معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1481
آنتروپوسین   - 22
منظر شهری   - 1444
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1090
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1012
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 929
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 836
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 788
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 783
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 767
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 715
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 644
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 628
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 567
معماری جنگلی   - 14
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 525
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 503
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 501
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 483
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 479
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 451
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 439
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
هنر مدرنیستی   - 417
طراحی مُد   - 9
توسعه پایدار   - 400
معماری بیابانی   - 9
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 353
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 342
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 337
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 325
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
اتووود کلاسیک   - 293
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 284
طراحی و پناهجویان   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محلی   - 264
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ارزان   - 259
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 255
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 249
منبع شناسی اتووود   - 7
بنای محدود   - 240
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 239
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 239
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 220
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 213
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
مسکن روستایی   - 148
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 142
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 135
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 126
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ایران   - 121
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 94
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 84
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 84
معماری مصر   - 5
اقتصادِ فضا   - 80
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 73
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
پداگوژی انتقادی   - 4
فیلوکیتکت   - 69
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری هند   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 64
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 57
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری پراجکتیو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فضای داخلی   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
پداگوژی   - 53
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
زاغه نشینی   - 52
بلوپرینت   - 4
معماری و رسانه   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری دیجیتال   - 49
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
باشگاه مشت زنی   - 3
باهاوس   - 41
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
معماری و روانشناسی   - 41
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
بحران آب   - 29
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و ادبیات   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 33
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 15
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ میس ون دروهه   - 28
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 148
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 58
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 7
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 21
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -816
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -403
گالری   -87
فرهنگی   -337
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -10
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ده پرشس از هشت معمار ـ کازوساما یاماشیتا
اتووود سرویس خبر:   نيلوفر ده بزرگی (تحریریه اتووود )
1396/08/30
مـنـــــــبـع : کتاب ده پرسش از هشت معمار . مایومی میاواکی. نشر خاک
تعداد بازدید : 1499

خانه به تعبیر شما چیست؟

من خانه را موضوعی برای طراحی می دانم. چیز خاصی نیست.  این کشور به رغم صنعتی شدن و شهرنشینی سریع، در زمینه ی مسکن از ملت های صنعتی دیگر عقب است. به طور کلی مردم زمین های کوچک می خرند و خانه های مستقل کوچکی در آن احداث می کنند. به همین دلیل معماران جوان موقعیت های نسبتأ زیادی برای طراحی چنین خانه هایی دارند، در نتیجه شرایط اقتصادی ای که این خانه ها باید در آن ساخته شوند همیشه مطلوب ترین شرایط نیست و در نتیجه طراحاهان نمی توانند چشم به کارمزد زیاد داشته باشند. دو سال پیش هنگامی که دیگر برای خودم کار می کردم، دوستی از من خواست که خانه ی ارزان قیمتی برایش طراحی کنم. و قضیه این گونه آغاز شد. از آن هنگام موقعیت های فراوانی برای پرداختن به چنین کارهایی داشته ام.

 

برآورد شما از مفهوم خانه در معماری معاصر چیست؟

همانگونه که در پاسخ به پرسش نخست اشاره کردم، طراحی و ساخت خانه در این کشور معمولا در شرایط سختی انجام می گیرد. حتی در چنین شرایطی معماران جوان فعالانه با خانه های مستقل دست و پنجه نرم می کنند. این مقوله ی خاصی است. شعر ژاپنی برخی قالب ها - از جمله هایکو و تانکا - را به خدمت می گیرد که در آنها با تعداد عبارت های مشخص و واژگان محدود احساسات و اندیشه های فلسفی با ظرافت بیان می شوند. طراحی خانه ی کوچک و مستقل به ترکیب این نوع اشعار شبیه است. علاوه از آنجا که خانه معمولا باید در عرض یک سال از تاریخ شروع تکمیل شود، موقعیت خوبی برای تجربه اندوزی مسایل معماری به شمار می آید.

