معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1381
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1309
معماری فضای داخلی   - 23
نظریه معماری   - 1028
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
طراحي داخلي   - 941
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
سازه های شهری   - 893
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 874
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 806
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 798
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نظریه شهری   - 731
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 730
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 721
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 615
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 550
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 534
معماری و نقاشی   - 15
منتقدان معماری   - 499
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 470
شهرهای در حرکت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 464
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 461
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 459
معماری و روانشناسی   - 13
روح مکان   - 458
معماری کوچک مقیاس   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 451
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 444
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 429
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 391
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 368
معماری و گیم   - 10
هنر مدرنیستی   - 357
معماری و هوش مصنوعی   - 9
آینده گرایی   - 352
معماری و ادبیات   - 9
معماری یادمانی   - 344
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 327
بی ینال ونیز   - 9
معماری سبز   - 316
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 299
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 276
معماری و رسانه   - 8
اتووود کلاسیک   - 270
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 260
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 254
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 245
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 240
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 226
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 214
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 193
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 181
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 170
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 161
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرافیک   - 150
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 139
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر گفت و گو   - 137
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 135
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 126
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 111
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 93
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری بیابانی   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری هند   - 66
معماری خوانی   - 5
معماری و فاجعه   - 65
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری چین   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 54
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 53
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
زاغه نشینی   - 47
معماری جنگلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 47
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 44
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری دیجیتال   - 42
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
اقتصادِ فضا   - 40
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 39
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
هنر روسیه   - 32
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 30
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
بحران آب   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 39
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 4
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 96
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 140
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 45
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 23
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 5
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 11
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 189
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -765
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -369
صنعتی   -101
فرهنگی   -325
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
بیست بنا ... ـ محمدیاسر موسی پور ـ برج تاتلین
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1396/01/21
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 2276

مونومانی که هرگز ساخته نشد، برای انقلابی که هرگز رخ نداد

فارغ از مسیر تحولاتی که در تاریخ بر فرم و فضای آثار معماری بازنمایی می شود، یک سیر تحول دیگر نیز وجود دارد که در سطح عملکردهای معماری دنبال می شود. در اینجا منظور برجسته کردن این نیست که یک عملکرد مثلا کلیسا، چگونه به شکلی درزمانی تطور می یابد، بلکه منظور آن است که سیرِ تطورات فرمی و فضاییِ معماری در میان عملکردهای گوناگونی لغزیده و در هر دوره ای خود را بر تن فعالیتی متفاوت محقق کرده است. برای مثال، اگر به تبارشناسی برونوزوی از تحولات فضا بنگریم، در می یابیم که او مسیری را  از صورت بندی فضا و توده  در تاریخ ترسیم می نماید که از تسلط توده آغاز شده و به مرور به سمت چیرگی فضا حرکت کرده است. این مسیر از اهرام و مقابر مصری آغاز می شود و به سوی معابد یونانی و سپس معماری کلیساهای رمانسک و گوتیک حرکت می کند و در نهایت به معماری مدرن با مانیفست شفافیت حداکثری منتهی می گردد. این بررسی نحو شناختی از ارتباط فضا و توده ما را به سمت شیوه ای از نگریستن به معماری مبتنی بر یک نگاه دیسیپلینی نزدیک می کند و ما خود می توانیم آن را تا ایده “شی درون شی” تامب ویسکامب یا دیگر معاصرین نیز ادامه دهیم. اما اگر زاویه نگریستن خود را تغییر دهیم در می یابیم که این روایت از تحولات دیسیپلینی نه در یک زمینه محدودِ عملکردی که در یک جغرافیای متنوع و پاره پاره از فعالیت های انسانی روی داده است. طوری که در هر دوره ای از زمان معماری پیرامون موضع محدودی از فعالیت های انسانی متراکم شده است. از محل تدفین انسان در مقام یک جنازه گرفته تا محلی که آدمی به عبادت می پردازد و یا حتی آن جایی که او به زیست روزمره و دنیوی خود مشغول است؛ مقابر، معابد - کلیساها و خانه ها!  این همان مرزی است که در آن اثر معماری به مثابه یک شیء “درون دیسیپلینی” با زمینه ها و میدان های بیرون از خود ملاقات می کند. محل تمرکز فضای معماری شده در برهه های متفاوت زمان، محصول نظام های  اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشخص است. بنابراین در کنار قرائت فرم و فضای یک اثر به منظور کدگشایی از این نظام های موثر، آن فعالیتی که این فرم ها و فضاها بر آن متمرکز شده اند نیز بسیار کلیدی می نماید. لغزیدنِ تمرکزِ فضا از مقبره به سمت کلیسا و سپس خانه به خوبی می تواند جهان بینی معکوسی را برای ما مجسم کند که از تمرکز بر “پسا زندگی” به “زندگی زیر سایه مرگ” و سپس “زندگی” در حرکت بوده است.

