معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1664
معماری ـ موسیقی   - 19
منظر شهری   - 1561
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
طراحي داخلي   - 1125
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه معماری   - 1116
پردیس ویترا   - 18
سازه های شهری   - 1022
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
تکنولوژی ساخت   - 1009
معماری آمریکا   - 17
معماری حوزه عمومی   - 980
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
مرزهای معماری   - 962
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 895
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 849
معماری بایومورفیک   - 15
نظریه شهری   - 817
معماری و کوه   - 15
معماری و سیاست   - 789
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری مدرن   - 714
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
کلان سازه   - 706
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
معماری پایدار   - 690
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 618
معماری و سلامت   - 13
آینده گرایی   - 604
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 587
فرهنگ نفت   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 576
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آرمان شهرگرایی   - 574
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی صنعتی   - 562
بی ینال ونیز   - 10
منتقدان معماری   - 538
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 531
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 523
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 523
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 499
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
باز زنده سازی   - 477
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 461
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 381
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری سبز   - 375
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 361
تز 1400   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
معماری تخت جمشید   - 8
معماری پست مدرن   - 343
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 328
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 309
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
گرمایش زمین   - 306
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 297
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 295
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 272
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 267
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 240
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 234
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 232
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
فضای منفی   - 228
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
اقتصادِ فضا   - 228
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 215
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 211
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 190
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 188
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 175
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پداگوژی انتقادی   - 7
هنر گفت و گو   - 161
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ژاپن   - 160
مسابقه ویلا 1400   - 6
ترسیمات معماری   - 156
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری ایران   - 154
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری و رسانه   - 152
معماری آمریکای جنوبی   - 6
معماری فضای داخلی   - 143
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 134
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 121
معماری مصر   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 96
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
ویرانه ها   - 94
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 89
معماری و غذا   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اکنی استودیو   - 5
معماری چین   - 85
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
اکسپو   - 83
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 73
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری جنگلی   - 69
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری و جنگ   - 4
معماری هند   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری دیجیتال   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 61
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 58
اتووودْ آبزرور   - 4
زاغه نشینی   - 55
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و نقاشی   - 55
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اروپا   - 55
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
آنتروپوسین   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و ادبیات   - 46
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی مُد   - 46
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 45
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
باهاوس   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و گیم   - 40
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری آسیا   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری بیابانی   - 36
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
مدرنیسم هیپی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
معماری مدارس   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری و آب   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و رنگ   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 56
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -864
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -468
هتل   -81
فرهنگی   -365
ورزشی   -68
پاویون   -296
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -244
ویلا   -27
تفریحی   -184
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -150
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -110
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
کتابخانه اتووود ـ معماری شهر ـ آلدوروسی
اتووود سرویس خبر:   شهناز ابراهیمی شاد (تحریریه اتووود)
1395/03/25
مـنـــــــبـع : architectureandurbanism.blogspot.com
تعداد بازدید : 3074

معماری شهر نخست در سال 1966 توسط آلدو روسی بر اساس نوشته ها و سخنرانی هایش در زمانی که کاربردی گرایی، سبک غالب بود، منتشر گردید. همان گونه که روسی مطرح می کند، این کتاب پوشش دهنده معضلات جدید نبود، بلکه به این دلیل برای معماران آن دوره شورانگیز بود که به آن ها فرصتی برای تامل دوباره در مورد معماری با لحاظ کردن شهر به عنوان واقعیت، تاریخ و زندگی جمعی به جای جنبه کاربردی آن ایجاد نمود.

ساختار سازه های (مصنوعات) شهری

در فصل اول، روسی توضیح می دهد که فرم شهر توسط معماری آن شهر خلاصه می شود به دلیل این که معماری شهر، داده های بتنی از تجارب واقعی به حساب می آیند. بنابراین، این فرم است که به او اجازه می دهد که به مشکلات شهر نزدیک شود. او معماری شهر را با دو مفهوم متفاوت توصیف می کند؛ نخست، شهر بعنوان یک شیءِ غول پیکر ساخته دست بشر، که در طول زمان رشد می کند، دوم به عنوان مصنوعات شهری که با فرم و تاریخ خودشان تعریف می شوند. این دو جنبه به کیفیت و خاص بودنِ سازه یا مصنوعات شهری باز می گردد. در مورد ساختمان سالن شهر قرون وسطایی در پادوا است، در منطقه ونتو ایتالیا این فرم است که به شهر شکل می دهد و در طول زمان تغییر می کند، بدون توجه به کثرت کاربری عملکردی.

