خانه ی بوردو به صورت منفرد بر فراز یک تپه ی انباشته از درختان جنگلی، در جنوب شرقی شهر بوردو فرانسه واقع شده و دید مناسبی به دورنمای شهر و حاشیه ی رودخانه ی گارونه دارد. پروژه ی بوردو به سفارش شخصی که در یک حادثه ی رانندگی مجروح شده و از صندلی چرخ دار استفاده می کند ساخته شده است. به همین دلیل یک بالابر نسبتا بزرگ وظیفه ی انتقال و حرکت افراد در بین سطوح مختلف خانه را بر عهده دارد. این بالابر علاوه بر آن که به عنوان یک محیط کار طراحی شده، در امتداد قفسه ی بزرگی از کتاب به بالا و پایین در حرکت خواهد بود.
سلسه مراتب عملکردی در این پروژه به این شکل است که از معبر منتهی به حیاط و درب ورودی در زیر دیوار محوطه قرار دارد و با رمپی که به صورت مصنوع طراحی شده در حیاط به تراز همکف پروژه خواهد رسید . درب ورود و مسیری که در امتداد آن طراحی شده ، جهان خارج را از محیط داخل جداکرده است، محیط داخل به شکلی دقیق، با ابعاد هندسی و به واسطه ی ذهن انسان طراحی شده و در مقابل آن، جهان خارج بی نظم و بدون قاعده ای یکپارچه به صورت طبیعی خلق شده است . این اختلاف و تضاد را به صورت مشابه در ساختمان های نئوکلاسیک قرن هجدهم نیز می توان مشاهده کردو به این ترتیب مخاطب پروژه همواره در فضایی مملو از نور خورشید و شفافیت بصری مناسبی رو به جهان خارج مواجه خواهد شد.
فضا و ساختار پروژه کولهاس به گونه ای است که به واسطه ی تفکرات و ایده های مطرح شده ی لوکوربوزیه، توانسته است تا با رویکردی متفاوت فضای سیالی را در تراز همکف و محیط پیرامون خود به نمایش بگذارد . در پروژه ی فارنزورث میس ون دروهه نیز ویژگی مثبت آن سطح و بام مسطح خانه از زمین است، کولهاس نیز همین رویکرد را به شکلی متفاوت و همسو با اندیشه های لوکوربوزیه، و البته بدون طراحی پیلوت در پروژه ی خود دخیل کرده است .
در نگاه نخست به نظر می رسد جعبه ی بتنی صلب به طرف پایین فشار داده می شود تا سقف همانند یک بالن به سمت آسمان پرواز نکند!در واقع سقف به وسیله ی تکیه گاه بزرگی به شکل یک تیر آهن در امتداد خود و لنگری که وزن سقف در جهت دیگربه خودگرفته است پایدار ومستحکم در جای خود قرارگرفته است .و معمار در این میان ترفند های بسیاری را به کاربرده است تا احساسی از شفافیت و سبکی در خانه ارائه کند و این احساس را تنها با حذف جلوه ی ظاهری سازه در پروژه خود برقرار کرده است .
زمان و تغییرپذیری در این پروژه را می توان بر اساس نیاز افراد در مواجهه با عملکرد های متفاوت و همچنین تعامل در جهت تغییر فصول به شیوه های مختلفی پاسخ داده شده است . این تطبیق پذیری کارکرد فضا را می توان در اندیشه ی ایجاد " اتاق ناهارخوری تابستانه " در انتهای جداره ی غربی ساختمان در طبقه ی فوقانی و یا " اتاق ناهارخوری زمستانه " در فضای داخلی طبقه ی اول مشاهده کرد .
در نگاه آخر می توان گفت ،فرانک لوید رایت تلاش داشت تا مفاهیم بی شماری از قبیل واقع بینی، طبیعت محور بودن معماری، توجه به جوهره ی زندگی و تعاملات اجتماعی و همچنین بی آلایش بودن معماری بومی را ترویج دهد . در حالی که رم کولهاس در مقابل خلق یک بیان شخصی از معماری، ساختگی بودن را (در مقابل طبیعت محور بودن) ، تضاد و پیچیدگی را همسو با اندیشه ی زبان معاصر در معماری ترویج و گسترش داد. ساختمان بوردوی رم کولهاس نیز اثری است که آگاهانه با واژگون ساختن قوانین و انتظارات مخاطب خود در جهت ارائه ی این اندیشه قدم بردارد . این رویکرد بیش از هر چیز به واسطه ی تلاش معمار در خلق تغییرپذیری در فضای معماری، مهارت او در جهت ساختن نگرشی متفاوت به جهان پیرامون و نیز امکان بروز آن به وسیله ی هنر مصنوع معماری شکل گرفته است .
برای اشنایی با نگره کلی رم کولهاس نسبت به معماری و شهر ببینید نوشتار رم کولهاس؛ لیبدویِ معاصر بودن با شهر نوشته رافائل مونئو با برگردانی از ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی
برای اشنایی با مفاهیم پایه ای گفتمان کولهاس می توانید مشاهده فرمایید نوشته رِم کولهاس؛ آیکـُـن[سندرم]امپراتوری
محمد رضا هل فروش در نوشتار رم کولهاس؛ بازْتدقیق تمدنیِ فضا و زمان رویکرد کولهاس در طراحی را متناسب با مفاهیم پایه ای معماری تدقیق نموده و تاثیر کولهاس بر بازنگری در این مفاهیم را مد نظر می اورد
انتونیو نگری در نوشتار رم کولهاس و زیست پس ماندی شهرـ نشین عمیقا تلاش می کند مفاهیمی همچون فضای پس ماند و بزرگی را در گفتمان کولهاس واکاوی نماید
مازیار مظلومی در نوشتار رم کولهاس و نبوغ معمارانه در دو اثر مکتوب تغییر نگره کولهاس حین نگارش دو اثر مهمش را مد نظر اورده است
رم کولهاس در درسْ گفتار جهان مسطحِ مابعد امریکایی بر مفاهیمی همچون جهانی شدن، شرق شناسی و تاثیر ان ها بر الگوواره هایی همچون اسمان خراش ها می پردازد
برای مشاهده نوع نگاه رم کولهاس به مدرنیته، نحوه کارکرد ان در معماری، میزان انحراف از اصالتش، ظهور مجدد جریان های نومدرن و چگونگی اوج و فرود ان می توانید ببینید نوشتار رم کولهاس و پروژه اتمام مدرنیته را به قلم محسن نطنج و همچنین نوشتار رم کولهاس و هستی شناسی معماری؛ پاردایم بازگشت و بازخوانی مدرنیسم متقدم