معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1682
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1573
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1145
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1127
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1045
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1039
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1011
پداگوژی انتقادی   - 14
مرزهای معماری   - 1001
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 907
فرهنگ نفت   - 13
المان شهری   - 858
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
نظریه شهری   - 825
طراحی جزییات   - 11
معماری و سیاست   - 795
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 747
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 714
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 713
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 641
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 632
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 602
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 594
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
آرمان شهرگرایی   - 578
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی صنعتی   - 569
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 547
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 545
معماری خوانی   - 9
معماری تندیس گون   - 543
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 536
معماری تخت جمشید   - 8
معماری شمایل گون   - 525
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماریِ توسعه   - 489
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
باز زنده سازی   - 484
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 435
تز 1400   - 8
معماری یادمانی   - 389
معماری و جنگ   - 7
طراحی نئولیبرال   - 382
معماری آمریکای جنوبی   - 7
معماری سبز   - 378
اینستالیشن های شهری   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 350
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 348
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 324
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 311
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 303
منبع شناسی اتووود   - 7
محوطه سازی   - 294
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 264
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 253
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 243
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 224
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 212
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 200
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 192
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن روستایی   - 176
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ژاپن   - 169
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 167
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 165
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 161
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 161
فمینیسم   - 6
معماری ایران   - 157
ده پرسش از دو معمار   - 6
بلندمرتبه ها   - 136
معماری استرالیا   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
اکنی استودیو   - 5
ویرانه ها   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری چین   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 88
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری مذهبی   - 87
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
فیلوکیتکت   - 78
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری جنگلی   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری اروپا   - 72
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری هند   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
معماری دیجیتال   - 66
معماری و انسان شناسی   - 4
مدارس معماری   - 64
معماری و دشت   - 3
پداگوژی   - 59
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری آسیا   - 59
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و نقاشی   - 57
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
بحران آب   - 57
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
زاغه نشینی   - 55
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
طراحی مُد   - 54
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
آنتروپوسین   - 52
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و ادبیات   - 48
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
هنر روسیه   - 45
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
باهاوس   - 44
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و گیم   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری بیابانی   - 38
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و رنگ   - 37
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
جنتریفیکیشن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سایبورگ   - 2
معماری و آب   - 33
سایبرفمینیسم   - 2
معماری مجازی   - 30
مدرنیسم هیپی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
معماری و آسمان   - 2
پاویون های سرپنتین   - 27
معماری مدارس   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری آمریکا   - 22
معماری آفریقا   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پساصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نمایش های مد پرادا   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سایبرنتیک   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و سلامت   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و کوه   - 17

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 19
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلفرد هیچکاک   - 5
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 18
آنتونیو نگری   - 6
سوپراستودیو   - 9
آنسامبل استودیو   - 2
سورِ فِهْن   - 6
آنیش کاپور   - 8
سوزان سانتاگ   - 10
آی وِی وِی   - 34
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیگرو بان   - 34
اتوره سوتساس   - 8
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد برتینسکی   - 1
فرانک گهری   - 50
ادوارد سعید   - 17
فرانک لوید رایت   - 45
ادوارد سوجا   - 10
فرای اوتو   - 10
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فردا کولاتان   - 2
ادولف لوس   - 9
فردریک جیمسون   - 4
ارو سارینن   - 29
فرشید موسوی   - 3
اریک اوون موس   - 14
فمیهیکو ماکی   - 4
اریک هابسبام   - 2
فیلیپ جنسن   - 7
استن آلن   - 4
گابریل کوکو شنل   - 2
استیون هال   - 32
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گرگ لین   - 7
اسنوهتا   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
لئوپلد بانچینی   - 2
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 24
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -873
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -471
هتل   -83
فرهنگی   -368
ورزشی   -68
پاویون   -302
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -268
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -249
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
پالیمسست؛ شهر سوخته
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/02/27
مـنـــــــبـع : نوشته احمد زهادی و فرهاد گوران، شماره سه فصلنامه معماری و ساختمان
تعداد بازدید : 8504

چرا پالیمسست؟

پالیمسست در فرهنگ و بستر چنین تعریف شده است:

 لوحه ای که متن یا طرح روی آن به منظور استفاده ی مجدد پاک شود، با این حال اثری از متن یا طرح قبلی بر آن باقی بماند.

