معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1322
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1112
اکسپو شانگهای 2010   - 33
نظریه معماری   - 936
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
طراحي داخلي   - 880
معماری پراجکتیو   - 32
سازه های شهری   - 850
معماری دیجیتال   - 32
تکنولوژی ساخت   - 831
معماری کانستراکتیویستی   - 32
مرزهای معماری   - 763
طراحی پارامتریک   - 29
معماری حوزه عمومی   - 717
بحران آب   - 28
المان شهری   - 689
هنر روسیه   - 27
نگاه نو به سكونت   - 680
اکسپو میلان 2015   - 27
نظریه شهری   - 670
پاویون های سرپنتین   - 23
کلان سازه   - 593
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 514
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پایدار   - 502
معماری مجازی   - 20
منتقدان معماری   - 474
باهاوس   - 20
معماری تندیس گون   - 446
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 429
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 428
پداگوژی   - 19
آرمان شهرگرایی   - 421
پردیس ویترا   - 18
معماری منظر   - 420
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 17
معماری مدرن   - 418
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری شمایل گون   - 415
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
روح مکان   - 414
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحی صنعتی   - 396
فیلوکیتکت   - 15
باز زنده سازی   - 366
معماری ـ موسیقی   - 14
توسعه پایدار   - 349
معماری بایومورفیک   - 14
تراشه های کانسپچوال   - 333
شهرهای در حرکت   - 12
معماری یادمانی   - 330
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 302
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
معماریِ توسعه   - 298
مدرنیته؛ از نو   - 11
اتووود کلاسیک   - 263
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی نئولیبرال   - 260
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 257
درس گفتارهای اتووود   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری محلی   - 247
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 243
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 241
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 225
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری های تک   - 217
طراحی و پناهجویان   - 7
گرمایش زمین   - 203
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 196
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 186
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 145
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 138
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
عکاسی   - 138
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 131
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر گفت و گو   - 127
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ـ سینما   - 125
جهان علمیْ تخیلی   - 5
هنر انتزاعی   - 119
معماری مصر   - 5
گرافیک   - 110
فرهنگ نفت   - 5
معماری ژاپن   - 109
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری ایران   - 106
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
فضای منفی   - 101
بلوپرینت   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
معماری خوانی   - 4
طراحی مبلمان   - 86
منبع شناسی اتووود   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری مذهبی   - 85
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
اکسپو   - 75
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری هند   - 62
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری چین   - 61
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری فاشیستی   - 60
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
ترسیمات معماری   - 47
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 2
گفت و گو با مرگ   - 47
ده پرسش از هشت معمار   - 1
ویرانه ها   - 45
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 41
شهرْخوانی با اتووود   - 1
زاغه نشینی   - 38
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
مدارس معماری   - 38
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 9
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد برتینسکی   - 1
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سعید   - 12
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 9
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 6
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 43
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 29
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 8
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 7
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 25
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 5
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 13
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -750
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -335
صنعتی   -98
فرهنگی   -292
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
اسلاوی ژیژک، منظر پارالاکس و حقیقت تضاد در شی ای که مازاد زمینه است
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1393/12/01
مـنـــــــبـع : ماهنامه مهرنامه، شماره 17، وحشت‌ از اشک‌هاي واقعي ـ مرورِ نظريه‌هاي سينمايي اسلاوُي ژيژک نوشته لارن
تعداد بازدید : 2654

يکي از پُر‌دامنه‌ترين و شديدترين انتقادها به نقدِ فيلمِ ژيژک از طرف پسانظريه‌پرداز و شناخت‌گراي کهنه‌کار، ديويد بوردول، صورت گرفته، کسي که ژيژک را به عدمِ مسووليت‌پذيري اساسي در قبال پروسه‌ي علمي مطالعاتِ سينما و مشغوليتش با حواشي آن متّهم مي‌کند. واکنش ژيژک به چنين حمله‌اي بي‌درنگ در بخش قابل توجّهي از تنها کتاب کاملاً سينمايي‌اش به‌نام "وحشت از اشک‌هاي واقعي" نمود پيدا مي‌کند. در صفحات ابتدايي اين کتاب، پيش از آن‌که به‌واسطه‌ي تحليلش از فيلم‌هاي کيشلوفسکي بخواهد خوانش متأخرِ لاکاني‌اش را از سامانِ لذّت از متن فيلم ارائه دهد، با بذله‌گويي فراوان به پاسخ‌گويي و طعنه‌زني به پسانظريه بر‌مي‌آيد. البته چنين اختلافات و رويارويي‌هايي ميان ساختارشکن‌ها و شناخت‌گراها، يا ميان لاکاني‌ها و پسانظريه‌پردازان امري ديالکتيکي‌ست و فهم و بهره‌برداري ژيژک از ديالکتيک سنگِ ‌بناي تمام پروژه‌ي نظري‌اش محسوب مي‌شود.