 

تصویر شبیه سازی شده رایانه ای از برج تاتلین در سن پیترزبورگ

مونومان انترناسیونال سوم را هم پیش از هر چیز می توان از این رهیافت قرائت کرد. این اثر معماری در کنار دیگر آثاری که جنبشی به نام کانستراکتویسیم روسی را نمایندگی می کنند، همگی بر "محدوده اجتماعی" فعالیت های بشری متمرکز شده اند؛ طرح کنستانتین ملنیکوف برای آمفی تئاتر باشگاه روساکف، ساختمان روزنامه پرودا از وسنین و یا مونومان تاتلین! این در حالی است که وقتی به معماری روسیه تزاری می نگریم با انبوهی از آثار شکل گرفته پیرامون کاخ ها و اماکن اشرافی مواجه می شویم. این چرخش، محصول میدان نیروهایی است که جهان بینی بخشی از اجتماع مستقر در آن جغرافیا را دفرمه کرده است. جهان بینی رویا بینانه ای که یک انقلاب بزرگ را دنبال می کند تا یوتوپیایی که یک آلمانی ترسیم کننده آن است را محقق کند. به همین دلیل معماری باید مثل تمام شئون دیگر بر نیروهای اجتماعی به مثابه نیروی محرکه این رخداد متمرکز شود. در حقیقت تحولات فرمی و فضایی در پس این چرخش آرمان خواهانه است که محل تامل می شوند. عده ای میخواهند تا روسیه پایتخت انقلابی جهانی باشد که بر خلاف رقبای فاشیتستی زمانه، تعصبی بر مرز و ملیت نداشته و جهان را بر اساس طبقات اجتماعی مفصل بندی می کند. مونومان انترناسیونال سوم که قرار است محل ملاقات احزاب کارگری از سرتاسر جهان باشد به دنبال دراماتیزه کردن این نهضت جهانی در "هنگامه صرف کردنِ تاریخ" است. به همین دلیل اگر هر خرده حرکتی در مسیر مدرنیزاسیون به بریدن از بازنمایی تاریخ همت گماشته باشد، کمونیسم روسی روی کاغذ هم نمی توانسته چیزی به جز این باشد. آن چه تحت نام تاریخ در سبک های پس از رنسانس تا دوران مدرن در فرم معماری بازنمایی می شد، در حقیقت چیزی جز رسوبی از تاریخ در یک جغرافیای معین نبود. اما کمونیسم، جغرافیایی به جز طبقه را به  رسمیت نمی شناسد که بخواهد بازنمایی کننده رسوب تاریخ در آن جا باشد. به همین دلیل می رود تا از بازنمایی این رسوب به سمت بازنمایی خود تاریخ حرکت کند. تاتلین به خوبی برای این "تاریخ به ما هو تاریخ" جسم پیدا کرده است. او متکی به قرائت مارکس از تاریخ (که خود وام دار قرائت هگلی از تاریخ بود)، در "زمان"، یک رانه ی پیش روندهِ خطی می دید که به سوی یک یوتوپیای محتوم در حرکت است و در این مسیر زمان، گذشته ی خود را ملاقات می کند ولی هر بار در نقطه ای رفیع تر. اما نکته ای که کمتر به آن توجه می شود حضور دو اسپیرال در کنار هم و در جهت متضاد یکدیگر است که می توانیم آن را مترادف با وضعیت متعارض و دیالکتیکی نیروهای تاریخ بدانیم. تاتلین فرم هستی شناختی تاریخ  را به جای فرم معرفت شناختی آن به ظهور رسانده است.