از این نظر، مصنوعات شهری از لحاظ غنای تاریخی نسبت به ساختمان های تازه-ساخت برتری دارند. در هر حال، کیفیت و خاص بودن مصنوعات شهری نه تنها از فرمشان (که از بُعد زمانی و فضایی بهبود داده شده است)، بلکه از خصوصیات شان بعنوان آثار هنری سرچشمه می گیرد. بر اساس آن چه روسی مطرح می کند، مصنوعات شهری در نقش اثر هنری به طور نزدیکی به فرم، رویداد و مکان خاصی در شهر مربوط می شوند. در این مورد، روسی از پژوهش ِکامیلوسیت انتقاد می کند، از آن جا که وی هر چند "زیبایی" را بعنوان معیاری در تحقیقش اضافه کرده است، اما معنیِ شهر را در حد رمزی محدود و دم دستی پایین آورده که برای درک شهر بعنوان فرم بتنی و تجربه ای کلی ناکافی می باشد.

روسی بر سوالات گونه شناسی تاکید می کند، با انتقاد از عملکردگرایی خام، چرا که  وی گونه را بعنوان یک بخش منطقی فرمِ تشکیل داده شده و یک شیءِ ثابت تلقی می کند. بعلاوه گونه، نیاز و انگیزه به زیبایی که به فرم و شیوه زندگی بسته است را بهبود داد. از طرف دیگر، عملکرد گرا ها به جز عملکرد (کاربری) جنبه های متعددی را از قلم می اندازند. برای روسی، شهر یک تمامیت است، به بیان دیگر تمام مصنوعات شهری و شهر، تجربه ای جمعی می باشند. بنابراین، با در نظر گرفتن مصنوعات شهری در تمامیتشان، تصویر کلی شهر به دست می آید. او همچنین مفهوم دوام را ذکر می کند و آن را به دو دسته تقسیم می کند؛ یکی دوام تاریخی یا به پیش برنده؛ دیگری دوام آسیب شناسانه. بر اساس گفته های وی، دوام مصنوعات شهری را به یادواره ها (آثار تاریخی) تبدیل می کند، که به بعنوان کاتالیستی در فرآیند پیشرفت یک شهر وارد عمل می شوند.

در نتیجهِ فصل اول، روسی بر روی ارزش شهر تاکید می کند و اعتقاد دارد که ارزش مصنوعات شهری به کاربری شان نیست بلکه این فرم های ثابت می باشند که به دلیل همگونی نزدیک فرم با زمانِ شهر، ارزش شهر را مشخص می کنند در حالی که کاربری ها قابل تغییراند و در طول زمان از بین می روند.

عناصر اصلی و مفهوم منطقه

در فصل دوم، نویسنده بیان می کند که کیفیت های ویژه و مختلفی در میان بخش های شهر به سبب خصوصیات فضایی، فرمی و جامعه شناختانه شان وجود دارند که توسط زمان و مکان شکل می گیرند. در این رابطه، او با پژوهش رابرت پارک  و ارنست برگس در مورد منطقه بندی شهر شیکاگو مخالفت می کند، به دلیل این که آن ها قسمت های مختلف شهر را تنها به عنوان تجسم بخش شخصیتِ کاربری اش در نظر گرفته بودند، و دیگر هیچ. برای روسی، درک درست از یک بخشِ شهر می تواند از جنبه های کلی چون روانشناسی، زبان شناسی، جغرافیا، تاریخِ رابطه بین شان استخراج گردد.

در دفاع از این عقیده، روسی منطقه مسکونی را به دلیل رابطه نزدیکش با ساختار شهری توصیف می کند. برای مثال، تغییر ساختار برلین در نتیجه قوانین و مقررات پلیس و تقسیم بندی گونه های مسکونی ایجاد شد.

علاوه بر مفهوم منطقه، مفهوم عناصر اصلی بعنوان هسته جمعی باید به خصوصیات شکل دهی و تکامل شهر اضافه گردد. از آن جایی که عناصر اصلی نه تنها در فرآیند رشد یک شهر با یک روش ثابت شرکت دارند، بلکه سازه های فیزیکی شهر را همراه با منطقه تشکیل می دهند.

به دلیل طبیعت عمومی و جمعی عناصر شهری، روسی از عبارت "عنصر اصلی" به عنوان فعالیت های از پیش تعیین شده استفاده می کند. این ویژگی جمعی با پویایی (دینامیک) های شهری پیوند ایجاد نموده و نهایتا نقطه آغاز و پایان شهر را تشکیل می دهد. روسی از نظریه خود با یک مثال عملی حمایت می کند؛ آمفی تئاتر درون نیمز فرانسه به پادگانی بدل شد و سپس شهر کوچکی از آن ایجاد شد.

