معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1554
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 23
منظر شهری   - 1473
معماری مجازی   - 23
نظریه معماری   - 1098
طراحی مُد   - 22
طراحي داخلي   - 1037
معماری بیابانی   - 21
سازه های شهری   - 942
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 927
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری حوزه عمومی   - 871
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 850
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
نگاه نو به سكونت   - 811
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه شهری   - 790
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 787
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 747
معماری ـ موسیقی   - 17
کلان سازه   - 661
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 643
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 592
شهرهای در حرکت   - 15
آرمان شهرگرایی   - 537
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 534
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 522
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 519
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 508
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 507
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 490
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 488
بی ینال ونیز   - 10
معماری تندیس گون   - 486
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 448
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 433
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 428
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 422
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 366
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 356
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 356
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 346
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 336
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 330
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 310
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 300
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 276
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 271
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 270
فرهنگ نفت   - 7
بدنه سازی شهری   - 269
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 264
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 263
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 261
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 247
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 245
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 245
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 228
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 223
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 215
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 214
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 200
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 197
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 178
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 174
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری و فاجعه   - 155
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
مسکن روستایی   - 154
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 152
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 140
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 138
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 125
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 119
پداگوژی انتقادی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 101
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
اقتصادِ فضا   - 93
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری فاشیستی   - 87
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری و رسانه   - 84
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
فیلوکیتکت   - 75
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری فضای داخلی   - 74
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 70
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 60
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 58
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پداگوژی   - 56
بلوپرینت   - 4
زاغه نشینی   - 54
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 53
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
باشگاه مشت زنی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و روانشناسی   - 44
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
جنبش متابولیسم   - 43
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
باهاوس   - 41
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و نقاشی   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 39
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 36
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
آنتروپوسین   - 31
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و گیم   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری جنگلی   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 23
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 12
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 47
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 61
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 110
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 33
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 7
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -830
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -426
گالری   -88
فرهنگی   -339
هتل   -79
پاویون   -271
ورزشی   -67
موزه   -260
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -236
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -168
ویلا   -12
تفریحی   -167
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -142
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماران و چالش انتخاب معماری ـ ايمان انصارى ـ كاخ تفريح
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1394/01/06
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 5834

كاخ تفريح يك كاخ واقعى نيست. نه مقر قدرت است و نه معبد مقدس؛ اين كاخ، نه سياه است، نه سفيد.در كاخ تفريح، همه يكى و يكسان اند؛ شهردار و شهروند، ارباب و بنده، عاقل و جاهل، بيگانه و خود ى، دارا و ندار. مثل يك استخر بزرگ عمومى كه همه برهنه وعريان در آن شناور اند. اينجا نه نشانى از ثروت است و نه قدرت؛ نه زيور و زينت اضافى و نه پوشش اجبارى. اينجا حتى جاذبه هم غايب است. اين كاخ متعلق به بعد ديگرى از فضا و زمان است. فضا هاى بدون زمان، بدون برنامه، بدون جاذبه، بدون اندازه، بدون سلسله مراتب، بدون راوى، قصه، يا مسير از پيش تعيين شده اند. مثل يك قلعه بادى كه فقط بچه ها در آن بالا و پايين مى پرند؛ نه جايى ميروند و نه جايى ميرسند. نه مقصودى در آن است و نه مقصدى؛ فقط تفريحى كودكانه. چرا كه نه؟ اين كه يك كاخ واقعى نيست، كاخ تفريح است.

كاخ تفريح نه يك شهر بازى، بلكه يك اسباب بازى بزرگ است. نه از آنهايى كه با آن بازى ميكنى، از آنهايى كه تو را به بازى ميگيرند؛ يك ماشين يا دستگاه بزرگ با قطعات پيچيده و متحرك كه دائم تغيير شكل ميدهد. ماهيت اين كاخ اتكاى ريشه اى آن به سازه و تكنولوژى، و تحقق بخشيدن يك معمارى مبتنى بر زمان و پيش بينى است. تنها عنصر ثابتش سيستم سازه اى، ستون و تير آهن مشبك آن اند. همه عناصر برنامه اى ديگر، همانند تئاتر آويزان، فضاهاى اجرائى، صحنه نمايش و بلندگوهاى سينما، همه اجزايى پيش ساخته و متحرك اند كه قابل تغيير اند. ستون ها و برج هاى سازه اى، علاوه بر سرويس ها، پله هاى اضطرارى، آسانسور، لوله كشى، و اتصالات الكتريكى را هم در خود جاى ميدهند.

