معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1649
معماری ـ موسیقی   - 19
منظر شهری   - 1549
پردیس ویترا   - 18
نظریه معماری   - 1115
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
طراحي داخلي   - 1103
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
سازه های شهری   - 1002
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
تکنولوژی ساخت   - 979
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 951
شهرهای در حرکت   - 15
مرزهای معماری   - 922
معماری بایومورفیک   - 15
نگاه نو به سكونت   - 887
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
المان شهری   - 842
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نظریه شهری   - 815
معماری آمریکا   - 14
معماری و سیاست   - 787
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
کلان سازه   - 701
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 681
معماری و کوه   - 11
معماری پایدار   - 661
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 581
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 579
فرهنگ نفت   - 10
آرمان شهرگرایی   - 573
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 570
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 556
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 551
درس گفتارهای اتووود   - 10
منتقدان معماری   - 537
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری تندیس گون   - 505
معماری و رنگ   - 9
توسعه پایدار   - 500
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 476
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
باز زنده سازی   - 471
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 437
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری یادمانی   - 380
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 373
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 370
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 359
منبع شناسی اتووود   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 358
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 343
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 306
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 305
طراحی و پناهجویان   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 295
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 290
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 279
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 271
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 265
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 239
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
عکاسی   - 233
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن حومه شهری   - 224
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 209
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 208
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 207
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 205
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 195
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 188
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 177
پداگوژی انتقادی   - 7
مسکن روستایی   - 173
عبور از مرحله جنینی   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 169
معماری و سلامت   - 7
هنر گفت و گو   - 161
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ژاپن   - 156
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 153
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 152
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 147
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
بلندمرتبه ها   - 133
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 127
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 120
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 96
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
ویرانه ها   - 93
اکنی استودیو   - 5
معماری فاشیستی   - 89
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 87
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری آمریکای جنوبی   - 5
اکسپو   - 83
تز 1400   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری چین   - 78
اکسپوی دبی. 2020   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 67
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری جنگلی   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 63
بلوپرینت   - 4
معماری دیجیتال   - 62
اتووودْ آبزرور   - 4
مدارس معماری   - 61
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
پداگوژی   - 58
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 55
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و نقاشی   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
آنتروپوسین   - 52
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
معماری و جنگ   - 3
معماری و ادبیات   - 46
معماری و غذا   - 3
طراحی مُد   - 46
مدرنیسم هیپی   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
هنر روسیه   - 45
فیلم های اتووود   - 2
باهاوس   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری اروپا   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و گیم   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری بیابانی   - 35
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
ان اف تی   - 1
معماری و آب   - 20
متاورس   - 1
معماری آسیا   - 19
معماری مدارس   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 16
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 53
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 29
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -862
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -463
هتل   -81
فرهنگی   -358
ورزشی   -67
پاویون   -288
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -240
ویلا   -26
تفریحی   -180
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -148
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -108
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ سیتی لب با کریستوفر دمپسی، جنبش "نه! المپیک بوستون" به مثابه کنش شهروند مطالبه محور
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1396/10/06
مـنـــــــبـع : www.citylab.com
تعداد بازدید : 1863

در۸ ژانویه  ۲۰۱۵  ؛ بسیاری از ثروتمندترین ساکنان بوستون، اعلام کمیته المپیک ایالات متحده مبنی بر انتخاب شهر بوستون از میان سایر نامزد ها (لس آنجلس، واشنگتن دی سی و سانفرانسیسکو ) به عنوان میزبان برای برگزاری المپیک تابستانی ۲۰۲۴ را جشن گرفتند.

پرزیدنت اوباما  به بوستونی ها تبریک گفت، فرماندار ماساچوست این رویداد را به مثابه خبری خوب  دانست و شهردار بوستون مارتی ولش  انتخاب بوستون به عنوان شهر میزبان المپیک را افتخاری استثنایی نامید. در همان تابستان ؛ شهردار اعلام کرد  نمی تواند قرارداد شهر میزبان ِالمپیک را برای بوستون امضا کند. او گفت :من نمی توانم مالیات دهندگان را در معرض خطر قرار دهم. کمیته المپیک ایالات متحده، همراه با دولت شهر بوستون، پیشنهاد شهردار بوستون را رد کرد.

