معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1322
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1115
اکسپو شانگهای 2010   - 33
نظریه معماری   - 939
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
طراحي داخلي   - 881
معماری دیجیتال   - 32
سازه های شهری   - 851
معماری کانستراکتیویستی   - 32
تکنولوژی ساخت   - 831
معماری پراجکتیو   - 32
مرزهای معماری   - 764
طراحی پارامتریک   - 29
معماری حوزه عمومی   - 717
بحران آب   - 28
المان شهری   - 689
هنر روسیه   - 27
نگاه نو به سكونت   - 680
اکسپو میلان 2015   - 27
نظریه شهری   - 672
پاویون های سرپنتین   - 23
کلان سازه   - 593
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 514
باهاوس   - 21
معماری پایدار   - 503
جشن نامه اتووود   - 21
منتقدان معماری   - 477
معماری مجازی   - 20
معماری تندیس گون   - 446
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 429
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 428
پداگوژی   - 19
آرمان شهرگرایی   - 423
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 423
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 17
معماری منظر   - 421
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری شمایل گون   - 415
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
روح مکان   - 414
فیلوکیتکت   - 15
طراحی صنعتی   - 396
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
باز زنده سازی   - 366
معماری ـ موسیقی   - 14
توسعه پایدار   - 349
معماری بایومورفیک   - 14
تراشه های کانسپچوال   - 333
شهرهای در حرکت   - 12
معماری یادمانی   - 331
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 302
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
معماریِ توسعه   - 298
مدرنیته؛ از نو   - 11
اتووود کلاسیک   - 263
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 260
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی نئولیبرال   - 260
درس گفتارهای اتووود   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری محلی   - 247
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 243
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 241
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 241
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 236
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 228
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری های تک   - 217
طراحی و پناهجویان   - 7
گرمایش زمین   - 204
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 196
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 186
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 148
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 142
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
زنان و معماری   - 139
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 131
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 127
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ـ سینما   - 125
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
هنر انتزاعی   - 120
جهان علمیْ تخیلی   - 5
گرافیک   - 111
فرهنگ نفت   - 5
معماری ژاپن   - 109
معماری مصر   - 5
معماری ایران   - 106
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
فضای منفی   - 101
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
بلوپرینت   - 4
طراحی مبلمان   - 87
معماری خوانی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
منبع شناسی اتووود   - 4
معماری مذهبی   - 86
اتووودْ آبزرور   - 4
اکسپو   - 75
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری هند   - 62
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری چین   - 61
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری فاشیستی   - 60
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
ترسیمات معماری   - 49
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
گفت و گو با مرگ   - 47
ده پرسش از هشت معمار   - 1
ویرانه ها   - 45
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 41
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
شهرْخوانی با اتووود   - 1
مدارس معماری   - 39
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 1
زاغه نشینی   - 38
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 9
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد برتینسکی   - 1
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سعید   - 12
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 9
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 6
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 43
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 1
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 34
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اماندا لِــوِت   - 3
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 8
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لُکُربُزیه   - 133
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 19
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 6
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 4
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 25
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 4
ولادیمیر تاتلین   - 10
جوزپه ترانی   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 3
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 5
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 13
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -750
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -335
صنعتی   -98
فرهنگی   -296
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماری شوروی سابق از بالا؛ هندسه ی مدرنیسم ایدئولوژیک
اتووود سرویس خبر:   یاسمن فرودی (تحریریه اتووود)
1396/06/19
مـنـــــــبـع : http://www.archdaily.com
تعداد بازدید : 1537

