معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1577
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 23
منظر شهری   - 1493
معماری مجازی   - 23
نظریه معماری   - 1099
معماری بیابانی   - 22
طراحي داخلي   - 1046
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 952
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
تکنولوژی ساخت   - 932
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 882
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
مرزهای معماری   - 858
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نگاه نو به سكونت   - 821
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 799
معماری ـ موسیقی   - 18
نظریه شهری   - 795
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 756
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 668
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 648
شهرهای در حرکت   - 15
معماری پایدار   - 602
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 539
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
منتقدان معماری   - 534
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 527
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 521
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 521
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
طراحی صنعتی   - 515
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 505
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 496
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 487
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 451
معماری خوانی   - 9
باز زنده سازی   - 440
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 437
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 422
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 367
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 367
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 356
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 350
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 345
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 331
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 318
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 300
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 281
طراحی و پناهجویان   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 272
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 271
فرهنگ نفت   - 7
بدنه سازی شهری   - 270
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
گرمایش زمین   - 270
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 266
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 264
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 251
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 248
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 248
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 248
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 230
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 228
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 215
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 201
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 198
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 185
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 179
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 159
عبور از مرحله جنینی   - 7
مسکن روستایی   - 155
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 154
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 143
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 141
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 129
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 120
پداگوژی انتقادی   - 6
اقتصادِ فضا   - 108
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 105
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 95
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری فاشیستی   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 87
معماری مصر   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فضای داخلی   - 81
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 80
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 72
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری پراجکتیو   - 61
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 58
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 56
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 54
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 45
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
باهاوس   - 42
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و نقاشی   - 42
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 37
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
آنتروپوسین   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری جنگلی   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری و گیم   - 24
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی مُد   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 49
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 67
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 113
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 33
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -834
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -433
گالری   -88
فرهنگی   -343
هتل   -79
پاویون   -274
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -237
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -17
مسکونی ـ تجاری   -168
مجموعه های مسکونی   -5
اموزشی   -142
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
رویا-خانه؛ مأمنی برای معماری و دنیای سورئال
اتووود سرویس خبر:   فرنوش فارمر
1394/03/31
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 4058

"خانه‌ی سورئال" (The Surreal House) نام نمایشگاهی است که در آن برای نخستین بار بر رابطه‌ی میانِ سورئالیسم و معماری مداقه شده است. این رویداد در سال ۲۰۱۰به مدتِ چهار ماه در گالریِ‌ هنرِ مرکز باربیکَن لندن برقرار بود که در آن ۱۷۰ اثر به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه مبتنی بر معماری و مناظرِ سینماییِ رویایی است که توسط هنرمندان، معماران و فیلم‌سازان خلق شده‌اند؛ از سالوادور دالی، مارسل دوشان، آلبرتو جاکومتی، رنه مگریت و من ری گرفته تا چهره‌های معاصرتری چون لوییس بورژوا، ربه‌کا هورن، ادوارد کین‌هولز و رم کولهاس. "خانه‌ی سورئال" مجموعه‌ای است از عکس‌ها، نقاشی‌ها، چیدمان‌ها و فیلم‌های سورئالیست‌هایی که انگاره‌ی "خانه" را واکاویده‌اند.