از سال ۱۹۷۲؛ هنگامی که دنور به عنوان میزبان شهر برای بازیهای ۱۹۷۶ برگزیده شد، با اشاره به نگرانی های اقتصادی و محیط زیستی و نمونه های عمومی  مانند "فیل های سفید "_ استادیوم های جدید  زرق و برق دار  که بعد از بازی ها استفاده نشده اند_ مردم  سراسر جهان  این فرضیه را که میزبانی بازی های المپیک برای شهرها خوب  است ؛ مورد سوال قرار دادند. با این حال،  پیشنهاد شهرداری بوستون مبنی بر رد میزبانی المپیک ، یکی از قابل ملاحظه ترین نمونه های اپوزیسیون المپیک در تاریخ بازیها بود.

جنبشی که از  یک گروه کوچک  متخصصان جوان که  در مورد شهرشان نگران بودند،آغاز شد ، تا زمانی که نظرسنجی ها نشان دهند اکثریت ساکنان بوستون با پیشنهاد شهر المپیکی مخالفند؛ تشدید گردید. این گروه از طریق تلاش های مردمی، به افشای وعده های مبهم حامیان میزبانی شهر برای المپیک کمک کرد . به ویژه تضمین اینکه مالیات دهندگان متحمل افزایش هزینه نمی شوند که باورپذیر نبود.

برای درک اینکه چگونه کمپین  مردمی موفق به تعویض جریان مخرب  المپیک شد،ما با کریستوفر دمپسی، یکی از بنیانگذاران جنبش "نه ! المپیک بوستون" و یکی از  همکاران  نویسنده کتاب جدید "نه !المپیک بوستون؛ چگونه و چرا شهرهای هوشمند از مشعل المپیک عبور می کنند؟ " و  مدیر ائتلاف غیرانتفاعی حمل و نقل ماساچوست صحبت کردیم : چگونه و چرا شهرهای هوشمند ازمشعل المپیک عبور می کنند؟ چه اتفاقاتی در جریان جنبش اپوزیسیون بوستون رخ داد؟ ، آینده چه چیزی برای شهرهای میزبان بالقوه المپیک پیش خواهد آورد؟ و چرا او معتقد است که میزبانی بازی ها تحت نظارت فعلی خود نباید بخشی از برنامه های هر شهر هوشمندی  باشد؟


چگونه جنبش " نه! المپیک بوستون "آغاز شد؟
 نه ! المپیک بوستون ؛ پاییز ۲۰۱۳ شکل گرفت.  شامل  گروهی از متخصصان جوان بود که  سوابقی در زمینه   کسب و کار، حکومت و کمپین های سیاسی داشتند. ما شاهد بودیم که بوستون ۲۰۲۴ توسط برخی از افراد قدرتمند، تأثیرگذار و ثروتمند در منطقه حمایت شده است.  بر همین اساس  نگرانی ما به جا بود:
پیشنهاد المپیکی بوستون چه معنایی می تواند برای آینده شهر داشته باشد؟.  فکر  کردیم  یک گروه مردمی می تواند با این پیشنهاد  مخالفت کند و ما می توانیم جزو آن افراد باشیم.

 

همکار دیگر شما  آندرو زیمبالیست چطور به این کمپین پیوست ؟

ما زود متوجه شدیم که جامعه دانشگاهی  می تواند به دلیل استقلالش ،  متحد مهم ما باشد، رک و پوست کنده بگویم؛   به دلیل اینکه حجم قابل توجه و قابل اعتنایی از تحقیقات در مورد  مزایا و معایب  پیشنهاد المپیک ی ، انجام داده  بود . زیمبالیست ،  استاد کالج اسمیت در ماساچوست ، یکی از اقتصاددانان برجسته جهان در زمینه مطالعات المپیکی است .  او در اولین جلسه عمومی ما شرکت  داشت و صحبت کرد.

 

در یک جمله، هدف گروه را بیان کنید؟

هدف ما این بود که مطمئن شویم پیشنهاد المپیک برای شهر ما و آینده منطقه به مثابه تهدید نباشد.


از مسیر پیشنهاد میزبانی المپیک بوستون تا زمانیکه شهر و کمیته المپیک ایالات متحده تصمیم گرفت در ژوئیه ۲۰۱۵ پیشنهاد را لغو کند؛ خلاصه ای به ما بدهید  .