شیء مکان یا نقشه ای که قابلیت ارجاع به تاریخ را داشته باشد.

این تعریف ها، هر چند که معانی پالیمسست را نشان می دهند اما تعاریفی صرفا فرهنگنامه ای هستند و دلالت های مجازی این اصطلاح را منعکس نمی کنند. اگر بخواهیم مفاهیم تازه تری برای پالیمسست در نظر بگیریم باید به نظریه های روان شناسانه ی زیگموند فروید توجه کنیم و تعریفی که او از لایه ی ناخودآگاه ذهن به دست می دهد. پالیمسستی که فروید از آن سخن می گوید لوحه ای است که رویا بر آن شکل می گیرد و در واقع لایه ی ناخودآگاه ذهن انسان را به نمایش می گذارد. همین ایده را می توان در نظریه ی واسازی ژاک دریدا و معماری پیتر آیزنمن هم تعقیب کرد. پس پالیمسست می تواند همچون ایده ای که از انتزاع به واقعیت می غلتد، صورت ها و دلالت های مختلفی به خود بگیرد و راه را بر زنجیره ی بی پایان تاویل ها بگشاید. وقتی به اصفهان و یزد و خورانق و بم [ اکنون کدام بم؟] می رسیم، در واقع به مکان هایی می رسیم که یک شبه بر بستر زمین پدید نیامده اند و راز و رمز هزاران ساله را در خود جای داده اند. اینها و ده ها شهر تاریخی دیگر در گذار از فرایند زمان و رسیدن به افق تاریخی اکنون و این جا، حامل لایه هایی بوده و هستند که ضمن برخورداری از معناهای گذشته، دلالت های فرازمانی – مکانی نیز برقرار می-کنند. در این فرایند، با ناخودآگاهی تاریخی رو به رو هستیم که به صورت حفظ و تداوم برخی نشانه ها، انتقال یافته است. تاق های هلالی تخت جمشید به شمایل گنبد مسجد جامع درآمده و در این نقل و انتقال، جدای از کار معمارانه، ذهنیت [ Subjectivity ] ایرانی هم دخالت داشته است؛ نشانه ای دینی به کنشی تاریخی پیوند خورده، شاید محتوا به تحولی ایدئولوژیک رسیده اما ساختار اولیه دقیقا تکرار یا به قول آیزنمن " جا به جا" شده است. این آن اتفاقی است که در معماری و به طور کلی در هر آنچه با ساختن و ویران کردن مرتبط است دیده می شود. زبان نیز چنین ماهیتی دارد، همنشینی و جانشینی عناصر زبانی در فرایند تحول تاریخی، نوعی پالیمسست است. همه ی آنها که به زبان فارسی حرف می زنند در واقع با " زبانی در گذشته" حرف می زنند که به صورت لایه ای نمادین، خود را نشان می دهد. آنچه در پالیمسست اهمیت می یابد توجه به همین لایه های نمادین و کنش رازآمیز آن است.