 

شما در طراحی های مسکونی تان، می کوشید چه سمت و سویی را دنبال کنید؟

از آنجا که این پرسش تلویحأ چنین پیش فرضی را در نظر می گیرد که معمار باید در نوع دید روش شناسی معین طراحی داشته باشد و از آنجا که من نمی خواهم با روش شناسی ثابتی کار کنم، این پرسش به من برنمی گردد. سمت و سویی که من دنبال می کنم، بیشتر نوعی عملکرد است تا روش شناسی. من نه تنها در طراحی مسکونی بلکه در تمام انواع دیگر معماری ترجیح می دهم وقتی شروع به طراحی می کنم از شرایط تحمیل شده بر طرح راه حلی بیابم و بر چیزی مجزا در زمینه ی راه حل فردی تأکید ورزم.

من در دو دهه ای که نهضت معماری مدرن سر برآورد و عموم آن را پذیرفتند، به عنوان معمار رشد کردم. اما امروز همچون دیگر معماران حس می کنم مسایلی در میان است که راه حلی بر مبنای روش های معماری مدرن به دست نمی دهند. در عین حال به معماران تاریخی اروپا، ژاپن و مشرق زمین و به طور کلی و همچنین آداب و رسوم اجتماعی، مد و دیگر پدیده های چنینی علاقه مندم. امیدوارم از طریق ابداع راه حل های بهینه برای مورد فردی به تدریج به سمت وضعیت قاطع تری پیش می روم. و می خواهم روش شناسی های فردی ام را بکار گیرم که برای سازگاری با بسیاری چیزها که به آن علاقه مندم به کفایت بزرگ باشد.

معماری چند بعدی به من این امکان را می دهد که در یک زمان نماهای بتن بنایی یک پارچه و نماهایی که چهره ی انسان را می نمایانند به کار ببندم.

 

تعبیر شما از محیط شهری در ژاپن امروز چیست؟ این محیط چگونه در طراحی مسکونی شما انعکاس می یابد؟

سبک های زندگی مردم این کشور، امروزه بر حسب میزان غربی شدن آنها، شدیدا متنوع است. همانگونه که ذکر کردم، مردم قطعات کوچک زمین را می خرند تا در آن خانه های کوچکی بسازند. تصور حاصل کار در محیط های شهری را هم به راحتی می توان حدس زد آشفتگی. متأسفانه مهار یکنواخت اینها نیز در این میان غایب است.آنچه اوضاع را بدتر می کند قیمت سرسام آور زمین و بالا رفتن آن از 300 دلار به 1000 دلار است. با این حال نوعی تداوم (دست کم حالتی از تداوم) به عنوان پیامد تراکم بالا ایجاد شده است. مسکن گروهی راه طبیعی مهار محیط در اوضاعی است که تراکم بالای جمعیتی وجود دارد. با این حال متأسفانه کارفرماهای دسته جمعی مسکن گروهی و یا گرایش مالکان برای گرد آوردن چند مستأجر در چند محوطه زیاد نیستند. در نتیجه موضوع اصلی طراحی خانه های کوچک و مستقل، در پیدا کردن و عرضه ی راه های جدید برای هماهنگ سازی محیط خلاصه می شود.

 

طرز برخورد با مشتری که شما بر می گزینید چگونه است؟

کارفرمایی که من با او در تماسم از میان مردم عادی است که هر نوع معمار با آنها سروکار دارد. کارفرمای خصوصی برخلاف تشکیلات تجاری و عمومی بزرگ، در تقاضاها و سرمایه گذاری هایش سختگیر است. لذا او می کوشد در ساختن خانه اش به معمار کمک کند. کارفرمایان در روابط خود با من صادق و تیزبین اند. آنان پشتیبانی نابی را که  در سازوکار گسترده و پیچیده ی جامعه ی امروز نادر است از خود نشان می دهند. حفظ روابط مطلوب با چنین کارفرمایانی مشکل نیست بلکه خوشایند است. البته تردید دارم چنانچه تمام کار بی چون و چرا به علایق کارفرمایان اختصاص می یافت، آیا می توانستم کار خود را انجام دهم یا نه. من به کار خود ادامه می دهم چون در آن چیزی هست که به علایق شخصی خودم باز می گردد.