هرچند بازخواني ژيژک از پروسه‌ي رسمي و سنّتي ديالکتيک هگلي به روش و شکلِ راديکال‌تري صورت مي‌پذيرد و نسخه‌اي که ارائه مي‌دهد منجر به توليدِ نظرگاهي دقيق و قطعي در سنتز نمي‌شود، بلکه به‌جاي آن به اين نکته اشاره دارد که تضادْ شرايط اصلي و دروني هر "شناسا"يي (هويت) است و همواره ايده‌ي موجود پيرامون چيزي به‌واسطه‌ي حضور چنين تضادي از هم گسيخته مي‌شود، امّا درعين‌حال وجود چنين اختلافي و تضادي در وهله‌ي اوّل براي وجود آن ايده ضروري‌ست. براي ژيژک يافتِ حقيقت در مصالحه يا انتخاب راه ميانه نيست، بلکه حقيقت در خودِ تضادها قابل دسترس‌تر است تا در تلطيف‌کردن و هموار‌کردن‌شان.

اهميت چنين ديالکتيکِ تجديدنظرشده‌اي با مفهوم ژيژکي منظر پارالاکس (اختلاف در منظرِ ديد) همسان است. او اين مفهوم را چنين تعريف مي‌کند:"تعريف استاندارد پارالاکس عبارت‌ست از تغيير مکان ظاهري يک شئ ـ جابه‌جايي موقعيتش در برابر پس‌زمينه ـ که به‌وسيله‌ي تغيير در مکان مشاهده‌ آن رخ داده و خطّ ديد جديدي را فراهم مي‌سازد. البته با اضافه‌کردن پيچيدگي فلسفي و با توجّه به اين واقعيت که همان شيئ که در آن خارج وجود دارد از دو وضعيت يا نقطه‌ي ديد مختلف ديده مي‌شود، ديگر اختلاف مشاهده ‌شده صرفاً سوبژکتيو نخواهد بود. همان‌طور که هگل عنوان کرده: سوژه و اُبژه عميقاً باواسطه یا ميانجي منش شده‌اند و از اين‌روست که هر تغيير معرفت‌شناختي‌اي در نقطه‌ي ديد سوژه بازتاب‌دهنده‌ي تغييري هستي‌شناسانه درونِ خودِ ابژه است، يا به زبانِ لاکاني نگاه‌هاي خيره‌ي سوژه همواره/ هميشه در درکِ اُبژه از خودش محاط شده و اُبژه در نقطه‌ي کور خود پوشيده ‌شده و اين‌که: در اُبژه چيزي ورا و بيش از خودش موجود است، نقطه‌اي که از آن اُبژه نگاهِ خيره را بازمي‌گرداند."

ژيژک به مفهومِ "شکافِ پارالاکس" هم علاقه‌مند است؛ شکافي بين دو نقطه که هيچ امکاني براي سنتز بين‌شان ممکن نيست. شکافي که سطوحي را که هرگز نمي‌توانند يکديگر را ببينند، به‌وسيله‌ي يک اتّصال کوتاهِ ناممکن به‌هم مرتبط مي‌کند. در ريشه‌ي اصلي اين رده، شکاف و فاصله‌ي موجود در انسان سوبژکتيو است که توسّط لاکان تشخيص داده شد. اين شکاف يا سوژه‌ي علامت‌دار (خط‌دار) ـ که با علامتِ رياضي $ مشخص مي‌شود ـ نشان‌دهنده‌ي ناممکن‌بودن ارائه‌ي خودآگاهي کامل است.

حال چگونه کسي مي‌تواند کتابي مانند منظرِ پارالاکسِ ژيژک را بخواند مگر با نگاهي پارالاکسي؟ خواندنِ اين‌که چگونه چيزي آن‌جا به‌نظر مي‌آيد، در‌حالي‌که هرگز آن‌جا نبوده؟ بلاگرها و نويسندگانِ سايت‌ها در واکنشِ اوّليه با اين کتابِ ژيژک از اين منظر مخالفت کردند که چرا در کتاب هيچ نامي از فيلمِ آلن جي. پاکولا (محصولِ 1974) که هم‌نامِ کتاب است برده نشده؛ درحالي‌که فيلم به‌وضوح منبع اصلي ژيژک براي نوشتنِ اين کتاب بوده است. چگونه مي‌شود چنين انحرافي را از سوي ژيژک توضيح داد؛ آن‌هم درباره‌ي چنين اثرِ مهم و تاريخي‌اي که خودش آن‌را بزرگ‌ترين اثرِ دوران زندگي‌اش مي‌داند، کتابي که از فيلم وام و نام مي‌گيرد، امّا هيچ صحبتي از آن به ميان نمي‌آورد؟ اين‌جا حقيقتِ عجيبِ ديگري هم هست.