برای جمع بندی، یک شهر بر پایه پویایی های درون عناصر شهری رشد می کند و می تواند بر اساس فرمش تحلیل گردد. از طرف دیگر، پدیده زوال مناطق خاص به صورت نزدیکی به گروهی از ساختمان ها متصل است که از پویایی های استفاده از زمین در مناطق پیرامونی و پیکره بندی مناطق ذخیره را از بین برده اند. نویسنده اعلام می دارد که اتصال ناگسستنی بین تاریخ شهری و جغرافیایش وجود دارد از آن جا که تمامی قسمت های شهر به صورت ویژه، فرم خود، راه زندگی خود و تراس خاطراتشان را نشان می دهند، و در زمانش این مساله مفهوم مکان مورد نظر را بالاتر می برد. در این رابطه، تمام شهر ها فردیت خاص خود را دارند، که از سرنوشت خاص و زندگی هر کدام از مصنوعات شهری استخراج می شود و در ادامه مصنوعات شهری و عناصراصلی در فرایند تکامل شهر شرکت می کنند.

فردیتِ مصنوعاتِ شهری؛ معماری

بر اساس نظریه روسی، مکان، ارتباط بین یک موقعیت خاص و ساختمان های درون آن می باشد.

از این دید، کل مصنوعات شهری نیازمند غرابت اش از مکانش می باشد. برای مثال؛ او به فضای شفاف دین مسیحیت کاتولیک اشاره می کند، و حتی در این فضای مطلقاً همگن، به دلیل رویداد خاصی و یا تنوع بی حد و مرزی از دلایل دیگری که در آنجا رخ داده است، نقاطِ منحصر به فردی موجود می باشد. با بیان این که چنین مساله ای برای تحلیل معماری و مصنوعات شهری در راستای تعریف عناصر شهری، مفید می باشد، نویسنده تفاوت بین معماری و مصنوعات شهری را به این شکل توصیف می کند. اولی (معماری) مصنوعات شهری را تشکیل می دهد و فرمش ارائه کننده فرمی شهری در زمانی که معماری با وضعیت حقیقی شهر برخورد می کند، می باشد. در جهت جمع آوری، تفاوت بین آنها به معنی، دلیل، استایل و تاریخ اش با توجه به پیوند بین رویداد و نشانه در لحظه ای خاص، بستگی دارد.

او همچنین بر اهمیت هر دوی فرم و منطق تاکید دارد، از آنجا که آنها پذیرای  ارزش ها، معنا ها و استفاده های مختلف زیادی می باشند. برای مثال، روسی ماجرای میدان روم  را پی می گیرد، هرچند کاربری هایش بر اساس تقاضاهای اجتماعی بارها تغییر یافته است، اما ویژگی های اصلی اش بعنوان مکانی برای ملاقات و مرکز رم از درون فرمِ اصلی اش که توسط شرایط توپوگرافی (مکان نگاری، منطقه شناسی) اش هرگز تغییر داده نشده است. از طریق ویژگی های دائمی اش، میدان روم به سازه بزرگی بدل گشت. از این لحاظ، فرمِ معماری در شهر نیز از طریق آثار تاریخیِ مختلفش آشکار می شود. هر کدام از این آثار تاریخی به ما دنباله شهر را نشان می دهد و در نهایت، نمایان گر تاریخ شهر می باشد.

علاوه بر این، او تاریخ را بعنوان فرم دهی حقیقی و ساختار مصنوعاتِ شهری که به تجسم جمعی و استمرار ساختار شهری مربوط می شود، نام می برد. با نگاه کردن از این دریچه دید، خودِ شهر بدل به روح شهر می گردد، خاطره جمعی شهرنشینی اش و مثل خاطره، با اشیاء و مکان ها سر و کار دارد و وقتش که برسد تبدیل به مکان مورد نظر مردمش می شود. به همین ترتیب، هر سازه شهری انحصار و فردیت خاص خود را با اعمالِ افراد دارا می باشد و ساختار شهری توسط طبیعت فردی و جمعی مصنوعاتِ شهری شکل می گیرد. فردیتِ شهر که از جنبه جمعی/اشتراکی شهر سرچشمه می گیرد، به اصل اولیه؛ یک رویداد و فرم می پیوندد. در این مورد، روسی شهرهای باستانی را با توجه به اسطوره شان، بنیانِ شهر توصیف می نماید. علاوه بر این، او مورد آتن را مثال می زند که از سایر موارد برجسته تر می باشد، اینکه شهروندی اتنی و شهرشان نه تنها به اسطوره که به دلایل مدیریتی و سیاسی وابستگی داشتند.

تکامل مصنوعاتِ شهری

در فصل آخر، روسی بر فرآیندِ تکامل شهر و چگونگی اعمال نیروهای مختلف درون آن و این که چگونه اِعمال این نیروها تغییرات مختلفی را باعث می شود، تمرکز می کند. بر اساس نوشته های وی، نیروها ممکن است اقتصادی، سیاسی و یا از نوعی طبیعت دیگر باشند. در بخش نخستِ این فصل، او نیروهای اقتصادی را توصیف میکند؛ مصادره ها و مالکیت های زمین، و در بخش آخر او به نیروی سیاسی اشاره می کند.