اگرچه اصول تاریخی مدرنیسم به نظر برای شکستن اعتبار سنت ­ها در شوروی مناسب بود، اما تاریخ معماری اتحاد جماهیر شوروی تا حدودی پیچیده­ تر از این است که در رای بگنجد. واقع ­گرایی سوسیالیستی نئوکلاسیک شناخته شده ­ی استالین،جریان انقلاب کانستراکتیویست های اتحاد شوروی را تعویض کرد و تنها در زمان خروشچف بود که بازگشت به مدرنیسم، از طریق گرایش به غرب تسهیل شد، توانست این روند را تا حدودی تغییر دهد. عکاسان معماری، دنیس اساکوف و دیمیتری واسیلینکو، اخیرا از یک هواپیمای بدون سرنشین استفاده کرده ­اند تا عکس ­هایی از چندین ساختمان برجسته که ماحصل دوره مدرنیسم خروشچفی در روسیه اند عکاسی کنند، تصاویر نشان می دهند، هندسه­ ی این بناها در عمل اشکال وابسته به ایدئولوژی رژیم بوده اند، واقعیتی که کشف ان تا زمان استفاده از ماهواره ­ها و هواپیماهای بدون سرنشین تجاری میسر نبود، تا پیش از این تنها دیدگاه­ ها و نظرورزی ها بود که توسط معماران مطرح می شد. با این حال، انگونه که عکاسان می­ گویند: "این فرم­ های اسلوب­ دار برای افسران دولتی که مجبور به اجرای زیبایی ­شناسی از بالای خروشچف بوده ­اند بسیار جذاب بوده است.

عکس ­های گرفته شده در داخل و اطراف مسکو شامل آثار چند معمار برجسته شوروی می ­شود. لئونید پاولوف بسط طیف گسترده ­ای از سبک­ های معماری را تحت حمایت دولت آغاز کرد. او به عنوان یک ساختارگرا شروع به کار نمود و پیش از آنکه به عنوان یکی از برجسته ­ترین مدرنیست ­های پس از جنگ اتحاد جماهیر شوروی شناخته شود، گرایشش بیشتر به سمت طراحی ­های تاریخی و برگرفته از استالین بود. 

به همین ترتیب، یوری پلاتونف، از سمت دولت به طور گسترده­ ای به رسمیت شناخته شد، عنوان "معمار خلق اتحاد جماهیر شوروی"، به او داده شد او همچنین جوایزی چون مدال نقره­ ای آکادمی هنر از اتحاد جماهیر شوروی را نیز دریافت نمود.

موزه وی آی لنین در گورکی یکی از آخرین پروژه ­های پاولوف و از اولین ساختمان ­های شوروی است که به سمت زیبایی­ شناسی پست مدرنیستی حرکت می ­کند و به همین دلیل قابل توجه است. اگر از طبقه همکف به این موزه بنگریم، واقع در شهری است که لنین سال­ های واپسین زندگی خود را در آن سپری کرده است، که با یک ورودی خاص از غرفه نمایشگاهی بر آن چیره شده است. اما از بالا، پلان ساختمان مجموعه ­ای از اشکال مربع متصل به هم را نشان می­ دهد که با یک فرم دایره­، به هندسه ساختمان تاکید می ­کند، و در دید دیگر و از نمای پشت ساختمان، این اشکال دیده نمی­ شوند(تصاویر 2-5).

اگر چه این ساختمان هرگز به طور کامل ساخته نشد، اما مرکز خدمات خودکار، همچنان ساختمانی با فرمی قابل تحسین در کنار بزرگراه­ ها به شمار می­ رود. این ساختمان به صورت عمده با بتن خام ساخته شده که امروزه با بیلبوردهای تبلیغاتی پوشیده شده است. همانند مثال قبلی، به نظر می ­رسد که معمار هندسه منحصر به فرد این ساختمان را در دیدگاهی روشن پنهان کرده است: اگرچه فرم مثلثی از منظر هوایی کاملا مشهود است، اما فرم منحصر به فرد آن در هنگام مشاهده از درون اتومبیل ­های مسافری که بر سطح زمین در حال عبور هستند به سختی قابل تشخیص است(تصاویر 6-8).

در مقایسه با دو ساختمان قبلی، مرکز رایانه پاولوف در نمای افقی، فرمی نزدیک به مکعب را نشان می­ دهد؛ در حالی که از منظر هوایی، فرمی مکعبی با یک سری مستطیل ­های به هم پیوسته و هم­ پوشانی شده است(تصاویر 9-11).