مسئله پیشنهاد میزبانی المپیک  برای بسیاری طی سالهای   ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ چندان جدی تلقی نمی شد .  تا اینکه  بوستون   در ژانویه ۲۰۱۵،از سوی  کمیته المپیک ایالات متحده ، میزبان المپیک انتخاب گردید. آن زمان بود که عموم  شهروندان  متوجه شدند این پیشنهاد واقعی ست و پیامدهای مهمی برای آنها و خانواده ها، محله ها و آینده شهرشان خواهد داشت و شروع به مشارکت در  نظرسنجی ها و ابراز نظرات و ارائه جوانب مثبت و منفی کردند.

ایستگاه رادیویی WBUR بوستون متوجه شد در حالی که رهبران منتخب می گویند مردم از پیشنهاد حمایت میکنند ، هیچ کس در این زمینه مطمئن نیست . بنابراین گروهی را جهت سنجش افکار عمومی تعیین کردند. این فرایندی بود که در طول زمان رشد کرد. گرچه نتیجه  رای گیری روشن بود: شهروندانیکه  بیشتر در مورد پیشنهاد میدانستند  ،کمتر دوستش داشتند. در ژانویه سال ۲۰۱۵، نظرسنجی ها نشان داد ۵۵ درصد مردم از پیشنهاد المپیک حمایت می کنند  و ۳۵درصد مخالف آن هستند. تا مارس، ما این تعداد را تغییر دادیم. آگاهی بخشی به  عموم  کمک کرد تا مسیر پیشنهاد را بتوانیم با کمک خود مردم تغییر دهیم.

 

فکر می کنید چه امری بیشترین تاثیر را برای متقاعد کردن بوستونی ها در این زمینه  که بازی های المپیک ایده خوبی نیست ؛ داشته است؟

فکر می کنم مهم ترین بحث، صحبت پیرامون  تضمین مالیات دهندگان بوده باشد . کمیته بین المللی المپیک، شهرهای میزبان را مجبور به امضای یک قرارداد می کند مبنی بر این که  مالیات دهندگان مسئول افزایش هزینه ها خواهند بود. حامیان  بوستون ۲۰۲۴ ؛ هر نوع وعده هایی را در مورد چگونگی حفاظت از مردم اعمال کردند. اما قادر نبودند که حقیقت وعده ها و ضمانت اجرایی آن را  نشان دادند، و هنوز هم خواستار پذیرفتن وعده ها از سوی مردم بدون ارایه ضمانت اجرایی هستند! بنابراین اعتماد  مردم به حامیان بوستون ۲۰۲۴  دشوار بود و اطمینان حاصل کردن از اینکه  که هزینه های پرداخت در موارد اضطراری بر عهده آنان نخواهد بود، همانطور که در تمام المپیک های اخیر مسولیت هزینه ها ، بر عهده مالیات دهندگان بوده است . (یادداشت ویراستار ، براساس یک مطالعه از دانشگاه آکسفورد ، هیچ بازی المپیک از سال ۱۹۶۰ وجود ندارد که تحت لوای بودجه باشد و بطور متوسط افزایش  ۱۵۶ درصدی هزینه ها رخ میدهد )

 

مهم ترین بخش تاثیر گذار جنبش چه  بوده است؟

ما ائتلاف گسترده ای داشتیم  از افرادی که با دلایل متفاوتی  به ما ملحق شدند. بعضی از مردم در مورد تضمین حق مالیات دهندگان نگران بودند، برخی نمی خواستند  برای سه هفته زندگی شان مختل شود ، بخش دیگری  در مورد عملیات نظامی  پلیس و اعمال محدودیت ها  در زمینه حقوق شهروندی که به  هنگام میزبانی رویدادهای بزرگ اتفاق می افتد نگران بودند . ما توانستیم  یک ائتلاف  فوق العاده  گسترده ایجاد کنیم و این چیزی است که فکر می کنم به اندازه کافی در سطح شهرها اتفاق نمی افتد.

یکی از ابر مولفه های موثر  این است که ما خوش شانسیم  در یک دموکراسی زندگی می کنیم و  در آنجا می توانیم بحث های جدی المپیک ی  داشته باشیم. ما کمتر از ۱۰،۰۰۰ دلار هزینه کردیم. اما واقعیت ها را در کنار خود داشتیم و مطبوعات هر دو جریان موافق  و مخالف را پوشش می دادند. روز بعد از اینکه پیشنهاد بوستون لغو شد ، من یک تماس تلفنی از سوی حامی محوری پیشنهاد بوستون ۲۰۲۴ جان فیش تاجر  داشتم ، او گفت: "دموکراسی کار کرد." این یک چیز بسیار عجیب و غریب بود که او می توانست بگوید.