روسی در جهت توصیف مصادره به فرضیه هالبواكس اشاره می نماید. بر اساس فرضیه هالبواكس، شیوه مصادره، بسته به موقعیت اش و بازه زمانی اش متغیر است. او این متغیر ها را در دو بخش دسته بندی می نماید؛

نخست؛ مصادره مربوط به نقش فرد و ثانیاً، بستگی داشتنش به نظم (اولویت) سلسله مجموعه ی داده شده ای از مصنوعات. برای مثال برای مورد اول، ساختار پاریس به عنوان تصویری از سلسله لویی چهاردهم، لویی پانزدهم، ناپلئون اول و بارون هاسمن  تعریف می گردد.

برای مورد دوم، او به ملی سازی اموال دفتری در پاریس اشاره می نماید، از آن جا که ملی سازی بر سیستم راه تاثیر گذارده و نهایتا فرم پاریس را تغییر داد. از طرف دیگر روسی پژوهش برنولی  با توجه به مالکیت زمین مورد بحث قرار می دهد.

برنولی اصرار داشت که ایالات مشترک باید به عنوان دارایی های جمعی پس از انقلاب فرانسه نگاه داشته می شد تا از اثر جانبی زیربخش شدن زمین ها جلوگیری شود. در هر حال روسی اشاره می کند که بخش دارایی های بزرگ در فاز های اقتصادی در تکامل شهرهای غربی ضرورت داشت و این که انقلاب صنعتی ربطی به تفاوت های کیفی مسائل شهری ندارد.

روسی شرح می دهد که مشکلِ شهر بزرگ همیشه موجود بوده است و مربوط به خود شهر می باشد. در نتیجه ی این دو جنبه، او اصرار دارد که مصادره و زیربخشی زمین پدیده های مرسوم و معمولی تکامل شهری می باشند چرا که آن ها می توانند به دگرگونیِ رادیکال (افراطی) و فوری بیانجامند.

در همین بین، او همچنین به کاهش مشکلات کلان شهری اشاره می کند که مساله مقیاس نمی باشند و تغییرات در مقیاس هیچ ربطی به کیفیت مصنوعات شهری ندارد.

علاوه بر این، او خاطرنشان می کند که عناصر اصلی بزرگ می توانند با تغییر در خانه سازی ساخته شوند چنان چه در نمونه های نقشه لئوناردو داوینچی و پروژه برادران آدام برای منطقه مسکونی آدلفی دیده می شود.

از آن جا که شهر تصویر خود را بوسیله بنگاه سیاسی اش، نشانه اراده شهروندی، انتخاب می کند، روسی  سیاست را به مثابه مشکلاتی در انتخاب می پندارد. به علاوه او می گوید که سیاست، صورت ظاهر خود را در مصنوعات شهری در زمانی که هر چیزی در شهر را بعنوان نشانه ای از پیشرفتی شهر در نظر می گیریم، به جای می گزارد، چنان چه در موارد آتن، رم و پاریس مشاهده شد.

گرایشِ فهمِ شهر با تئوری های ساده و خام با توجه به این که بنیان گزاری شهر و تکاملش مربوط به عوامل گوناگونی است، نامناسب است. بنابراین، تلاش های آلدو روسی برای تحلیل و درکِ شهر با توجه به معماری شهر، قانع کننده می باشد، چرا که نه تنها فرم معماری، فرم بتنی ساختار شهری را تشکیل می دهد، بلکه شهری که بنیان نهاده شده و تکامل یافته بسته به نیروهای متعددی درون مصنوعات شهری در شهر می باشد.

همانگونه که نگارنده بیان نمود، این کتاب نه یک فرضیه بی عیب و نقص، بلکه بنیانی برای تحقیقات شهری آینده می باشد و به تدریج با مکمل هایی از ملاحظات تازه مربوط به شهر کامل می گردد. در هر حال، "معماریِ شهرِ" روسی در این وجود مسلم که به ما بنیان با شکوهی برای تحقیقات روی شهر اعطا می کند، حیرت انگیز می باشد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتابخانه اتووود ـ معماری شهرـ آلدو رُسی
تراشه های کانسپچوال ـ چگونه معماری رادیکال و خودْآیین در ایتالیا به اتمام رسید؟
اتووود کلاسیک ـ محله ی گالارِتس ـ آلدو روسی و کارلو آیمونینو
اتووود کلاسیک ـ آرامستان سان کاتالدو ـ آلدو رُسی ـ 1971
معمارْستاره ها به روايت اتووود ـ آلدو روسی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group