در سال 2001، برنارد چومی با همراهی مایکل فوتیادس موزه جدید آکروپلیس را طراحی کرد. ایده اولیه این طرح مبتنی بر جمع آوری اشیاء تاریخی و هنری مربوط به آکروپلیس بود. این موزه از طرفی باید مکانی برای انتقال اشیاء موزه قدیمی آکروپلیس فراهم می آورد، و از سوی دیگر بنا بود دلیلی باشد برای پس گرفتن آثار ارزشمندی که به بهانه نبود فضای مناسب نگهداری، از سنتوری های آکروپلیس دزدیده و به موزه لندن منتقل شده بودند.
در نگاه اول، طرح چومی به غایت بی طرفانه به نظر می رسد؛ بنایی متشکل از دو مکعب مستطیلِ مسطح که با لایه ای از شیشه خاکستری رنگ پوشانده شده است. در طرح این موزه خطوط افقی در نهایت سادگی به کار گرفته شده؛ با این رویکرد که بنا فاقد مفهوم یادمانی گشته و توجه اذهان را جلب آثار موجود در آن می نماید. ساختار طرح این بنا، مشتمل بر سه سطح زیرین، میانی و بالایی است که هریک گوشه ای از مضامین تاریخی موزه را پوشش می دهد.
اولین سطح بنا، با تعریف یک پیلوتی بر فراز آثار مشکوف در حفار ها شکل می گیرد. گالری های بخش میانی، برای آثار دوره آرکائیک تا رومی در نظر گرفته شده و جهت گیری آن نیز منطبق بر الگوی کنونی خیابان های آتن است و فرمی ذوزنقه شکل دارد؛ و در نهایت بلندترین قسمت موزه که همان گالری پارتنون است.
ورودی بنا از سمت پیاده راه «دایانیسیو آرئوپائیتو» تعریف شده، که موزه را به آکروپلیس و سایر محوط های باستان شناختی اطراف پیوند می دهد. دورنمای گالری واقع در طبقات نیز دیدی وسیع و 360 درجه به سمت آکروپلیس و آتنِ امروزی دارد. این موزه درفاصله 300 متری جنوب شرق پارتئون قرار گرفته و فضای وسیع نمایشگاهی آن با مساحتی نزدیک به چهارده هزار متر مربع، گنجایش تعداد زیادی بازدیدکننده را دارد. همچنین بنای موزه به فضاهایی چون کتاب فروشی، تالار سخنرانی، رستوران و چند کافی شاپ مجهز است.