 

واکنش شما در برابر خواسته های کارفرما چیست؟

طبیعتا من به آنچه که کارفرما قرار است بگوید گوش می دهم و می کوشم تا حد ممکن دیدگاه او را درک کنم.البته اینیک چیز است و این که کسی مرا استخدام کند که دیدگاه زیبایی شناختی و فلسفی اش با من تفاوت ریشه ای داشته باشد، یک چیز دیگر. اغلب در تقاضاهای کارفرمایان نوعی تناقض وجود دارد. به رغم محدودیت هایی که به وسیله ی زمین و مخارج ایجاد می شوند، آنان برای بیش از آن چیزی که می تواند به ایشان تعلق بگیرد درخواست می کنند. اما در هر پروژه طراحی، جنبه ی فردی و مجزایی هم وجود دارد و من می کوشم آن جنبه را در تمام طرح به کار برم. به طور کلی انگاره های کارفرما در رشد طراحی من نوعی مساعدت به شمار می آیند و نه مزاحمت.

 

آیا کوشش می کنید که تاریخ و محیط ژاپنی را با طرح هایتان بیامیزید؟ اگر چنین است چگونه؟

از آنجا که من ژاپنی هستم و کارفرمایان من ژاپنی اند و ساختمان هایم در ژاپن ساخته می شوند، طبیعتا تاریخ و حال و هوای ملی را در اندیشه ام دخیل می کنم. اما این اندیشه تنها یک عنصر از عناصر طراحی چند بعدی به شمار می آید لذا گاه در قالب مشخصی بیان نمی شود و گاه می تواند عنصر بسیار پر اهمیتی گردد. با این حال به طور کلی شرایط خاص ژاپن نقش مهمی را در پیش الگویی که من برای راه حل کلی طراحی خانه ی ژاپنی در نظر می گیرم, بر عهده دارد. من این مفهوم را گونه یا تیپ Bun-hei می نامم ( Bun  از کلمه ژاپنی bunri یا تفکیک می آید و hei از کلمه heiretsu یا جاگیری طولی) این گونه یا تیپ با ویژگی های زیر مشخص می شود.

1-    نشیمن و سرویس از هم جدایند. اولی در کناره ی جنوبی و دومی در کناره ی شمالی ساختمان است.

2-    بین این دو پاگرد وجود دارد که تا حد ممکن روشن طراحی شده است. مثلا من در اینجا از سقف بلند و نورگیر استفاده می کنم.

3-    در نشیمن، سازه باعث شده که تیغه های جداکننده (پارتیشن) نامحدود و در نتیجه تا جایی که ممکن است انعطاف پذیر باشد. در کناره ی جنوبی پنجره های بزرگ با بالکن و رخبام های گود (eares) قرار گرفته است.

از آنجا که نشیمن در جنوب قرار دارد و بر هوادهی مطلوب هم تأکید شده است، پلان Bun-hei برای اقلیم بارانی، بسیار مناسب است. انعطاف پذیری پارتیشن بندی تنوع سبک زندگی را ممکن می سازد و با اوضاع متداول ژاپن نیز سازگار است. به علاوه، قالب ها و فرم های به کار گرفته شده در این خانه ی پیش الگویی می تواند در تولید انبوه یا تولید صنعتی استفاده شود: Bun-hei با تمام کارایی هایش، روش شناسی ثابت من نیست بلکه به رشد آن کمک می کند. من معتقدم نشان دادن مستقیم عواملی که زاییده شرایط واقعی اند، روش درست در طراحی است.

 

در سیستم ساختار اصلی و نیز مصالحی که به کار می گیرید, معمولا با چه مسایلی برخورد می کنید؟

در زمان حاضر من به بنایی با بلوک سیمانی و توسعه ی آن علاقه مندم. در بنایی ژاپن که در دیگر کشورها هم مردم پسند است، به دلیل زمین لرزه های پراکنده هیچ گاه عملا این شیوه به کار نرفته است. بنابراین گاه بنایی با بتن مسلح به کار گرفته می شود اما به دلیل فقدان تحقیقات و توسعه یابی و همچنین به دلیل مشکلاتی که در نصب آن وجود دارد، چندان مردم پسند نیست. با این همه من معتقدم که این سیستم ساختاری از آنجا که چندان گران نیست و می تواند به صورت انبوه تولید شود، برای خانه ها و نیز مسکن های گروهی کم ارتفاع می تواند مناسب باشد. من این روزها با مشارکت یکی از سازندگان بلوک سیمانی، یک سری خانه های آزمایشی ساخته ام. من اکنون با این تجربه ی آزمایشی، دارم به موسسه ی تحقیقات معماری و وزارت امور شهری کمک می کنم که سیستم ساختمان سازی بلوک سیمانی جدیدی را اشاعه دهد.

