستقل از فضای شهر پاسخ داده است .
در این مجموعه دو مورد از اصول خانم جیکوبز به خوبی مشاهده می شود :
1) تنوع در بافت به گونه ای که بناهای سنتی همچنان باقی مانده اند و در کنار ساختمانهای مدرن به حیات خود ادامه می دهند.
2) چند عملکردی بودن مجموعه فوق
ولی اصل کوتاه و متناسب بودن ارتفاع ساختمانها نقض شده است.
مجتبی غلامحسینیان ( 1391/03/29 ) :
با توجه به اینکه این برج به اصل های خانم جیکوبز توجه کرده ولی باز هم شهر را به سمت ارتفاع کشانده است و این موضوع باز هم شهر ها را به سمت و سوی شهر سرمایه داری کشانده است در این طرح باید توجه داشت که شهرهای ما باید زندگی کند و زنده بماند و علاوه بر عمودی بودن قسمتهایی از شهرها به افقی بودن آن نیز توجه داشت.
سمانه ترنج ( 1391/03/30 ) :
این طرح دارای حجمی زیبا /شهری کامل و به دلیل عملکرد همه جانبه ی که دارد حائز اهمیت است.و نظر به این که رشد جمعیت بسیار بالای در شهر نیویورک مشاهده می شود. اما دلیل نمی شود که بافت قدیم شهر را زیر چنین شهری خرد کرد" واین پروژه مانند حجم غول پیکری بر شهر نشسته وخط آسمان را خدشه دار کرده .و هیچ سنخیتی با کل فضای اطراف ندارد و در کل با حجم پروژه چندان موافق نیستم........
شهروز بنافی ( 1391/04/03 ) :
در طرح ارایه شده نه تنها اصول جیکوبز در نظرگرفته نشده است بلکه کاملن با آن در تضاد است، تفکیک بافت جدید از قدیم، بلند مرتبه سازی، عدم تنوع در کاربری ها و همینطور درک از محله که لینچ به آن اشاره میکند. و در مورد برآورده کردن نیازهای اولیه ساکنین تنها به نزدیکی محل کار پرداخته شده است. و به اعتقاد بنده انسان ساکن در این بافت نمی تواند آن را بپذیرد و حتی رشد جمعیت نمی تواند توجیحی برای ایجاد چنین بناهایی باشد.
زهــرا رحیمی حقیقی ( 1391/04/04 ) :
ایده عظیم و جالبی است.اما با توجه به محل قرارگیری، به خوبی با بافت قدیم ترکیب نشده و هماهمنگی لازم در طراحی آن با شکل بافت اطراف به وجود نیامده.
هرچند که سعی شده نظریه حفظ بافت قدیم و جدید و در کنار هم قرار گرفتن این دو، توسط خانوم جین جیکوبز، در آن رعایت شود اما ترکیب نشدن بافت جدید و قدیم باعث ایجاد ناهماهنگی شده و باعث جدا شدن طرح از بافت اطراف شده.
در واقع در نگاه اول به نظر میر سد که حجمی این چنین،به یکباره در جایی که تناسب و همخوانیی با آن ندارد به وجود آمده.
اما در بررسی خود طرح به تنهایی و بدون در نظر گرفتن بافت اطراف آن، باید گفت که طرح زیبا و بی نقصی است.
چند عملکردی بودن آن مشهود است.و فضای سبز به وجود آمده در میانه آن، طرح را به طرحی کامل و جامع و منحصر به فرد تبدیل کرده.
سیده سمیرا ĩذرمینا ( 1391/04/06 ) :
با سلام
به نظر من این طرح بر خلاف نظر دوستان ایده خانم جیکوپز را برآورده کرده است. این بنا در نگاه اول به صورت عمودی و مغایر با بافت اطراف دیده میشود، اما با دقت بیشتر متوجه میشویم که در این طرح ارتفاع به صورت فضای سبز در میان آن شکسته شده و بنا را به صورت افقی در چند سطح یا طبقه بوجود آورده است که با بافت اطراف همخوانی دارد. در واقع همان سطح افقی بافت است در چند طبقه، و از نظر من مناسب است.
