1924
– 1923
"لامینیاتورا" – پاسادنا، کالیفرونیا
اغلب آثار رایت در مجموع گسترش افقی دارند: به
یقین می توان گفت که اغلب خانه های مرغزار رایت چنین اند، و برخی از خانه های غیر
مسکونی او نیز همینطور، مثل باغ های میدﺅی و هتل ایمپریال که شاخص افقی در آن ها
از عمودی بیشتر است. قصد رایت از خانه های مرغزار این بود که بر گسترش افقی و
طولانی خانه ها تاکید کند. در باغ های میدﺅی و ایمپریال هم چنین تاکیدی به وضوح
مشهود بود. اما در اینجا یعنی در خانه ی آلیس میلارد در پاسادنای کالیفورنیا با
اثری مواجه هستیم که در آن شاخص عمودی به وضوح تاکید یافته است. خانه ی آلیس
میلارد نخستین خانه ای بود که با سیستم جدیدی که شخصا ابداع کرده بود ساخته شد،
سیستمی که خود نام آن را "ساخت بلوک بتنی" گذاشت.
رایت در این باره چنین
نوشته: "ما این ماده ی منفور ساختمانی که عبارت باشد از بلوک بتنی را می گیریم... روح بی سابقه ای در آن می یابیم – روحی که آن را به یک ماده ی جاندار بدل می
سازد، بافتاری همچون بافتار درختان در آن ایجاد می کنیم. تمام کاری که باید انجام
دهیم آموزش و پرورش بلوک های بتنی است، پروردن آن ها و بافتن آن ها به یکدیگر با
استفاده از فولاد در سطوح مفصلی... دیوارها به ترتیب به تختال های نازک بدل می
شوند و به هر شکلی قابل تبدیل خواهند بود."