 

برداشت شما از موقعیتی که امروز معمار ژاپنی خود را در آن می یابد چیست؟

برای مردم کشورهای دیگر درک شرایطی که معمار ژاپنی باید در آن زندگی و کار کند آسان نیست. یکی از دلایل این امر به توسعه تاریخی بسیار متفاوت حرفه ی معماری ژاپنی مربوط می شود. در غرب، معماران افراد حرفه ای نوع مشخصی ازکار هستند. اما در ژاپن انواع متعددی در میان است لذا افراد عادی کوچه و خیابان فکر می کنند کلمه ی "معمار" منحصرا به شخصی که با جنبه های فنی ساختمان سر و کار دارد اطلاق می شود. من چنین فرض می کنم که شما در این پرسش معمار را در مفهوم غربی آن به کار می برید. اما شمار چنین معمارانی در ژاپن اندک است. با این حال من معتقدم که خود جزو همین گروهم.  من به "تشکیلات معمار ژاپن" ئتعلق ندارم لذا عضو "موسسه معماری ژاپنی" و "انجمن معماران و مهندسان ساختمانی توکیو" هستم. به پرهیز از سردرگمی، من اهمیت پندانی به چیزهایی از این دست نمی دهم. قلمرو معماری به عنوان حرفه ی آزاد در سرتاسر جهان رو به کاهش است. این که معماران جوان به کار در دفاتر مستقل بپردازند. روز به روز دشوارتر می شود. اما من معتقدم راه حل های این مسئله باید در سطح فردی و نه تمام حرفه ای جست و جو شود.

 

به کدام معمار بیشتر علاقه مندید؟ چرا؟

البته بیشتر به خودم علاقه مندم تا هر چیز دیگر. به معماران دیگر علاقه مند هستم اما نه به معمار خاصی. در نتیجه دلیلی برای فهرست کردن اسامی نمیبینم.

 

خانه با بام زن و شوهر

من این خانه را برای خواهر بزرگم و شوهرش در سال 1969 درست قبل از آن که دیگر برای خودم کار کنم، طراحی کردم. بلوک های بتونی را که آن وقت کمتر در چنین مواردی بکار می رفت در جهت کاهش هزینه ها انتخاب کردم. بام بزرگ تر، کارگاه دامادمان – که نقاش است – می باشد. بام کوچکتر کارگاه خواهرم را – که پیانیست است – پوشش می دهد. نمود بام ها از بیرون جلوه موتو ایوا یا گرداله های زن و شوهر – یک مکان نمایشی در ژاپن – را در ذهن متبلور می کند.

 

از اولین ساختمان

سطوح بر خیابان  در این ساختمان مشتمل است بر مغازه ها و رستوران ها. دفاتر و آپارتمان ها در سطوح بالاتر قرار دارند. در قلب توکیو، آپارتمان ها گاه به عنوان کارگاه یا دفاتر کوچک به کار می روند. اما "از اولین ساختمان" از همان آغاز به عنوان جایگاه آمیزه ای از عملکردهای گوناگون طراحی شد. من تجربه ی چشمگیر خود در طراحی مسکونی را به کار بسته تا در حد ممکن به دفاتر و مغازه ها مقیاس و حالتی خانوادگی بدهم چرا که حس کردم این بهترین راه حل برای مسائل این پروژه است. به علاوه من کوشیدم حالت خیابانی چند سطحی را به وجود آورم با این امید که بیشترین آزادی دسترسی را داشته باشد.

کلینیک دندانپزشکی هیرانو


از اولین ساختمان


از اولین ساختمان


خانه چهره


خانه چهره


خانه چهره




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

نگاه خیره ی معماری؛ از ویلا چرچ تا خانه شریفی ها
احیای بامْ شهرِ پروژه شهر درخشان لوکوربوزیه در مارسی؛ تزریق بام به حوزه عمومی
خانه ي طراحي شده گهري هدف بازار است، و اين يك معامله است!
خانه اِن؛ حجم از درون تهی مدرن و پردازش پوسته ایی پسامدرن
آیلین گری در هفت پرده به روایت آلیس راستورن . قسمت سوم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group