کرمادی گرورک، معمارِ جوانِ انگلیسی، فضای داخلی این نمایشگاه را طراحی کرده که در آن مجموعه‌ای از فرم‌های كهن‌الگویی "خانه" بسترِ نمایشِ هنر، مجسمه‌سازی، فیلم و معماری سورئالیستی را فراهم می‌کنند. چیدمانِ مبتنی بر هزارتویی از اتاق‌ها، فرمِ سنتی و شناخته‌شده‌ی گالری را در هم می‌شکند و روابطِ آبستره و درعین حال آشنای فضای خانگی را به تصویر می‌کشد. فضای گالری مبدل به چارچوبِ پیچیده‌ای از اتاق‌های تودرتو شده تا از محیطِ عرفی نمایشگاهی آشنایی‌زدایی کند. فضا و نورِ هر یك از فضاها با آگاهی از اثرِ هنری موجود در آن قسمت طراحی شده است. استفاده‌ی غنی از رنگ، درون و بیرونِ فضاهای چیدمان را مشخص می‌كند و استفاده از گشودگی‌هایی كه به دقت طراحی شده‌اند، دیدهای تو در تو را فراهم كرده‌اند. ‌در حالی که سایه‌های چندش‌آور و نوارهای نور شدت می‌گیرد،‌ دیوارهای سیاه ناگهان بازدیدکننده را در موقعیتی کاملاً متفاوت از سکانسِ‌ قبل قرار می‌دهند.  این گزاره به تقویتِ تجربه‌ی فضایی و ایجادِ ارتباطِ بصری و فیزیكی بین اتاق‌ها و آثار منجر می‌شود. روی هم رفته چیدمانِ گرورك برای این نمایشگاه موكدِ رابطه‌ی محوشده‌‌ی سوژه/ابژه در نماهای قاب‌شده‌ای از هنرِ سورئالیستی، گالری و بازدیدكننده است.

شروع و خاتمه‌ی نمایشگاه با سینما است:‌ یک باستر کیتونِ درگیر با نماهای در حالِ انفجار (در نمایی از فیلمِ استیمبوت بیل جونیور) و آتشی که در قربانیِ تارکوفسکی خانه‌ای را ویران می‌کند. همان‌طور که از این فیلم‌ها برمی‌آید، در این نمایشگاه سورئالیسم در مقیاس وسیعی تفسیر شده است.

موضوعِ اصلی در بخشِ پایینی نمایشگاه، فضای داخلیِ خانه است. نخستین اثری که در این قسمت به چشم می‌خورد"وانِ سیاه" اثرِ ریچل وایترید است که با وضعیتی مقبره‌مانند در مقابلِ بازدیدکننده قرار می‌گیرد. در فضای مجاور و در مركزِ هزارتو،صندلیِ روان‌کاویِ زیگوند فروید-كه مطابق با شکلِ بدن انسان طراحی شده -  بر پاسنگی نسبتاً مرتفع قرار گرفته، چنان‌که محیطِ خانگی نمایشگاه را همان‌طور متلاشی و عذاب‌آور و متزلزل می‌نگرد که فروید.

در "فضای نشیمنِ" این نمایشگاه "کنسرت برای آنارشی" ربه‌کا هورن قرار گرفته که یک پیانوی معلق و آویزان از سقف است با وضعیتی که گویا قسمت‌های داخلی‌اش را استفراغ کرده است. کلیدهای بیرون‌زده‌ی این پیانو سایه‌ی یک قلعه‌ی حیرت‌انگیز را بر دیوار گسترده و در دالانِ پشتی این فضا پلکانِ "بدونِ خروج" لوییس بورژوا، ‌رو به هیچ‌کجا قرار گرفته است. در زیرزمین فیلمی از یان شوانکمایر با عنوان "به سوی سرداب" پخش می‌شود و در اعماق راهرویی کم‌نور، پشتِ چیدمانِ "توالتی در کنج" اثرِ هنرمندانِ روسی ایلیا و امیلیا کاباکُف، یک نفر اپرا می‌خواند.       
در این طبقه، خانه نمایان‌گرِ یک خودِ شکننده و تکه‌تکه شده است. میانِ تمامِ راهروها و فضاها، این قسمت تکان‌دهنده‌ترین بخشٍ نمایشگاه است، چرا که خوانش هنرمندان از آنچه "خانه" نام دارد را می‌توان دید. برای هنرمند بلژیکی برلینده دو بروییکر، خانه فقط یک لحافِ پیچیده دورِ یک زن است. دانلد رادنی خانه را به مثابه پوستِ خود و مدلِ کوچکِ "در خانه‌ی پدرم" می‌داند، در حالی‌که مجموعه‌ی "فِم مزون (زن‌-خانه)" بورژوا همان‌طور که در فیگورهای نیمه‌برهنه و نیمه‌خانه‌ی آن دیده می‌شود، نگاهی بر زندگیِ خانگی دارد.     
هزارتوی نمایشگاه در طبقه‌ی بالا از خلالِ یک سری رویاروییِ تصادفی، بر تاثیرِ و تاثر معماری و سورئالیسم تاکید می‌کند. در مجاورتِ تابلوی "خواب" اثرِ معروفِ سالوادور دالی، فیلمی از ویلا دال‌آوای OMA در فرانسه پخش می‌شود. این ساختمانِ OMA  به مثابه بازتابشِ نقاشیِ دالی دیده می‌شود.

