سو فوجيموتو، معمار 41 ساله ژاپني، طراح پاويون سِرپنتين ( مارپيچ ) 2013 خواهد بود. هر ساله، گالري سرپنتين در باغ كنزينگتون لندن از يك معمار كه تاكنون در انگلستان، كاري را به اتمام نرسانده باشد، براي طراحي و ساخت يك سازه موقت در پارك عمومي دعوت مي نمايد. برخلاف سال هاي گذشته، امسال آروپ ساخت اين پروژه را به عهده نخواهد داشت و مهندسين AECOM خدمات فني و مهندسي ِ طراحي اين پاويون را تامين مي نمايند.
در تلاشي چهار ماهه براي اين تابستان، غرفه فوجيموتو بسان ابري از ميله هاي 20 ميليمتري فلزي مي باشد كه در هم تافته اند و يك لانه پرنده ي غول آسا را تشكيل داده اند. اين پاويون نيمه شفاف همچون شبكه اي ظريف است كه زيبايي هاي باغ كنزينگتون را پنهان نمي كند و بازديدكنندگان مي توانند در حين نوشيدن يك قهوه و يا شركت در يك گردهمايي اجتماعي ازمناظر اين باغ باشكوه استفاده نمايند.
فوجيموتو كه جوان ترين معمار فراخوانده شده براي اين طراحي مي باشد ؛ كانسپت طرح خود را چنين تشريح مي نمايد : " پيشنهاد من براي پاويون 2013، ايجاد يك منظر معماري بوده است ؛ سرزميني شفاف، كه مردم را تشويق به تعامل و كاوش از راه هاي گوناگون در سايت مي نمايد. در بستر روستايي باغ كنزينگتون، من با زندگي گياهي عجيبي رو به رو گشته ام كه با هندسه ي ساختاري زيبايي در هم تنيده شده اند. شكل جديدي از محيط زيست در اين باغ ايجاد شده است ؛ ادغامي از طبيعت و دست ساخته هاي بشر ؛ نه منحصرا معمارانه و نه صرفا طبيعي ؛ اما تلاقي منحصر بفردي از هر دو. "
" اين پاويونْ ظريف، در ساختاري سه بعدي و متشكل از واحدهايي از ميله هاي فولادي ست و فرم آن نيمه شفاف و در هم حلقه شده خواهد بود و به طور همزمان با حفاظت بازديد كنندگان از شرايط جوي محيط، به آنان اجازه خواهد داد كه به عنوان بخشي از اين منظر، خود را احساس كنند. مساحت آن 350 متر مربع خواهد بود و داراي دو ورودي مي باشد. استفاده از مجموعه اي از تراس هاي پله دار به عنوان مكان هاي مكث و نشيمن، پاويون را انعطاف پذير ساخته و از آن فضايي اجتماعي و چندمنظوره خواهد ساخت. "
" كيفيت ظريف ساختار آن، شفافيت اين اثر را افزايش خواهد داد و طرحي هندسي ايجاد خواهد كرد كه همچون مهي مواج بر پارك قرار خواهد گرفت. يكي از نقاط قوت اين طرح، ادغام آن با ساختار كلاسيك گالري سرپنتين خواهد بود. "
ديويد گلوور، مدير اجرايي بين المللي AECOM در مهندسي ساختمان، اظهار مي دارد : " اين پروژه، يك فرصت هيجان انگيز و چالش برانگيز براي گروه ما خواهد بود. سو فوجيموتو، ساختار پيچيده اي را طراحي نموده است كه از بيش از 20 هزار واحد مجزاي فلزي و 9 هزار گره تشكيل شده است كه تقريبا هزار و يا دو هزار برابر اجزاي استفاده شده در يك ساختمان معمولي خواهد بود. "
" اين قاب هاي فولادي و صفحات پلي كربنات و عناصر مستقر در آن، طراحي گشته اند تا به عنوان يك واحد عمل نمايند و همانطور كه انتظار مي رود، جزئيات و ساخت اين پاويون، بخش اساسي و مهمي از اين طراحي را تشكيل مي دهد و كارِ گروه ما در اين پروژه، به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. در حالي كه اين موضوع، فشار زيادي را بر اعضا تحميل كرده است، ما به آينده فكر مي كنيم و مي خواهيم كه هر بازديدكننده از خود بپرسد كه چگونه به اين موفقيت دست يافته اند؟ "
سال گذشته، پاويون گالري سرپنتين همزمان با استاديوم لانه پرنده پكن، توسط هرزوگ، دو مورن و اي وِيوي طراحي گشته بود. ساختار چوب پنبه اي اين طرح، ماهرانه روشن شده و در بالا با سطحي پر تلالو از آب كامل مي گشت و در صورت خشك گردادن به عنوان محل گردهمايي براي تجارت و يا رقص مي توانست استفاده گردد.
در سال 2011، پيتر زومتور يكي از بسته ترين پاويون ها را ارائه داده است ؛ قابي سياه كه بر دور باغي مرغزارْ مانند قرار گرفته و فضايي براي تفكر ساخته بود.
براي مشاهده طراحي هاي گذشته پاويون گالري سرپنتين، از اين لينك استفاده نماييد و طراحي هايي از معماران معروفي چون فرانك گري، ژان نوول، زاها حديد، رم كولهاوس، الوارو سيزا، دانيل ليبسكيند و اسكار نيماير را ملاحظه فرماييد.
برای اشنایی بیشتر با هرزوگ و دی مورن می توانید ببینید نوشتار ایمان رئیسی تحت عنوان رویکردی به معماری هرزوگ و پیر دی مورن را
اتووود پیش از این پاویون های پیتر زمتور، ژان نوول را در بخش اخبارش معرفی کرده است.
برای اشنایی بیشتر با پاویون ژان نوول می توانید اینجا را مشاهده فرمایید و برای مشاهده نزدیک تر و تحلیلی پاویون دفتر معماری سانا نیز می توانید به اینجا مراجعه فرمایید.
اتووود اینجا نیز در ستون هنر گفت و گویش مصاحبه ای با آی وِی وِی را بارگذاری کرده است.
فریبا شفیعی در مقاله آی وِی وِی؛ پاپ آرت و ماهیت زدایی شی دلالت گر از رهگذر جامعه ی مصرفی سعی کرده نگره آی وِی وِی به مفاهیم پس زمینه اثر هنری را نفسیر کند