هستی به مثابه ی پالیمسست

به فلسفه ی افلاتون بازگردیم و تصویری که از جهان ارایه می دهد. آیا تمثیل غار نشانگر گونه ای پالیمسست نیست؟ اگر این جهان فروتر تصویری مجازی از آن جهان برتر است، پس با پالیمسستی روبه روایم که مدام پاک – نوشته می شود؛ گذار از هستی به نیستی و بازگشت به آن. این آن مساله ای است که معماری همچون آیزنمن در پروژه ی کاستل و کیو با تناقض های آن درگیر است، پروژه ای که از هر گونه کارکرد تهی شده و اتفاقا به همین تهی شدگی اشاره دارد. انگار او در حال تأسیس نمایشگاهی ازنظریه های مختلف هنر و معماری است، نمایشگاهی که از یک سو روایت رومئو و ژولیت را یادآوری می کند و از سوی دیگر مخاطب را به بازی ماده و فضا فرامی خواند. آیزنمن از گذشته ای می گوید که تهی از معنا شده و این ترس وجود دارد که آینده هم به همین شکل از معنا تهی شود. پس درکنار "بنای یادبود برای کشته شدگان در جنگ جهانی دوم"، کاستل و کیو را هم به نمایش می-گذارد؛ مکانی که قرار است گام های گمشده را تداعی کند و صور فراموش شده ی هستی [ معماری] را به یاد آورد.

رویاهای مدفون در شهر سوخته

اگر آیزنمن می خواست در شهر سوخته، دست به کندش بزند چه کار می کرد؟ او که از فرم های زبانی و قصوی در اجرای ایده ها و پروژه هایش بهره می گیرد با این بزرگ ترین شهر عصر مفرغ چه گفت و گویی برقرار می کرد؟

می گویند بر یکی از دیوارهای سنگی بیرون آمده از خاک در این شهر، برجی حکاکی شده که شباهت عجیبی به برج بابل دارد. این همبستگی تخیل و واقعیت و بیرون افتادگی اش از زیر خاک چه دلالت هایی در متن – معماری ایجاد می کند؟

معماری شهر سوخته که باستان شناسان، نشانه های آن را در خانه های فعلی جیرفت هم دریابی کرده اند چگونه بوده است؟

این ها پرسش هایی است که احتمالا مدنظر آیزنمن در کندش های ورونا بوده و فقط تولید خبر و ارسال آن به فضای مجازی سایت ها نیست، حفاری "غیر مجاز" نیست که ماحصل آن سر از موزه های آن طرف دنیا در بیاورد.

هزار و یک شب معماری

در نمایی از فیلم هزار و یک شب [ اثر پازولینی] ناگهان وارد عالی قاپو در اصفهان می شویم؛ حس سرشار رنگ ها و فضاها را در می یابیم و صداهایی می شنویم که انگار از اعماق تاریخ بر زبان می آیند. پازولینی در این فیلم، روایت گسسته ی حضور و هستی را بر پرده ظاهر می کند. دوباره همان سوال؛ آیا پرده ی سینما هم خاصیتی پالیمسستی دارد؟

چگونه قصه هزار و یک شب در فضاهایی به تصویر کشیده می شود که هر یک حامل عنصری از زمان های مختلف هستند؟ این کار سینماست که عرصه ی جادوگری در این عصر جدید است. کار معمار چیست؟ آیزنمن می گوید: من می خواهم گام های گمشده را به باغ موزه ی کاستل و کیو برگردانم.

چگونه؟

کاستل و کیو را یک بار اسکارپا معمار ایتالیایی مرمت کرده است. اما در این مرمت " گذشته" زنده نشده، بلکه به موزه ای برای دید و بازدید بدل شده است. مساله همین جاست. آیزنمن گذشته را از صورت بندی موزه (غیاب) خارج می کند و به آن هویتی زنده (حضور) می بخشد. لااقل چنین ایده ای در سر دارد؛ ایده ای که قرار است قدرت تخیل و رویا را منطبق با واقعیت کند.

کاستل و کیو؛ سرگشتگی نشانه ها پروژه ی کاستل و کیو، مکالمه ای واقعی و عینی بین آیزنمن و کارلو اسکارپاست که در عین حال نشانگر منطق معمارانه ی اوست. تفکر آیزنمن این بار نه در مجموعه ای از طرح ها و الگوهای آثار قبلی اش، که به قول خود او در نوعی حاد ـ متن (hyper text ) شکل می گیرد.