سحر تابع بردبار ( 1391/04/06 ) :
باسلام
من با نظر خانم آذرمینا کاملا موافقم. این طرح عمودی به نظر میرسد. اما در واقع افقی وهماهنگ با بافت است که در چندین سطح اجرا شده. فضای سبز میان بافت نشان از افقی بودن است وفضای ارتباطی خوبی بین سطوح مختلف این بافت است که جدا ازهم بودن وعمودی بودن را از بین برده است.
هادی جعفرلو ( 1391/04/06 ) :
باسلام
این طرح با توجه به رشد جمعیتی و ساختمانهایی که مانند قوطی کبریت از زمین سر برآورده اند و در خیلی از مواقع فضای سبز شهری را نابودکرده اند بسیار زیباست و با توجه به ایجاد فضای سبز وحجمی افقی که پوشش داده عمودی بودن را تحت الشعاع قرار داده و مانند بسیاری از ساختمانها ایجاد ناامنی نیز نکرده است .
عباس دهداران ( 1391/04/07 ) :
با درود
علیرغم جذابیتهای فرمی و فضایی پروژه، هیچ توجهی به سایه اندازی بسیار استعمارگرایانه آن بر روی بافتهای همجوار نشده است !!!
آیا خلاقیت آوانگارد تنها با تعداد محدودی از انسانها باید خدمات رسانی کند ؟؟؟
منا مهرگان ( 1391/04/07 ) :
باسلام
این پروژه بر عکس چیزی که نشان میدهد ودوستان تصور کرده اند انسان گرا و پایدار طراحی شده است، که در واقع همان دیدگاههای خانم جیکوبز است. بام سبز در این پروژه به خوبی مشهود است. وفضای سبز در میانه بنا ارتباط بین طبقات را ایجاد کرده ونقطه عطف بنا محسوب میشود.
سمیه فرزانه ( 1391/04/08 ) :
سلام
طزاحی این ساختمان بسیار خودخواهانه و متکبرانهه است زیرا به آسایش ساکنین خانه های همجوار توجه نکرده و این ساختمان در طول روز دائم بر روی ساختمانهای اطراف سایه اندازی میکند و از طرفی هم نمای ساختماتنهای اطراف هرچند زیبا باشند این ساختمان عظیم و غول آسا باعث می شود آن زشت و حقیر نشان دهد
امیر ابراهیمی ( 1391/04/09 ) :
با سلام
به نظر من این طرح شاید به لحاظ حجمی جالب باشد.اما به لحاظ تناسبات بخواهیم برسی کنیم با ساختمانهای اطراف هماهنگی ندارد. و از لحاظ هویت تاریخی باز همینطور. هیچ هویت تاریخی را نشان نمی دهد و مرتفع بودن ان باعث نوعی تضاد شده و شاید با ارتفاع گرفتن و نداشتن هویت، نوعی بی احترامی به بناهی اطراف می باشد.
حمید موسوی ( 1391/10/16 ) :
پروژه بسیار عالیست.رشد جمعیت باعث شده که خانه ها به سمت مرتفع سازی پایدار بروند.این کار و امثال اینها که هم معماری سبز و هم پایدار و هم مزرعه های عمودی را اجرا میکنند در نظر اکثر معمارها عالی است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

خانه باغ مسکونی از کنگو کوما ؛ فضاسازی های شفاف در مجاورت طبیعت
خانه ی ساحلی از معماران هربست ؛ تنوع بصری در حجم و چشم انداز
پاکستان؛ الگوی مسکن روستایی ارزان و مقاوم
جنگل هندسی برای خانه های انفرادی از سو فوجیموتو ؛ عناصر طبیعی معرف مفهوم خانه
اتووود کلاسیک ـ شهر فرمینی ـ لوکوربوزیه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group