معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1345
بحران آب   - 28
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1185
هنر روسیه   - 28
نظریه معماری   - 979
اکسپو میلان 2015   - 27
طراحي داخلي   - 912
پاویون های سرپنتین   - 24
سازه های شهری   - 869
باهاوس   - 24
تکنولوژی ساخت   - 845
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
مرزهای معماری   - 780
فیلوکیتکت   - 22
معماری حوزه عمومی   - 755
جشن نامه اتووود   - 21
المان شهری   - 702
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 697
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نگاه نو به سكونت   - 687
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
کلان سازه   - 601
مدرنیته؛ از نو   - 18
معماری و سیاست   - 551
پردیس ویترا   - 18
معماری پایدار   - 517
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری مدرن   - 487
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منتقدان معماری   - 486
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری تندیس گون   - 452
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 445
معماری ـ موسیقی   - 15
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 441
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 437
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 436
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری منظر   - 427
اقتصادِ فضا   - 12
معماری شمایل گون   - 422
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
طراحی صنعتی   - 422
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 381
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
توسعه پایدار   - 352
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 337
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 307
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 8
معماریِ توسعه   - 304
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 301
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 272
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 272
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 250
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ارزان   - 246
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 243
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 233
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 177
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 158
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 157
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 148
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 135
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 133
منبع شناسی اتووود   - 6
هنر گفت و گو   - 131
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
گرافیک   - 118
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 6
طراحی مبلمان   - 113
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ژاپن   - 113
جهان علمیْ تخیلی   - 5
فضای منفی   - 108
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری ایران   - 107
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 102
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فاشیستی   - 69
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
ترسیمات معماری   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 61
مینته د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 51
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
زاغه نشینی   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی پارامتریک   - 29

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 187
آراتا ایسوزاکی   - 16
زیگموند فروید   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان بودریار   - 3
آرکی زوم   - 4
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 16
آلدو روسی   - 13
ژاک لوگوف   - 4
آلوار آلتو   - 19
ژیل دلوز   - 27
آلوارو سیزا   - 9
سائول باس   - 7
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اتوره سوتساس   - 7
سورِ فِهْن   - 6
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوزان سانتاگ   - 3
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 45
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 51
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 7
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 5
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 8
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 22
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 28
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 96
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 13
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 3
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -754
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -346
صنعتی   -101
فرهنگی   -318
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -248
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -157
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
اتووود کلاسیک ـ میدان و میدانچه سان مارکو ـ ونیز
اتووود سرویس خبر:   معصومه مردانی
1393/08/23
مـنـــــــبـع : کتاب میدان های شهری معماری و طراحی فضا های باز از یورگن کنیرش ، ترجمه ی دکتر فریدون قریب
تعداد بازدید : 3326

اگر پینزا الگو و ایده ال دوره رنسانس بود، با میدان و میدانچه سان مارکو پر مایه ترین و در عین حال جسورانه ترین نمونه یک میدان در اوایل نیمه قرن شانزدهم پدید امد.

در دوران عالی رنسانس، یک شورای برنامه ریزی ونیزی تصمیم گرفت که میدان باید نوسازی شده و به عنوان دروازه رسمی ورودی شهر طراحی شود. بنابراین میدان سان مارکو مانند میدان کاپیتول در تاریخ پر فراز و نشیب خود، به صورت فضایی برای استقبال از دولتمردان کشورها انتخاب شد. با افزایش تغییرات، بناهای میدان و میدانچه دستخوش تغییر شدند. با اموال مسروقه یا به غنیمت گرفته شده از سراسر جهان که امپراتوری کهن رومانوم از راه غیر مشروع به دست اورده بود، کاخ رهبر حکومت ونیز و کلیسای سان مارکو با مجموعه ای متنوع از ستون های مرمر دوره باستان از سراسر جهان تزیین و اراسته شد.

میدان و میدانچه سان مارکو دو میدان هستند ولی به صورت غیر قابل تفکیکی به یکدیگر متصل اند. اگر میدان، فضای جلوی باسیلیکا، سان مارکو را ایجاد می کند، میدانچه، همان فضا را در جلوی کاخ رهبر حکومت ونیز یعنی کاخ دوکاله به وجود می اورد. انتقال کلیسا به فضای میدان و ضمیمه کردن ان به میدان و میدانچه، تسلط اثر بنا را تشدید می کند. مسئله ای که از ان زمان تا کنون برای محصور کردن و قاب گرفتن کل میدان سایه افکنده، یک رشته قوس های دو طبقه است که همزمان با بسته و باز بودن بدنه میدان، برای اولین بار در اینجا جریان ریتم داری، از سیاه و سفید، از روشنی به تاریکی را پیش می کشید که بعد ها در مورد طراحی سایر میدان ها نیز رعایت شد.