 

پس از آنکه شما  بوستون ۲۰۲۴را شکست دادید، تماشای بازی های المپیک ریو چه حالی داشت؟

در حالی که بازی های المپیک ریو ممکن است برای تماشاگران آمریکایی در تلویزیون تماشایی باشد، ما هیچ تعجبی نکردیم  شهر ریو را با بدهی قابل توجه و تعداد زیادی از محل های  که پس از المپیک دیگر کاربردی نخواهند داشت و هیچ منبعی برای حفظ آن وجود ندارد، روبرو خواهد کرد . این داستان المپیک در شهرهای سراسر جهان است.

آنچه که ما اغلب در این باره می شنویم این است که شرایط ریو متفاوت با بوستون  می باشد: برزیل یک کشور در حال توسعه است و بوستون می تواند بازی ها  را بسیار بهترمدیریت کند. اما حتی اگر شما به یک کشور توسعه یافته و کارآمد مثل ژاپن نگاه کنید (جایی که المپیک تابستانی ۲۰۲۰ برگزار می شود)، درحالیکه  سه سال از برگزاری این بازی ها فاصله دارند؛ تا کنون چند میلیارد دلار هزینه متقبل شده اند.


در مورد این استدلال که المپیک می تواند منجربه توسعه زیرساخت های مورد نیاز شهر شود ، چه نظری دارید ؟ به عنوان مثال: استادیوم المپیک استکهلم  بیش از صد سال قدمت دارد و هنوز هم برای برگزاری مسابقات ورزشی استفاده می شود.

برداشت نادرستی  وجود دارد بدین مضمون که کمیته بین المللی المپیک، شهری را  به عنوان میزبان انتخاب می کند  که سیستم حمل و نقل  خوبی داشته باشد. به سال ۱۹۹۶، آنها میزبانی  بازی ها را به آتلانتا دربرابر  تورنتو و ملبورن اعطا کردند، در حالیکه هر دو شهر   ، سیستم حمل و نقل بسیار بهتری نسبت به آتلانتا داشتند.

بوستون ۲۰۲۴ هرگز برنامه ای برای سرمایه گذاری منابع جدید یا اضافی در حمل و نقل ندارد زیرا منابع جدید و یا درآمدی برای حمایت نیست. من کل عمر خود را  در بوستون زندگی  کرده ام  و هرگز ماشین  نداشتم، بنابراین هیچ حامی بزرگتری در سرمایه گذاری  حمل و نقل به اندازه من  وجود ندارد ، اما پیشنهاد بوستون ۲۰۲۴ هرگز این کار را انجام نمی داد.  فکر می کنم مهم است به یاد داشته باشیم هرگز نباید شهرهای خود را بر اساس  حوادث سه هفته ای یا حول محور بازدیدکنندگان برنامه ریزی کنیم  ، ما باید شهرهایمان را به طریقی که دهه ها کار کند  برنامه ریزی کنیم و به ساکنان شهر منفعت  برسانیم.

 

آیا اززمان مخالفت شهر  بوستون با این پیشنهاد ، شهرهای دیگر هم در برابر پیشنهاد المپیکی ۲۰۲۴  ،مخالف کردند؟

در ماه اکتبر، زیمبالیست  و من در هامبورگ آلمان بودیم  تا با گروهها در این زمینه صحبت کنیم  . تا نوامبر، آنها پیشنهادات المپیکی را رد می کردند  و بوستون را الگو قرار دادند.  چند ماه بعد، یک شهردار  که بتازگی در رم انتخاب شده بود  تصمیم گرفت شهرش اولویت های مهمتری نسبت به المپیک داشته باشد. چند ماه بعدتر گروهی شبیه به ما در بوداپست گرد هم آمدند و بیش از ۲۵۰،۰۰۰ امضاء جمع آوری کردند تا سوالاتی  پیرامون بازی های المپیک ۲۰۲۴ را مورد رای گیری قرار دهند. سازمان دهندگان المپیکُ بیانیه مخالفت را بر  دیوار دیدند و پیشنهاد المپیکی را لغو کردند . تعدادی از شهرهای سراسر جهان، بوستون  را به عنوان مدلی از اینکه چرا بهتر است شهرهای هوشمند از برگزاری بازی های المپیک در شهر خود بگذرند، در نظر گرفته اند .