موزه اورلوف، که قدمت آن به "کانستکامر" می ­رسد، مجموعه ­ای است متعلق به پیتر بزرگ در سال 1716 که  پلاتونوف در آن عناصری عقلانی و غریزی را با هم ترکیب کرده است. ساختمان شامل یک حجم مربع اصلی، با حیاط مربعی که به موازات مربع بیرونی در داخل ایجاد شده، می ­باشد که احجام منحنی شبیه به برج، در مرکز هر یک از چهار نما به ساختمان اضافه شده ­اند. در هر موقعیت چرخشی متقارن از ساختمان، هر برجک دارای فرمی منحصر به فرد در طراحی پلان می ­باشد(تصاویر 12-14).

موسسه شیمی زیست شناسی از دید سطح خیابان کمی بیشتر از یک رشته طولانی از بلوک ­های اداری به نمایش در می ­آیند و از منظر پلان، چیزی شبیه به اتصالات مولکولی یا شاید شکل انتزاعی رشته دی-ان-ای را ارائه می دهد. احتمالا این که فرم نمودار ساختاری با لوگو موسسه کاملا مشابه است، تصادفی نیست(تصاویر 15-17).

به نظر می رسد ساختمان آکادمی علوم روسیه، از پلان، با بخش ­های جداگانه و تکراری خود، در تبادل با فرم باغ­ های همسایه باشد. اما از این دیدگاه عمدتا فریم ­های تزئینی پیچیده ­ای که برج ­ها را برجسته می­ کند و جزئیات فراوانی از نماها را نشان می ­دهند، پنهان می­ شود. در مقابل بسیاری از سازه­ های بی­ باک­ تر در اتحاد جماهیر شوروی، درخشش ساختمان آکادمی علوم روسیه نشان دهنده اهمیت اتحاد شوروی در علوم است(تصاویر 18-21).

کاخ پیشگام یک مثال برای سلسله مراکز جوانان، جهت کار خلاقانه و آموزش ورزش ساخته شده در سراسر اتحاد جماهیر شوروی و مورد علاقه شخصی خروشچف اختصاص داده شده است. حجم طولانی و کم عرض مجتمع کاخ مسکونی در مسکو به طول یک کیلومتر منظره زیبایی را با تنظیم طراحی پارک اطراف خود به وجود آورده است. در حالی که دید هوایی نشان دهنده شش سالن است، از محور اولیه دارای فعالیت های مختلفی می باشد(تصاویر 22-24).

سالن چند منظوره دروژبا ساختمان ساخته شده جهت برگزاری رقابت های آمادگی والیبال برای المپیک سال 1980، سالن چند منظوره دروژبا، چه از سطح زمین و چه از بالا پوسته ساختاری بتن خود را نشان می ­دهد. با این حال، دید از سطح زمین فرم قوی نشان داده شده از بخش­های منحصر به فرد را نمایش می ­دهد و دید از بالا نشان می­ دهد که این بخش­ های فردی چگونه برای تشکیل یک کل یکپارچه گرد هم می ­آیند(تصاویر 25-27).

فقط یکی از آن بلوک ­های مسکونی متعدد پس از جنگ است که حومه شهر مسکو را پر می­ کند، این برج با ابهت به لبه­های سایت خود کشیده شده است. به نظر می ­رسد فرم حرف Y در پلان این مجتمع به گونه ­ای است که درون حیاط، فضای پارک مانندی تعریف شده که توسط بال ­های بلند ساختمان احاطه می ­شوند(تصاویر 28-30).

در مقابل مثال فوق، مجتمع مسکونی در لبد به چهار برج جداگانه تقسیم شده است. اگرچه برج­ ها به صورت متمایز در سطح زمین مشخص می­ شوند، دید هوایی نمایانگر شبکه­ ای از پیاده­ روهای پوشیده شده و فضاهای زیرزمینی است که برج ­ها را به یکدیگر متصل می ­کنند(تصاویر 31-33).

تصویر شماره 2(موزه آی-وی-لنین گورکی)


تصویر شماره 3(موزه آی-وی-لنین گورکی)


تصویر شماره 4(موزه آی-وی-لنین گورکی)


تصویر شماره 5(موزه آی-وی-لنین گورکی)


تصویر شماره 6(