با ادغام سبک شهرداری قدیمی شهر، ونیزی و بیزانسی با سبک رنسانس، کتابخانه پالادیو، باشکوه ترین و غنی ترین بنای تزیین شده دوران باستان، احداث شد. در کمال اراستگی کاخ دوگن در مقابل کتابخانه قرار گرفته است، بی انکه اهمیت ان را کاهش دهد. با به پایان رسیدن بنای کتابخانه در کنار میدان و احداث بنای شهرداری جدید، توسعه میدان سان مارکو در اواخر قرن شانزدهم، به پایان رسید. برج کلیسا باز هم در میدان دید قرار گرفت و به محور اصلی و نقطه عطفی در محور میدان و میدانچه مبدل شد.

- ویژگی های توپوگرافی، هندسی و تاریخی میدان

جزیره ای که بر روی صفحه مشبکی از تیرهای چوبی که در مرداب کوبیده شده، سرنوشت و افسانه به جا مانده از شهر مردابی است. این شهر، به شهر دریا نوردان تبدیل شد و هر انچه را که نیاز داشت باید از راه داد و ستد تهیه می کرد. مرداب نمی تواند دیوارهای سنگین و برج و بارو را تحمل کند، بنابراین توده باید حجم کمی داشته باشد، ولی البته باید شبیه شهر به نظر اید. موقعیت قرار گرفتن مرداب، شیوه زندگی ونیزی ها و همچنین اشکال و اهداف سیاسی انها را تعیین می کند.

تاریخ بنای میدان سان مارکو به تاریخ سیاسی نیز گره خورده است. اگر تا کنون کانال ها، کاخ دوگن ها را از کلیسا جدا می کردند، با برپا کردن کانال ها در قرن دوازدهم فضای مشترکی برای میدان و میدانچه پدید امد. با موقعیت منحصر به فردی که به وجود امده، کسی که از سمت غرب می اید، فضایی محصور شده و سالن بی نظیری را در زیر اسمان تجربه می کند که به علت ابعاد بزرگ میدان، فضا، وسعت و هوای ازاد ارائه می شود.بدین ترتیب می توان از میدانچه به عنوان سایه نمای مقابل دریا و اسمان، به دو ستون با شیرها و فرشته نگهبان به عنوان پایان دور دست ها نگاه کرد. در ادامه، نگاه، ارام ارام به سمت بیرون از مرداب باز، به طرف سان جورجوماجوره کشیده می شود. دید بصری میدان عالی تر ار این نمی تواند باشد.

تعداد بی شماری از هنرمندان، نقاشان و شاعران بیش از صدها سال است که به این میدان، شور و شوق ابدی داده اند: پتراکا در قرن چهاردهم این طور نوشته است: “گمان نمی کنم که در روی زمین بتوان یک بار دیگر چنین چیزی ارائه کرد.”

- تاثیر متقابل ساختار بناها، میدان و فضای خیابان

چهار معمار متفاوت در مدت زمان بیش از ۱۵۰ سال، مجموعه اثاری را خلق کردند که از سال ۱۷۲۲ توسط کفسازی هندسی با سنگ سیاه و سفید بر وحدت و تمامیت ان تاکید شده است، زیرا شاید سطح صاف کف میدان با سنگفرشی از جنس سنگ تراخیت، خود در حکم ادامه و تکرار سطح اب مرداب، اب را منعکس می کند و به سطح میدان مفهوم و اهمیت ویژه ای می بخشد و خود هر بار با طغیان اب شسته می شود یا حتی به زیر اب می رود. ادامه طرح های مشابه کفسازی در هر دو میدان با لبه های فضا مطابقت ندارد، بلکه اشکال مستقل با قلمروهای جزیره مانند را در مرکز به وجود می اورد. با تعریف مشخص محورهای میدان و تکرار کاملا خاص طرح کفسازی و نیز به علت باریک تر شدن پرسپکتیو بدنه میدان با سطوح ذوزنقه ای که به سمت کلیسا قرار دارد، تاثیر جذابی پدید می اید.