كاخ تفريح حتى "ساختمان" هم نيست؛ نه ساخته شده، و نه ساختارگرا. اين كاخ ساختار شكن است. كاخ تفريح بر گرفته از زمين هاى تفريح باغهاى انگليسى قرن هجدهم و فلسفه برابرى طلب آنها است كه در سال ١٩٦١، به سفارش كارگردان و تهيه كننده مشهور تئاتر، جوان لیتلوود، توسط معمار انگليسى، سدريك پرايس، خلق شد. به غير از بناى اصلى، يك طرح كوچك تر هم طراحى شده بود كه بعنوان يك پروژه آزمايشى موقت و متحرك امكان ساخت و بازساخت اين كاخ را در سايت هاى جديد با نيازهاى متعدد را ايجاد كند. قرار بود بنايى باشد كه در آن مى شد نمايشى را به تماشا نشست، نقاشى يا مكانيك آموخت، به سمفونى گوش داد، مجسمه اى ساخت، حتى مى شد شورش و فتنه راه انداخت، و يا دراز كشيد و به آسمان نگريست. جايى كه علم و هنر در تضاد نيستند؛ و فضايى كه در آن فرهنگ متفاوت از زندگى واقعى نيست. خانه اى توسط مردم و براى مردم. با وجود مخالفت كليسا، گروههاى اجتماعى، وشوراهاى شهرى، تلاش براى گرفتن جواز ساخت براى سايت هاى مختلفى در مركز و حومه لندن نزديك به يك دهه ادامه پيدا كرد، اما كاخ تفريح هيچوقت به اجرا در نيامد. جايى براى ساختنش پيدا نشد، هزينه آن بالا بود، چيزهايى را تصور كرده بود كه هنوز اختراع نشده بودند، و خيلى ها "نه" گفتن را آسان تر ديدند. كاخ تفريح مسائل و موضوعات اجتماعى و سياسى را نشانه گرفت كه به مراتب فراتر از مرزها و محدوديت هاى متعارف معمارى بود. نهايتاً، كاخ تفريح هم از زمان خودش هم خيلى فاصله داشت، هم از فضاى زمانه اش.

اما مهمتر از همه، كاخ تفريح، تفسير به روز تئورى هاى سايبرنتيك، اصول تئاتر آوانگارد، تكنولوژى روز، حس آزادگى و تفريح بود. هدف اصلى آن ايجاد بنايى بود كه ميتوانست در واكنش به خواسته كاربرانش خود را تغيير دهد. حتى اين پروژه شامل يك "كميته سايبرنتيك كاخ تفريح" به سرپرستى گوردن پسك، يكى از چهره هاى پيشرو در مطالعات سايبرنتيك بود. سدريك پرايس بر اين باور بودند كه "تكنولوژى پاسخ است" اما اين پاسخ چه سوالى بود؟ به اعتقاد پرايس، معمار مى بايست به منظور درك واقعى پروژه و نيازهاى آن تحقيقات گسترده اى انجام دهد. در مورد كاخ تفريح، كه كاربران نيازهاى پروژه را تعيين ميكنند، پرايس از دوستان و همكارانش نظر سنجى كرده بود كه از چه فعاليت هايى لذت ميبرند تا پيش بينى كند كاخش چه نوع استفاده هايى را ممكن است در بر گيرد. پژوهش ها، مستندات، و جداول تحليلى كه در آن ارتباط پيچيده فرايند تصميم گيرى و تأثير آن در طراحى فضا بررسى شده، اجزاى تفكيك ناپذير كاخ تفريح اند. اين نقشه ها، نمودار ها، و محاسبات، الگوريتم اين پايگاه بزرگ داده اى اند كه به اين دستگاه پيچيده معنا مى بخشند و ارتباط با كاربر را ممكن مى سازند؛ تئاترى كه كارگردان، بازيگر، و تماشاگر همواره جاى خود را عوض ميكنند. اين ارتباط تعاملى بين "معمارى" و "كاربر" اساسى ترين و نوآورانه ترين جنبه كاخ تفريح است. فراتر از يك كاخ، يك ساختمان، يا حتى يك ماشين متحرك، كاخ تفريح نمونه يك سيستم كامپيوترى معمارى است؛ پارادايم و الگوى يك معمارى "پسا-انسانى."

 

کلیدواژه ها: کاخ تفریح Fun Palaceسایبرنتیک. جوان لیتلوود. سدریک پرایس. گوردن پسك Gordon Pask

.


.


.


.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
ایمان رئیسی ( 1394/01/07 ) :
ممنون آقای ایمان انصاری عزیز، از متن شما لذت بردم و مرا به یاد متون رم کولهاس در کتاب نیویورک هذیانی و سایر مقالات او انداخت. با توجه به تاریخ این پروژه، احتمالا کولهاس که سالها بعد در لندن بوده از پرایس تاثیر زیادی پذیرفته است. ضمنا تاثیر ایده های علمی- تخیلی و ترسیمات گروه آرشیگرام هم در نقشه ها مشاهده می شود. آیا شما در مورد تاثیر گذاری آرشیگرام بر پرایس و تاثیر پذیری کولهاس از او در متون تاریخ و تئوری معماری منبعی را مطالعه نموده اید؟ سپاس
سامان کلهری ( 1394/02/08 ) :
استاد انصاری نهایت تشکر را از شما دارم.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود ـ ایران معاصر ـ پارک رویایی کیش از معماران A+D Dipiuerre
پناهگاه دلتا از تام کیوندینگ؛ ابژه زیبایی شناسانه و هرمنوتیک تضاد
اتووود کلاسیک ـ ساختمان مانانتیالز ـ فِلیکس کندلا
تریای باد و آب؛ بازتعریف معماری بومی
سوژ‌گی زنان و مجتمع‌های بزرگ تجاری، تفریحی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group