با این حال، کاستل و کیو پروژه ای واقعی است که مثل اثری آموزشی سربرافراشته و فرم قطعه قطعه اش با اتاق های داخل موزه هماهنگ شده است. نقطه شروع پروژه، خطوط سنگی روی کف سیمانی اتاق هاست که اسکارپا آنها را در پنج اتاق معروف به Galleria della Scultura ایجاد کرده است.

آیزنمن در داخل باغ، پنج سکو نصب کرده که به ابعاد و به موازات اتاق های داخلی است و طوری نصب شده که انگار قبل از مداخله ی این دو معمار وجود داشته. محوری که اسکارپا ساخته، توسط محور جدیدی که آیزنمن ایجاد کرده به طور اریب قطع می شود. این دو مسیر نه فقط یکدیگر را قطع می کنند، بلکه شالوده هایی برای ایده ی خاکبرداری و کندش پدید می آورند. در واقع صفحات اسکارپا در امتداد این مسیر دوم شکستگی هایی دارد و ترکیبی ناقص از پروژه های کلیدی آیزنمن را آشکار می سازد، مثل کانارجیو، مجتمع ساختمانی IBA ، مرکز هنرهای دیداری وکسنر در کلمبو، موزه کوای برانلی در پاریس، و مرکز فرهنگی گالیسیا در سانتیاگو.

عنصر اصلی پروژه آیزنمن، شبکه ی معلق قرمز برگرفته از پروژه های سانتیاگو دوکامپوستلا و مجتمع مسکونی در برلین است. این شبکه تا اتاق های داخلی موزه امتداد یافته و در داخل اتاق ها، مثل شکاف هایی بین دیوارهای موزه و کف اتاق ها به نظر می رسد که کـــار اسکارپاست.

بقایای این شبکه نه فقط طنین آثار اسکارپا را دارد و در نتیجه بیننده را به تأمل درباره ی رابطه ی سازه های بازمانده از قرن نوزدهم و دستکاری های معمار ونیزی در قرن بیستم وامی دارد، بلکه نشانه های آن را در راه پله و نحوه ی توزیع پایه ی مجسمه ها هم که کار اسکارپاست، به خوبی می توان دید. بنابراین با رویکرد تازه های به نوآوری اسکارپا می نگرد. هدف آیزنمن ایجاد نوعی آشفتگی و اختلال در رابطه ی زمان و مکان و طرح این سوال است که پروژه ی اصلی چیست؟ موزه است، یا نوآوری های اسکارپاست یا دستکاری های آیزنمن؟ در واقع، اثر آیزنمن نشانگر نوآوری های اسکارپاست و علاوه بر آن جنبه هایی جادویی و معماری دارد.

آیزنمن از جوانی دنبال نوعی معماری مستقل بود که در دهه ی 1970 ایده هایش را با شهامت تمام به اجرا گذاشت. اندیشه و روش کار او، راه را برای رویکرد تازه ای به معماری باز کرده است، رویکردی که تعمدا رو در روی معمای تاریخ می ایستد. به قول کورت فورستر " هیچ معمار معاصری همچون آیزنمن، خود را به منزله ی دیدبان خاطره ( Beacon of memory ) در معرض آزمایش قرار نداده است".

نمایی از اینستالیشن پیتر ایزنمن در موزه کاستل و کیو، که توسط کارلو اسکارپا بازسازی شد




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

شهر خطیِ پیتر آیزنمن و مایکل گریوز؛ یوتوپیا به مثابه خلا عمودیِ ممتد
کتابخانه اتووود ـ بنیان فرمیک معماری مدرن ـ مسعود حبیبی و علی کاکاوند
معمارْستاره ها به روايت اتووود ـ پیتر آیزنمن
کتابخانه اتووود ـ پالادیوی مجازی ـ پیتر آیزنمن
طرح پیشنهادی ساختمان ادارای مجتمع نرم افزار بنگلور، پیتر آیزنمن و زیبایی شناسی سازه ای حجمی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group