برود زینکی «لوئی کان» به خاطر الهامات فرهنگی و خلق مکانی با معماری مدرن مشهور است. ممکن است مثل بعضی از پروژه های دیگر در دنیا مشهور نباشد. اولین کلیسای واحد و کامل در راچستر، نیویورک که یکی از آثار گیرا و جذاب کان می باشد. با تکمیل تا حدودی بعد از موسسه سالک در سال 1976 در این ساختمان، جایگزین کلیسای قبلی که توسط ریچارد آبجون موسس AIA گردید که ملی شد . اولین کلیسای واحد که با طراحی مدرن و با ارزش های سنتی موحد که جامعه را ارتقاء می بخشد و درقلب هر کس ساختمان محراب را ترسیم می کند. بروس کولمن موقعی که کان در ابتدا شروع به عضوگیری اعضای انجمن می کرد، پیشوای روحانی آرمان و دلایل منطقی کلیسای واحد و مستقل و مشارکتی علم و مذهب را توضیح می داد. این ملاقات ها موجب شد کان شروع به ترسیم یک تخته سیاه کند که علائمی از ادغام کلیسا با علم را نمایان کند.
در چشمان او، علامت سوالی بر روی تخته سیاه علامت محراب است که همه سوالات جهان در آن اتفاق می افتد و مثل سوار شدن فردی که در کشتی زندگی سوار می شود و میخواهد به حقیقت برسد. حقیقتی که طی فرایند طبیعی زندگی به وقوع می پیوندد. درجاهایی اطراف محراب کان کلاس های درسی را برای مدرسه و تعلیم داده است. این گونه کلاس های درسی نشانگر سوالات برانگیخته ذهن افراد بود. کلاس های درسی و محراب به وسیله یک قطعه متحرک که اطراف محراب را می پوشانید پل زده شده و همه شیوه های افکار و اعتقادات کلیسای موحد به شکلی همگرا به ذهن می آید و با جایگاه معماری الهیات و خداشناسی همراه با محلی برای یادگیری، تفکر، سوال پرسیدن و کشف و جست و جو. اولین کلیسای واحد مشابه همه پروژه های کان یک خاصیت واثر تاریخی به همراه دارد. کلیسا و مدرسه در منطقه راچستر و مکان و موقعیت برجسته به حساب می آیند.
آجرکاری و بتون ریزی به ساختمان نما و جلوه خاصی می دهد، اما طراحی پرهزینه و سنگین تاریخی فضای داخلی آن به ویژه مکان ها عبادت آن بسیار روشن می نماید. چون کلاس های درس در پیرامون ساختمان قرار دارند، حس نظم و قاعدگی در کلاس های درس پرنور و روشن می دهد. نمای بیرونی قالب های پنجره موجب کنترل نور در کلاس های درس می شود و نور متعادل می گردد. مجزا بودن کلاس ها موجب شده بین کلاس ها فضا برای نشستن و گشت و گذار دانش آموزان و بچه ها فراهم گردد. محراب که در مرکز ساختمان قرار دارد موجب هدایت نور به داخل ساختمان می شود.
برج های کناری عاملی جهت تغییر نور گردیده و با تغییر فصول نیز تغییر می یابد. در تمام معماری کان، نور مهم ترین جزء طراحی محسوب می شود اما شیوه به کارگیری و طراحی محراب با مواد خاصی جلوه خاصی بدان بخشیده است. مواد ساده به کار رفته که نیاز به هیچگونه نمای دیگر نمی باشد. اومعتقد است نمای سیمان با تخته های چوبی برای این کار کافی است که حالت عرفانی و هنری با نور و نمای ساختمان به دست آمده است. سیمان و آجر با کیفیت حالت تابان و درخشندگی و با رنگ روشن را جلوه می نماید. گرچه اولین کلیسای واحد، یکی از ساختمان های مشهور کان نمی باشد با این حال بسیار جذاب و گیراست. طراحی با سیمان و سیستم های نور طبیعی از جمله مشخصه های معماری کان می باشد و کلیسای واحد یکی از ظریف ترین نمونه هایی است مبنی بر اینکه چگونه معماری می تواند اثرات قابل تبدیل داشته باشد، نه تنها نور و طراحی بلکه درک تئوریکی و ساختار مجدد استفاده از فضا هم می تواند شاخص باشد.