 

در حال حاضر با برگزاری بازی های المپیک ۲۰۲۴ چه اتفاقی می افتد؟

پاریس و لس آنجلس هردو ،  هنوز در فاز مزایده و مناقصه  قرار دارند، جایی که محملی است برای    وعده های وحشتناک، پیچیده و فریبنده به  کمیته بین المللی المپیک در زمینه نحوه  و نوع بازی هایی که می توانند  ارائه  دهند. در هفته دوم  جولای، زمانی که هر یک از این شهرها نمایندگان خود را به مقر کمیته بین المللی المپیک در لوزان، سوئیس می فرستند ؛ کمیته به  نتیجه خواهد رسید. و در سپتامبر، یته نشستی در لیما برگزار خواهد کرد تا به شیوه معمول با رای مخفی ، رای گیری کندو  مشخص خواهد شد  کدام شهر برنده مزایده۲۰۲۴ است.

 

آیا مردم  لس آنجلس مخالف المپیک هستند؟

فکر می کنم بسیاری از مردم در جنوب کالیفرنیا خاطرات بسیار خوبی از بازی های المپیک ۱۹۸۴ داشته باشند که ما موافقیم در مقایسه با المپیک متاخر بسیار موفق بوده است. اما آنچه آنها  هم  بیاد نمی آورند این است که لس انجلس در آن سال یکی از تنها دوشهر  داوطلب بود؛ دومین پیشنهاد دهنده تهران بود که بدلیل  انقلاب ایران از دور خارج شد. هنگامی که شما به یک مزایده میروید  و تنها شرکت کننده هستید، یک معامله خوب بدست می آورید. بنابراین درآن سال ، لس آنجلس  قرارداد تضمین مالیات دهندگان را رد کرد - تنها شهر در تاریخ بازی های المپیک مدرن است که در این زمینه موفق شد – این رویداد به نحوه چشمگیری انگیزه ها و پویایی بازی ها را تغییر داد، چرا که مالیات دهندگان دیگر برای خرج هزینه ها ی اضافی  با مشکل مواجه نمی شدند .

به عنوان یک نتیجه، منفعت لس آنجلس بیشتر تامین شد تا کمیته بین المللی المپیک. متاسفانه، تا زمانی که پیشنهاد دهندگان متعدد برای المپیک ۲۰۲۴ وجود داشته باشد، کمیته بین المللی المپیک  این روند را با هدف بیشینه کسب سود ، برگزار خواهد کرد. اخیرا در لس آنجلس  گروهی متشکل از مخالفان پیشنهاد شهر المپیکی ایجاد شده است و از حامیان پیشنهاد، سولاتی را می پرسد .ما با آنها ارتباط برقرار کرده ایم و امیدواریم که  به جواب  سوالات مطرح شده ،دست پیدا کنند و مقامات منتخب را – کسانیکه بیشتر به برنده شدن در انتخابات فکر میکنند تا نیازها و اهداف شهروندان _ به پاسخ فراخوانند.

اگر من یکی از ساکنان لس آنجلس بودم و برگزاری بازی ها  به نفع ام  بود، از شهردارلس آنجلس  می خواستم قرار داد تضمین مالیات دهندگان را امضاء نکند. لس آنجلس باید  معامله ای مشابه آنچه در سال ۱۹۸۴ دریافت کرد ، درخواست کند. اما  به نظر می رسد که  شهردار  قرارداد را در تابستان امضاء می کند و این امر می بایست برای رای دهندگان لس آنجلس که مراقب نحوه بکارگیری دلارهای مالیاتی خود هستند ؛غیر قابل قبول باشد. 

 

با توجه به این مسائل ، آینده بازی های المپیک چیست؟

می خواهم فکر کنم  کمیته بین المللی المپیک اعتقاد دارد که دیگر مدل آنها ، تا زمان ایجاد اصلاحات اساسی   کار نمی کند و  خوشبینم که این اتفاق روی خواهد داد. تا زمانیکه روند جاری برقرار است ، هنوز هم می توانند از شهرهای میزبان امتیازات قابل توجهی کسب کنند و میزبانی بازی ها بیشتر و بیشتر به شهرهای کشورهای غیردموکراتیک مانند پکن ِچین یا سوچیِ روسیه محول می شود.

این غم انگیز است، زیرا بازی های المپیک می بایست  در مورد دستاورد های ورزشی وگردهم آوری  جهان کنار هم  باشد . لیکن، کمیته بین المللی المپیک فضا را به عرصه مسابقات ساخت وساز  تبدیل کرده است.