بدنه میدان با باسیلیکای سان مارکو به عنوان مرکز ثقل و جبهه بناها در شمال- جنوب و غرب، فضا را به شکل U محصور کرده است. تاثیر متقابل شدیدی بین ساختار بناها، در رابطه با فضای میدان به واسطه احجام سه بعدی، جهت گیری شان، محل استقرارشان و تناسب ارتفاعشان به وجود امده است.اگر در طراحی نماها با تکرار تاقگان ها و کولونادها به عنوان عنصر افقی توجه شده با ایجاد برج کلیسا و همچنین دیرک های پرچم در میدان و ستون های گرانیت در میدانچه برای به وجود اوردن تضاد به عنوان عنصر عمودی مهم، براهمیت انها تاکید شده است. بناهای مسلط بر فضای میدان مانند برج کلیسا و بنای باسیلیکا و همچنین دیرک های پرچم در دو طرف محور، بین برج ساعت و ستون های سن مارکو قرار دارند. در میدانچه، نقاط جهت یابی و دروازه مانند معروفی که حتی به عنوان “حیاط داخلی” میدان خوانده می شوند، به وجود امده است. برج کلیسا مرکز و کانون چیدمان میدان است. این برج به جای لولا بین دو محدوده میدان عمل کرده و به یک اندازه، مکانی جذاب، پایان و همچنین مرکزی در حاشیه میدان است.

- عوامل اجتماعی، فعالیت های اجتماعی و مراسم و ایین ها

عملکرد میدان طی قرن های متمادی بدون تغییر باقی مانده: میدان و میدانچه به صورت صحنه ای برای تئاتر دنیای کوچک و بزرگ، صحنه ای برای کمدی روزمره یا نمایشگاه بزرگ ملی و صحنه نمایش های غم انگیز و اپرای زندگی است. در جمهوری سان مارکو، میدان مرکزی به عنوان فضای تشریفات و استقبال از مهمانان عالی مقام کشوری و مذهبی، پادشاهان و مقامات عالی رتبه کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت.این مطلوب ترین و هیجان انگیزترین صحنه برای اجرای جشن های فوق العاده، برگزاری مراسم مذهبی کلیسا، اجرای نمایشنامه ها و مسابقات بود.

میدان های بین کتابخانه و شهرداری، کلیسا و کاخ، اماده استقبال از مهمانان شدند و مهمانان نیز امدند؛ به خاطر خود میدان و به عنوان مرکز گردشگری، به عنوان سر پناهی برای جهان و جهان وطننان و شهر کارنوال ها – خسته و کوفته در سرتاسر سال – کنسرت، تئاتر، ماجراجویی های لذت بخش، بویژه اینکه تا دو قرن رقیب و هم رتبه ای هم نداشت. حالا دیگر، این دو میدان بر قرار کننده سطح ارتباط بین شهروند شهری نبودند، بلکه یک جامعه بین المللی. با نابود شدن جمهوری، سبک و سطح فرهنگی نیز تغییر کرد. دیدن و دیده شدن؛ این همان نمایش وسوسه انگیز قرن های گذشته است: دستفروشان دوره گرد، پرسه زدن، نوازندگان، هنرمندان، میز و صندلی های منظم و مرتب شده برای بازدید کنندگان بین المللی چیده شده.

دورانی که ونیز مرکز فرهنگی درجه یک مشهوری بود و میدان کنار کانال گرانده زیباترین و مشهورترین سالن محسوب می شد. خیلی چیزها از ان زمان به بعد در دنیا تغییر پیدا کرده است، از جمله گردشگرانی که هر سال از شهر مردابی دیدن می کنند؛ اما شور و شوق شیفتگی و جذابیت میدان برای میدان سان مارکو و میدانچه باقی مانده است.

.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک – لوکوربوزیه – چندیگار
پارک باستان شناسی پرینسیپیا در کرواسی ؛ غنی سازی بافت باستانی سواحل شرقی دریای آدریاتیک
اتووود کلاسیک ـ شهر زنده ـ فرانک لوید رایت
تراشه های کانسپچوال ـ یوتوپیا پس از 1960؛ تکه روایت هایی از وضعیت "پـُـستــ . . ."
معماری برآمده از یک انقلاب: نگاهی به بحران سیاسی جاری در لبنان
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group