از میانِ تمام خانه‌هایی که تحت تأثیر سورئالیسم شکل گرفته‌اند، تنها دو خانه در این نمایشگاه ارائه شده‌اند: ویلا دال‌آوا و خانه‌ی کورتزیو مالاپارته در کاپری. البته یکی از جذابیت‌های آشکارِ این رویداد، همین نمایشِ‌ چگونگی خیزشِ سورئالیسم درونِ معماری از خلالِ عکس‌هاست. عکس‌هایی چون تصاویرِ‌ من ری از مخروبه‌های شهری و تصاویرِ مستندِ برنارد چومی از ویلا ساوا. نشیمنِ بیرونیِ لوکوربوزیه در شارل دو بستیگی تاثیراتِ سورئالیستیِ او را فاش می‌کند. در این نمایشگاه حتا ویلا ساوا، خانه‌ی نمادِ مدرنیسمِ قرنِ بیستمی، کیفیتِ وهم‌آور و سوررئالِ عکس‌های رنه بوری از وضعیتِ‌ درب و داغانِ خانه را به خود پذیرفته است.

در گزارشی كه مجله‌ی آیكان نوشته آمده است:

آندره برتون [اگر بود] مشعوف می‌شد؛ چراکه حینِ این نمایشگاه "ماشینی برای زندگیِ" حریفِ او (لوکوربوزیه) مبدل به ماشینی برای رویا شد.

سرپناهِ عصیان‌گر و سوررئالی که گرورک طراحی کرده، در غولِ مدرنیستی و بتنیِ باربیکن نفوذ کرده است. طرحِ او که جایزه‌ی مدادِ نقره‌ایD& ADرا از آنِ خود کرده، نقشی مهم و کلیدی در فهمِ این نمایشگاه بازی می‌کند. در نهایت آن‌چه در رابطه با "خانه‌ی سورئال" چشم‌گیر است، تجربه‌ی لغزش از میان راهروها، گم‌وگور شدن، یكه خوردن، ترسیدن و تجربه‌ی كیفیتی شگفت‌انگیر است؛ تجربه‌ای كه دنیا را زیر و رو می‌كند.

 

ویدیوی رسمی این نمایشگاه را از این‌جا ببینید. 

.


.


.


.


.


.


.


.


.


در خانه‌ی پدرم- دانلد رادنی


خواب- سالوادور دالی


کنسرت برای آنارشی- ربه‌کا هورن


ویلا دال‌آوا- رم کولهاس


عشاق- رنه مگریت


از مجموعه‌ی زن-خانه (فم مزون)- لوییس بورژوا


خانه‌ای در جوارِ خطِ آهن- ادوارد هاپر


شارل دو بستیگی- لوکوربوزیه (و پیر ژانره)


نمایی از فیلم قربانی- آندری تارکوفسکی




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

حلقه ی زندگی؛ استراتژی چین در گذار از مرزهای عقلایی شهری شدگی
گالري ساكلر سرپنتين از زاها حديد ؛ ضيافت افتتاحيه خصوصي
کتابخانه اتووود- طرح های گرافیکی فرانک لوید رایت
ساختمان دُمکیرُک فرُم از کامرون کوئیدرو؛ پنجره شهری
بازسازی قلعه فرانزن فست؛ مدرنیزاسیون زمین
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group