با توجّه به اين‌که پارالاکس در اصل پديده‌اي اُپتيکال است که مورد بحث قرار مي‌گيرد، ارجاعاتِ فيلم به اين پديده بسيار اندک است، امّا چنين به‌نظر مي‌رسد که پارالاکس در مفهومِ ژيژکي‌اش، چه در فيلم و چه در کتاب، در فاصله‌اي مابينِ تفاسيري از محسوب‌کردنِ بي‌واسطگي يک رخداد تا تماميتِ نيروهاي پسِ آن قرار گرفته، يا شايد به بيان بهتر؛ در ميانه‌ي راهِ بررسي يک جنايت تا بررسي عنصري که به‌طورِ نامحسوس جزءِ شکل‌دهنده‌ي هر جنايتي‌ست. شخصيتِ وارن بيتي در فيلمِ پاکولا از گزارش‌گری به قالبِ مشاهده‌گری مي‌رسد. از منظرِ ژيژک انتقال از واکنش‌هاي شناختي به‌سوي تصاويرِ متحرّک ـ چيزي که از پرده‌ي سينما در سر/ ذهن ما جاي مي‌گيرد ـ است و ژيژک به سينمايي علاقه‌مند است که بازتاب‌دهنده‌ي اميال ما روي پرده باشد.

درعين‌حال منظرِ پارالاکس نشان‌دهنده‌ ی يکي‌ديگر از جنبه‌هاي علاقه‌مندی ژيژک، يعني مطالعات فرهنگي هم هست. اين گرايش را مي‌‌شود در علاقه‌مندی‌اش به محصولاتِ توليدِ انبوه فرهنگي مثلِ فيلمِ تايتانيک يا رمان‌هاي استيون کينگ هم ديد. اين‌ها تنها بخشي از رويکردِ اخير ژيژک براي مطالعه‌ي فرهنگِ عامّه است.

به‌نظر مي‌رسد با قراردادن نظريه‌پردازي ژيژک کنارِ فرهنگِ عامّه به ادعّا و ره‌يافتي مشترکي با ريموند ويليامز مي‌رسيم که فرهنگ پيش‌پاافتاده است. درحقيقت بوردول و ديگران ژيژک را متهم مي‌کنند به اين‌که با روش او زمينه بر متن چيره مي‌شود و متنِ فيلم به چشمِ ژيژک نه به اعتبار خود و زيبايي‌شناسي‌اش، بلکه ‌ای ‌بسا مشخصاً براساسِ زمينه‌ي فرهنگي‌اش اهميت پيدا مي‌کند. ره‌يافتِ ژيژک فرهنگِ عامّه را از زاويه‌ي ديدِ مخالف یا پارالاکس مي‌نگرد: به‌جای اين‌که امرِ هنري والا را به‌مثابه‌ي عنصري عوامانه تلقي کند، امرِ عوامانه را به‌مثابه‌ي اثرِ هنری والا در نظر مي‌گيرد. در نظرِ او متونِ عوام‌پسندانه در بعضي از مواقع باعث تعالي زمينه‌ خود مي‌شوند و وجودِ چنين حقيقتي‌ست که تسلّطِ زمينه را تصديق مي‌کند.

پاسخ ژيژک به ادعاهاي ليبرال‌مسلکانه‌ موجود درباره‌ي فيلمِ باشگاهِ مشت‌زنی ساخته ديويد فينچر مبني بر خشونت‌طلبي و هواداري از فاشيسم را در اين فيلم در نظر بگيريد. او اين‌گونه پاسخ مي‌دهد که پيامِ فيلم درباره‌ آزادسازي خشونت نيست؛ بلکه درباره‌ واقعيتِ ظهورِ آسيب‌های خشونت است و اين پيامِ به‌تمامي صحيحِ فيلم است. مبارزات در فيلم به‌قول ژيژک: جزئي از نيروي رستگاری بخش رانه‌ي نظم است...

نشانه‌ای از اين‌که مشت‌زني براي شرکت‌کنندگانِ در آن به‌سهولت قرابت به نيروي مازاد زندگي را به ارمغان مي‌آورد."



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اسلاوی ژیژک و جایگاه ابژه در صورت بندی پست مدرنیسم
آینده پژوهی در امروز و اینجا به روایت اسلاوی ژیژک ـ قسمت اول
آینده پژوهی در امروز و اینجا به روایت اسلاوی ژیژک ـ قسمت چهارم
هنر گفت و گو ـ یورونیوز با اسلاوی ژیژک
کتابخانه اتووود ـ نگاه پارالاکس ـ اسلاوی ژیژک
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group