اما این مونومان به همان میزان که جست و جوی آن یوتوپیا را دراماتیزه می کند، با ساخته نشدنش افول دراماتیک یک رویا را نیز به تصویر می کشد. افول رویایی که تفریبا یک سال پس از اتمام کار تاتلین با قدرت گرفتن استالین و سیاست های او اتفاق می افتد. یک چرخش پراگماتیستی از دنبال کردن یوتوپیایی به وسعت یک دنیا، به سوی یوتوپیایی داخل مرزهای یک کشور. وضعیت اقتصاد و کشاورزی نیز چنان وخیم بود که مخارج چنین بنای عظیمی، غریب می نمود.

زبان فرمی بنای تاتلین ناخودآگاه برج ایفل را برای ما تداعی می کند. ملغمه ای از عناصر فولادی که فضا را شکافته اند و بنایی با شفافیتی حداکثری را برپا کرده اند. تاتلین به شکل جاه طلبانه ای میخواست مونومان انترناسیونال سوم حدود صد متر از آنچه گوستاو ایفل انجام داده،  بلندتر باشد. اما این جاه طلبی تنها به ارتفاع بنا منتهی نمی شود وقتی که ما در می یابیم احجام غول پیکری درونه این پوسته شفاف معلق می شوند. سالن اجتماعات، جایگاه هیئت رییسه و همچنین مرکز ارتباطات رادیویی همگی بنا بود در قالب احجامی از جنس مکعب، هرم و استوانه از میان این هیولای فولادی معلق شوند. دیالوگ فرمال تاتلین با ایفل، دیالوگ مهمی است. می دانیم که تاتلین از پاریس دیدار کرده بود و حتی با پیکاسو ملاقاتی داشت. غرب و به بخصوص فرانسه مسئله مهمی برای روس ها بوده است.تاثیر روس ها از فرانسه البته به میانجی فلاسفه ایدئالیست آلمانی جالب توجه تر است. در قرن هجده، دو انقلاب به موازات یکدیگر در دو جغرافیا دنبال می شدند. انقلابی تئوریک در فلسفه آلمان که کانت به زیرکی از آن تحت عنوان انقلاب کوپرنیکی یاد می کند و انقلابی پراتیک در فرانسه که در قالب انقلاب کبیر فهمیده می شود. کانت و هگل ستایشگر این تبلور روشنگری در عمل بودند و این همواره امری قابل تامل برای آلمان ها بوده است که چگونه فرانسوی ها انجام دهنده چیزی بودند که آنها به آن می اندیشیدند. تلقی مارکس از تاریخ که برآمده از مفهوم پردازی های هگلی است و در دست روس ها به سازمانی سیاسی دست پیدا کرد، به خوبی پرده از مثلث مفهومی میان آلمان، فرانسه و روسیه را برمی دارد. نباید فراموش کنیم که تاتلین این هیولای تاریخ را در سن پیترزبورگ میخواست. شهری که از زمان شکل گرفتنش توسط پیترکبیر، پایتخت مدرنیزه شدن روسیه و دریچه ای به سوی غرب بود و حالا این بنا مخابره کننده پیام نهایی از تکامل این مدرنیزاسیون به غرب می شد.

مونومان انترناسیونال سوم از مهم ترین ساخته نشده های تاریخ معماری است. زیرا روسیه را به صورت موقت به بخشی از خط مقدم آوانگاردیسم هنری در قرن بیستم تبدیل می کند. این اثر مهم است زیرا نشانی همیشگی از شکست خوردن سیاست از هنر است. سیاستی که دست آخر ابتذال نئوکلاسیسیزم را به هنر مبارز ترجیح می دهد و همچون روحی سرگردان در یافتن جسم حقیقی خود مغموم می ماند. مایاکوفسکی روزی به تحسین گفته بود که این اولین یادمان بدون ریش و سبیل است. نظام استالینی در حوزه یادمان سازی هم این شکل آوانگارد هنر را با رئالیزم سویالیستی جایگزین کرد تا این پرسش را صورت بندی کند که هنر پرولتاریا کدام است؟ آن هنری که پرولتر آن را می فهمد و یا هنری که فرم وجودی پرولتاریا را در تاریخ هستی می دهد؟



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

مرکز اجتماعی هنر کومودو از شیگرو بان ؛ معماری پس از زلزله 2011 ژاپن
گفت و گو با مرگ - چارلز جنکس 1939-2019
کتابخانه نم جون پایک از ان اچ دی ام
اتووود ـ ایران معاصر ـ سینما ازادی ـ بابک شکوفی
تالار موسیقی زنیت، پوسته پاراداکسیکال ماکسیمیلیانو فوکسس
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group