آی وی وی مهم ترین هنرمند حال حاضر دنیا است. یک انسان خیال پرداز که به کل نظام سیاسی هجوم می برد او یک قهرمان است. در عین حال آیا می توان او را یک هنرمند دانست؟ آیا هنر او در طوفانی از بحث و جدل محو شده است؟ نیازی نیست برای برخورد با آی وی وی به یک گالری بروید - بعلاوه ممکن است گالری آخرین مکان برای دیدن آثار او باشد. مخاطبان تئاتر لندن اخیراً او را در نمایشی با این عنوان مشاهده کردند: " بازداشت آی وی وی. " بر اساس یک کتاب درباره ی اثبات بی گناهی او که مرد حلق آویز نامیده شد.
فیلمی هم درباره ی او وجود دارد: " آی وی وی هرگز متأسف نیست." این آخرین ولی قطعاً بی اهمیت ترین آنها نیست. یک صدای قدرتمند از خود مرد که به طور مداوم خودکامگی چین و هر کس که در غرب از آنها عذر خواهی می کند, را دست می اندازند. هنر آی وی وی درمیان این همه چاپلوسی و تحریک جهانی در کجا قرار گرفته است؟ بهترین کار شناخته شده ی او در بریتانیا یک رویداد پارادوکسیکال بود. تخمه های آفتاب گردان در تیت مدرن یک لایه ی سیاه و خاکستری عظیم از مدل دانه های چینی است, که بسیاری از سالن توربین نیروگاه سابق را پر کرد.
اما بعلت برنامه ی او برای غلتیدن مردم درمیان دانه ها و اجازه دادن به مردم تا تخمه ها را در میان دست هایشان رها کنند بدنام می شود. هم اکنون این اینستالیشن به علت مسائل امنیتی و سلامت حضار جمع شده است. در عوض, بیشتر بازدید کنندگان اینستالیشن را به عنوان گونه ای از مجسمه ی غول پیکر مینیمالیستی یا حتی یک نقاشی انتزاعی مسطح از دور تجربه کردند. به این ترتیب این به خوبی با دیگر آثارش که به معنای به کار گرفته شده معمول نیست اما مردم را به تأملی خاموش دعوت می کند متناسب می شود.
من بتازگی به اینستالیشن خرچنگ های رودخانه در واشنگتن دی سی خیره شدم, این اینستال شامل هزاران خرچنگ چینی هستند, زیبایی واقعی که به شکل مرموزی مشابه اما هر کدام منحصر به فرد می باشد. به مانند هزاران تخمه ی آفتابگردان در تیت مدرن. این خرچنگ ها مخاطبان را به تفکر درباره ی طبیعت, فردیت, صنعت و تولید انبوه دعوت می کند: وفور جهان طبیعی, نبوغ بشریت و جهت تیره تر رابطه ی ما با طبیعت و یکدیگر.
این نمایشگاه در هیشرون در واقع یک شانس برای دیدن هنر آی وی وی در عمق و در بافت آرام یک گالری سنتی بود. هنر او دو رو است. از یک طرف بحث برانگیز می باشد, یک آرایش از قطب های فلزی زنگ زده از مدرسه هایی که در زلزله ی 2008 سیچوان تخریب شدند: یک دنباله ی ماری از کوله پشتی کودکانی که بخشی از اعتراض او به سرنوشت قربانیان زلزله بود. در عین حال همراه با رویارویی جسورانه ی او که البته تمام اینها موجب خشمی علیه او می شود که یک وجه زیبا و مرموز از هنر آی وی وی است.
این خصلت وی وی بسیار بارزتر از اینستالیشن های خرچنگ ها و تخمه های آفتابگردان او شده اند. طبیعت یک اثر هنری مینیمالیستی است. و این چیزهای مشابه را دوباره و دوباره در الگوهایی کلانی از وفور خیره کننده تولید می کند, یک میلیون خرچنگ, یک میلیون انسان. آی وی وی کم کم به چیزی والا تبدیل می شود. ناپاکی ها ودر عین حال تغزل زندگی بر زمین در سال 2003 فقط به وسیله ی آی وی وی و نه هیچ هنرمند دیگری بیان شده است.
فریبا شفیعی در مقاله آی وِی وِی؛ پاپ آرت و ماهیت زدایی شی دلالت گر از رهگذر جامعه ی مصرفی سعی کرده نگره آی وِی وِی به مفاهیم پس زمینه اثر هنری را نفسیر کند